Wij zijn van plan in juli/augustus 2,5 week op vakantie te gaan naar Java en Sumatra. We zijn met een gezin van vier personen, waarvan ik de enige ben die reiservaring heeft. Nu was ons initiële plan om bv 1 week in Zuid-Sumatra door te brengen en 1,5 week in Java (we hebben retourvlucht Jakarta). Is dit aan te raden volgens jullie en zo ja, is het dan slim/handig om in Sumatra een privé chauffeur te boeken voor een aantal dagen? Hoe kunnen wij het beste een privé chauffeur boeken? Ik vrees dat wij in een week Sumatra te weinig tijd hebben om de Orang Oetans te bekijken, of is jullie mening daar anders over? We kunnen ook eventueel iets langer Sumatra doen en iets korter Java, we horen graag jullie advies!
Hoe is Sumatra over het algemeen qua toerisme? Zijn er touroperators of moet alles zelfstandig geboekt worden? Onze voorkeur gaat uit naar wat ‘makkelijkere reisplekken’ waar tours geboekt kunnen worden, aangezien drie van de vier personen geen reiservaring hebben.
Ik lees hier jouw berichtje en hoop dat ik je kan helpen met deze reply.
Een goede vriend van mij is een chauffeur op Sumatra en is een geweldige gids. Uiteraard hebben wij hem ontmoet tijdens de reis die wij maakten door West Maleisie en Sumatra.
Het ideale aan Yacub (dat is zijn naam) is dat hji zeer flexibel is in zijn reizen. Er kan een programma gemaakt worden, maar daar kan tijdens de reis ook van afgeweken worden. Daarnaast ben je niet afhankelijk van een reisbureau met een vast schema en kom je op plekken welke menig toerist amper zult vinden.
Ik heb voor Yacub de website http://yacubinsumatra.nl opgezet, zodat hij meer gasten kan verblijden en daarnaast een inkomen heeft voor zijn gezin.
Op zijn facebooksite (yacubinsumatra) kan je hem volgen en feedback lezen van gasten die met hem mee zijn gegaan. Natuurlijk hebben wij ook ons eigen reisverslag gepost op de website.
Ik hoop dat dit bericht jullie nog optijd bereikt aangezien we al 2 maanden verder zijn.
Alvast heel veel plezier tijdens jullie reis!