Eind augustus wil ik met een vriendin voor de allereerste keer een reis gaan maken door Azië. In verband met het regenseizoen willen we eerst Indonesië aandoen, waarna we verder willen reizen naar Laos en Cambodja. We hebben een budget van ongeveer €4.000,- en we kunnen ongeveer 2 1/2 maand weg.
We zijn nog in het voorstadium van de planning, maar mijn oog is inmiddels gevallen op de eilanden Sumatra en Lombok. Als het goed is, komen we eind augustus aan in Jakarta. Daarna wil ik graag doorreizen naar Lombok (om daar de Gili eilanden aan te doen). Voor dit stuk wil ik een week uittrekken.
Vanuit Lombok wil ik terug reizen naar Jakarta, om vanuit daar te vliegen op Medan (Sumatra). De planning zou zijn om daar (natuurlijk :)) een trip door de jungle te maken en de Orang Oetans te bekijken. Daarnaast zou ik nog meer van Sumatra willen ontdekken.
Wat is een mooi rondje (om zowel natuur als stranden aan te doen) in Sumatra voor een maand? Ik wil beginnen en eindigen in Medan. Heeft iemand van jullie een idee? Wat mag ik niet vergeten? Is het noorden van Sumatra (Aceh) veilig genoeg?
Daarnaast vraag ik me af of 5 weken een haalbare tijd is om zowel Sumatra als Lombok te zien (zeker omdat ik heb gehoord dat de wegen in Sumatra lastig te begaan zijn): of is het beter een keuze te maken tussen beide eilanden? Zo ja: welke keuze zouden jullie dan maken (in het achterhoofd houdende dat ik zowel wil relaxen op het strand als de natuur in wil)?
Wat is een goed budget om aan te houden in Indonesië? De Lonely Planet zegt 15 a 20 dollar, klopt dat nog steeds?
Ik wil jullie alvast hartelijk danken voor jullie reacties!
Als je een binnenlandse vlucht neemt van Jakarta naar Mataram dan is het mogelijk. Je zou dan een kleine week kunnen doorbrengen op Lombij en de Gili eilanden, en daarna kun je vanuit Mataram via Jakarta (of Surabaya) naar Sumatra vliegen. Je houd nog een week of 4 over voor Sumatra dan.
Ik ben zelf 3 weken op Sumatra geweest, en heb toen Pulau Weh, Ketambe (voor de trekking), Medan, Bukit Lawang, Berastagi en Lake Toba bezocht. Als je op de kaart kijkt zie je dat dat alleen maar het noordelijke puntje is. Het is echter mogelijk om sneller te reizen. Houd er wel rekening mee dat het een lange rit is van Lake Toba naar Bukittinggi. Je zou echter kunnen vliegen.
Ik kan heel goed budget reizen, maar 15-20 dolar is aan de lage kant. Met name de Gili’s zijn de afgelopen jaren flink duurder geworden: voor een blikje cola betaal je soms een euro! Ook vliegen drijft de prijs op.
Bedankt voor je snelle antwoord! Fijn dat je wat tips hebt gegeven.
Zijn de Gili eilanden wel de moeite waard (gezien de prijs)? Naar welk eiland ben je geweest?
Heb je op Sumatra per bus gereisd, of per auto (en privechauffeur)? Pula Weh is geloof ik de plek met mooie stranden e.d. toch?
Klinkt als een mooie reis die je hebt gemaakt!
Groet,
Lena
Ps. Heb inmiddels je reisverslagen gelezen. Super leuk en interessant. Je bent echt naar veel plekken geweest!
Ik vond de Gili’s geweldig in 2006 tijdens m’n eerste bezoek, in 2012 vond ik het te massaal. Zat mensen die het echter wél leuk vinden, dus daar doe ik geen uitspraak over
Wanneer de Gili’s jouw belangrijkste reden zijn om naar Lombok te reizen, dan zou ik me eerst eens verdiepen in de opties van strand op Sumatra. Je bent al snel 100+ euro aan vluchten kwijt om er te komen!
Op Sumatra heb ik alles met OV gedaan. Ik spreek Indonesisch, dat maakt het makkelijk. Ook zonder dat ik het wel te doen, soms met handen en voeten.
Bovendien kun je ter plekke altijd een tourtje boeken of een gedeelde taxi die je van deur tot deur brengt.
Waarom willen jullie naar de Gili eilanden? Ik ben er in 1997 geweest en toen was het nog erg primitief. De stranden waren geweldig mooi, geen stroom, geen zoet water. 's Avonds was er niets te doen dus keken alle backpackers videofilms. Het geluid van de film werd overstemd door het geluid van de generatoren.
Als ik de verhalen nu lees is er erg veel veranderd. Indonesie telt zo’n 17.000 eilanden dus er zijn genoeg alternatieven. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Karimunjawa eilanden. Het zou me niets verbazen als deze eilanden “de nieuwe Gili eilanden” worden (of misschien al zijn). Ook bij Sumatra zijn er genoeg alternatieven voor de Gili’s. Ook bij Maleisie liggen prachtige alternatieven (en meer op de route van Jakarta naar Cambodja). Kijk maar eens naar Tioman eilanden en Lankawi.
Sorry voor mijn late bericht. De Gili eilanden leken ons erg mooi. Ik ben inderdaad ook aan het kijken naar Maleisië, ben alleen zo ‘bang’ voor het regenseizoen in september: zitten we op een paradijselijk eiland, regent het de hele dag.
Bedankt voor de tips Villa Ditya.
De moessontijd betekent trouwens niet dat het de hele dag regent. De kans op buien is (veel) groter dan in de droge tijd. Voordeel van de moessonperiode is wel dat alles veel groener is en dat de temperatuur wat lager is. De luchtvochtigheid is alleen weer hoger. Ook is het zo dat de moesson aan de oostkant van Maleisie anders is dan aan de westkant.