Sumatra 20 dagen

Hallo!

Deze zomer zouden we van halfweg augustus tot begin september naar Sumatra gaan, zonder reisbureau.
Al een beetje gelezen en opgezocht. We weten dat we het ganse eiland niet kunnen zien maar het is moeilijk kiezen tussen noord en west!
Zou het volgende een haalbare route zijn?

1. Kuala Lumpur ==> Padang
    6tal dagen voor Bukkittingi / Harau vallei / meer
  2. Padang ==> Medan
    10 tal dagen voor Berastagi- vulkaan/ Ketambe / meer
    of 10tal dagen voor Bukit Lawang / Berastagi- vulkaan / meer
  3. Medan => Banda Aceh
    3a4 dagen Pulua Weh, min 3 dagen op eiland
  4. Banda A ==> Kuala Lumpur

Tips zijn welkom!
grtn

Ga je vliegen van Padang naar Medan of met de bus?

Zelf heb ik alleen het noordelijke deel van je route gedaan, dus Pulau Weh (een week duiken), toen via Bireue en Takengon naar Ketambe, een aantal dagen Berastagi en Bukit Lawang en een ochtend Medan. Hier heb ik een kleine 3 weken over gedaan.

Het gebied rondom Bukittinggi lijkt me ook heel mooi!

Panang - Medan - P Weh - Kuala Lumpur zouden we met binnenvluchtjes nemen.
Denk dat het anders zeker niet haalbaar is in 3 weken.

Mss vanuit de harau vallei verder naar danau toba met de bus maar ik weet niet of dit gemakkelijk haalbaar is met openbaar vervoer.

Van Medan naar Pulau Weh kun je best in een dag doen met de bus. Is volgens mij een uurtje of 6?

Van Pulau Weh kan je vliegen naar KL. (Althans, van Banda Aceh.)

Zie ook mijn reisverslag van Sumatra.

Hallo,

De stad Padang zelf is weinig te beleven kan ik je vertellen. De regio Padang daarentegen is één van de mooiste plaatsen waar wij zijn geweest.
Dan praatten we over Bukittinggi, Harau, Minanjau en de tropische stranden / eilanden aan de kust van Padang.
Zonder reisbureau boeken is perfect, maar het openbaar vervoer op SUmatra is niet altijd begaanbaar. De wegen kunnen slecht zijn en daarom zijn sommige plaatsen moeilijk te overbruggen op Sumatra. Vooral het gedeelte van West Sumatra provincie richting het noorden (Toba meer).
Je kan de reis ook andersom plannen: Begin de reis in Medan en zak vandaar naar beneden naar de Padang regio. Ik ben zelf niet op Pulau Weh geweest, maar ik denk dat er in de Padang regio voldoende ‘badplaatsen’ te vinden zijn die ook minder bekend zijn bij de toeristen. Wij hadden daar op een klein schiereilandje zo ongeveer het gehele eiland tot onze beschikking! Daar konden we genieten van prachtige koraalriffen en ‘bounty-natuur’.

Wijzelf hebben gebruik gemaakt van een lokale gids. Een geweldige vent die ter plekke alles naar jouw wens organiseert. Hij sprak zelfs Nederlands en bracht ons in een luxe busje van plaats naar plaats. Omdat we hem direct betaalden, kostte ons dit bijna niets voor de 13 dagen waarin we op Sumatra verbleven. Hiermee hadden we gelijk hem geholpen zonder dat er grote organisaties ertussen mengden. Groot voordeel is ook dat je niet van een groep of rare tijden van het openbaar vervoer afhankelijk bent.

Anyway, ik hoop je hiermee geholpen te hebben.
Geniet vooral met volle teugen van SUmatra. Het heeft bij ons een speciaal plekje in ons hart gekregen:)

Merci voor de info!
Idd nog eens bekijken of we naar P Weh gaan of in de omgeving van Padang een ‘bounty strand’ opzoeken. Snorkelen zal er wel iets minder inzitten volgens hetgene ik kan vinden van informatie.

Jennie,
Volgens een lonely planet is het toch serieus langer van Medan naar B Aceh. Een 10-14 uur.
Nog nooit binnenvluchten genomen maar volgens hetgene ik momenteel gelezen heb denk ik dat je er op Sumatra enorm veel tijd mee kan winnen.

En Ketambe of Bukit lawang, geen idee :slight_smile: zal er nog iets meer over zoeken.

grtn!

Hallo Pytr, niet ver van Padang, ongeveer een half uur rijden, zijn r een aantal stranden te vinden. Bungus Bay heet het daar. Ik ben er diverse keertjes geweest en het is bepaald geen bounty strand te noemen. Er drijft veel rotzooi in het water en het strand is bepaald niet schoon.

Een beter locatie is op het voor de kust liggend eilandje Sikuai, prachtige stranden en een redelijk goede accommodatie. **HIER **meer info.

bedankt voor de info!
Het zal idd nog afwegen zijn om de moeite te doen om naar Pulua Weh te gaan of dichterbij Padang een strand opzoeken…

Bungus Bay is zeker wel de moeite waard om te bezoeken, voor een mooi “bountystrand” kun je je per boot naar een van de kleine onbewoonde eilandjes voor de kust laten brengen voor een dag. Daar kun je wel goed snorkelen. Ik heb nog wat info gezocht voor Sikuai: het schijnt dat dit resort niet meer in gebruik is…

Sumbar,

Ik zag ook dat Sikuai niet meer open is voor toeristen…
Cubadak ernaast ziet er nogal een ‘sjiek’ resort uit, wat we nu ook weer niet zoeken.
Via sites kwam ik op Pemutusan (ook in die buurt) maar kan nu niet echt vinden wat soort van accommodatie daar is. http://pemutusan-island.blogspot.be/ iemand die dit kent?

Hoi,

Kun je mij vertellen wie jij als gids hebt gehad, wat hij vraagt en heb je een mailadres van hem
Ook wij willen graag een lokale gids huren.

Dank voor je moeite!

Anne

Kirtap is al een paar maanden niet meer op dit forum geweest. Ik zou even een PB sturen.

Hoi Anne,

Ja hoor. De gids die wij hebben gehad is Yacub uit Medan.
Zijn website is www.yacubinsumatra.nl. Daar heeft hij een contactformulier zodat je hem gelijk kan mailen.
Echt aan te raden en een gezellige vent om mee op te trekken.

Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.

Veel plezier op jullie eventuele vakantie in Sumatra!

Hartelijk dank,

Ik ga z’n website bekijken.:dag:

Hoi Jenny,

Hij heeft mij al een website doorgegeven en ik heb al een mailtje gestuurd naar Yacub.
Trouwens Jenny…ik heb gelezen dat jij een hele goeie expert ben op het gebied van Indonesie en wat fijn dat je hier
de mensen wilt voorzien van informatie.
Wij willen ook naar Sulawesie, west papua en ik heb familie op Kei wonen.
Mijn vraag is: kunnen wij beter met de pelniboot van Papua naar Kei of is het handiger om een vlucht te nemen naar Tual (Kei)
Volgens mij is het moeilijk om van west papua naar Kei te komen maar ik wil heel ook naar Kei.
Heb jij een oplossing?
Alvast hartelijk dank!

Annelies

Ik ben nooit op de Kei eilanden geweest.

Over pelni hoor ik echter niet zo’n goede verhalen. Lange reistijden en weinig faciliteiten aan boord.