Reizen door Sumatra

Al geruime tijd volg ik dit forum en val van de ene verbazing in de andere. Als ik de doelstelling van dit forum zie dan lees ik “reizigers informeren reizigers”, leuk denkt men dan. Maar wat wil het geval als iemand zoals Sumbar zeer goede en complete informatie geeft dan zie je onmiddellijk een verschijning als die Surya Atmadja om te zieken, te jennen en de draadjes om onduidelijke reden verruïneren. Inderdaad verzieken, die man schijnt alles beter te weten, maar als je leest wat hij schrijft zakt je broek al snel op de enkels. Ik denk dan : “Die man is niet goed bij zijn hoofd”. En de moderator van dit forum doet er niets aan. Het is toch de hoogste tijd om die man een verwijsbriefje naar de psychiater te geven, want hij heeft duidelijk een gigantisch minderwaardigheidscomplex, waar hij nodig mee geholpen moet worden. Dit is toch niet leuk meer, iemand die alles beter weet ten koste van hen die hun vrije tijd opofferen om goede informatie voor reizigers te verstrekken.?

Ik zelf heb een grote belangstelling voor Indonesië en ben daar verschillende malen geweest. Door mijn afkomst echter alleen in de Molukken. Ik dank je echter de koekoek om daarover hier iets over te gaan vertellen want ik ben als de dood voor die enge Surya Atmadja, die man verpest hier alles. De moderator heeft waarschijnlijk ook een diep medelijden met hem, want anders had ie al lang gezegd :”Wieberen, jij” en hem doorverwezen naar een forum voor figuren met ernstige geestelijke moeilijkheden.

Ik heb via Boomaap en Maryono van dit forum gehoord, dat waren ook beide mensen die veel weten van Indonesië, maar zijn weg getreiterd door die Surya Atmadja met zijn slappe gezever over niets. Ik zal dan ook niet lang lid blijven, want ik weet hoe het er aan toe gaat op dit forum waar leeghoofdigheid zo in ere wordt gehouden, om de kool en de geit te sparen. Ik zou van die geit saté maken en een feestje organiseren, maar waarschijnlijk is de moderator alhier geen liefhebber van saté. En de kool zou ik voor een ander stoven :biggrin:

Als men comfortabel wil reizen kan men een huurauto nemen met chauffeur.
Dan ben je een vrije vogel , kan je allerlei afwijkende route nemen .
Perdag kost een huurauto in jan 2009 ongeveer 50 euro .
We hebben de middenroute genomen , route die door de gemiddelde buitenlandse toeristenwordt genomen , de zgn Trans Sumatra Highway .
We hebben de route vanaf Padang naar Medan genomen , in ongeveer 10 dagen *
Omdat wij met zijn 2-en zijn kost het vervoer ieder 250 euro.
Als je met meer mensen gaat wordt het dan goedkoper .

Als je de hele " Sumatra route wil nemen kan je beter vanaf Medan vertrekken en dan afzakken naar Padang , verder naar Lampung voor oversteek naar Merak (Java) .

  • 10 dagen is voldoende , wij nemen vaak extra tussenstops , vaak 2 dagen bij de grotere steden .

Als je vragen hebt over reizen in West Java , en Midden Java kan je het ook hier stellen.
Oost Java weet ik niet zo veel , ben een paar keren langs geweest vanuit Yogyakarta naar Surabaya via Malang .
De actuele info over Bali laat ik over aan andere reizigers die pas maar geweest zijn , mijn laatste reis was in 2005.

Hallo Butoijo, ik trek me van dat soort figuren toch geen bal aan, helaas voel ik me steeds geroepen om op dat soort flauwekul te antwoorden. Ik zal proberen het niet meer te doen. Sulit sekali :slapen:. Sumatra is nog steeds interessanter dan het overbevolkte Java waar je door het aantal mensen het echte land niet meer ziet behalve nog in een paar NP’s. Echter het wordt steeds minder in Sumatra en over een aantal jaren (25?) zal er ook niet veel meer over zijn dan onafzienbare rijen kelapa sawit en kebun karet en kaalgekapte bergen…

Je kan jou ervaringen over Maluku reizen delen in een andere topic.

