Tips Reizen door Java

Hallo,

Wij gaan van 09-09 t/m 29-09 naar Indonesie. Als we 10-09 op Jakarta landen zijn we van plan de dag erna voor 3 dagen naar Sumatra (Bukit Lawang) te gaan.

Vanaf 13-09 t/m 29-09 willen we vanaf Jakarta gaan reizen met als eindbestemming Bali. Aangezien we op het eind wat meer dagen op Bali willen blijven leek het ons verstandig om te reizen van Jakarta naar Yogjakarta en vanuit daar een vlucht te nemen naar Bali.

De route die we in gedachte hebben: Jakarta -> Bogor -> Bandung -> Pangadaran/cilacap selatan? -> yogjakarta.

Nu is het zo dat we nu al een taxichauffeur zouden kunnen regelen. Heb al gemaild met wat mensen en komdan zo uit op ongeveer €40 per dag (incl. brandstof etc). Is dit duur? Zouden we op Java een taxi voor minder kunnen regelen? Of is het een mooie prijs? Dan regelen we de taxi nu al hier in NL.

Bezienswaardigheden/activiteiten wat we tot nu zo’n beetje in gedachten hebben:

**Sumatra: **

  • Bukit Lawang (Nationale Park Gunung Leuse) / Slaapplaats: Jungle Inn guesthouse
  • Eendaagse jungle trekking
  • Toba meer

Java
Voor Java weten we nog niet precies wat we willen doen. De Borobodur bij Yogyakarta willen we wel bezoeken. Eventueel willen we ook nog naar Malang om daar de Bromo vulkaan te bezoeken en naar het weeshuis in Semarang, maar dan moeten we toch verder gaan reizen dan Yogyakarta en een andere planning maken.

We gaan dit nog uitzoeken, maar als iemand al tips heeft, zijn ze welkom! :slight_smile:

Gr. Joey

Je wilt in 3 dagen Sumatra naar Bukit Lawang EN naar Toba? Heb je al gekeken in bv de Lonely Planet wat de afstanden en de reistijden zijn? Zo ja, dan had je kunnen zien dat dat niet gaat lukken, tenzij je alleen maar in een auto of bus wilt zitten en verder niks wilt doen.

Een taxi voor 40 euro op Java is een redelijke prijs, al kan het zeker voor minder. De precieze prijs hangt echter ook van de route af, of dat de chauffeur ook ergens moet overnachten.

Wat de route betreft: op dit forum zijn al HEEL VEEL draadjes die een vergelijkbare reis beschrijven. Ik zou beginnen met de draadjes in dit subforum door te spitten, dan kom je al een hoop tegen. Ik heb zelf overigens deze route ook afgelegd, geheel met het OV. Dat verslag kan je hier lezen: IkReis - Route langs de hoogtepunten van Java.

Waarschijnlijk heeft joei87 de afstanden en de luxe autowegen in Nederland in het hoofd, geen kans wat je plannen zijn…:dag:

1 like

Jenny bedankt voor je reactie! Die taxi ga ik hier in NL maar alvast regelen dan.

Ik had alleen gekeken wat we zouden willen doen op Sumatra. We willen sowieso naar Bukit Lawang en als Toba in de buurt is, ook daar naartoe. Maar dat gaat het dus niet worden. Dan word het alleen Bukit Lawang.

Ik zal eens naar het reisverslag kijken! Denk dat het toch tot Yogyakarta word en vanuit daar naar Bali. Moeten de Bromo vulkaan maar overslaan dan, want dat gaan we echt niet redden met de tijd.
Heb inderdaad al veel topics doorgespit hier op het forum en zag ook al dat ze gemiddels maar 50km per uur rijden daar :slight_smile:

@Sumbar: Bedankt voor je nutteloze reactie. Zou verwachten van iemand die al zolang meeloopt op een forum wel nuttigere reacties zou kunnen geven aan nieuwe leden en niet meteen op zo’n manier iemand benaderen. Reageer dan gewoon niet! :S

Ik loop zelf ook al lange tijd mee op verschillende fora en help altijd de nieuwe leden ookal is het een domme vraag of als deze al 100 keer gesteld is. Je bent echt weer het voorbeeld van hoe je NIET met elkaar om hoort te gaan op een forum!

