Is Jakarta de moeite waard?

Hallo,

in oktober ga ik een maand door Indonesie reizen. Het plan is om via Java, naar bali te gaan en te eindigen op de Gili islands.
We willen veel doen in weinig tijd! nu is het plan om va Singapoure naar yogyakarta te vliegen. dan missen we Jakarta. dus mijn vraag is: is Jakarta een aanrader of kan je dit ook overslaan?

daarna vraag ik mij af hoe je het makkelijkste van Yogja naar Malang kan reizen. We willen ook niet alles vliegen.

alvast bedankt! Jasmijn

ALs je weinig tijd hebt zou ik Jakarta zeker over slaan.

Van Yogyakarta naar Malang kun je met de trein, de bus, een travel (gedeelde taxi) of met een priveauto. Dat laatste is uiteraard het duurste.

Hai jenny. Bedankt voor je tip. Nu lees ik uit de verschillende topics dat het reizen van malang naar de ferry naar bali nogal een gedoe is. Namelijk dat je eerst een shuttel moet nemen van malang naar soerabaja en vandaar een trein naar de ferry die naar bali gaat (totaal zo’n 10 uur?). Heb jij hier ervaring mee of nog andere tips voor? Dank! Groeten jasmijn

Als je in oost Java bent, zou ik zeker de Bromo en Kawah Ijen niet overslaan. Dit kun je bv boeken als tour vanuit Yogya (niet ideaal: te lange reisdagen) of uit Probolinggo. Dat laatste heb ik vorige maand gedaan.

natuurlijk kan je jkt. overslaan, echter je mist dan ook de botanische tuin in bogor, bandung en omgeving, en niet te vergeten pangandaran, vissersplaatsje in west java, lekker relaxt en veel accomodaties

trouwens…ikzelf zou Jkt. niet willen missen (mijn vrouw denkt daar anders over< zij is overigens Indonesisch). Het is een cultuurshock wellicht, maar ook overweldigend, heet, druk, stinkt, maar ook om 2.00 's-nachts in de oude stad heerlijke garnalen eten, de oude haven Sunda Kelapa, waar je makkelijk een dag door kan brengen, en je ogen uitkijkt. zitten en kijken. En weet je hoe je na een paar dagen geniet van de weldadige rust van bijv. het kustplaatsje Pangandaran?

Pangadaran is leuk, maar om het de meest bijzondere plek van Java te noemen??? Als je de tijd hebt zou ik het zeker bezoeken (heb ik ook gedaan ;)), maar als je perse naar de Gili’s wilt dan heb je daar natuurlijk mooiere stranden en meer mogelijkheden om te snorkelen en te duiken. In Zuid-Java is de zee te ruw.

ik zou niet durven zeggen dat Pangandaran de meest byzondere plek van Java is. heb wel mijn hart verloren daar. Gili eilanden daarentegen zijn wel mooier, maar hebben denk ik weinig met Java te maken.

Gili’s hebben niks met Java te maken inderdaad. Maar de vraagsteller wil er wel naar toe volgens de eerste post :wink:

Ik ben het overigens met je eens dat teveel mensen het westen van Java overslaan. Ze willen in 2-3 weken naar Java EN naar Bali, en het liefst ook nog naar de Gili’s. Persoonlijk zou ik kiezen voor minder eilanden, en zeker een week of 3 op Java blijven en de rest bewaren tot een volgende keer. Java heeft zoveel te bieden! Voor m’n gevoel heeft iedereen meer haast dan 5-10 jaar geleden.

Er is zoveel moois te zien in Indonesië zeker ook op Java, Bali en de Gilli eilanden. Misschien niet de mooiste plek op Java: Pangandaran, maar voor mij persoonlijk van alle plekken in Indonesië wel de meest belangrijkste en daar waar ik mijn hart verloren heb. … kan niet wachten tot ik in Januari 2012 ernaar toe kan :wink:

:dag: groetjes,
Anita

Jakarta is zeer zeker de moeite waard.

Een levendige stad met veel bezienswaardigheden, musea en hypermoderne winkelcentra.

Jakarta heeft ook zoveel verschillende restaurants en typische gerechten dat het moeilijk is een keuze te maken. De internationale keuken is ook heel ruimschoots vertegenwoordigd.

Niet te vergeten het nachtleven en uitgaansmogelijkheden in Jakarta, gewoon super !

Verder kan je ook dagtrips maken naar Bogor, Puncak en de Duizend Eilanden .

Als je het prettig vind om lang vast te staan in het verkeer, en dit is m.i. zeker niet in verhouding tot het gebodene, ja dan moet je naar Jakarta gaan.

Buiten de spitsuren valt het verkeer in Jakarta best wel mee.

