We laten de Gili’s schieten, ik heb me nog niet genoeg verdiept in Java en Lombok, wat meer de moeite waard is. Ik heb het hotel bekeken, zeker mooi.
Als je een week naar Java wilt, zou ik me echt concentreren tot een klein deeltje van Java. Ga niet proberen het hele eiland te bezoeken in een week!
Een optie zou zijn om bv de omgeving van Yogya te bezoeken, of bv de vulkanen in het oosten.
Lombok in combinatie met de Gili’s is ook een mooie afsluiting van de vakantie.
Wat ik me nog afvroeg. In de reisgids staat het maar heel beknopt geschreven. Kun je bij bali/lombok in zee zwemmen? Er staat dat er sterkte stromingen zijn vooral in het zuiden. En ik lees ook over zee egels die het lastig maken.
Wordt er veel in zee gezwommen of niet?
Er zijn genoeg geschikte stukken in het zuiden van Bali waar je in de zee kunt zwemmen.
bij sommige stranden waar regelmatig gezwommen wordt, worden de meeste zeeegels verplaatst. maar als je ze eng vindt (en geloof me, je wilt echt die stekels niet in je hebben!) dan kun je overwegen om met waterschoenen, surfschoentjes, of crocs aan te zwemmen. deze zijn trer plekke (namaak) overal te koop.
op plekken waar veel gezwommen en gesnorkeld wordt, staat vaak met vlaggen aangegeven of je er wel of niet kan zwemmen en wat de stroming doet.
Als we vanuit Lombok terugkeren naar Bali boeken we voor de laatste nacht een hotel in de omgeving van het vliegveld.
Is het handig om het vliegtuig (heen en terug) nu al te regelen voor Lombok - Bali? 5 a 8 uur met de boot heb ik niet zo’n zin in. Of is dat daar ter plekke de vlucht regelen geen probleem? Vliegen er dagelijks vliegtuigen van lombok naar bali? Vooral voor de terugweg vraag ik het. Niet dat we onze vlucht naar huis missen
ps Hoteltips voor Lombok (aan het water en niet op de Gillis) zijn welkom. Ik lees veel over opdringerige mensen aan het strand bij de hotels van Lombok. Wat vaak als vervelend ervaren wordt. Iemand ervaring mee?
Hoi Heidie!
Mt de Loney Planet voor me lees ik mee met alle berichten die terug te vinden zijn als reactie op jou bericht. Wij zijn van plan half aug 3 weken naar Indonesië te gaan. We vliegen op Denpasar en dan richting Sumatra met een binnenlandse vlucht.
Heeft iemand tips waar ik het beste de tickets Ams of Dusseldorf naar Denpasar kan boeken. Tevens of het een slim plan is om van Bali richting Sumatra (oerang oetangs) te vliegen ivm tijd en energie.
Groetjes!
Tickets van en naar Bali zijn te koop bij (bijna) ieder reisbureau, of bij verschillende websites als www.vliegwinkel.nl, www.cheaptickets.nl enz. Augustus is echter hoogseizoen, je bent al redelijk laat met boeken, dus de krenten zijn inmiddels al uit de pap gevist…
Het is ONMOGELIJK om in 3 weken op en neer te gaan van Bali naar de oranutans zonder te vliegen! Ter plekke kun je echter makkelijk een vliegticket van Bali naar Sumatra boeken (niet rechtstreeks), of als je al vanuit Nederland wilt boeken zou ik www.airasia.com proberen. Grootste kan van slagen als je zoekt op tickets via Jakarta. Houd er overigens rekening mee dat Air Asia de bagage niet doorlabelt, je moet dus extra tijd incalculeren voor de overstap.
Ter plekke een vlucht regelen is geen probleem, er vliegen verschillende maatschappijen van Bali naar Lombok en er zijn meerdere vluchten per dag. Toch zou ik het ticket van Lombok terug naar Bali niet pas op het allerlaatste moment boeken, hoewel vluchten zelden vol zitten wil je gewoon voorkomen dat er toevallig net geen plaats is, en je je vlucht naar huis mist. Lijkt me logisch, toch?
De boottocht van Bali naar Lombok zal overigens geen 8 uur duren, 't is eerder al het gedoe eromheen (incl vervoer aan land) wat het een lange zit maakt.
Je kunt vanuit Denpasar onwijs goedkoop naar Yoghyakarta vliegen op Java met AirAsia. Yogya zelf is een onwijs leuk stadje en in de buurt heb je de bekende Borobudur en de Prambanan, twee heilige tempels. Als je dat een paar dagen doen, heb je een erg leuk extra’tje!
