In 6 dagen van Bali naar Jakarta

Enkele topics hieronder staat exact een zelfde topic, maar goeie tips zijn daar helaas uitgebleven.

De situatie is alsvolgt: op 2 april checken wij uit ons hotel in op Bali (Intercontinental Hotel) en op 7 april vliegen wij in de avond van Jakarta naar Kuala Lumpur. Ondanks dat we begrijpen dat de tijd erg krap is, is onze wens toch om nog zo veel mogelijk mee te pakken van Java. Op ons verlanglijstje staat sowieso de Borobodur en ook zouden wij graag nog een bezoekje brengen aan een vulkaan (Bromo bijv.). Andere ideeen voor must sees als je maar een aantal dagen in Java hebt zijn zeer welkom.

Het plan is om nergens al te lang te blijven: we vinden een hoop dingen leuk om te zien, maar om eerlijk te zijn zijn we er vaak ook wel weer vrij snel op uitgekeken. Neem ons dat a.u.b. niet kwalijk.

In principe zouden wij de meeste grote stukken zo veel mogelijk met de trein willen afleggen, maar mochten andere dingen meer aan te raden zijn staan we daar absoluut voor open. Wellicht zijn er mensen die eerder een soortgelijke trip hebben gemaakt met de zelfde tijdslimiet.

Kortom, mochten er mensen zijn die ons tips kunnen geven over hoe we in 5-6 dagen van Bali naar Jakarta kunnen komen en toch zo veel mogelijk Java mee te krijgen, zouden wij dat zéér op prijs stellen. Alvast bedankt!

Ja als je in vier dagen de highlights van Java wilt zien kun je beter in een reisgids de plaatjes bekijken. Kijk eens even hoe groot Java is. De afstand van waar je aankomt met de veerboot tot aan Jakarta is al een hele lange reis van meer dan 1000 kilometer. Kort en goed: je reist niet van Maastricht naar Groningen!

Zijn we ons absoluut van bewust (tot op zekere hoogte, want we zijn er nog nooit geweest) en natuurlijk verwacht ik niet álle highlights van Java te kunnen zien, laat staan de helft, een kwart of een tiende. We hebben tussen ons verblijf in Bali en het moment dat we in Kuala Lumpur moeten zijn nou eenmaal 5-6 dagen ‘over’ en die willen we zo goed mogelijk besteden op Java. Of het lang genoeg is of niet, staat niet ter discussie (en het antwoord lijkt me vrij duidelijk). Dit is simpelweg de tijd die we er op dat moment voor hebben en als we na deze tocht het idee hebben dat we absoluut nog een keer terug willen dan komt dat echt nog wel een keer. Alsnog bedankt voor de reactie.

Binnen 6 dagen van DPS naar Jakarta moet wel lukken.
1.DPS- SBY vliegtuig, vroeg vertrekken. Dagtour maken in SBY (?)
2. SBY - YGY met de trein . Ochtend trein of met de auto via Malang (duurt ongeveer 10 /11 uren )
3. YGY. Borobudur - Prambanan - Kraton -Malioboro 1 Dag reserveren
4. ygy- Bdg met de trein (ochtendtrein) reis duurt ongeveer 8 uren , heb ooit vanaf Semarang naar bandung met huurauto gedaan , ongeveer 12 uren .
5.Bdg en omgeving (Lembang - Vulkaan Tangkuban Perahu , Ciaterr warmtebronnen etc.
6. Bdg -Jakarta met de auto via Puncak Pass , vroeg vertrekken , duurt hoogstens halve dag .

Dag 7 Indonesia verlaten.
Opmerking:
1.Route SBY- YGY via Malang heb ik binnen 11 uren gedaan .
Vertrekpunt Tunjungan SBY- aankomst Malioboro.
2.YGY-Bdg
Met de auto vanaf Malioboro tot centrum van Bandung zal ongeveer 11-12 uur duren.
3.Bdg- Jkt kan je rechtstreeks binnen 4/5 uren halen .
Exclusief lunch in Puncak Pass (theeplantage) en tussenstop Kebun raya Bogor ( plantentuin). Doe je 3 uur extra bij .Dus wordt het ongeveer 8 uren.
Dineren en Jakarta by night bezoeken.

