Deze zomer gaan wij naar Sumatra. Wij willen graag naar het Gunung Leuser park, moeten wij zowel naar Bukit Lawang als Tangkahan. Wij willen graag naar de olifanten, dus sowieso Tangkahan,maar willen er natuurlijk zeker van zijn dat we Orang Oetans zien. Is er een grote kans dat we die zien in Tangkahan?
Zowel Tangkahan bij Mega (op tijd reserveren want de zomermaanden zijn snel vol) als Bukit Lawang zijn de moeite: je leest er veel over op onze website.
Voor extra informatie kun je ons steeds rechtstreeks contacteren via de website.:dag:
Als je nog vragen hebt nadat je de website gecontacteerd hebt, laat maar weten via ‘contact’ of via hier.
Wij hebben nog steeds contact met Mega van Mega Inn in Tangkahan. Dynan is een fantastische gids, elke avond werd er gitaar gespeeld en avond na avond werd onze tafel mooier versierd.
Ook met Abdel Rahman van Bukit Lawang mailen we nog regelmatig. Hij was daar onze contactpersoon.
En als jullie nog wat willen/kunnen relaxen dan is Samosir eiland aan te raden. Wij hebben het eiland verkend per scooter, heerlijk.
Henry Malik heeft alles voor ons geregeld vanuit Nederland, hij is afkomstig van Sumatra.
Laat maar horen wat jullie nog willen weten.
Groetjes
Anne
Hoi, wij willen in aug. 2 nachten naar Bukit Lawang en 2 nachten naar Tangkahan.
Ik heb mega inn al gemaild vandaag, een snelle reactie terug gekregen met prijzen.
Had hiervoor al een aantal org. gemaild met prijzen tussen de 220 en 265 euro pp voor vervoer en 4 nachten acc. in Bukit Lawang en Tangkahan, wel met een jungle trek erbij.
Bij Mega inn kom ik uit op 84 euro pp incl. vervoer ( a/c auto met chauffeur) van en naar Medan en Jeep van BL naar Tangkahan plus 2 nachten Mega Inn. Zouden we alleen zelf nog accomodatie ( b.v. Jungle Lodge) in Bukit Lawang moeten regelen.
Anne, hoe hebben jullie de acc. in Bukit Lawang geregeld, hadden jullie Jungle Inn? Wij kunnen n.l. geen website of mailadres daarvan vinden maar boeken wel graag vooraf omdat we in het hoogseizoen zitten ( aug) en niet graag aankomen en geen acc. vinden. .
Jullie hebben dus ook het vervoer door Mega Inn laten regelen, vooraf in NL? Hoe was de auto met chauffeur? Er schijnt hierin nogal veel verschil te zitten i.v.m. vereiste papieren o.i.d. om toeristen te mogen vervoeren, veiligheid, chauffeur etc…Dit las ik een tijd geleden ergens bij Bali, denk dat dit dan ook voor Sumatra geldt…
Voor de olifantenrit vond ik de prijzen nogal veel hoger liggen, op de website stond IDR 150000 voor 1 uur en 300000 voor 2 uur. Via Mega inn zouden we nu IDR 650000 moeten betalen voor 1 uur olifantenrit + wassen van de olifanten.
Heb toch ook maar even geiinformeerd bij de site waar de andere prijzen stonden ( www.sumatra-indonesia.com).
Wij hebben nog niets gereserveerd… wel de bedoeling binnenkort.
Net een berichtje gestuurd via de website sumatra - indonesia.com en via het formulier op www.sumatraecotourism.com. ( nog geen reactie, komt vast deze week)
Op deze eerste website staan nog hele andere prijzen dan de 650.000. Prijzen zijn dan (waarschijnlijk) erg verhoogd maar als de website die lagere prijs er nog op heeft staan probeer ik dat ook nog maar even.
Maar je kunt dus ook gewoon via het hotel boeken in Tangkahan…
Of een pakket boeken bij sumatra-ecotravel.
Hebben jullie accomodatie en vervoer e.d. allemaal al geregeld?
