Java en Sumatra

Hallo allemaal,
In april en mei 2014 ga ik 3 weken naar Java en Sumatra. Op Java bezoek ik o.a. Borobodur (i.v.m. bruiloft van ex-collega). In de periode tussen 29 april en 11 mei wil ik zo’n 10 dagen op Sumatra rondreizen (auto met chauffeur) vanuit Medan richting Toba meer en o.a. oerang-oetans zien. Wat is hiervoor de beste manier? Is er iemand die samen wil reizen? Hoe kun je het beste vanuit Toba terug naar Java (Jakarta) reizen (moet dat via Medan of kan dat ook via andere plaats?) Tips voor route, bezienswaardigheden, hotels, lokale chauffeurs, vluchten enz. zijn van harte welkom.

Tof! Sumatra is prachtig! En een Oerang oetan bezoek is echt de moeite waard. Doe een trekking met n nachtje in de jungle, dat is gaver dan alleen naar t voeder platform. Je kunt n toer boeken dat je bijv vanaf Medan wordt opgehaald. Lees onze blog over Sumatra voor meer enthousiasme en misschien kunnen we je verder op weg helpen?

Via Wereldwijzer app

1 like

hoi

ik zou afzakken naar Padang en dan terug vliegen naar jakarta

Hai allemaal,

Wij zijn van plan in juli/augustus 2,5 week op vakantie te gaan naar Java en Sumatra. We zijn met een gezin van vier personen, waarvan ik de enige ben die reiservaring heeft. Nu was ons initiele plan om bv 1 week in Zuid-Sumatra door te brengen en 1,5 week in Java (we hebben retour Jakarta). Is dit aan te raden volgens jullie en zo ja, is het dan slim/handig om in Sumatra een privé chauffeur te boeken voor een aantal dagen? Ik vrees dat wij in een week tijd te weinig tijd hebben om de Orang Oetans te bekijken, of is jullie mening daar anders over? Hoe boeken jullie een auto met privé chauffeur? Is dit iets wat van te voren moet of ter plekke?
Bedankt alvast!

Hallo Niki21, of je voldoende tijd hebt op Sumatra en Java is uiteraard afhankelijk van wat je wilt zien. In een week kun je op Sumatra een kleine rondtocht maken vanuit Medan naar Gunung Leuser NP om daar de orang oetangs te zien. Dit kan in Bukit Lawang of bij Ketambeh. Eventueel kun je ook naar Tangkahan voor de olifanten en/of naar het Tobameer. Sumatra heeft echter nog veel meer te bieden, maar dan is een week niet voldoende. Op Java geldt precies hetzelfde. Vanuit Jakarta kun je in een week à anderhalve week een tour maken naar Yogyakarta. Wanneer je meer tijd hebt, kun je de reis rustiger aan doen. Wil je meer zien van Java en verder naar het oosten reizen, heb je sowieso meer tijd nodig. Wanneer je persoonlijk advies wilt over alle mogelijkheden die passen bij je wensen, neem dan contact met mij op.

Hallo Niki21, ik zag de reactie van de Regisseur… maar dat betreft Noord Sumatra, je vroeg over Zuid Sumatra… daar is weinig te beleven. Je zou er aan kunnen denken om naar de krater van Krakatau te varen; dat is mogelijk vanaf Java maar ik denk dat jullie beter vanaf Jakarta (evt. via Bogor, Bandung) naar Yogjakarta kunnen gaan (trein of vliegen; Yogja heeft een vliegveld) om daar de Borobodur en Prambanan te bekijken. Voor 2,5 week is dat net te doen.
NB. je kan op Jakarta airport een visa free krijgen; dan hoef je geen visa te betalen. Zie https://visa4indonesia.nl/visa-free-short-visit-for-tourist-3/
Over het boeken van een prive chauffeur heb ik geen ervaring maar je kunt heel wat zelf regelen aldaar.