Van Java naar Bali in 3 weken

Vandaag ticket gekocht naar Indonesie , Jakarta , terug vanuit Bali.
Waarom lees ik zo weinig over Jakarta? Is precies geen plaats om lang te verblijven,klopt dit.
Was nu ook wel niet de bedoeling , maar komen pas aan in de namiddag en denk dat het te nipt word om nog door te reizen naar ev Bogor.
Zoeken dus een leuk verblijf dicht bij station voor 1 nachtje.
11 sept zijn we weg en 1 okt terug,moeten dus die tijd opvullen om van Jakarta tot Denpassar te geraken , iemand suggestie of ervaringen voor een mooie route en verblijven?
Zoeken vooral natuur en cultuur , zeker geen strandvakantie.
Bedankt voor ev reacties
Makke

Ben benieuwd, Wij hebben gisteren geboekt. 3,5 week van Jakarta naar Bali. Ik heb ook nog geen reisschema.

jakarta is een grote vieze stad die je zo snel mogelijk moet verlaten…

java heeft wel mooiers te bieden

Mijn vriendin en ik willen in oktober van Java naar Bali. Dit willen wij in 14 dagen doen (incl. vliegreis). Mijn voorkeur gaat uit naar een vliegticket kopen en daar de rest zelf regelen. Alleen mijn vriendin ziet dit niet zo zitten en wil wat meer zekerheid (georganiseerde reis). Mijn idee is om te vliegen op Yogyakarta en vanuit hier door te reizen naar het oosten en daar de boot te pakken naar Bali, daar nog een aantal dagen relaxen en dan vanuit Benpasar naar Amsterdam terug te vliegen.

Heeft iemand ervaring met het openbaar vervoer op Java en Bali? Is het een goed idee om de hotels op de bonnefooi te doen? Verder zijn alle tips (hotels) meer dan welkom! Ook hoor ik graag andere ervaringen van mensen die van Java op eigen vervoer naar Bali zijn gereisd.

:wereld:
ik heb java en bali met behulp van de lonley planet doorkruist.

alleen andersom,ben vanaf denpassar naar yogjakarta gegaan en van daaruit naar banda aceh gevlogen.

maar goed…
je kan dus de nachtbus nemen van denpassar naar java.
deze rijd tot yogjakarta maar ik neem aan dat je onderweg wat stops in gedachte heb.

als je de (luxe variant) van de bus neemt kan je een bus ticket kopen op de busterminal in denpassar.
let op !!!
ga er rond 2 uur heen want alle bussen vertrekken rond 6 uur naar java,dit is dan inclusief de ferry(bij de luxe bus)
deze bus heeft de airco op vriezen en de stoel+voetbankje is zeer relax.
dekentje en kussentje is bij de reis inbegrepen.wc(gat) is ook wel handig onderweg.
en vergeet de nachtprak niet.stelt nix voor maar wel ff lekker om een bakkie te nemen.
ga ook niet te ver van de bus vandaan want deze vertrekt gwoon als die vol is.ook al is t nog lang geen vertrek tijd.

je kan ook de veel goedkopere bus nemen.
heb ik ook gedaan vanaf pasuaran(java) naar bali (denpassar).
maar houd hierbij rekening met een paar keer overstapppen,overvolle bussen en lekker tegen je buurman aan slapen omdat je gwoon weg niet met 3 personen op een 2 persoonsbankje kan.
de ferry is daarbij ook niet inbegrepen…let ook goed op dat je geen oor aan genaaid wordt.vraag aan locals wat hun betalen en weiger meer dan hun te geven…stap desnoods uit.je mag toch wel mee :slight_smile:
klinkt nu heel heftig maar valt best mee.
weet niet hoe behendig je ben met afdingen maar ons scheelde t al met al zo een 60 euro per persoon!!!

en voor ons backpackers is dat een hoop geld.
als je meer info wil wil ik je graag helpen.

groetjes joyce

1 like

Beste Joyce,

Is het goed mogelijk om met het openbaar vervoer bezienswaardigheden zoals Borobudur en Tampanan te bezoeken vanuit Yogyakarta? Zoals ik het nu zie ziet het plan er als volgt uit:

Dag 1: Vliegen en landen op Yogyakarta en mogelijk nog wat van deze stad zien. Tips voor bezienswaardigheden, hotels, eetgelegenheden?
Dag 2: Nog wat van de stad bekijken en s’middags met openbaar vervoer (indien mogelijk) vertrekken richting de Borobudur, om hier aan de voet een hotel te regelen. Eettips? Hoteltips?
Dag 3: 's ochtends vroeg voor zonsopgang de Borobudur beklimmen en het hele complex bekijken. Aan het einde van de middag richting Tampanan vertrekken met het (openbaar vervoer) indien mogelijk. Hier aan de voet een hotel (tip?) te regelen. Eettips hier in de buurt?
Dag 4: 's ochtends de Tampanan bezoeken en in de loop van de middag met de bus (indien mogelijk) richting het oosten rijden richting de Bromo vulkaan. Is dit in een half dag te doen? Zo ja, dan uiteraard aan de voet van de vulkaan een hotel (tip?) regelen.
Dag 5: 's Ochtends vroeg de vulkaan op en een trekking doen. Tips? Aan het einde van de middag de bus verder richting het oosten pakken en mogelijk deze dag nog de boot naar Bali pakken.
Dag 6: Vanuit de havenplaats op Bali richting Ubud reizen met de bus. Hier wat relaxen en rustig aan nog wat dingen bekijken hotel regelen (tip?) en lekker eten (tips)?
Dag 7: Een natuurpark bezoeken en daarna richting een badplaats met bountystranden (tips) en een goed hotel (tips) regelen.
Dag 8 t/m 13: Relaxen, snorkelen en uitrusten. En vanuit Denpasar terugvliegen op Amsterdam.

Heeft iemand nog input voor dag 8 t/m 13? Verder zijn alle tips/ervaringen meer dan welkom!

heb nu even weinig tijd,zal morgen al je vragen proberen te beantwoorden.

gr joyce

ik zal proberen zoveel mogelijk je vragen te beantwoorden aan de hand van de reis die ik heb gemaakt…
als ik wat warrig overkom sorry,krijg al je antwoorden vast niet netjes onder elkaar.

ik zou zeker overwegen om op yogjakarta te landen.
de stad heeft genoeg te bieden en dat geld ook zeker van de bezienswaardigheden er om heen.

zelf heb in in gasthouse lucy gezeten.in een klein zijstraatje van de grote en drukke hoofdstraat (maliboro street) van de stad.
hier gebeurt t ook allemaal wel zo een beetje.
vanaf hier is een prima verbinding naar vliegveld,borubador en alle andere dingen die je gezien moet hebben !
hier zitten ook veel backpackers dus aan info ter plekke geen tekort.

wij hebben 3 dagen in de stad door gebracht.
dmv een goed bussensysteem kan je goed en snel de stad uit.
dit lijkt eerst wat warrig en niet handig maar als snel begrijp je hoe t werkt en vraag t als je t niet weet aan de locals.die spreken daar redelijk engels(de jongere wel goed) en zullen je helpen als je t even niet meer weet.

vanuit t guesthouse loop je zo de drukke hoofdstraat in,erg veel winkels van groot tot klein en de bekende fastfood restaurants.
heerlijk om door heen te lopen.

via deze straat kan je prima lopend enkel bezienswaardigheden bezoeken.
wij gingen naar t paleis van de sultan en het nederlandse fort.
het watercastle ligt wat verder maar is te voet ook goed te doen.
we hebben ook de birdmarket bezocht.
vraag gwoon is rond wat er zoal is aan de locals.
maar laat je geen oor aan naaien met vervoer enz.
lopen is echt prima te doen!!! (en ik ben best lui haha).

wat eten betreft…
wij hebben alleen maar bij de kleine eet tentjes langs de straat gegeten.
eten wordt ter plekke bereid en is erg goed.
de restaurants zijn wij niet ingegaan(allen de mac hihi)

over je vragen over de bromo kan ik je helaas niet helpen.
toen wij op java waren was de bromo nog actief.
dus we konden er niet heen.

als je vanaf yogjakarta de bus naar de bromo neemt zou ik zeker onderweg t leuke stadje blitar aan doen.
niet toeristisch!!!
maar als je een scooter huurt voor een dag kan je een prachtige tocht door de natuur en een natuurpark doen.en richting de bergen en vulkaan.
boven op de brg heb je een geweldig uitzicht en je heb de top voor jezelf alleen.geen massa toerisme!!!
hadden daar een hotel in een oud nederlands statig gebouw…
erg leuk en zeer behulpzame mensen.

ik weet natuurlijk niet van hoeveel luxe jullie houden maar wij sliepen vrij chaep overal.

vanaf de ferry naar bali (is maar 20 minuten varen) heb je dan een bus terminale.daar gaan de bussen/busjes alle kanten op.
wij zijn met een kleine lokale bus naar denpassar gegaan.een rit van zo een 5 uur…deze bussen stoppen namelijk overal.
wil je zeker zijn van een snelle tocht naar ubud neem dan een luxe bus.

maar betaal niet teveel!!!
de prijs die ze noemen daar kan je minimaal de HELFT van afhalen.
kijk wat boos en overleg driftig in het nederlands met je partner(allemaal fake) en uiteindelijk kan je mee voor een prima prijs.

houd trouwens wel rekening dat je tijdens zo een busreis harde muziek heb(soms) of zelfs karaoke.
ja ook om 2 uur snachts!!! nou slaap ik overal door heen maar ja.

en zorg ook voor een vest/trui…de airco in de bussen(als ze die hebben) staat echt op vries stand!!!

eigenlijk hebben we op java vooral bij de locals gegeten.
lekker goedkoop en heeeeeeerlijk eten vers voor je neus bereid.
kan je zelf aanwijzen wat je wel en niet wil.
hebben allebij in de 7 weken indo geen minuut buikperikelen gehad…

hotels verschillen enorm van prijs en vaak verdienen ze niet de schoonheidsprijs(letterlijk)
de wat duurdere hebben dan wel weer warm water maar daar betaal je ook dik voor.
omdat we vaak alleen kwamen om ons te douche en slapen vonden wij een dure kamer/hotel zonde.

ontbijten kan je veel beter “op de straat doen” heb je t heerlijkste eten voor weinig…krijg meteen trek haha.
hotels met ontbijt zijn vaak duur en je krijgt er 3x niks voor t geld wat je uitgeeft.

en ja…bij alle hotels kan je afdingen!!!
het lukte ons meestal wel hihi.

op bali hadden we de 1 week 4 dagen gezeten in legian…
pff net salou en we wisten zeker dat we nooit meer daar heen gingen.
alhoewel ons hotel wel super was voor maar 24 euro per nacht en met een top ontbijt!!! en gratis drinkwater.

de laatste dagen hebben wij gekozen om in sanur te verblijven.
hebben er een scooter gehuurd en dan kan je prima t eiland verkennen.
wegen zijn goed.
vanaf sanur zat je met de scooter binnen een half uur in ubud !!!
we zijn ook langs amed gegaan en dat was ook een toplocatie !!!
weinig toeristen en slapen vlak tussen de locals(ja ook grote hotels maar dat vind ik niks).
we hebben de mooie zwarte stranden bezocht en de natuur in de bergen gezien.
dit alles op onze scooter die we hadden gehuurd.kost ongeveer 4 euro per dag dus das geen geld.benzine is 40 cent per liter.

hadden daar een prima plek.5 min lopen van t strand van sanur.
neem anders een kijkje op me site.

joycevandijk.waarbenjij.nu

mischien krijg je zo meer ideeen of borrelen er vragen omhoog.
als ik wat ben vergeten hoor ik t graag.!!

tip> koop in nederland bij de anwb een goede kaart van java!!!erg handig ivm de bus nemen

gr joyce

Hey Joyce,

Mooie reactie,
Zoals ik al vreesde Jakarta niet veel soeps,hebben ticket naar daar.
Zal waarschijnlijk 1 nachtje verblijven daar en direkt doorreizen,heb me trotter aangeschaft en ga die beetje volgen,komt grotendeels overeen met hoe jij het beschrijft.
Is het echt zo erg met proberen zoveel mogelijk geld uit je zakken te halen?Ik hoor dat zo overal een beetje.
Ga denk ik het trottercircuit zowat volgen,maar eigenlijk niet teveel vooraf plannen,gewoon 3 weken opvullen tussen Jakarta en Denpassar,zal vanzelf wel leuke dingen tegenkomen zeker.
Voor mij voornaamste is de natuur en de cultuur,ben altijd benieuwd hoe mensen zich uit de slag trekken met het weinige dat ze hebben,voor mij geen grote hotels enz. , liefst guesthouses en homestays.
Bedankt voor de tips

tja noem jij eens een land waar ze niet t geld uit je zak proberen te halen…
ik had er geen problemen mee. part of traveling en een leuke sport.

leuk voorbeeldje van de volgzame toerist op bali…

ik had een massage voor een uur af weten te dingen naar 50.000 (4eurie)
was eerst 75.000.

nadat ik stiekum t lage bedrag in haar handen gedrukt had kwam er een meisje aan lopen die ook om een massage vroeg.
de masssage dames zeide dat t een special price voor haar was van :
85.000 …waarop t meisje zei: ok that’s not so much…en liggen maar…

hoe bedoel je makkelijk haha

Beste Maurits85

Het is zeer goed zelf te regelen. Het aanbod van openbaar vervoer is zeer groot.Treinen, bussen, taxi,s enz.enz. Met name de busjes en taxi,s zonder meter eerst een prijs afdingen.
Voor het huren van een auto met chauffeur betaal je per dag tussen 25 en 50 euro.
Het reizen op korte afstand per (meter taxi) is vrij goedkoop.
Het openbaar vervoer is goed geregeld. Neem over grotere afstanden de trein en dan de luxe executief.
De planning die je die je hebt gemaakt zal op deze wijze zeker niet gaan.
Als in Jokjakarta aankomt zal je zeker die dag nodig hebben om te acclamatiseren en je te orienteren.
Vanuit Jokja kunt met met b.v. een huurbus en anders openbaar vervoer naar de Borobudur.
Om dit in de vroege morgen te doen is weinig zinvol.(Dit wordt doorgaans gedaan bij de bromo i.v.m. de mooie zonsopgang) In een paar uur heb je het wel gezien.
Vanuit hier kun je je laten brengen naar de Prambanan. Mogelijk zou dit in een dag kunnen.
Maar gezien de afstand en de gemiddelde snelheid (40 km/u) die er kan worden gehaald zal dit een hele opgave zijn.
Ik zou hier in ieder geval 2 a 3 dagen voor uit trekken.Kun je ook op je gemak Jokja bekijken.
(kraton, vredeburg, batik, zilver) Voor deze trips kun je het beste in Jokja overnachten. Aanbod in overvloed, zie reis en wereldgid ANWB of lonley planet.
Nadat je de Pranbanan hebt gezien zou je in een halve dag naar de Bromo willen.
Dit is wel een afstand van ongeveer van 350 km met een gemiddelde snelheid van 50 km/u (trein) ben je dan ongeveer 8 uur onderweg.
Deze trein gaat vanuit Jokja naar Malang. Is een nachttrein en vertrek omstreeks 24.00 uur uit
Jokja en komt omstreeks 08.00 uur in Malang aan.
Vanuit Malang kun je weer met busjes naar de Bromo worden vervoerd. Dit zou ik wel voor opkomst van de zon doen.
Vanaf de Bromo zal je dan als je weer per trein wil reizen weer terug moeten naar Malang.
Vandaar moet je naar Soerabaja om daar over te stappen op de trein naar Ketapang (oversteek naar bali)
Houdt er rekening mee dat de trein van Malang naar Soerabaja een economic trein is waar je tussen de lokals komt te zitten.
Wij werden daar door het treinpersoneel gewaarschuwd op te passen voor onze spullen. We hebben toen besloten om om per shuttelbus naar Soerabaja te laten brengen en daar op de trein te stappen naar Ketapang. Dit is ook weer een reis van ongeveer 8 uur.
Het is mogelijk om dan een kaartje te kopen naar Denpassar. Daar zit dan gelijk de bootoversteek en de reis voor de bus vanaf de veerboot naar Depassar bij in.De busrit van de boot naar Denpassar duurt ook ongeveer 3 uur. Vanaf daar per taxi naar b.v. Ubud
Op bali zijn vele excursies mogelijk. Er wordt veel aangeboden. Ubud is een leuk stadje maar even als alle andere erg hektisch.
De bountystranden zul je moeten gaan zoeken in het noorden van Bali en op de dure resorts in Nusa Dua
Zoals je ziet zal de invulling voor de dagen 8 t/13 al voor een deel ingevuld zijn. De dagen die je over hebt zul je al snel met excursies op bali hebben gevuld.
Komen zelf juist weer terug van een op eigen gelenheid geregelde trip van 25 dagen Java-Bali
Doe je voordeel ermee en een goede reis

1 like

Beste allemaal,

Bedankt voor alle info. Na jullie verhalen en andere ervaringen gelezen te hebben op internet, hebben mijn vrienden en ik besloten besloten om de eerste 3 a 4 dagen in Yogyakarta te verblijven en hiervandaan een binnenlandse vlucht te nemen naar Denpasar. Raden jullie aan een binnenlandse vlucht al te boeken of kan dit t.z.t. daar? Welke maatschappij kunnen we hiervoor de beste nemen (betrouwbaar).

