Ik ben mijn reis door Sumatra aan het plannen op dit moment ziet mijn reisschema er zo uit:
24 juli Kuala Lumpur - Padang
25 juli Bukittinggi –> Harau Vallei
26 en 27 juli Bukittinggi –> trekking Maninjau meer
28 juli reisdag naar Toba meer
29 juli aankomst Samosir & relaxen aan het meer
30 juli samosir
31 juli Tongging village
1 aug Tongging - Ketambe
2 aug Ketambe
3 aug Ketambe
4 aug Ketambe - Berastagi
5 aug Berastagi
6 aug Berastagi - Tangkahan (via Medan of kan het ook anders) ??
7 aug Tangkahan
8 aug Tangkahan
9 aug Tangkahan - Medan (avondvlucht)
Logistiek gezien is het handiger om naar Bukit Lawang te gaan lijkt me… Wat vinden jullie van dit schema en wat zouden jullie kiezen, Ketambe of Bukit Lawang? En waarom?
Ik ben niet bij Bukittingi geweest omdat ik de afstand van daar naar Toba en omgeving te lang vond. Reken dat je op de trans-Sumatra highway vaak niet harder gaat dan 30-40 km per uur.
Ik heb zowel Ketambe als Bukit Lawang bezocht, en Ketambe is zoveel gaver!!! Minder toeristen, wilde orang-oetans in plaats van die halftamme beesten op het voederplatform en trekkings zijn meer op maat (en goedkoper). Maar je hebt gelijk, Bukit Lawang ligt meer op de route.
Ik heb in plaats van Tangkahan gekozen om naar de omgeving van Berastagi te gaan, omdat dit logistiek handiger was. Daarnaast is de omgeving van Berastagi ook heel interessant, zowel qua natuur (beklimmen vulkaan) als cultuur (dorpen). Ik vond meer afwisseling leuker dan olifanten en meer jungle
Ik twijfel nu ook om naar Tangkahan te gaan. Ik ga tenslotte ook naar Ketambe en heb gelezen dat het wassen + berijden van olifanten €52 kost voor een uur. Kan iemand dit bevestigen?
Ter vervanging van de tijd in Tangkahan overweeg ik naar het eiland Banyak te gaan. Heeft iemand ervaring met dit eiland en is het de moeite waard dit te bezoeken? Bootjes gaan vanaf Singkil neem ik aan.
Ik heb ook gelezen dat ketambe niet veel accomodaties heeft. Het lijkt me daardoor handig van tevoren te reserveren. Heeft iemand goede ervaringen of suggesties voor accomodaties en tours?
In Ketambe het Friendship Guesthouse is ons goed bevallen www.ketambe.com via hun ook John Kanedi als gids gehad echt geweldige man met zeer veel ervaring
Groot verschil in beleving tussen Ketambe en Bukit Lawang. Wat je leuker vind is kwestie van smaak, ervaring en verwachting.
Ketambe ben je een van de weinige toeristen. Het is er inderdaad een stuk wilder. Als je orang-oetans ziet, hou er rekening mee dat ze mogelijk hoog in de bomen zitten. Ik heb er geen een gezien helaas en andere jongens die ik tegen kwam die in de jungle waren blijven slapen, hadden hoog in de bomen ‘iets’ gezien. Hoewel Ketambe dus een echte jungle ervaring is, en ik het hartstikke leuk vond omdat het zo authentiek was, was ik tegelijkertijd wel blij dat ik al in Bukit Lawang orang-oetans van dichterbij had gezien. De apen die ik zag, waren toen ik de jungle uit kwam: makaken aan de kant van de weg, juist de apen die je overal ziet… Misschien heb je meer geluk als je in een ander seizoen komt of meerdere dagen blijft zitten in de jungle. Ze zijn er natuurlijk wel.
In Bukit Lawang zijn de dieren door de voederplatformen ‘semi wild’. In die zin, ze zijn gewoon wild, maar ze zijn wel aan mensen gewend. Dus ze gaan er niet als een haas vandoor. En ze associëren mensen met voedsel. Wat je niet moet doen (gevaarlijk voor de orang-oetans, kunnen ziek worden en doodgaan) is ze voeren of aanraken. Dat staat ook op informatie borden in Bukit Lawang uitgelegd, dus lees ze even voordat je de jungle inloopt.
