1ste keer Bali & Lombok

Hai Hai,

samen met een vriendin ga ik Bali en lombok opzoeken.
het wordt de eerste keer en vind het erg spannend,
en het schema wat ik nu ongeveer in elkaar heb gepuzzeld is dit:
ik weet alleen niet of dit te doen is qua reistijd etc.
heb ook sanur en seminyak staan omdat ik niet weet welke precies het beste is.
heb ook een aantal excursies in gedachten vooral in Ubud.
maar kan iemand me met de planning eventueel helpen of tips geven? van wat wel of niet of dat er iets gedraaid moet worden?

12-4 aankomst om 19:25
12-4 sanur / seminyak
13-4 sanur / seminyak
14-4 sanur / seminyak
15-4 naar ubud
16-4 ubud
17-4 ubud
18-4 ubud
19-4 ubud
20-4 naar nusa penida
21-4 nusa penida
22-4 nusa penida
23-4 naar gili
24-4 gili
25-4 Gili
26-4 naar lombok
27-4 lombok
28-4 lombok
29-4 lombok naar bali den pasar huis

ik hoop dat iemand me kan helpen.

Hoi Sugah,

Het lijkt me een prima plan voor een eerste keer naar Indonesië.

Qua reistijd is dit allemaal heel goed te doen. Alleen van Nusa Penida naar de Gili-eilanden zijn er volgens mij geen boten. Je kunt waarschijnlijk wel een lokale boot nemen van Nusa Penida naar Nusa Lembongan, en dan vanaf daar met een fastboat naar Gili Trawangan. Op die route gaan er niet zo heel veel, dus je moet dan van tevoren wel even regelen.

Heb je je vliegticket terug naar huis geboekt vanaf Lombok (dus op 1 ticket van Lombok via Bali naar Nederland)? Zo niet, dan zou ik niet op de allerlaatste dag van Lombok naar Bali reizen, want als je vlucht (of boot) dan vertraagd is dan heb je een probleem. Een optie zou zijn om Sanur/Seminyak helemaal aan het einde van je reis te zetten. Dus bij aankomst meteen door naar Ubud, dan alles 3 dagen naar voren schuiven, en op 26 april van Lombok weer naar Bali.

Sanur en Seminyak liggen allebei in het drukke, toeristische zuiden van Bali. Seminyak (met de naastgelegen plaatsen Legian en Kuta) hebben meer uitgaansgelegenheden en beachclubs enzo, en aan deze kant van Bali zijn er golven om te surfen. Sanur is meer gericht op families en heeft geen golven.

Voor Lombok heb je er nog niet bij staan waar je heen wilt. De meeste mensen kiezen of voor Senggigi (noordwesten, niet ver van de Gili-eilanden) of voor Kuta-Lombok (zuidkust, niet ver van het vliegveld). De stranden zijn mooier (vind ik) in het zuiden, maar in de buurt van Senggigi zijn meer bezienswaardigheden zoals watervallen en tempels, en de weg langs de kust ten noorden van Sengigi is heel mooi om bijvoorbeeld met een scooter te rijden.

Groeten,

Erwin

Hai Erwin,

super bedankt voor je reactie en je advies. Ik vlieg terug vanuit Denpasar, dus idd slimmer om of een dag eerder terug te gaan of gelijk in UBUD beginnen. maar Ik landt pas om half 8 en dacht dat het dan nog een lange reis zal zijn richting UBUD. of valt dat wel mee? ik kan geen hoogte krijgen van de afstanden.

Hoi Sugah,

De afstand van het vliegveld naar Ubud (centrum) is 37 km. Het verkeer op Bali is redelijk druk (drukker dan Nederland; minder druk dan Java), maar die afstand moet 's avonds gewoonlijk lukken binnen anderhalf uur (met auto/taxi). Naar Seminyak of Sanur is rond die tijd normaal ongeveer een halfuur.

Wou je hotels en dergelijke vooraf boeken? Zo ja, dan kan je hotel in Ubud meestal wel regelen dat je opgepikt wordt vanaf het vliegveld. Sowieso is het denk ik een goed idee om voor tenminste de eerste bestemming (of dat nou Ubud, Seminyak of Sanur is) een onderkomen te boeken, zodat je niet 's avonds laat nog op zoek hoeft.

Groeten,

Erwin