Reistips 6,5 week Indonesië

Hoi,
Ik ga 6,5 week naar Indonesië. Ik vlieg op Jakarta. Aangezien dit in het midden van het land ligt, vind ik het lastig om een leuke route te plannen. Heeft iemand tips??
Alvast bedankt!
Sanne

Heb je dr weer eentje, effies een route in een land zo groot als Europa, met 17.000 eilanden en 700 culturen. Als je nou een beetje verteld wat je leuk vindt dan wordt het een en ander al een stuk gemakkelijker. Als je 6,5 week hebt kan je hele leuke dingen doen alias afwijken van het diep uitgesleten toeristische karrespoor dat van Jakarta naar de Gili-eilanden loopt. :smiley:

Ik begrijp dat het nogal een brede vraag was ja… :slight_smile:

Ik ga in m’n eentje op reis, dus ik vind het wel prettig om onderweg ook wat toeristen tegen te komen.

Mijn idee vooralsnog was om vanuit Jakarta door te vliegen naar Medan op Sumatra, om naar de orangoetans te gaan en het regenwoud te zien.
Daarna wil ik naar Java en Bali, wellicht ook naar Lombok en misschien nog verder naar het oosten. Maar ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel tijd ik voor alles uit moet trekken.
Is het bijvoorbeeld te doen om over het land vanuit Medan naar Java te reizen, of kan ik beter terugvliegen?
Ik wilde me beperken tot deze eilanden, omdat ik denk dat 6,5 week te kort is om nog naar andere delen van het land te gaan.

Ik begrijp dat dit het geijkte backpackerspad is dus…? Nog leuke tips om daar enigszins van af te wijken?

Over “het karrespoor” is genoeg info op dit forum te vinden. Als je van Jakarta naar Medan gaat en dan weer terug is dubbel op, kan je beter in Medan beginnen. Je kan naar Medan vliegen, veel vluchten. Vandaar over land naar Padang, Bukittingi en Danau Maninjau, dat zijn wat men zo graag de highlights noemen. Maar of het daar nu zo leuk is betwijfel ik, men heeft zwaar geleden onder de recente aardbeving. Op Kalimantan zijn er trouwens ook orang utan’s, is misschien iets avontuurlijker.

Uit ervaring weet ik dat je veel tijd nodig hebt om alles te bereizen. Het ligt er natuurlijk aan wat je allemaal wilt zien.
De mooie stukken van Sumatra kan je zien in zeg maar een dag of 10.
Ik zou zeker niet over land naar Java gaan want de reistijden zijn erg lang.
De wegen zijn enorm slecht want neem nu de Sumatra High Way.
Soms is er een gemiddelde snelheid te halen van 10 km per uur.
Ik zou dus zeker vliegen. Vliegen met de lokale luchtvaartmaatschappij is niet duur.
Van Jakarta zou je verder kunnen reizen per bus naar de diverse bestemmingen.
Het reizen met het openbaar vervoer is goed te doen al heb je daar wel wat tijd voor nodig.
Belangrijk is om een plan te maken wat je allemaal wilt zien.
Zelf woon ik in Kalibaru en heb daar een Guesthouse (www.rumahsenang.com). Vanuit het guesthouse zijn leuke trips te maken.
Ook in Jogya heb ik diverse leuke lokaties om te overnachten en kan je mooie trips maken.
Ik heb een Indonesische agent die ik eventueel kan inschakelen om een reis samen te stellen.
Ik wens je in ieder geval heel veel plezier toe in het plannen van je reis.
Pieter

Er is hier op dit forum een interessante ontwikkeling te bespeuren, nl dat er steeds meer figuren die een of ander tokootje uitbaten een soort adviezen geven dat je bijna als van zelf langs de nering van de steller van het bericht brengt. Dat terwijl je heel gemakkelijk langs het toeristische karrenspoor dat zich over een aantal eilanden in Indonesië heeft gevormd ZELF kan voortbewegen, heb je echt niemand voor nodig. Als je al lopend dan een bloedzuiger onder je voet krijgt dan moet je daar even een aansteker onder houden, moet je zien hoe ze weg schrompelen.

Kalibaru? Waar legt dat in Godsnaam ? Zeker dicht bij dat Kut-a huissie van Daniella :smiley:

.