Wij hebben alles vanuit België georganiseerd en iedereen stond op tijd op ons te wachten: een chauffeur aan de luchthaven,Rio in Medan, Mega in Tangkahan, Mega heeft ons naar Bukit Lawang gereden, Abdul Rahman in Bukit Lawang, Rio in Bukit Lawang nadat de helpers onze bagage vervoerd hadden, Rio voerde ons naar Berastagi, Rio is ons daar op tijd komen halen voor Samosir Island, nadien Rio weer om ons naar Medan te voeren, Rio de dag nadien voor de luchthaven in Medan.
Iedereen was correct, heeft zich aan de afspraken gehouden en we hebben alles ter plekke betaald.
Ik heb Abdul Rahman gecontacteerd. Hij vraagt jouw mobile number zodat hij je kan contacteren. As jij dat niet wil, kun je hem gewoon mailen. Hij zal je snel antwoorden. Voor ons heeft hij alles correct in orde gebracht.
Wat Tangkahan betreft, kun je de olifantenrit zeker reserveren via Mega van Mega Inn, zelfs als je ter plekke bent.
Het adres van Mega: [EMAIL=“megadepari@yahoo.com”]megadepari@yahoo.com
(Doe gerust de groeten van mama en papa die er vorig jaar in april waren. We hebben hem enkele tips gegeven voor het beter laten doorslapen van zijntoen enkele maanden oude dochtertje.)
He prijsopslag lijkt me echt heel veel: gewoon de helft erbij. Ik denk dat het goedkoper kan als je het rechtstreeks regelt. Bovendien is Mega voor rede vatbaar, hij heeft ook oog voor de ecologie en toekomst van zijn land.
We wensen je succes bij het onderhandelen.
Bukit Lawang, dat adres hebben we algegeven, denk ik. Het adres van Abdul: rahman abdul [EMAIL=“jungleinn2012@gmail.com”]jungleinn2012 @gmail.com
Wij zijn in elke geval blij dat we beide gedaan hebben.
Ook bij Adul mag je onze groeten (van Marcel en Anne) doen, wij hebben beiden (Abdul en wij) goede herinneringen aan onze ontmoetingen met hem.
Een vraagje aan iedereen die landt in Medan: wil iemand hoorapparaten en enkele batterijen meedoen voor de kinderen van de school voor gehoorgestoorden in Medan. Rio (papa van gehoorgestoord dochtertje) komt deze aan de luchthaven ophalen. Wij hadden vorig jaar beloofd zijn dochtertje (10 jaar) te helpen. We hebben hoorapparaatjes voor de ganse klas kunnen bezorgen.
De andere ouders hebben ook om hulp gevraagd en we willen graag helpen. Opsturen naar Sumatra is geen optie wegens de invoerrechten.
In elk geval stel ik voor dat je zo snel mogelijk reserveert, gelijk waar, want juli en augustus zijn hun topmaanden, voor de rest is het er echt helemaal niet toeristisch.
We hebben rechtstreeks geboekt bij Mega
[EMAIL=“megadepari@yahoo.com”]megadepari@yahoo.com,
Maar je kan ook boeken als je er bent. Ze regelen het wel: normaal werken de olifanten 's middags en rijden ze 's morgens, maar Mega zal zeker zijn best doen.
via een bureau boek je uiteraard tegen een extra prijs en bij Mega is het Rechtsteeks: zijn lodge is rechtover het park, rechtover de Bamboeriver en je steekt de rivier met het vlot zo dikwijls over als je wil voor (vorig jaar) 1 euro (10.000 IDR), te betalen bij vertrek.
Wij hebben inmiddels gemaild met zowel Mega ( van Mega Inn) als Rahman. Telefoonnummer dus niet nodig…
Had aan Mega een aantal vragen gesteld, o.a. airco in de auto, soort auto , betaling gewoon ter plekke, duur van de tubing& bezoek village, soort village etc. Maar hij vond het " too much question, vroeg alleen om dan alvast te reserveren voor de accomodatie" ( viel nog wel mee hoor… maar denk dat het te ingewikkeld werd voor hem zo in het engels misschien…) Misschien weet jij hier toevallig meer over?
