Geacht forum,
Vorig jaar Maleisie geboekt,3 dgn.Lake Kenyir,5 dgn.Perhentian,5 dgn Pulau Besar,5 dgn Pulau Tioman en 4 dgn.Kuala Lumpur.
2x vliegtuig,1x bus en de rest per taxi/ferry.
Geweldige reis gehad,alles thuis geregeld,zelfs vliegtickets.
Nu dit jaar ongeveer hetzelfde,maar dan in Indonesie.
Beginnen op Java,eindigen op Sumatra.
Sowieso enkele eilanden(bij Java of Sumatra),natuurlijk witte stranden en palmbomen ,en de steden Jakarta en Yogjakarta.(of Medan)
Heeft iemand een idee hoe dit aan te pakken,of suggesties.
Misschien ervaring met leuke eilandjes?
Maar ook negatief reisadvies welkom.
Wij gaan dit jaar drie weken naar Sumatra (via 4 dagen Moskou en 4 dagen Hongkong) en wij gaan sowieso naar Pulau Weh (bountyeiland), Bukit Lawang (orang oetans) en het Tobameer.
Sumatra schijnt wel erg slecht te bereizen zijn (slecht openbaar vervoer, gemiddelde snelheid van bussen van 30 km/h, enz).
Ik ben alleen op een klein gedeelte van Sumatra geweest ,maar ik vond Tangkahan en Bukit lawang erg de moeite waard. De natuur is zoooo ontzettend mooi en er hangt een hele relaxte sfeer!! Over Pulau weh heb ik veel goede dingen gehoord ,maar wegens tijdgebrek hebben wij dit overgeslagen Het tobameer zou ik ook mee pikken. De wegen zijn niet erg best,maar het openbaar vervoer is makkelijk te regelen en spotgoedkoop. Sla Medan over want dat is echt niet de moeite waard!!
Ik ben in 2008 op java en sumatra (en bali) geweest. Vanwege de grote van Sumatra hebben we maar een klein gedeelte gehad. Bukit Lawang, een erg mooie plek en je ziet zeker orang oetangs. Wij verbleven in de jungle inn. Erg mooie kamers, en er valt zeker over de prijs te onderhandelen. En hebben een jungle trek van 2 dagen gedaan, zeker de moeite waard. 3 a 4 dagen hier verblijven is voldoende.
Verder zijn wij nog bij lake toba geweest. Daar hebben maar 2 nachten doorgebracht en dit was voor ons voldoende. Het is best een leuk eiland, maar als je een scooter huurt heb je het vrij snel gezien. We wilde eerste met het openbaar vervoer naar Jakarta, maar de afstand was veel te groot en de wegen te slecht om het haalbaar te maken. Uiteindelijk zijn we gaan vliegen naar Jakarta vanuit medan (stink stad, niet de moeite om te bezoeken). In Jakarta zijn wij vrij lang gebleven (5 dagen) ivm het bezoeken van familie van 1 van mijn reisgenoten. In deze stad hoef je naar mijn mening niet lang te blijven. In 2 dagen kun je hem gezien hebben.
Wij zijn nog naar bandung geweest om daar een krater te bekijken. Is wel mooi om te zien, maar zou je over kunnen slaan. Yogjakarta is zeker de moeite waard. Het is op zich een leuk stadje en er valt veel moois omheen te zien. Zoals Prambanan, Borbodur en de merapi vulkaan. Dus zeker een paar dagen voor uit trekken.
Wij zijn ook nog in probolingo geweest, hier heb je ook een krater van een vulkaan. En kun je genieten van een prachtige zonsopkomst. Wij hebben hier maar 1 dag en 1 nacht doorgebracht.
Het strand hebben wij op Bali bezocht, dus daar weet ik het juiste plekje niet op deze 2 eilanden.
Wij hebben nog een site www.drieopreis.web-log.nl. Als je wat foto’s wil zien en wat meer informatie wil.
Wij gingen in oktober 3 weken naar Sumatra. Het was een mooie resi met 2 duidelijke hoogtepunten; 1° Pulau Weh, daar hebben we leren duiken en we verbleven bij Freddies, echt een aanrader. Prachtig paradijsachtig strand!
2° urang utan trekking vanuit Ketambe; we bezochten ook Bukit Lawang, maar de ervaring die we in Ketambe hadden was duizend keer beter. Prachtige jungle daar! Ons gids was Johan van Cinta Alam, ook zeker een aanrader.
Tot slot vonden wij Medan ook wel meevallen Als je zin hebt om je eens lekker te laten verwennen in extreme luxe (schril contrast met jungle kampeer trektocht!): de Marriott is echt een aanrader voor 50 euro/nacht/kamer.
Berastagi was ook heel erg gezellig, Lake toba vonden wij minder de moeite…
Dit zijn natuurlijk persoonlijke ervaringen, iedereen beleeft dit anders