Bromo zal niet kunnen , kost je extra dag(en).Vandaar “troostprijsje” de Tangkuban Perahu , iets buiten Bandung , staat in West Java.
*Je kan SBY- YGY met de trein laten vervallen , en gelijk naar pt 3.
Ga je met de vliegtuig.Vertrek in de ochtend.

Vooral Jkt , je kan in de ochtend een korte dagtour maken.
Je moet pas in Cenkareng airport in de buurt van 15./16.00 uur , denk aan de file tussen Jkt centrum en Airport. Minimaal 1 uur reserveren voor de rit van hotel naar airport.
Extra info nodig ?

1 like

Ziet er super uit, surya atmadja. Op dit moment schiet me maar 1 vraag te binnen en dat is hoe tijden met de auto zich verhouden tot de tijden die de trein doet over het afleggen van afstanden. Ik lees bijvoorbeeld op een weblog van iemand dat ze in 5 uur een trein namen van Surabaya naar Yogyakarta en in 8 uur een trein van Yogyakarta helemaal naar Jakarta, terwijl jij het bijvoorbeeld over 10/11 uur met de auto van Surabaya naar Yogyakarta (wel via Malang) hebt. Klinken die tijden voor de trein enigszins realistisch (kan natuurlijk een uurtje of twee schelen) voor jou?

Alvast bedankt voor je uitgebreide antwoord en ik kijk uit naar je volgende bericht!

De exacte tijden van de treinen kan je gewoon bekijken in hun site .
http://kereta-api.co.id/

Volgens de site rijdt de trein Argo willis op 20 jan 2010: Bdg-Ygy

**ARGO_WILIS **10006 07:00 vertrek 14:18 aankomst COM Rp.175.000EKSARp.175.000

LODAYA_MALAM
LODAYA_PAGI100760 8:00 16:10 MUTIARASELATAN1011217:0001:08BDRBRp.110.000BISRp.110.000KM2Rp.110.000 TURANGGA1003819:0002:57COMRp.175.000EXERp.175.000
De reis van Bandung naar Yogya duurde ongeveer 8 uren (7uur 14 min).
Ben in de ochtend vertrokken (1ste trein) en ongeveer 14.00 in in Yogya aangekomen .
De staion van aankomst ligt in de buurt van Malioboro straat.
En daar heb je veel hotels naar keuze van 1* tot 5 * .Inna garuda , Melia , en Ibis (?) naast de kleine Mall van Malioboro .Ook een paar honderd meter van de kraton. Novotel is ook niet ver vandaan , met de taxi schat ik 20-25 000 rupiah ( ongeveer 2 euro)
Warm aanbevolen , de Ambarukmo Plaza Mall ongeveer 20-30 min met de taxi vanaf Malioboro area.
Een voorgenomen reis vanaf Bandung naar Yogya met huurauto was niet doorgegaan , wel vertelde de chauffeur dat het ongeveer 11-12 uur duurt .
Je moet ook rekening houden met eventuele vertragingen / drukte etc .
De rest is zoals ik dat zelf heb ervaren , en wij rijden op onze voorwaarden , niet te lange reistijden en vaker tussenstops.
Volgens opgave van de chauffeur kan men binnen ongeveer 8 uren van Surabaya naar Yogya gaan , dat is een route die iets noordelijker ligt .
Via Malang kan het 2 uren of meer schelen.
Zo te zien gaat om 8.00 een andere trein vertrekken ,** LODAYA PAGI**

**Sorry **, vanaf Yogya naar Bandung vertrekken op 20-01-2010 2 treinen.
De Lodaya Malam (Avond) 21.27 met aankomst op 05.41 in Bandung.
De Lodaya Pagi(Ochtend) 9.27 met aankomst op 17.45 in Bandung .