Prijs van de olifantentrip viel volgens hem niets aan te veranderen. Was de
" real price". Reserveer het maar van tevoren voor de zekerheid. Hebben geen speling met dagen. Dus vol is vol en dat zou wel heel jammer zijn… ( wie weet ter plekke nog wat met de prijs, maar verwacht het niet) We gaan vnl voor de Olifanten naar Tangkahan dus overslaan willen we het toch niet omwille van de prijs. In Zuid - Afrika was het overigens nog veel duurder, dus als je het zo bekijkt… Maar dubbele prijs t.o.v. vorig jaar is niet mis.
Hebben jullie ook de tubing gedaan in Bukit Lawang ( of Tangkahan)? Veilig genoeg i.v.m. ziekten ( bilharzia)? Vaak wordt afgeraden om in de buurt van rivieren te komen, aangezien je bij dit tuben toch met het water in aanraking komt… vraag ik me af of dit verder geen probleem is bij deze rivier of beter vermijden? ( ze zeggen in Sumatra natuurlijk dat iedereen de tubing doet, zij willen ook verdienen…)
Jullie hebben dus de trekking in BL ook rechtstreeks bij Abdul Rahman geregeld? Maar hadden jullie de 3 of 6 uur trek? Bij sumatra - ecotravel wordt de 6 uur RELAX trek aangeboden. Bij Abdul kun je ook de 6 uur trek kiezen. Vroeg me af wat we dan beter kunnen doen: 3 uur of 6 uur. Bij Sumatra - ecotr. zat er qua afstand weinig verschil, alleen bij de 6 uur durende had je nog meer kans om ( rustiger) oerang oetangs te zien en het was een relaxter trek, tevens permit, lunch, fruit,tubing, bezoek waterval erbij. Weet niet hoe dit is als je bij Abdul boekt, prijs is wel lager maar zat dit er ook allemaal bij in?
Hoe zijn jullie eigenlijk aan die hoorapparaten gekomen?
( winkels/particulieren?) Zijn er nog steeds veel nodig? Op zich zouden we best wat mee kunnen nemen, maar hoe kom je eraan…
Eerst en vooral: maak je geen zorgen over het korte antwoord; ze antwooden via hun black berry of zo iets en versturen en lezen alleen maar korte boodschappen; ook het kwestie van het opladen: alleen electriciteit via generator tussen 18 u (meestal 17.30 u en 11 u). Dus het is echt behelpen, maar wij vonden dat geen hindernissen: dank zij ijsblokken konden ze het drinken koel houden. Wij dronken daar ook veel thee (theezakje in tas, en nadien vroegen we warm water bij en dat was nooit een probleem, ik drink liever slappe thee). Hun koffie Sumatraanse is zacht en precies deca, ik bedoel ermee dat die koffie je niet uit je slaap houdt.
Daarom ook moet je 's morgens zeggen wat je wil eten 's avonds. Natuurlijk niet als je gebakken rijst of noodles en eieren wil. Maar vlees moeten ze speciaal gaan kopen en ze hebben een houtvuur in de keuken. Ik weet niet of er een foto van op onze website staat.
In elk geval hadden we nooit een gevoel van tekort. Bij Mega kun je je lege waterfles laten vullen tegen betaling uit zo’n grote fles zoals je bij ons in bedrijven ziet. Hij doet dat uit ecologische overwegingen.
Wat je vraag over tubing betreft, dat hebben wij niet gedaan. Ik denk dat de rivier niet gevaarlijk is: we zijn daar gaan zwemmen. Er is een hot springske aan de overkant. Maar dat heb ik wel al gemaild zeker.
Dynan is een hele goede gids en wij zouden je eerder aanraden een ‘jungletocht’ te doen met hem en dan later in Bukit Lawang een korte tocht te doen.
Dynan kent veel van de planten en de geneeskracht en hoe je dieren geneest. Hij heeft voor ons o.a. wierook uit de boomstam gehaald. En foto’s genomen terwijl wij op de olifanten zaten. We hebben extra t-shirts meegenomen en weggegeven … en elke avond was de tafel mooier versierd met verse bloemen. Dynan is heel vriendelijk en spontaan.
Maar wij kennen julie condititie niet en weten niet wat jullie allemaal willen zien. Wij zijn met een Abdul geweest, elk 15 euro denk ik, maar ik ben er zeker van dat er nog gidsen genoeg zijn. Hij heeft het goed gedaan, maar er zijn sympathiekere mensen. Misschien kan Abdul Rahman jullie iemand aanbevelen. Ik zal hem nog eens mailen.
