Is Jakarta de moeite waard?

Hoi Vijver1000, ik heb het idee dat je plannen wel erg ambitieus zijn.
[ul]
[li]Dag 3. De trip van Jakarta naar Bandung via de Puncakpas zou ik de hele dag voor uittrekken. Een beetje afhankelijk van wat voor dag dat is duurt die trip zo’n 4 uur (weekdag) tot minimaal 6 uur (weekend). Nou neem ik aan dat je ook nog iets wilt zien op de Puncakpas (theeplantages etc.). Van Bandung naar Tangkuban Perahu is nog weer een uur, en daar gaat het geloof ik om 4 uur 's middags dicht (Ciater kan wel 's avonds eventueel). Als je het wel wilt combineren in een dag zul je 's ochtends heel vroeg uit Jakarta weg moeten (zeker voor de spits aan).
[/li][li]Dag 4. Dit is op zich wel te doen, maar dan moet je er wel op rekenen dat je Bandung alleen maar 's avonds ziet.
[/li][li]Dag 5. Weer afhankelijk van wat voor dag dit is. Zeker als het een zondag is is het onhaalbaar, omdat Bandung-Pangandaran dan wel 10 uur kan duren (zonder de tussenstops al). Ook op andere dagen moet je wel op 6 uur reistijd rekenen, zonder tussenstops.
[/li][/ul]Als ik jou was zou ik iets meer tijd overal voor nemen. Wellicht ga je in het verdere gedeelte van je trip vanaf Jogjakarta naar de Merapi-vulkaan, of later in Oost-Java naar de Bromo? Dan zou ik Tangkuban Perahu overslaan. Ik zou een of twee bezienswaardigheden per dag kiezen, en genieten van een paar locaties in plaats van gehaast van het een naar het ander te vliegen.

Groeten, Erwin

Erwin, bedankt voor je tips! Zeker omdat we naar Bromo en Ijen willen gaan, zullen we Tankuban skippen.
Heb je nog tips over de manier van reizen naar Pangandaran en naar Yogja: trein of taxi/auto-huur?

Van Bandung naar Pangandaran kun je in principe makkelijk met de bus. Vanaf busstation Cicaheum in Oost-Bandung vertrekken er redelijk veel bussen per dag. Met de trein kan ook, dan ga je naar Banjar en moet je daar overstappen op een bus of minibusje. Ik kan je niet vertellen of dat makkelijk is, ik heb het idee dat de bus makkelijker is. Echter; als je natuurlijk onderweg naar Garut enzo wilt dan zul je toch een auto moeten huren. In Bandung zijn genoeg plekken waar dat kan. Een taxi is geen goed idee, dat is een stuk duurder.

Voor Pangandaran-Jogja zijn er volgens mij ook bussen, maar niet zo regelmatig als die naar Bandung. Als je toch zoveel wilt reizen is het wellicht handiger om een auto met chauffeur te huren voor een paar dagen (of al vanuit Jakarta).

Besluit je toch naar Jakarta te gaan, en zoek je een bijzonder restaurant, dan is Oasis een hele aparte belevenis! We kwamen hier onze eerste keer in Jakarta en we wisten niet wat we mee maakten.

Of Jakarta-Bogor-Bandung een goed idee is, hangt af van je wensen en je verwachtingen. Stel je in op grote steden (Jakarta ca 17 mio) en druk verkeer, files stad in en uit. De een vindt zo’n Aziatische stad geweldig. De ander is juist op zoek naar rust en natuur. Met name voor mensen die geinteresseerd zijn in Nederlands-Indische geschiedenis of architectuur, en wellicht familie roots vinden in de grote steden wat ze zoeken.
Mensen die op zoek zijn naar natuur op hun vakantie en een te romantisch beeld van de steden, vinden het vaak niet leuk.
Heb je maar 3 weken en wil je een hoogtepunten reis met Java-Bali-Gili, dan adviseer ik starten van Yogyakarta. Ga dan liever de diepte in op je route. Maak genoeg onderbrekingen, want de afstanden op Oost Java zijn sowieso pittig. Ga bijvoorbeeld fietsen in Solo. Beklim de Ijen.