In jullie geval zou ik kiezen voor een verblijf van 4 dagen in Yogyakarta, daar is op een relaxte manier veel te zien en te beleven. Prambanan en Borobudur tempels, de Kraton, het waterpaleis en eventueel het strand Parangtritis. Mijn ervaring is dat het bereizen van zo een lange afstand per trein of per huurauto alleen maar stress en vermoeidheid oplevert en niet alleen van al dat regelen van treinkaartje etc… Kort en goed: vlieg van DenPasar naar Yogyakarta en vandaar de voorlaatste dag 's morgens naar Jakarta. Zoek daar een goed hotel (een dag Jakarta is wel genoeg) en rust lekker uit voordat jullie de lange vliegreis via Kuala Lumpur naar Amsterdam beginnen. Veel plezier met de voorbereidingen.:zon02:
Voor meer informatie over Yogyakarta kijk hier

Ik heb in de afgelopen jaren kris kras greisd in West Java ( met Jakarta als uitval basis omdat het mijn " stad" was geweest) , en in Midden Java met yogyakarta als uitvalbasis gebruik.
Oost Java heb ik 3 keer gedaan .YGY-Malang(Batu) - SBY .
Mijn ervaring is dat je daar goed moet plannen, dwz de huurauto(+chauffeur) en de tickettrein van te voren moet kopen.
Dat kan je doen door de receptie van je hotel te laten doen , de grote hotels doen het graag voor je . Een voorbeeld , in 2007 kost mijn " de bemiddelingskosten in een 4* hotel in Bandung 25.000 rupiah meer , en je wordt " gratis" naar de station weggebracht door een shutlebus .Meestal geef ik een fooi , ondanks dat het gratis service is.
Gemiddeld 10.000 rp , en zeker als ik mijn eigen koffer niet hoeft in of uit te laden.
Logeer men niet in een * hotel , dan kan je de tickets laten kopen door een plaatselijke reisburo.Of mss wil de receptie ook extra verdienen voor niet gasten.

En nogmaals , voor de kosten hoef je het niet te laten. Gemak dient de mens.
En zeker als je een korte en strakke schema hebt.

Het is natuurlijk doodzonde dat je alleen maar Yogya en de Candi’ s , de omgeving (Semarang-Magelang -Dieng Plateau- Solo - en de “stranden” van Yogya ) gaat bezoeken.
Dan heb je Java , het eiland (van Oost naar West) nog niet gezien.
Als je goed regelt (laten doen dus) zal je geen tijdsverlies , geen stress , geen extra kosten voor apart naar de station te gaan , in de rij te staan etc meemaken.
En zeker als je binnen 6 dagen van DPS naar JKT wil gaan .
Met een paar euro verschil (peanuts vergeleken met kosten in Nederland) kan je dat allemaal voorkomen.
En zorgt voor een relatief nieuwe auto , een Kijang Innova van op zijn minst 2008 .
Het is te doen , mijn maximum reistijd zit tussen 8-10 per dag .
De wegen tussen de grote steden op Java is relatief goed te noemen. Er zijn verschillende tolwegen waar men iets sneller en comfortabeler kan reizen.
Vanaf Bandung naar jakarta kan men van stadgrens tot stad grens binnen 2 uren met de auto.
Bezwaar is dat je de langere route Bandung , de vlakte van Cianjur , Cipanas ( de rustverblijf van de President) , Puncak Pass (theeplantage) , Bogor ( Plantentuin KRB ) niet hebt kunnen zien.
In Jakarta kan men een halve dagtour reserveren om de Nationale Monument en kleine rondrit te maken.
Er zijn grote Jakartaanse reisburos die dat doen