Het gaat hier over reizen door Sumatra…:dag:

Ik voelde me even genoodzaakt mijn mening over u naar voren te brengen. iemand die zich overal mee bemoeid maar van de hoed noch de rand iets afweet. U komt hier alleen maar omdat u door een eindeloze verveling wordt geteisterd. dat is op zich goed, internet is er tenslotte voor de fantasielozen onder ons. Maar wat u hier ten berde brengt gaat ten koste van goedwillenden. Er moet toch eens iemand opstaan die het voortouw neemt en u naar de psychiater door verwijst voordat het te laat is en u misschien iets doet waar forumbezoekers later van denken “Jammer” :finger:

Overigens wie geeft u het recht om mij met “je” aan te spreken, ik heb niet samen met u op de B.L.O. gezeten toch ? U verlocchend uw verzonnen afkomst, op het eiland waar u zogenaamd bent geboren spreekt men onbekenden met “u” aan. waarschijnlijk is uw afkomst gewoon gelogen en bent u een ordinaire Nederlander met veel frustraties, die raar gaat schrijven om aandacht te trekken. Nou die heeft u.

Aan Serikambelo: SA heeft een olifantenhuid en hij is met geen mogelijkheid te stoppen. Trek je er niets van aan. Hij als Nederlands ingezetene met een Indonesisch paspoort weet het toch altijd beter. Jammer dat er door zijn onzin postings weer compleet afgedwaald wordt van het oorspronkelijke onderwerp: Reizen door Sumatra!

Sumbar , ben deze keer mee eens met jou.
compleet afgedwaald wordt van het oorspronkelijke onderwerp: Reizen door Sumatra!

Verder no comment .:slight_smile:

Ik geloof helemaal niet dat hij Indonesier is, wel dat hij er wel eens is geweest. Het is iemand met een overdreven hang naar aandacht en daarom forumgevaarlijk. Er zou een geel wagentje hier langs moeten rijden om hem te vangen en een tijdje in een rustige omgeving op te bergen, zou hem en de mensen die met serieuze bedoelingen hier schrijven goed doen.

Hou dan ook op met hier moeilijk te doen. Volg het advies van serikambelo op en wel secepat-cepatnya. :unibrow:

Zei de Gek van dit forum …hahahahaha…hihihihihi… :dag:

Morgen, als ik er sowieso nog zin in heb, zal ik het vervolg van mijn reis door Sumatra hier plaatsen met wat foto’s verlucht.
Ik hoop dat alle niet terzake doende entourage dan weg blijft. :vak02: Blijven lachen dus…:zon02:

Bedoel jij die praat van Indesco?
Zet ook es wat fotootjes met verhaaltjes op dit forum van jouw Sumatra-reis en die pidjet asmara.
Pleazzz deh!

In dit draadje viel mij deze opmerking het meeste op, ik dacht meteen aan de B.L.O. waar een geestelijk achtergebleven kind deze opmerking zou kunnen maken. Zegt alles over het niveau waarop die Surya Atmadja zich bevindt. iemand noemt een boek en hij zegt “Dat heb ik ook” Het is toch een man van in de 60 ? Is toch wel heel erg kinds zo een opmerking. Dat noemen normale mensen seniel :dag: Natuurlijk heb je dan wel medelijden, maar zegt dan wel dat ie naar een verzorgingstehuis moet, desnoods op Sumatra (Kom nou maar mee… is niets aan de hand ouwe)

Ik ben trouwens ook op Sumatra geweest, in 1980, samen met mijn vader, op zoek naar plekken waar hij ooit had gediend. Hij was KNIL’er en had zich bij kapitein Westerling in Medan aangemeld. We zijn toen op veel plaatsen op Sumatra geweest, fantastisch. Eerst naar Medan, toen Aceh, Padang, Palembang, toen naar Java. daar moest die ouwe niets van hebben, hij kwam van Ceram, had een bloedhekel aan Javanen, die vertrouwde hij voor geen meter. Dat heb ik van hem overgehouden. Hij zei altijd als ie weer eens iets had met zo een Javaan “Ik snij je apekloten eraf” Ik weet niet meer precies, want hij zei het in het maleis, en apekloten was rambutan, dat weet ik nog wel. :smiley: Ik weet zeker dat als ie een figuur als Surya Atmadja had ontmoet dat het binnen 5 minuten ruzie was. Die ouwe had die platkoppen altijd meteen door, moest ie niets van hebben. Af en toe noemde hij de naam Westerling en waren die Javaantjes meteen doodsbang, laf volk noemde hij ze altijd.In 1980 gingen we scheldend door Java langs alle plekken waar ie ooit gelegerd was. Hij had echter wel een zwak voor de vrouwtjes daar die ouwe geilaard. Dan was ie weer eens een dag en een nacht verdwenen lag ie te wippen met zo een neng.

