Hallo,
In oktober willen mijn vrouw en ik voor 28 dagen naar Sumatra en misschien nog een stukje Java.
We hebben retourtickets Kuala Lumpur
1.We zijn van plan te starten in Padang om van daaruit Bukittingi, de Harau vallei en Minankabau dorpen te bezoeken.
2.Verder willen we rond Medan het Tobameer, Tankahan, Ketambe en Berastagi bezoeken.
3.als laatste hebben we een paar dagen Banda Aceh en Pulau Weh op het programma staan.
Vraag:Is het raadzaam om tussen 1,2en3 openbaar vervoer/bus taxi te nemen of is vliegen handiger of missen we dan veel.
Haast hebben we niet maar als we nog enkele dagen over hebben willen we nog een paar dagen Jakarta en Bogor en omgeving.
Als er bezienswaardigheden die we zeker niet mogen missen of juist die we beter kunnen overslaan dan horen we het graag.
Groetjes Graatje
Ik heb alleen ervaring met stap twee en drie van je reis: IkReis - Rondreis Sumatra: de leukste backpackroute door Noord-Sumatra.
Persoonlijk zou ik dat deel van de reis niet vliegen, al is de route naar Ketambe wel lang. Je kan van Ketambe terug naar Medan en dan naar Banda Aceh, maar de route via Takengon en Bireue is zeker mooi en het overwegen waard.
Bedankt Jenny,
Ik had me al behoorlijk ingelezen, dus ook jouw reiservaringen op Sumatra, dat had me doen besluiten om naar ketambe te gaan ipv Bukit Lawang.
Hopelijk kan iemand anders me een tip geven over het andere gedeelte aangezien dat een aardig eind rijden is van de Harau vallei naar het Toba meer.
Van Bukittinggi naar Parapat is een reis van 2 dagen met een stop in Padang Sidempuan. dit met een huurauto. Er rijdt ook een nachtbus. De reis voert door en langs het Bukit Barisangebergte over de Trans Sumatra Highway, een tweebaans weg met vele bochten die de benaming highway absoluut niet verdient. Veel grote vrachtwagens maken gebruik van deze route en houden het verkeer door hun lage snelheid (veel hellingen) danig op en er zijn onderweg maar een paar bezienswaardigheden.
Ik zou kiezen voor het vliegtuig Padang - Medan, slechts een uurtje vliegen.