6 u in de jungle, klimmen, dalen, veel bloedzuigers, vochtig, warm, wij hebben tamelijk vlug een oerang oetang gezien. Discussieer ter plekke over de prijs. Zoveel toeristen zijn er niet. Ik spreek nu over Bukit Lawang.
Je maakt je zorgen over je gezondheid, ik denk dat er meer gevaar is in onzuiver drinkwater of slecht gespoelde groenten want wij hadden bij thuiskomst een parasiet in de darmen.
Met het juiste antibioticum was het snel opgelost.
Hoorapparaten: wij zouden die wij al verzameld hebben, graag meegeven.
Wij hebben hoorapparaten gekregen van mensen die aan een nieuw toe waren, of van een overleden familielid en ook batterijtjes dank zij een oproep in de pers. En ja, er zijn er nog steeds nodig.
Wij zouden jullie dankbaar zijn, en de mensen daar ook.
Groetjes
Anne
Dynan verzorgt dus de tocht in Tangkahan? Hier is toch weinig kans op het zien van oerang oetangs of heb ik het mis? Maar i.d.d. wel leuk om daar ook een tocht te doen.We zijn er toch 2 nachten.
M.n. willen wij graag 1 of meer oerang oetangs (liefst met jong)zien in BL… en niet alleen op het platform.
Oei, parasiet in de darmen, da’ s niet zo mooi… Wij gaan ook zeker de buiktyfus vaccinatie halen…( en natuurlijk malariapillen) wordt ook aangeraden…kun je natuurlijk nog wel wat krijgen maar toch…en passen altijd erg op met eten, koude groenten eet ik nooit in dit soort landen en geen ijsblokjes in mijn drinken en ook geen ijsjes. ( behalve evt verpakt)
W.b. de hoorapparaten, zal ’ t hier nog even overleggen. Wel zeker een goed doel… Dus nog niet de hele school is ervan voorzien? Of zijn ze voor reserve…Zijn vast niet zwaar… Maar ja…jullie wonen in Belgie, moet het wel ff opgestuurd worden… gaan pas in aug. weg.
ondanks de vele reacties zal ik mijn ervaring ook delen.
Afgelopen oktober ben ik in Sumatra geweest. Zowel aan BL als Tankahan een bezoek gebracht.
In BL overnacht bij Indah, aan te raden.
Bij Ali G jungletrek “geboekt” en maar liefst 5 orangutangs gezien!
Via een vriend van hem een tour naar Tankahan geregeld.
RP300.000 pp voor autorit (3u over onverharde weg) plus olifantenrit (1u) en hierna wassen van olifant in rivier, best prijzig maar zeker de moeite waard! Wil je oranutangs zien dan ben je in Tankahan niet op het juiste adres.
LET OP: als je wilt doorreizen naar lake Toba is het verstandiger dit vanuit BL te doen. De busprijzen vanuit Tankahan zijn belachelijk hoog!
Dag Lonneke,
Bedankt voor je info.
Wij gaan helaas niet naar het Tobameer, moesten keuzes maken. Zijn totaal 6 nachten in Sumatra waarvan 1e en laatste nacht in Medan.
Maar liefst 5 oerang oetangs, gaaf hoor… was dit een 3 uur of 6 uur durende trek? En goed te doen qua afstand etc.? Heeft Ali G een website/ mailadres of gewoon daar geboekt?
Wij gaan naar Tangkahan voor de olifanten en Bukit L voor de Oerang Oetangs.
Voor die 300.000 IDR heb je nog geluk gehad. Dit jaar is het allemaal veel duurder geworden, maar liefst het dubbele. En dan nog exclusief de jeep van BL naar T. ( dacht overigens dat dit 2 uur duurde) Heb je toevallig een mailadres van de vriend van die Ali, kan altijd informeren natuurlijk naar de prijs, maar hij zal vast niet onder de prijs gaan zitten wat het rechtstreeks in Tangkahan kost…
Poeh, dat is een stuk prijziger. Heb je het over 1persoon of 2personen?
Vooraf reserveren is eigenlijk naar mijn mening niet nodig.
Wij hebben ter plaatse alles geregeld. Je kunt heel goed afdingen.
