Advis bij Sumatra / Jogyakarta / Bali / Gili eilanden

Beste Indonesië reiziger,

Graag zou ik jullie mening willen of mijn plan haalbaar is of overdone. Zijn er dingen in mijn planning die jullie zouden skippen of advies over wat ik echt moet zien?
Persoonlijk hou ik super veel van strand en snorkelen. Maar ook cultuur en avontuur dus die combinatie vraagt wel wat.
Mijn grootste twijfel ligt bij een tussen vlucht op jogjakarta om daar 3 nachten te blijven en het Dieng plateau en prambanan en borobudur tempels te zien.

Planning
Sumatra
1 dag medan 22 apr - hotel booking.com 40 euro
2 dagen tangakan 23-24 - mega inn (hut) 30 euro
2 dag bukit lawang 25-26 - ontherockbsl 60 euro
1 dag brastagi 27 - hotel 30 euro
2 dagen samosi 28-29 - tabo cottages (batak villa) 60 euro
1 dag medan. Vrij 40 euro
9 nachten.
Totaal 260 euro.

Vlucht Sumatra - jogyjakarta

Jogjakarta
3 nachten. Vrij
1 - 4 mei
Totaal 135 euro p.p
Bezienswaardigheden: Dieng plateau, prambanan, borobudur.

Vlucht Jogyakarta - Bali

2 nachten Nusa Penida
4-6 mei
Totaal 100 euro
Strand

Ubud 3 nachten
6-9 mei
Totaal 230 euro
Cultuur

Boot Bali - Gili

9 - 11 mei gili eiland trawanang
Totaal 130 euro
Strand

11-13 mei gili air
Totaal 130 euro
Strand

13-14 mei lombok
Totaal 50 euro
Strand

Boot Lombok - Bali

14 - 16 mei Sidemen
Totaal 100 euro
Cultuur

885 euro
442.5 p.p
Binnenlandse vlucht is 300 euro
150 euro p.p
Totale kosten visum aanvraag 160 euro
80 euro p.p
Eten 30 euro x 24 = 744
372 p.p

1044,5 euro

230 euro Sumatra reiskosten +
230 euro reiskosten Java + bali

• eventuele excursies

erg vol programma, je zou er idd voor kunnen kiezen een aantal zaken weg te strepen en voor een volgende keer te houden, 1 Gili eiland is voldoende het is gemakkelijk om van het ene naar het andere eiland te varen met een bootje. Leg vooral niet teveel vast zodat je de keuze kunt maken om ergens langer te blijven. Houdt er rekening mee dat Sumatra vrij veel reistijd vraagt. Je zou de dagen die je voor Java gepland hebt toe kunnen voegen aan Sumatra.

Wij zitten nu op Sumatra en hebben net bukit lawang, berastagi en Medan gedaan. Ik zou Medan proberen zo snel mogelijk door te steken, vreselijke plek. Verder moet je je beseffen dat het reizen op Sumatra zeer lastig is. Van Medan naar Bukit Lawang kost je van deur tot deur zeker een uur of 6 à 8. Verder moet je in Bukit lawang zeker 2 dagen jungle pakken en daarna nog een nacht in bukit. Je komt pas laat terug namelijk en bent dan echt doodmoe. Je slaapt in de jungle namelijk op de grond. Daarom moet je voor Bukit alleen al minstens 3, misschien zelfs 4 dagen rekenen. Wij zijn nu in week 3 en zitten op gemiddeld 35€ per dag pp. Inclusief kosten visum, 2 binnenlandse vluchten en mid/low range hostels zonder AC.

Ik ben net terug van Java, Bali, Lombok en Gili.
Persoonlijk zou ik naar 1 Gili eiland gaan. Je kan makkelijk een dagtocht naar een ander eiland maken.
Ik zat op Gili meno, maar na een dag snorkelen gegeten op Gili Air.