Over ongeveer 4 maanden ga ik op reis naar Australë en Nieuw-Zeeland. Aan het eind van de reis wil ik nog naar Bali om daar een lekkere strandvakantie te houden en ook nog de nodige cultuur op te snuiven. Nou vraag ik me af wat ik het beste kan aanhouden qua duur van mijn verblijf. Het is maar een klein eiland, dus mij leek 2 weken meer dan voldoende. Ik ben er echter nog nooit geweest, waardoor ik eigenlijk niet goed kan inschatten wat handig is. Zou ik in 2 weken alle leuke hotspots kunnen zien en ook nog tijd overhouden om lekker te ontspannen? Of kan ik toch beter voor 3 weken gaan?
Daarnaast vraag ik me af of het de moeite waard is om nog richting Lombok te gaan. Is het een toevoeging aan de reis wat betreft de natuur en cultuur? Ik vlieg wel weer vanaf Bali terug naar NL, dus weet niet of het dan ideaal is ‘even’ heen en weer naar Lombok te gaan. Dan moet het echt vernieuwend zijn en zeker de moeite waard!
Bali is inderdaad geen groot eiland, maar het is wel een heel divers eiland waar heel veel verschillende dingen te doen en te zien zijn. Snorkelen, duiken, surfen, raften, zonnen, trekkings, workshops enzovoorts. Sommige mensen zijn niet zo actief en blijven het liefst aan het strand liggen en hebben Bali na een week ‘gezien’, terwijl anderen zich laten opslokken door de cultuur, soms worden uitgenodigd door de locals en tradiotionele ceremonies in tempels mogen bijwonen. Het hangt heel erg van jezelf af.
Ik ben vaak op Bali geweest, varierend van een week tot een aantal maanden. Ik heb nog steeds niet alles gezien, hoewel ik natuurlijk wel de meeste grote bezienswaardigheden (meermaals) bezocht heb.
In Indonesie is echter alles makkelijk te regelen, althans op de plekken waar veel toeristen komen. Wanneer jij besluit dat Bali niks is voor jou na een week, dan kun je naar een ander eiland varen of vliegen en dat ontdekken. Je krijgt je tijd hoe dan ook vol.
Lombok is zeker ook leuk om te bezoeken en heel anders dan Bali. Veel mensen komen echter nauwelijks verder dan de Gili-eilanden voor de westkust.
Afhankelijk natuurlijk van wat je allemaal wilt doen is twee weken Bali volgens mij meer dan genoeg om een eerste goede indruk van het eiland te krijgen. Het duurt ongeveer 4 uur om van de ene kant van het eiland naar de andere kant te komen Noord/Zuid en ongeveer 6 uur van Oost/west. Bali is het enige Hindoeistische eiland van Indonesië en heeft daardoor een hele eigen cultuur. Lombok is slechts om 30 minuten vliegen, een goed uur varen met de Gili cat of 4 uur met de veerboot. Zeker de moeite waarde en in 1 week makkelijk te ontdekken ( nogmaals voor een eerste indruk). Lombok is Islamitisch, heeft mooie eilanden, veel te zien ook op het ‘land’ en een hele andere cultuur dan op Bali.