De rit van de luchthaven naar Bogor vind ik altijd zeer indrukwekkend ,met al die wolkenkrabbers en geen 1 is hetzelfde. Geweldige architectuur. Ook in de avond als alles verlicht is het prachtig om te zien. Als je dan op weg naar Bogor langs een van de sloppenwijken rijd zie je het enorme verschil in arm en rijk. De oude haven Sunda Kelapa is leuk, waar je een goede indruk krijgt hoe het er in de VOC tijd aan toe ging. De meeste toeristen slaan Jakarta over ,om direct door te kunnen reizen naar Bogor of Bandung.
Iedereen heeft haast ,dat klopt wat Jenny zegt en sommige beginnen zelfs in Yogya of gaan met de trein van Bandung naar Yogya zodat ze van het westen van Java weinig of niets meekrijgen zoals:Bogor, Halimun nationaal park ,Garut, Pangandaran etc

Vanuit Jakarta ben ik naar Taman Jaya (zuid westen van java, Ujung Kulon nationaal park) gereisd, een 11 uur durende rit. Daarna moest ik verplicht terug naar Jakarta, helaas, Jakarta hoort voor mij bij een van de smerigste steden waar ik ooit ben geweest, dramatische. Vanuit Jakarta via Bandung naar Pandangaran gereisd (Pandangaran is erg mooi, en plezier om te verblijven). Vanuit Pandangaran naar Yogjakarta geweest, leuke stad, vriendelijk en stuk beter dan Jakarta. Vanuit hier gevlogen naar Bali.

Hallo,
Mijn reis zal eerst uit jakarta naar sumatra zijn de jungle in. Maar dat gaat niet door ivm teveel reizen in een te korte periode. Nu was mijn idee om vanuit jakarta een binnelandse vlucht te nemen naar yogya. Maar ik lees dat pangandaran ook erg mooi en leuk is. Ik hou van natuur, avontuur, stranden etc. En cultuur een klein beetje. Nu wil ik graag vanuit jakarta reizen naar pangandaran. Strand en green canyon en vanuit daar naar yogya. Hoeveel dagen moet ik uittrekken voor mijn reis naar pangandaran en dan naar yogya. Of hebben jullie tips van mooie stranden in oostelijke richting van yogya?

Pangandaran is zeker aan te bevelen, met de Green Canyon en Penanjung Pangandaran nationaal park. Dit is een relatief klein nationaal park maar zeer de moeite waard te bezoeken en ligt op het schiereiland bij Pangandaran.
Verder is Pangandaran gewoon een leuke plaats, visserdorp en toeristische plaats in een. Je kan voor weinig geld goed vis eten.
Je zou in Jakarta de trein naar Bandung kunnen nemen (ca 3 uur) en hier beginnen. Daarna door naar Garut ,wat rondom in de bergen ligt in een prachtige omgeving, er zijn hot springs en er is veel vulkanische activiteit. Vandaar door naar Pangandaran,2 nachten Pangandaran en daarna door naar Yogya,hoewel dit wel een lange reis is(ca 8 uur)Al met al kan je in ca. 5 dagen met 4 overnachtingen (Bandung,Garut,Pangandaran 2)van Jakarta naar Yogya via deze route als je gebruik maakt van een minibus

Hallo Bymel, ben het met lex123 eens, Pangandaran is zeker aan te bevelen. Een andere manier om erheen te reizen vanuit Jakarta zou ook kunnen zijn door te vliegen met Susi Air: http://fly.susiair.com. Je vertrekt dan wel vanaf een andere luchthaven in Jakarta (Halim PK) dan waar je met je internationale vlucht aankomt. Dus voldoende tijd inplannen voor de overstap. Voor meer informatie zou ik Susi Air mailen of bellen. Behalve de Green Canyon, het nationaal park van Pananjung is zeker ook “Citumang” een bezoekje waard, kun je een tripje met een becak (of op de fiets) door de kampongs maken en de zon op het oost strand zien opkomen en savonds op het west strand zien ondergaan. Vanuit Pangandaran kun je of helemaal over land naar Yogya reizen of het eerste deel, van Pangandaran naar Cilacap, met de boot over de rivier (hele mooie tocht die 3 uur duurt ongeveer)

Groetjes,
Anita

Bedankt voor de tips. Is er iemand met een ervaring van die vliegmaatschappij? Of t een beetje goed is dus? Ik las via een ander draadje dat jenny via de boot naar yogyakarta was gegaan? Is dat ook die drie uur duurende boottocht? En wat is dan je totale reistijd als je via de boot gaat naar yogyakarta?

Ook wij zijn onze reis voor a.s. Juli aan het plannen en vraag me af of het volgende idee qua afstanden/reistijd te doen is en of dit inderdaad de Must Sees zijn?
Dag 1 aankomst in Jakarta Vlucht vanuit NL
Dag 2 Jakarta bezichtigen: oude wijk Kota (old Batavia) met haven Sunda Kelapa, Chinatown en centrum met vlooienmarkt
Dag 3 vertrek uit Jakarta (met taxi) via de Punchak pass naar Bandung en daar doorrijden naar Maribaya, Tangkuban Prahu en Ciater
Dag 4 trip naar Ciwidey, Kawah Putih/mount Patuha en Patengan lake en dan terug naar Bandung om wat van de stad te zien
Dag 5 vertrek uit Bandung en trip via Pengalengan, lake Cangkuang (met candi Cangkuang), Garut, mount Galunggung met Telaga Bodas en dan doorrijden naar Pangandaran
Dag 6 trip naar westkant van Pangandaran: Green Canyon, Green valley (=citumang?) dorp Batu Karas en strand Batu Hiu
Dag 7 trip naar oostkant van Pangandaran: nationaal park op het schiereiland, strand Karang Nini en Pasir Putih op Nusa Kambangan en vandaaruit door naar Yogjakarta evt per nachttrein of 's nachts per taxi om dan op dag 8 in Yogjakarta verder te gaan