Sumatra in plusminus 20 dagen: van Medan naar Padang (incl Mentawai eiland)

Beste,

In september willen mijn vriendin in Sumatra van Medan naar Padang reizen.

Wij vliegen op Medan waarna we meteen door willen naar Bukit Lawang waar we 3/4 dagen willen vertoeven. Waaronder 2 dagen rondtrekken door de ‘‘Jungle’’ (1 nacht dus) en nog 1 dag met de brommer de omgeving verkennen (schijnt wel mooi te zijn toch?).
Daarna willen wij naar TukTuk, dorpje op Samosir aan Lake Toba. Wij twijfelen om tussen Bukit Lawang en Samosir nog 1 of 2 nachten in Berastagi te blijven maar wij weten niet precies of dat de moeite waard is. Maar wij denken dat de afstand tussen Bukit Lawang en de boot naar TukTuk, Samosir wel heel lang is.

Na het bezoek aan Samosir/Lake Toba willen wij naar richting Bukittingi.

Uiteindelijk willen wij met minimaal 4/5 relaxed dagen eindigen op de Mentawai eilanden waarna we weer van Padang naar Kuala Lumpur vliegen en via die luchthaven naar Nederland.

Is dit te doen?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Is dit teveel van het goede qua reisafstanden en het aantal dagen wat wij hebben?
Hebben jullie verder nog tips qua vervoer etc etc?

Ik hoor het graag van jullie.

Wat leuk, ik heb afgelopen oktober/november bijna hetzelfde gedaan.
Alvast 2 tips: in Tuktuk is het guesthouse Hot Chili superleuk. Hele lieve mensen, fijne relaxte sfeer, schoon en lekker eten :slight_smile:

Voor het laatste deel van je reis raad ik je aan contact op te nemen met Roni van Roni’s adventure tours. Hij zit in Bukit Tingi, sowieso een aanrader om daarheen te gaan! Dit is zijn site: http://www.ronistours.com/

Als je nog iets specifieks wil weten: vraag maar!

Hoi Reislid,

Ik heb ervaring met een gedeelte van je reis (in omgekeerde volgorde). Je geeft aan dat je bang bent dat de afstand van Bukit Lawang naar het Tobameer te lang is. Van het Tobameer naar Bukittinggi is echter nog veel verder. Van Bukit Lawang naar Parapat (waar de boot naar Samosir gaat) is denk ik ongeveer 7 à 8 uur. Van Parapat naar Bukittinggi als je geluk hebt 12 uur. Toen ik die reis deed (per minibusje) was het van Bukittinggi naar Parapat 15 uur.

Dat eerste stuk kan je inderdaad goed opknippen door in Berastagi te verblijven. Ik vind het wel de moeite waard, met de markt, theeplantages en eventueel het beklimmen van de vulkaan.

Groeten,

Erwin

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=207375&p=1163084#post1163084

Zou je naar de hierbovenstaande link kunnen kijken?

He Reislid,

Van Medan naar Bukit Lawang is 4 uur met de auto. Taxi regel je makkelijk wanneer je de luchthaven uit loopt. Kosten liggen rond de 400.000 IDR.

Van Bukit Lawang naar Tuktuk is:

  • 9 / 10 uur met de auto (met stops bij de waterval, Beristagi en een King Batak en lunch)
  • Dan 30 minuten met de boot.

Berastagi is wat mij betreft niet de moeite waard om te overnachten.

Overige plekken heb ik geen ervaring mee…

Groetjes,
Evy