Hier heb je dus een grote kans om de orang-oetans te zien en van “fotografie” afstand te zien.
Tangkahan: hier kun je ook jungle wandeling maken. Hier heb ik ook een wilde orang-oetan gezien, ook hoog in de bomen. Ook hier vond ik de combinatie met Bukit Lawang goed. Ik heb ze goed kunnen bekijken in BL, waardoor ik de meer authentieke jungle ervaring in Tangkahan kon waarderen.
Rijden op olifant is duur, maar wordt ook afgeraden. Ik heb laatst weer met eigen ogen kunnen zien, wat voor schade aan de ruggengraat olifanten oplopen van het rondlopen met toeristen. Zijn ze gewoon niet opgebouwd. Echt rot om te zien.
Wel kun je bijvoorbeeld de olifanten wassen in de rivier. Dat gebeurt s ochtends en namiddag een keer. Of er nu wel of niet toeristen zijn. Ook vind ik het leuk om er een dag jungle wandeling te maken en dan de rivier af te tuben.
In dit dorp is toerisme opgezet als community eco toerisme. Men had zo weinig inkomsten bronnen hier, dat men ging stropen of illegaal hout hakken (in Nationaal Park dus). Nu is er door toerisme andere inkomsten. Overnachting, eten, gids, jungle gids, tubes worden geregeld, lunch maakt iemand uit het dorp en allemaal hartstikke leuk verzorgd. Veel mensen verdienen dus iets op deze manier. Dus met je komst help je het bos behouden en dus ook het leefgebied van olifant, orang-oetan en tijger… Daarbij is het wel echt een gave plaats in de natuur. Je zit lekker te chillen en je ziet apen over de rivier slingeren, hoe gaaf is dat.
Maar je moet natuurlijk wel tegen koud water bakjes douche kunnen en een paar uur electra op generator en tegen een simpele accommodatie. Maar wat mij betreft prima en een echt leuke plek.
Hoe druk het in Bukit Lawang en Tangkahan is, hangt trouwens ook af van wanneer je gaat. In juli en augustus zal het druk zijn. Wij reizen juist vaak in de Nederlandse winter en dan heb je regelmatig het rijk voor je alleen of een handje vol mensen.
De toeristen kunnen zich ook goed informeren, er staan borden met de informatie, in de reisgidsen etc. Daarop kun je lezen dat je absoluut de dieren niet moet voeren of aanraken, en dat dit hun dood kan betekenen dmv overdracht van menselijke ziekten. Of door dat de dieren agressief gedrag gaan vertonen (zoals Mina) en op een gegeven af moeten worden gemaakt om veiligheidsredenen…
Omdat de toerist op de foto wil met een dier…
Thanks Paulien, het is een bekend probleem in Bukit Lawang en ik vind ook dat toeristen zich wat meer bewust moeten zijn. Of in ieder geval ook de (grote) reisorganisaties. Heb momenteel na aanleiding van mijn blog behoorlijk wat discussies, ook met mensen uit Bukit Lawang. Vandaag kreeg ik te horen dat grote groepen mensen die via een reisorganisatie (ja ook grote namen uit Nederland reizen zich ook vaak schuldig maken aan het voeren en aanraken van orang-oetans. Dit vind ik echt schandalig! Ik zie dat jij voor Footprinttravel werkt en ik ben blij dat er ook reisorganisaties zijn die wel bewust met dit soort zaken om gaan. Misschien moet ik maar even een apart item op dit forum aanmaken om mensen die in de toekomst naar Sumatra willen reizen op dit probleem te wijzen.
Ik had gister niet veel tijd om verder in te gaan op de discussie Bukit Lawang of Ketembe, maar dat zal ik nu ook maar even doen.
Wat Paulien zegt zijn Ketembe en BL niet echt te vergelijken. Ketembe inderdaad een stuk “wilder” De orang oetans zijn in ieder geval echt wild en het is een kwestie van geluk en een goede gids of je ze spot. Ik had meer geluk…heb 2x een dag trekking gedaan en beide dagen veel orang-oetans gezien. Ook redelijk dichtbij. Foto’s te zien op mn blog De gidsen hier spreken wel een stuk slechter engels en het “dorpje” zelf stelt weinig voor. Ik verbleef bij Friendship guesthouse en had gids Herman. Beide top!!! Ketembe is iets lastiger bereikbaar. Zelf ken ik de plaats Tongging niet (heb ik iets gemist?) dus heb geen flauw idee hoe je er vanuit daar naar Ketembe komt. Ik weet dat je vanuit Lake toba, 3x moest overstappen en zeker een dag onderweg bent.