Ik heb geen email-tel van deze mannen, maar als je naar Ali G vraagt bij Wisna Indah dan kunnen ze je zeker verder helpen!
Aan hem heb ik dus ook gevraagt wat er mogelijk was met naar Tankahan gaan.
Hun kennen elkaar allemaal en kunnen onderling veel regelen.
of 650000 IDR per persoon…
Jungle tour kunnen we idd misschien ook ter plekke boeken. De info die ik kreeg via www.sumatra-indonesia.com over de olifantenrit: ( prijzen op de website moesten ze nog veranderen, nog niet gebeurd…)
There is no elephant riding on Mondays and Thursdays, as on these days the
forest rangers use the elephants for patrolling.
The other days there are riding, but only for 1 hour. The price is Rp.
650.000.
The Vetrinary has limited the the available time for riding for health
reasons. There are seven elephants, but at the moment 3 of them have
offsprings and still brest feeding. The youngest is only 5 weeks. One
elephant is pregnant. The remaining 3 only have time for 1 hour rides,
otherwise they would be used too much.
Regarding the price, I am not sure why it went up so much, but it is rather
expensive to keep and treat the elephants in a proper manner.
Ook bij Mega inn zeiden ze dat dit de prijs was voor komend jaar…
Hoi,
wij zijn afgelopen april in Jungle Inn geweest en werden door alex ontvangen. Erg leuke hotel en schoon. Wel duur voor indonesiche begrippen en op de prijzen zitten geen ontbijt bij.
De restaurant was niet zo best in april. Te europees gedacht voor de gerechten. De échte indonesiche eten was niet te vinden. Erg jammer.
De jungle trek zijn erg duur geworden. Helaas weten ze al dat de Europese toeristen die prijzen zullen betalen.
Ik weet een auto met chauffeur voor 350.000 per dag zonder benzine en eten. Erg betrouwbaar. Ik ken hem sinds 8 jaren en hij is de manager van ons weeshuis op Samosir.
De chauffeur die jij noemt moet dan vast nog van Samosir komen toch? Wij hebben alleen nog vervoer nodig van Medan naar Bukit Lawang. Wilden dat eigenlijk laten doen door Jungle inn. Die kunnen ons ophalen voor 450.000 incl. benzine. Lijkt me dat we dan met deze zonder benzine hoger uitkomen…
Omdat hij vanuit Samosir moet komen ( of woont hij ergens anders?) en daarna ook nog terug moet.
Dat de gerechten vrij europees zijn vinden wij geen probleem…Het gaat ook maar om 2 nachtjes.
In verhouding een duur hotel, voor NL begrippen niet… maar zoveel beters qua “prijs- kwaliteit verhouding” zit er volgens mij ook niet in Bukit Lawang. Deze staat op nr. 2 bij tripadvisor. Greenhill guesthouse staat er nog boven maar deze heeft (dacht ik te lezen) geen fan, dus erg warm.
Hebben jullie ook per mail geboekt?
Ik was aan het mailen met Abdul Rahman en wilde reserveren, maar krijg maar geen reactie terug. ( meerdere keren opnieuw gemaild of vorige mail wel was overgekomen…) Anne, weet jij of dit mailadres nog wel in gebruik is? jungleinn2012 @gmail.com
Vond op internet nog een ander emailadres. Daarvan kreeg ik wel meteen een reactie dat ik daar gewoon kon boeken, maar vind het een beetje vaag dat er meerdere mailadressen zijn naast het adres waar ik steeds naartoe heb gemaild. Misschien hebben ze nu nieuwe mailadressen:yusuf@jungleinnbukitlawang.com reservation@jungleinnbukitlawang.com)
Het klopt, de prijzen voor het rijden op de olifanten zijn flink omhoog gegaan. Deze prijzen liggen vast (met de community vaak afgesproken). De vraag is nog steeds veel groter dan het aanbod.
Ook de prijs om met een jeep van Bukit Lawang naar Tangkahan te gaan, is inderdaad flink omhoog gegaan. Waarschijnlijk omdat het toerisme in Sumatra een tijdje in gezakt is geweest en nu weer flink toeneemt. Meer vraag, aanbod kant heeft meer keuze.