In mei vertrek ik met mijn vriend naar Bali en Lombok om daar 4,5 week te gaan backpacken (onze eerste keer). We zijn bezig met het uitstippelen van een (globale) route. Het plan is om niks vast te leggen, zodat we flexibel blijven en kunnen besluiten ergens langer/korter te blijven. Omdat ik hier veel goede adviezen heb gelezen ben ik benieuwd wat jullie van onderstaande route denken. Eventuele suggesties/adviezen zijn altijd welkom. Alvast bedankt!
Dag 1 Vertrek Amsterdam
Dag 2 Denpasar - Uluwatu
Dag 3 Uluwatu
Dag 4: Uluwatu
Dag 5: Uluwatu - Canggu
Dag 6: Canggu
Dag 7: Canggu
Dag 8: Canggu - Ubud
Dag 9: Ubud
Dag 10: Ubud
Dag 11: Ubud - Sidemen
Dag 12: Sidemen
Dag 13: Sidemen
Dag 14: Sidemen - Nusa Penida
Dag 15: Nusa Penida
Dag 16: Nusa Penida
Dag 17: Nusa Penida - Nusa Lembongan
Dag 18: Nusa Lembongan
Dag 19: Nusa Lembongan
Dag 20: Nusa Lembongan - Senggigi - Tetebatu
Dag 21: Tetebatu
Dag 22: Tetebatu
Dag 23: Tetebatu - Kuta (Lombok)
Dag 24: Kuta
Dag 25: Kuta
Dag 26: Kuta - Gili Air
Dag 27: Gili Air
Dag 28: Gili Air
Dag 29: Gili Air - Seminyak
Dag 30: Seminyak - Denpasar - Singapore
Dag 31: Aankomst Amsterdam
We kiezen er bewust voor om het noorden van Bali over te slaan, wellicht doen we een dagtour met een chauffeur vanuit Ubud. Het blijft keuzes maken ;-). We lazen dat je vanuit Kusamba naar Nusa Penida kunt reizen met Gangga express, ik heb alleen nog geen vertrektijden kunnen vinden. Ik zag dat Kusamba redelijk dicht bij Sidemen ligt, vandaar. Of is het makkelijker om via Sanur te gaan? Padangbai is ook een optie, maar heeft niet onze voorkeur (ferry doet er 1,5 uur over).
Je route is allemaal prima te doen. Je hebt veel bestemmingen op Bali en Lombok (en omliggende eilandjes), en met een maand de tijd zou ik persoonlijk nog een derde eiland erbij kiezen, zoals Java of Flores.
Op Bali heb je bijna 2 weken in Zuid-Bali. Van Uluwatu naar Canggu, dan naar Ubud en dan naar Sidemen is steeds maar 30 kilometer verderop, dus dat zou wat mij betreft wel wat minder kunnen (bijvoorbeeld alleen Canggu en Ubud, en dan de rest als dagtrips bezoeken). Ook lijkt me 3 dagen Nusa Penida én 3 dagen Nusa Lembongan wat veel. Natuurlijk is er op al deze plekken genoeg te doen (en te relaxen), maar als het je eerste keer is in Indonesië en je hebt best veel tijd, zou ik voor wat meer variatie kiezen.
Ook meld ik toch nog maar even over de Feestdagen in Indonesië 2018. Je geeft aan dat je in mei vertrekt, maar niet met de datum erbij. Van donderdag 17 mei t/m donderdag 14 juni is de vastenmaand Ramadan. In islamitische gebieden (waaronder Lombok en de Gili-eilanden vallen) zijn overdag dan vaak de meeste restaurants dicht (maar in toeristische gebieden valt dat dan wel weer mee). Na de Ramadan is het Suikerfeest, wat gewoonlijk leidt tot grote verkeersdrukte en -chaos in Indonesië (op de weg vooral op Java, maar ook bijvoorbeeld qua lucht- en scheepvaart is het dan erg druk).
Dank voor je reactie!
Java hebben we overwogen, maar hier willen we graag apart een keer voor terugkomen. We willen niet te gehaast reizen. Flores gaan we overwegen! Ik zal me eens gaan verdiepen.
We zijn op de hoogte van de ramadan en hebben hier rekening mee gehouden, we zijn ruim voor het Suikerfeest weer weg (4 juni).