In 1980 waren we van Medan naar Tuk-Tuk gegaan, dat was een vreselijke reis. Met een wrak bootje over het Tobameer en stormen en regenen, en koud ik scheet in 7 kleuren, dat motortje van die boot viel steeds uit. In Tuk-tuk hebben we toen in Carolina bungalows of zo gezeten, wat heel erg OK. Die ouwe vond het maar niets maar hij had grote bewondering voor Bataks, echte killers noemde hij die. In Carolina was er wiet dus ik meteen aan de spliff, die rotzooi was zo sterk dat ik helemaal van de wereld ging. Werd ik ’s nachts wakker stond die ouwe ruzie te maken met een stelletje Duitsers. Die avond was er finale geweest van de EK voetbal en had Duitsland van de Belgen gewonnen. Die moffen dachten meteen dat het eiland van hun was. Ik zal die avond nooit vergeten “Deutschland über alles”, die moffen dropen meteen zwijgend af toen mijn ouwe wat bevelen geroepen had.

Pas lid geworden , refererend aan Maryono en Boomaap .

Quote :Lid sinds: 14-09-2009
Posts: 6

Re: Reizen door Sumatra
Ik heb via Boomaap en Maryono van dit forum gehoord, dat waren ook beide mensen die veel weten van Indonesië, maar zijn weg getreiterd door die Surya Atmadja met zijn slappe gezever over niets.

En dan de eerste 6 posting al te keer gegaan op een medelid ???

Tya , WWF wordt frequent bezocht door oude “heren” die leden of gelieerd zijn met leden van een bepaalde weblog.
Of hun klonen. :disgust:
Ik vraag me af of WWF nog een echte reisforum is als zulke lieden zo maar hun frustraties kan ventileren

Leuke verhaaltje over Sumatra (en van de zijn pappie )van bijna 29 jaar geleden.
Dan kunnen we (de lezers) vergelijkingen maken over de vooruitgang en veranderingen in Sumatra.
De tempo doeloe vs Zaman sekarang . (De “oude tijden” tegen het heden).

.

Ja meneer ik heb zo mijn vrienden, mensen die erg veel van Indonesië afweten, normale mensen ook, daar zitten geen klote klappers zoals u dr eentje bent tussen. Ik ben van dit forum lid geworden om te vertellen hoe ik over u denk, net zoals u voortdurend uw mening over anderen hier debiteert als de Alwetende die uit der Hemelen neder gedaald is om Zijn Volk over de juiste wegen te leiden, als een irritante Jehova getuige op een zondagochtend. Daarbij zou ik heel wat over Indonesië kunnen vertellen, maar weet bij voorbaat dat u dat een “medelid” niet gunt. Wie geeft u trouwens de gore moed om iemands berichten zomaar te gaan verbeteren, wie denk u nou eigenlijk helemaal wie u bent arrogante kwijlebabbel? Ga zelf eens een beetje leren schrijven, want het niveau van uw Nederlands is dat van een B.L.O. leerling. Ik heb geen last van frustraties, maar van u en noem mij asjeblief geen “medelid” want dat zou ik op ieder Nederlands forum zijn waar u uw megalomane gezwam neerzet eikel. U hoeft zich trouwens niet af te vragen of dit nog wel een echte reisforum" is, dat is het met uw geleuter zeker niet, u verziekt elk draadje omdat u zonodig overal op de voorgrond moet treden. U gunt mensen die meer over Indonesie weten dan u zogenaamd, het licht in de ogen niet en slaat op de wijze die Javanen zo eigen is deze mensen een bijl in de rug.

U hoeft zich trouwens niet af te vragen of dit nog wel een echte reisforum" is, dat is het met uw geleuter zeker niet, u verziekt elk draadje omdat u zonodig overal op de voorgrond moet treden. U gunt mensen die meer over Indonesie weten dan u zogenaamd, het licht in de ogen niet. Zo schreef serikambelo en daar stem ik volkomen mee in, altijd maar de tuan besar uithangen, de betweter en de grote Roerganger. Dit allemaal in een onbegrijpelijk Nederlands. :slapen:

Een dagje naar Samosir.

Helaas was het die dag zwaar bewolkt en soms viel er een zware regenbui waar zelfs een stormparaplu niet tegen bestand was. Ik heb er slechts een paar foto’s van. De Batak-voorstelling, interessant om te zien, viel ook letterlijk in het water. Arme acteurs en actrices…**:kus: **En ook arme wij, we waren zeiknat en hadden het erg koud dus snel terug naar het hotel, een lekker heet bad en op naar een warung in Parapat.