Waarom is dat doodzonde? Het is juist een grote doodzonde om in een korte tijd alles van Java te willen zien. Net als de Amerikanen: do Europe in a few days. :lol:Dit doet geen goed aan alle bezienswaardigheden op Java. Notabene het eiland dat u altijd fanatiek promoot en verdedigt.* :slapen:*
"Citaat van MirroRobin: Dit is simpelweg de tijd die we er op dat moment voor hebben en als we na deze tocht het idee hebben dat we absoluut nog een keer terug willen dan komt dat echt nog wel een keer. Einde citaat".
Bovendien hoe had u gedacht SA om vanuit Bali alles voor die 5 dagen te regelen, treinreizen, auto met chauffeur, vliegtickets, hotels etc.?

Vandaar mijn advies om op een relaxte wijze op één plaats de bezienswaardigheden te bezoeken.:zon02: Deze zijn genoeg om er 4 dagen druk mee te zijn.:vak02:

1. Ik probeerde een EN EN situatie te bereiken , rekening houden met de persoonlijke wensen van de vrager.
    Je ziet de highlight van Oost Java ( Surabaya) en van Midden Java (Yogya e.o) en van West Java (Bdg , Lembang Ciater , zelfs de Angklungschool van Mang Ujo (persoonlijk vind ik niks aan , maar anderen mss wel).
    Puncak Pass , Bogor etc. Plus een slapende vulkaan . Geen Bromo maar toch en vulkaan.
    En dat binnen de 6 dagen
    Wat wil je nog meer wensen?.

2.Wie zegt dat dat het perse vanaf Bali geregeld moet worden ?
Je kan per deeltraject,dus in SBY, YgY , Bdg regelen .
Vandaar mijn " adviesje" om vroeg te vertrekken vanaf DPS, SBY,YGY, Bdg.

En aangezien de vrager op Bali in een * hotel logeert ( op Bali (Intercontinental Hotel) ) kan hij vanaf daar door de receptie laten regelen. Tenminste dat mag ik welaannemen.
Ik heb geen ervaring met Intercontinental Hotel .

Ik weet natuurlijk niet of hij daarna ook in * hotels logeert.
Maar zoals ik vertelde , je kan altijd door zo’ n receptie van een * hotel laten verzorgen . Kost een paar eurie extra, meer niet.
En als de reis ietwat te zwaar werd , kan ook naar de spa/massage gaan .
In Bandung - Jakarta heb je de Bersih Sehat Spa/Massage annex Midori Japanese Restaurant (ISO gecertificeerd) .

Dat is tenminste mijn ervaring.

Het is ook van u bekend dat u altijd het laatste woord heeft. Dus is het voor mij: AMEN. :dag:

Beide heel erg bedankt voor alle adviezen, het moge duidelijk zijn dat u erg gepassioneerd bent over hetgeen u spreekt. Laat ik voorop stellen dat dit voor mij ook niet de ideale situatie is. Natuurlijk had ik graag alles rustig willen bekijken, maar helaas zit dat er deze tocht niet in.

Uit uw woorden maak ik op dat we eigenlijk een keuze moeten maken: enerzijds kunnen we een aantal dagen Yogyakarta en omgeving ‘goed’ verkennen of anderzijds de doorsnede van Oost naar West ‘slecht’ verkennen. Deze keuze is helaas niet helemaal aan mij, maar ook aan mijn reispartners, en ik denk dat wij gezamenlijk tot de beslissing gaan komen om dat laatste te doen. In principe halen wij op zo’n lange tocht al heel veel voldoening uit het zien veranderen van het landschap om ons heen en misschien een glimp op te vangen van de nuances en verschillen in (eet!)cultuur onderweg. Dat we dan onderweg ook nog een paar prachtige dingen kunnen zien is al helemaal mooi. Zoals ik al eerder heb gezegd maak ik me geen illusie dat ik na afloop van deze trip het land ken, maar voor ons als groep denk ik dat dit een ideale manier is om de 5-6 dagen, die wij ‘over’ hebben, te besteden.