Bukit Lawang vind ik geweldig!! Ondanks de problemen met het voeren van de orangoetans. Als je je van te voren goed voorbereid, zul je zien dat je met een goede gids , een top tijd zult hebben. BL is gewoon super relaxed, wel wat drukker , maar dat is idd afhankelijk van de periode waar je in reist. Ook in het weekend is het druk met locals. Mss iets om rekening mee te houden In Bukit lawang kun je lekker chillen met een biertje, iemand die op de gitaar speelt en leuke gesprekken hebben. Ik ben inmiddels een keer of 6 geweest en ga iedere keer weer graag terug. Check mijn blog voor meerdere tips over BL.
Om vanuit Berastagi alleen voor Tangkahan die richting op te reizen, zou ik niet direct adviseren. Inderdaad combineren met BL is ideaal. Vanuit Berastagi ga je altijd via Medan en Binjai naar Tangkahan. Er rijden niet heel veel bussen tussen Binjai en Tangkahan dacht ik. Tangkahan is wel ontzettend mooi en rustig. Hooguit 4 guesthouses. s’ochtends het geluid van de gibbons…heerlijk. Geen orang oetans, maar idd de olifanten. 52 euro voor wassen en rijden van een olifant lijkt mij veel te duur. Was destijds ong 20 euro, maar het rijden van olifanten raad ik sterk af!!! Olifanten zijn nu eenmaal niet gemaakt om op te rijden, door hun zwakke rug, maar dat is een andere discussie
Ja we geven mensen de voorlichting in de Vertrekbrief die reizigers ontvangen. Absoluut niet voeren om genoemde redenen. Verder staat die informatie ook uitgebreid bij de lodge waar ze slapen. Maar helaas lezen mensen slecht of ze trekken zich er niets van aan, dat kan ook.
Het olifant rijden in Tangkahan is inmiddels richting €65. Prima, want je moet inderdaad toch niet op een olifant rijden! Dus het kan niet duur genoeg zijn, wat mij betreft.
Ik vind zelf olifanten ook helemaal geweldig, dus ik kan me voorstellen dat mensen ze van dichtbij willen zien. Ga dan liever olifanten wassen. Het is nog veel leuker ook dan rijden. Bovenop zo’n rug zie je niets van die olifanten. Ook wassen is nu verdubbelt in prijs, ik denk omdat er minder mensen willen rijden. En ze hebben toch een bepaald inkomen nodig.
Je kunt uiteraard discussiëren of olifant wassen wel een goed idee is. Dat blijft een heel lastig vraagstuk. Natuurlijk is het mooier als de olifanten in de vrije natuur zijn, zo zie ik het ook het liefst. Maar deze werkolifanten moeten sowieso 2x per dag de rivier in. (Ook bijvoorbeeld in Elephant Valley Project in Cambodja, alleen kijk je daar toe.)
Overigens vind ik het wel nog steeds een goed idee om naar Tangkahan te gaan, maar dan dus absoluut niet olifant rijden. Waarom?
In dit dorp was men namelijk vroeger stroper of illegaal houtkapper. Niet omdat ze dat nou zo leuk vonden, er is niet echt een andere bron van inkomsten. Toen is hier community eco toerisme opgezet. Waarbij ook de werkolifanten in worden gezet.
Doordat de olifanten mensen aantrekken, wordt er nu ook verdiend aan accommodatie, eten, gidsen, jungle walk, tuben op de rivier, picknick mee. Veel dorpelingen verdienen aan je bezoekje. Ik vind het nog steeds een gave jungle ervaring. Ga vooral ook een ochtend lopen in de jungle en tuben op de rivier. Het is een andere ervaring dan in Bukti Lawang.
Dus als we ons uit dit dorp terug trekken, dan hebben ze maar een alternatief, weer terugvallen op stropen en illegale houtkap. Dus ik denk dat we dit dorp de tijd moeten geven om zich aan te passen aan het nieuwe inzicht om niet op de olifant te rijden. En andere activiteiten te bieden, zoals ze nu doen met jungle walk en tuben.
Hoe dan ook, het is goed dat er nu goed wordt gekeken naar dierenwelzijn.