Miesje, ik heb destijds met tickets bij ebookers geboekt, kwam bij mij als goedkoopste uit de bus. Groetjes!
CleeJee ik heb er enorm over getwijfeld. We trekken door Bali naar 4 plaatsen uiteenlopend van 2 tot 5 overnachtingen. We hebben daarna een week over. Ik wilde niet lombok en java daar beide nog in proppen. Al vind ik het jammer, had ook graag iets van java gezien. Maar voor een rustige afsluiter van de reis toch voor Lombok gekozen. Of je moet me nog op andere gedachten brengen
Ik kreeg deze ochtend trouwens een mail waarin werd aangeboden dat men vanuit ons verblijf in Ubud ons wilde ophalen in Kuta. Er werd aangegeven dat het zo’n 1 a 1 1/2 uur is afhankelijk van het verkeer. hiervoor werd 220.000 rupiah gevraagd. Is dit iets om akkoord mee te gaan of is het daar goedkoper te regelen?
Heidi, wat ga je precies allemaal bezoeken op Bali?
En in hoeverre heb je al dingen vastgelegd?
Of je wel of niet Java erbij wil doen, hangt ook af van het feit of je nog eens verwacht een reis die kant op te maken… Ik bedoel, je bent dan aan andere kant vd wereld, en mocht je enorm voor deze reis gespaard hebben, is het wellicht toch wel gaaf om ook Yogya en omgeving mee te pakken. Maar je moet er zelf achter staan…
En over of het goedkoop of niet is dat ophalen/brengen, dat kan ik niet meer terughalen, was in de zomer van 2008 op Java/Bali en weet het ff niet meer van de prijzen… Je kunt ook zeggen dat je het daar ter plekke beslist, je hoeft nu nog niet persé ja of nee te zeggen toch?
Ik zal geen gebruik maken van de ophaalservice die het hotel biedt. Mijn ervaring is dat Balinezen zelden op tijd komen. Spreek taxi of Balinees aan bij uitchecken hotel en weg ben je…
Anders check je straks uit om 10 uur en kan je nog een of meerdere uren wachten. Prijs is zeker niet goedkoop. Zal best goedkoper kunnen, maarja wil je diep en heel erg onderhandelen voor die paar euro goedkoper … (das een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken)
Wat een ideën allemaal.!!!
Graag wil ik Bali zien ,maar ook heel graag de jungle in zoals dat op Sumatra kan. Met rugtas op tochten maken in de jungle dus. Nu lijkt het mijzelf niet slim van Bali naar Sumatra te vliegen ivm tijd en tussenstops Jakarta. Kan iemand mij een andere tip geven om toch het mooie Bali en de mooie stranden te verkennen, maar ook de jungle met trektochten te beleven.
Alvast dank!
Op Bali is geen echte jungle om trektochten te doen. Echter, je kan er wel mooi wandelen, ook door de natuur. Een standaard tocht om de vulkaan de gn Batur te beklimmen. Om Ubud kun je mooi wandelen, oa langs de rijstvelden. Of in de omgeving van Tanah Lot/Yeh Gangga, waar weinig wandelaars zijn. Ook rondom Lovina is het mooi wandelen en kun je badderen in warme bronnen. Keuze zat.
Zie ook m’n website
Onze leukste ervaring van onze Bali-Lombok reis was een boottocht van 5 dagen met perama tours (google maar) genaamd Hunting Comodo by camera. De boot ziet er vrij basis en is het ook maar het was een super trip. Op Lombok moet Bromo geweldig zijn (hebben we niet gedaan, maar wel veel van gehoord) . Op Bali zijn de stranden niet zo geweldig, tenzij je helemaal naar het zuiden gaat waar de luxe resort liggen. Als je echt een paar dagen wilt genieten en snorkelen of duiken… De gili’s zij TOP! spijtig dat ik dat niet allemaal wist voor de reis begonnen was.
De Bromo ligt niet op Lombok maar op het oosten van Java, de bekendste vulkaan van Lombok is de Rinjani.
Info over ‘Hunting Komodo by camera’ is te vinden op www.peramatour.nl. Gezien de tijd die je hebt zou ik dit echter tot een volgende keer bewaren en combineren met een bezoek aan het eiland Flores. Indonesië is groter dan Europa, je kan niet alles in een keer zien.
Ja idd van van naam vergist.
Als je Java ook doet is die boottocht wel teveel eraan, anders is 3 weken ideaal om Bali met deze tocht te combineren en daarbij de gili’s te doen.