Hartelijk dank voor je spontane reactie en je psychologische ontleding van mijn persoon.:slapen:
Het was inderdaad een domme vraag van je en als je wat meer had gezocht op dit en andere Indonesia fora, zoals Jenny je reeds had geadviseerd, had je meer gerichtere vragen gesteld en daar dan ook duidelijke antwoorden op gekregen. :chin: Overigens is het in Indonesië ‘not done’ om met een kort lontje te reageren… (Dit advies is nergens op dit forum te vinden). Een goede reis toegewenst al is het dan ook hollen en rennen geblazen. :vak02:

1 like

Voordat ik een topic heb aangemaakt heb ik al veel gezocht hier op het forum… Maarja… wie gelooft zo’n nieuwkomer nou he! :slight_smile: Dit is echt het eerste forum waar ik zo benaderd word. En ik kan je zeggen… Ik zit echt al lange tijd op heel veel fora! :0

Maar nogmaals bedankt voor je nuttige reactie! :smiley:

En sorry dat ik je lastig val heh met deze DOMME vragen… Je kunt voortaan ook gewoon niet meer reageren hoor… Doe je waarschijnlijk jezelf, maar ook veel anderen een groot plezier mee :slight_smile:

Elke nieuwkomer wordt hier serieus genomen. :nod: Maar als er een vraag komt zoals die van jou (3 dagen van Jakarta naar Bukit Lawang, het Tobameer en terug naar Jakarta) kan daar niemand een zinnig antwoord op geven.
Jakarta - Medan, Medan - Bukit Lawang, een 1-daagse trekking, Bukit Lawang - Medan en vervolgens naar Jakarta zou alleen maar kunnen per privé jet en helikopter. Dat had je zelf ook uit kunnen zoeken. :slapen:
Hieronder een aantal foto’s van de Trans Sumatra Highway…

1 like

Heb ik ooit gezegd dat ik alle activiteiten perse wil doen in die 3 dagen? Ik heb alleen gezegd dat ik de reis nog aan het vormen ben en welke activiteiten ik heb gevonden wat me leuk zou lijken om te doen. Dus het kan ook zijn dat we een dag langer blijven op Sumatra etc.

Ik doel meer op ervaringen van anderen, zodat ik een indruk kan krijgen van de activiteiten. Maar het gaat waarschijnlijk alleen bukit lawang worden en dan terug naar jakarta.

Wel misschien nog nuttige tips/ervaringen voor de plaatsen: Jakarta -> Bogor -> Bandung -> Pangadaran/cilacap selatan? -> yogjakarta? :slight_smile:

Dus wat moet ik gezien hebben of heb je nog op/aanmerkingen op de route? Kan ik beter langs andere plaatsen gaan, omdat dat meer te zien is etc? :slight_smile:

Ik ga deze zomer pas naar Sumatra.

(Sorry als ik vaak naar mijn site verwijs, ik verdien er geen geld mee. Ik heb alleen geen zin steeds hetzelfde verhaaltje op te hangen - al helemaal niet als zo’n verhaaltje dan ineens herschreven wordt buiten mijn weten om. )

Snap ik Jenny! :slight_smile: Als je daar geen zin in hebt, reageer dan gewoon niet op een topic of als je dan reagert, reageer dan normaals zoals jij doet :slight_smile:

Ik ga je site vanavond eens bekijken! :slight_smile:

De rest van het geruzie is verwijderd, dan kunnen we weer gewoon met Sumatra en Java

Danku! :slight_smile:

Mensen die me priveberichten hebben gestuurd met info, harstikke bedankt! Daar heb ik veel aan! :smiley:

Mochten er nog meer mensen zijn met tips/ervaringen/reisverslagen/blogs etc. Meer info is altijd welkom! :slight_smile:

Als mensen de info die in privéberichten zou staan hier zouden zetten, dan hadden anderen er ook wat aan! Elke week is er wel een keer een vraag over dit onderwerp.

Ja daar heb je gelijk in Jenny! :slight_smile: