Zoals de titel al aangeeft, onze eerste reis buiten europa. Ik moet bekennen, erg spannend en alles is nieuw. Het kan dus zijn dat ik vragen stel die voor jullie erg voor de hand liggen. Het ticket naar Bali is geboekt. Mijn vragen:
We komen midden in de nacht aan. We hebben nog geen hotel geboekt. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? In welke plaats hotel voor de eerste 1 a 2 nachten boeken ? En rijden er dan midden in de nacht taxi’s naar je hotel of moet je dat anders regelen? Wat kost 1 gemiddelde hotelovernachting?
We gaan 3 weken. Nu begreep ik dat 3 weken bali best veel is. Ik zou het graag combineren met Java en Lombok. Is dat realistisch, of 1 van deze twee kiezen? En in welke volgorde dan? Vliegtuig of boot? Alles ter plekke regelen?
Veel mensen reageren leuk als ik vertel dat ik heb geboekt, sommige beginnen meteen over de veiligheid. Hoe veilig is Indonesië en dat met name deze gebieden? Hebben jullie het als veilig ervaren?
heeft ooit iemand een yoga/meditatie sessie gevolgd in deze omgeving, kan dat?
Er zullen vast nog wel meer vragen volgen, maar dit is het voor nu!
allereesrt dit (maar weer eens) voor eigenlij al je vagen is een zeer probaat middel-heb je aldaar ook nog wat aan; REISGIDS. De engelse van Lonely Pklanet zijn bvb gemaakt voor juist dit soort op eigen hout reizende backpackers. en wat beter gefortuneerden ook nog.
1.tuurlijk zijn er taxi’s tuurlijk is er plek-je koopt eerst een coupon vor de taxi bij een loket. Beste plaats lijkt me KUTA-of eventueel Legian/Seminyak (lees die reisgids!)-daar is ELK gebouw een losmen of hotel. vanaf 4/5 eur/room/N tot over de 100-maar voor rond de 10 vind je 100en prima hotels. wil je echte luxe-dan moet je naar Sanur-dat ligt wat verder weg-echte resorts-vanaf 100 US$/N
2.Ik kan me wel 4 weken prima vermaken op Bali. Maar als je bvb 1 week wat anders wil en weer eiland-dan ligt Lombok voor de hand. Uiteraard is Java ook eiland-maar dat is meest grote stad en drukte.
3.ik kan/mag dat weten omdat ik enkele jaren op een alarmcentrale van reisverz. heb gewerkt en dus prima heb gehoord waarom mensne bellen of hulp nodig hebben; !. VERKEERsongelukken. 2.Problemen in de familie thuis in NL.-dat is lijkt me heel wat anders als jij nu nog denkt.
4.nee, ik niet. Yoga is INDIAAS-en dat is een heel ander land als Indonesia. Maar omdat steeds meer onwetende toeristen dat vragen-komt er vanzwlf wel aanbod. Als ik me herinner zijn er diverse andere vragen over-dus zoek eens-het zij bij Bali, het zij Indonesia algemeen.
Ik zou voor de eerste 2 nachten en zeker voor de eerste nacht alvast een hoteletje boeken zodat je na je lange reis met aankomst midden in de nacht lekker naar je mandje kan. De dagen erna kun je dan op je gemak bekijken wat je wilt gaan doen. De populaire plaatsen liggen allemaal redelijk dicht bij het vliegtuig die ook s’nachts met taxi’s goed te bereiken zijn.
Wij zijn in 2008 vanuit bali naar de gili’s bij lombok geweest wat voor 2 of drie nachtjes leuk te combineren is. Je kunt met het vliegtuig of per boot afreizen naar deze eilandjes. dit kun je ter plekke allemaal regelen en je kunt het zo goedkoop of zo duur maken als je zelf wilt.
Ik heb inderdaad al naar reisgidsen gekeken, maar er waren er zoveel! Ik ga die zeker eentje kopen. Welke Nederlandse reisgids is goed?
Ik wist dat yoga niet iets typisch uit indonesie is, maar aangezien ik zelf wekelijks aan poweryoga doe leek het me leuk het daar ook ergens te doen, maar het is geen must.
Ik heb zelf de Lonely Planet Bali voor alle praktisch info (staat echt heeeeel veel in) en voor de meer toeristische info (over bezienswaardigheden met mooie illustraties en plaatjes) heb ik de Capitool reisgids van Bali & Lombok (die is Nederlands-talig). Beide kan je bij Bol.com krijgen.
Ik zou voor de eerste nacht wel een hotel boeken. Kuta en Legian zijn lekker dicht bij het vliegveld en ook 's avonds nog druk, dus je hoeft je er niet onveilig te voelen (ik heb me nooit onveilig gevoeld iig). Ik kan booking.com aanraden. Je hoeft in de meeste gevallen niet vooruit te betalen en kan tot 24 uur voor de inchecktijd nog kosteloos annuleren (niet altijd, dus lees wel de voorwaarden!).
Taxi’s rijden dag en nacht, maar koop idd een kaartje bij het loket, anders wordt je zeker te weten afgezet (qua geld dan ). Veel plezier!
Ik heb de hotels bekeken van de genoemde site. Er staat bij bijna alle hotels inchecken tot 23.30, maar rond die tijd landen we pas, dus zullen we zo rond 12.30 13.00 bij het hotel zijn, kan je dan nog wel gewoon inchecken en naar je kamer? Of wordt er strak aan die tijden gehouden?
Nee hoor, in Indonesia is dat heel gemakkelijk, het grote probleem is om iemand wakker te maken die de wacht heeft. Als je net uit NL komt en dat niet gewend bent. Indonesiers houden namelijk nogal van slapen, dat is hun lust en hun leven.
Ik zou gewoon even een mail naar het hotel sturen met je vluchtgegevens. Met name bij de grotere hotels lijkt het me geen probleem als je pas laat aankomt. Wellicht kunnen ze een chauffeur sturen om je op te halen (tegen betaling). Ben je ook meteen van je onzekerheden wat betreft de taxi af :nod: Kan me voorstellen dat het niet prettig is om op je eerste verre reis 's nachts een taxi te moeten regelen.
Yoga of meditatie sessies volgen is op Bali ook geen probleem hoor, ik ben meerdere opties tegen gekomen, soms zelfs vanuit het hotel georganiseerd. Met name in Ubud zijn er aardig wat opties (wel wat zweverig hippie-achtig). En anders kan je nog kiezen voor een mooie spa en helemaal tot jezelf komen tijdens een ontspannende massage… Ik word al jaloers als ik eraan denk! Haha
Het regelen van een taxi op Denpasar is echter heel simpel: als je naar buiten loopt, zit aan je rechterhand een ticketbox waar je kaartjes kan regelen voor de coupontaxi’s. Er staan volop bordjes die je de weg wijzen. Prijzen zijn vast, en voor zuid Bali zal de prijs rond de 4 euro liggen. Dus zelfs wanneer het hotel je geen ophaalservice biedt: geen probleem!
De prijzen op de site booking.com starten met zo’n 40 euro per nacht voor het minste hotel en dan gaat het omhoog naarmate hotels duurder en luxer worden. Ik begreep dat je voor zo’n 25 euro per nacht een prima hotel hebt op Bali. Is het omdat ik nu vanuit Nederland dit regel dat dit eerste hotel meer kost en daarna de hotelovernachtingen goedkoper zullen zijn als ik het in bali regel of mis ik iets?
Dat zijn idd goede prijzen! Let wel op: prijzen per persoon per nacht. Booking.com is per kamer.
Maar deze website-tip ga ik ook even onthouden, thanks!
Ik zag ergens op deze site een link met Balinese huisjes in Ubud. Erg gaaf. Kan de link niet terugvinden dus als iemand het weet? Weet iemand ook zoiets vergelijkbaars in Kuta of Legian?
Er is zoveel te doen op Bali. 3 weken is nog kort !
Ik kom er al jaren en dan voor 4 weken en nog steeds ontdekken we nieuwe dingen. Neem vooral de tijd, haasten moet je niet doen, laat dat achter op schiphol.
Eatstreet heet gelijk neem de boot naar de Gili’s van af Padang Bay.
Ticket voor de overtocht kan je op diverse plaatsen vinden, “Perama” is betrouwbaar. Als je naar de Gili’s wilt zijn er 3 eilanden : Gili Trawangan (ook wel pret eiland genoemd-druk) - Gili Meno (rustigste van de 3) en dan Gili Air (nog redelijk te doen)
Denk erom de boot naar de Gili’s komt rond 18:00/19:00 aan op de eilanden, dan is het donker. Je moet door het water. Neem zo snel mogelijk een Dokar anders wordt het moeilijk om nog een redelijk onderkomen te vinden.
Dit heb ik vaker gehoord, maar met name van mensen die zo’n ding bezitten
Zelf heb ik nooit een dokar genomen, maar ook nooit problemen gehad met het vinden van accomodatie. Maar mss ben ik minder kieskeurig dan de gemiddelde forumbezoeker???
Als je echt zeker wilt zijn, kun je natuurlijk ook vantevoren al iets vastleggen. Gewoon ff bellen, of online boeken. Alle bekende duikscholen hebben wel internet, en goede accomodatie. (Niet de dag zelf pas boeken, want soms doen de elektriciteit en het internet het niet. :vak02:)
Persoonlijke favoriet om mee te duiken is voor mij Dreamdivers. Ik heb echter nooit bij hen overnacht, al ziet de accomodatie er prima uit.
Ik ben inmiddels wat verder in het plannen van de reis. Ik wil zaken toch vooraf gedeeltelijk vastgelegd hebben. Zoals het er nu voorstaat verblijven we de eerste twee nachten na aankomst in Kuta, daarna door naar Ubud (ongeveer 5 dagen) Dan door naar Lovina (3 dagen voldoende?) We willen ook wat zien van het gedeelte tussen Ubud en lovina, het meer (weet de naam even niet uit mijn hoofd) plantages, waterval etc. Weet iemand een goede optie voor een overnachting in dit tussenstuk? Of is het net zo handig om vanuit Lovina of Ubud dit gebied te verkennen?
Uiteindelijk hebben we dan ongeveer 7 a 10 dagen over tot vertrek. Nu twijfel ik hoe deze te benutten. Bali nog verder bekijken? Gili’s ben ik over gaan twijfelen lees ik toch mindere verhalen over. Java of Lombok? Wat zou jullie keuze zijn? Aangezien we vanuit het zuiden naar boven gaan, is lovina dan uiteindelijk een goede plaats om weer verder te gaan naar een van bovengenoemde opties?
Gili eilanden zijn ook leuk, maar voor 1 dagtocht zeg maar vanuit Lombok… Als je de laatste week wil relaxen is Lombok een goede optie…een tip Hotel Santosa op Lombok… google het maar…