Voor meer informatie kijk eens op http://nl.wikipedia.org/wiki/Samosir

Dat was dus dezelfde ervaring die ik had, ik heb het nog nooit zo koud in Indonesië gehad als op die tocht over het Toba-meer. Wij zijn na het Tobameer naar Takengon geweest daar is ook een meer, het Danau Tawar, echt schitterend. Dat was altijd een Nederlandse bestuurspost geweest. We logeerden daar in de oude pasangrahan, die was op een heuveltop gebouwd, schitterend. De tocht naar dat plaatjes was ook spectaculair. Ze waren daar net bezig gegaan met een transmigrasiproject en de bossen aan het kappen en afbranden. De mensen die daar woonden waren ook heel interessant, de Gayo. Ik kan me nog de prachtige gebeeldhouwde en beschilderde voordeuren herinneren. Ik zat daar lekker aan de wiet en die ouwe ging opzoek naar mensen waarmee hij gevochten had. Ik kan me nog geweldig eten herinneren. Ik wilde toen naar Blangkerjen, men zei dat daar de beste wiet van Sumatra groeide, maar die oude wilde niet, want er was toen geen weg en veel tijgers, daar was iedereen bang voor. Die tijgers liggen inmiddels bijna allemaal voor de open haard en van de botten zijn middeltjes gemaakt zodat die kleine Chinese pikkies gaan staan, dat schijn t zonder nogal moeilijk te lukken. Tijgertanden en nagels zijn ook zeer geliefd als amulet. Er zijn nu nog maar 200 tijgers in Sumatra, nog even en dan kunnen we die dieren alleen maar op Animal Planet zien, met een zendertje om hun nek en vol gedouwd met chips, gesponsord door rijke westerlingen Daarna zijn we naar Banda Aceh gegaan. Dat vond ik indrukwekkend. Ze hadden daar een pasar die er uit zag als in Arabische souk, met allemaal witgekalkte gebouwtjes. Het oude kerkhof waar veel slachtoffers van de Acehoorlog lagen was nog niet gerestaureerd. En gastvrij die Acehers, niet te geloven, echt van die moslimgastvrijheid. Ik vond Acehers toen een van de aardigste volkeren die ik in Indonesië ooit heb ontmoet. Ook het oude spoor van de trein lag er toen nog, compleet met stationnetjes. De rit naar Banda Aceh via Bireuen was moordend, echter daar liep wel de mooiste weg die er toen liep in Sumatra. In Lhokseumawe stond er een gigantische LPG fabriek, dat werd daar toen gewonnen, het veld is nu “leeg”

Ik kom nog steeds in Indonesië, ik ben er sinds 1980 nog vele malen geweest, meestal voor 2 – 3 maanden. Zelden heb ik een auto met chauffeur gehuurd. Ik reis veel liever met het OV, dan heb je contact met de bevolking, als je in een auto gaat rondrijden dan ontzeg je jezelf dat plezier. Trouwens voor 50 euro per dag kan je als een vorst in Indonesië leven, maak je niet op in een dag. Het transport is zo geregeld dat je overal kan komen en tegenwoordig zijn de bussen zeer comfortabel, anders dan in 1980. In een auto met chauffeur geniet je volgens mij helemaal niet zo, is zeer OK als je op zakenreis gaat, maar als vakantieganger doe je dat alleen maar als je sterft van het geld, niets met die inlanders te maken wilt hebben of je wilt laten zien dat je iemand bent.

10 dagen voldoende ? Wie bepaald dat? Sumatra is zo groot dat je met gemak een hele vakantie daar kunt doorbrengen, dan kom je nog tijd tekort. Al die eilanden daar zoals de Riau archipel, Siberut, Nias teveel om op te noemen. Ik zelf ben al heel lang niet meer op Sumatra geweest, want vind het verknald, leeg gezaagd. Ik denk dan echter terug aan aan 1980. Dat was de eerste kennismaking die ik nooit vergeten zal. In de ‘90’er jaren ben ik daar nog enkele malen geweest, veel in Medan en omgeving zoals Berastagi met zijn heerlijke klimaat en niet te vergeten de “Marquisa” vruchten, die zijn echt heel erg lekker. Plus dat er op Sumatra goed gegeten wordt, maar je moet dan wel van vlees houden, want dat is echt de hoofdschotel op Sumatra, vegetariërs komen op dat eiland moeilijk aan hun trekken.