De Bromo vulkaan laten we dus links liggen, jammer maar helaas. Vanaf hier naar Sanur, waar we gaan proberen bountystranden te vinden (tips). Snorkeltips? Ook 1 of 2 dagen naar Ubud, monkeyforrest. Mijn vriendin wil ook graag dolfijnen zien en mee zwemmen dit kan bij Lovina, heb ik gelezen? Verder nog bezienswaardigheden op Bali, die je gezien moet hebben?

Ook zijn hoteltips welkom, zowel in Yogyakarta als in Sanur! Verder natuurlijk jullie eigen ervaringen…

Goed weekend!

Gr. Maurits

Pas wanneer je in Indonesië bent, kan je een ticket boeken voor een binnenlandse vlucht. Dus niet vanuit Nederland helaas.

Mij werd verzekerd dat je ter plekke tickets vanaf Yogya naar Bali kan boeken. Wanneer je in Yogya aankomt, meteen informeren en evt. tickets kopen. Dat zou zelfs in het hoogseizoen kunnen.

Ik heb het niet verder uitgezocht omdat we Java dit keer overslaan en alleen Maleisië en Bali gaan bezoeken. Succes!

voor yogjakarta zou ik homstay lucy aan raden en voor sanur little pond.
beide goedkoop en erg goed !!!

little pond in sanur heeft kamers met en zonder warm water…
op nog geen 5 minuten lopen van t strand.
en dicht bij winkels.
maar heerlijk rustig en je hoort niks.gratis wifi.(en niet duur !!!)

ik probeer er nu een paar foto’s op te zetten maar anders kan je eventueel de foto’s van little pond op me waarbenjij vinden.

t adres van homestay lucy moet ik even opzoeken als je dat wil

gr joyce

Toch nog even 1 vraag…We willen misschien ook nog vanaf Bali naar de Gili eilanden. Is dit de moeite? En waar vandaan gaat de boot en terug? Weet iemand welke maatschappij (betrouwbaar) je moet hebben voor de binnenlandse vlucht van Yogyakarta naar Denpasar?

Goed weekend!

er zijn verschillende binnenlandse maatschapijen die vliegen.
allen goed betrouwbaar hoor.
bv lion of wings.
wij hebben op t vliegveld ter plekke een ticket gekocht.
eventueel kan je t ook bij 1 van de vele bemiddelingsburotjes doen die overal zitten.maar uiteraard moet wel iets meer betalen dan.
werkt ook goed hoor!!!

ik weet alleen niet of je vanuit yokjakarta direct naar denpassar kan vliegen.
niet alle binnenlandse maatschapijen vliegen rechtstreeks.
vaak moet je eerst naar jakarta vliegen
en daar op een transfer naar je bestemming.

ik ben vanaf yogja naar banda aceh gevlogen(via jakarta).
ik zou ter plekken even wat info vragen…

gr joyce

ps op de gili ben ik niet geweest:dag:

Wij hebben ons na aankomst op Jakarta met een (bluebird) taxi naar het hotel laten brengen. Het is idd geen leuke stad om lang in te verblijven. Hierna zijn we met prive chauffeur (werden opgehaald bij het hotel) doorgereisd naar Bogor en hebben overnacht in Happy Valley Guesthouse. Ligt echt supermooi! Hierna naar Bogor - Bandung - Yogjakarta met bezoek aan borobodur - Bromo - Ijen Krater. Hierna zijn we zelf overgestoken naar Bali en met bus naar Lovina, Ubud - Sanur. Ook zijn we nog 3 dagen naar Gili Trawangan gegaan, erg leuk!
Mocht je interesse hebben in een prive-chauffeur dan kan je contact opnemen met Yus en Sri op emailadres : echigadist@yahoo.com.

1 like

Denk het ook zo te doen , zal waarschijnlijk telaat zijn om s’avonds nog door te reizen naar Bogor , bedankt voor de tip

In de spits ben je waarschijnlijk sneller in Bogor dan in hartje Jakarta. Bogor is niet zo ver vanaf het vliegveld, en er rijden tot 's avonds ('s nachts) heel laat busjes.

Dat is echt helemaal geen probleem. Dat kan o.a. met Lion Air en Garuda.