Als ik overigens nog even 1 ding aan een van u mag vragen. Ik heb op de website van de treinmaatschappij proberen te vinden hoe laat de trein van Surabaya (Gubeng) naar Yogyakarta rijdt, maar ik kreeg daar telkens de melding ‘Data Tidak Tersedia’ (ik begrijp dat dat ‘data niet beschikbaar’ betekent). Maakt niet uit welke datum ik invoerde, ik bleef deze melding krijgen. Kan ik daar uit opmaken dat er nooit treinen rijden tussen Surabaya en Yogyakarta? Zo niet, waar moet ik dan kijken?

een korte uitleg vwb auto=weg en trein. de treinen vertrekken aan het begin wel op tijd-maar aankomen is dat meestal niet zo-dus reken op forse vertraging.
de auto duurt inderdd vaak langer-je hebt vermoedelijk geen idee hoe smal/vol/landweg achtig zelfs ‘grote doorgaande’’ jalan2=wegen zijn zoals ik zeg-smalle landweggetjes, niks rondweg=door elk dorp./stadje, met 100en verkeerslichten, agenten en nep-agenten van steen etc. Dus het is niet alleen traag-het is ook voor de sjofeur heel erg vermoeiend.
2 van de antwoord-gevers hierboven hebben een beetje een vete-niks van aantrekken.
in jullie situatie-je noemt een 5** hotel-dus ik neem aan op luxe gesteld-zou ik gewoon vliegen vanwege de korte tijd DPs-YOG (code voor Surabaya is SUB-heb ik toevallig net gister geboekt) en YOG-JKT-al kan dat laatste evt. per nachttrein. Gebruik de overbekende toeristenstad Yogya als uitvalsbasis voor Borobudur en andere dichtbije sites. Dat vult die 6 dagen, incl. Bali, al voor 4/5, schat ik zo.

Het is geen vete Bkkflyer, het is een meningsverschil! :dag: Overigens zijn de postings van SA, ondanks zijn kromme Nederlands, beter te begrijpen dan hetgeen jij hier plaatst. :chin: Maar de keuze van MirroRobin respecteer ik hoewel het naderhand, ik hoop dit na zijn reis nog te lezen, een ervaring wordt die door menigeen (ik spreek uit ervaring) later jammer gevonden wordt, veel zien en weinig onthouden. :tear:

Wederom is het reisadvies van Surya Atmadja waardeloos.
In 6 dagen doen jullie 4 grote steden aan te weten Surabaya – Yogyakarta – Bandung – Jakarta en waarvoor eigelijk, misschien omdat SA denkt dat iedereen graag hele dagen in een Mall zijn tijd zit te verdoen.
3 dagen ben je kwijt aan transport over land en 3 dagen blijven over om je als een gek van het ene hoogtepunt naar het ander hoogtepunt te rijden, wat een gestress, wat een gedoe waarvan ik zeker weet dat jullie hier ontzettend spijt van krijgen.

Terwijl je in Yogya de “highlights” binnen handbereik hebt.
Merapi, Kaliurang, Borobudur, Prambanan, Sultangedoe, Pasar Kembang (valt erg in de smaak bij Surya Atmadja), Baron, Kukup, Krakal, Gunung Kidul, Parangtritus, Studenten, Malioboro enz enz.

Vlieg op dag 1 van Denpasar naar Yogyakarta en op dag 6 naar Jakarta met aansluitend de vlucht naar Kuala Lumpur, nergens voor nodig om Jakarta in te gaan.

Maar vooral, negeer het advies van Surya Atmadja want dat is vooral theoretisch of gebaseerd op andermans ervaringen verpakt in “dat zou ik hebben kunnen doen als ik wat meer initiatief in mijn donder had gehad” verhalen.

https://www.youtube.com/watch?v=http://www.youtube.com/watch?v=VwCgSIEE6kg