Blik op mijn route 3 weken Indonesie

Een paar jaar geleden heb ik fijne hulp gehad met mijn route voor Thailand en hoop nu weer hetzelfde.
Ik merk dat ik het plannen voor Thailand een stuk gemakkelijker vond dan mijn 3 weken Indonesië uitzoeken. Waar ik bij Thailand echt wist dat ik bijvoorbeeld naar Chiang Mai en Krabi wilde, heb ik dat voor Indonesië minder (behalve dan Yogyakarta, Mount Bromo en Ubud).

Ben tot de volgende route uitgekomen voor 3 weken in oktober. Had Gili er ook graag ingehad maar denk niet dat dat gaat lukken.
Wil in Yog… een trip doen waarmee ik ook naar Bali oversteek, weet niet of dat mogelijk is met dropping in Ubud?

1. Amsterdam - Jakarta
  2. Aankomst Jakarta
  3. Reizen naar Bandung
  4. Bandung
  5. Bandung - Trein naar Yogyakarta
  6. Yogyakarta
  7. Yogyakarta
  8. Yogyakarta
  9. Trip naar Bromo
  10. Trip naar Bromo
  11. Trip naar Bromo – Gilimanuk - Ubud(Bali)
  12. Ubud
  13. Ubud
  14. Ubud
  15. Sanur
  16. Sanur
  17. Sanur – Nusa Lembongan
  18. Nusa Lembongan
  19. Nusa Lembongan
  20. Kuta
  21. Kuta - Denpassar
  22. Denpassar - Jakarta - Amsterdam

Ik hou best van doorreizen, maar wil graag weten of het kan en of het logisch is. Leuke tips zijn welkom, net als afraders in de route :slight_smile:

Hoi samsam,

Heb je een specifiek plan wat je in Jakarta wilt doen, of is die ene nacht (dag 2 op 3) alleen bedoeld om even bij te komen van de vlucht? In dat laatste geval zou ik dat overslaan en meteen vanaf het vliegveld naar Bandung gaan (het ik net gisteren ook Rick1989 aangeraden in het topic ‘3 weken backpacken in Indonesië’). Jakarta kan heel interessant zijn, maar naar mijn mening niet voor een nachtje want daarvoor is het te druk, chaotisch en onoverzichtelijk (nog veel meer dan Bangkok). Van het vliegveld van Jakarta naar Bandung is gewoonlijk 2,5 à 4 uur reizen met de bus.

Ik zou het zelf wat te veel van het goede vinden om naar én Sanur én Kuta te gaan. Dat zijn allebei strandplaatsen in Zuid-Bali, met Sanur meer gericht op families en oudere stellen (en rustige zee), en Kuta meer op jongeren (en golfsurfen). Ik zou dan ook van Ubud rechtstreeks naar Nusa Lembongan gaan, en van de drie dagen Sanur wellicht 1 toevoegen aan Kuta en 2 aan Java.

Die twee extra dagen komen dan denk ik goed van pas voor het stuk tussen Jogja en Ubud, want dat gaat nu volgens mij wel heel snel. Het reizen van Jogjakarta naar Bromo duurt een uur of 10, en van Bromo naar Ubud zeker meer dan 10 uur (en dat is als je veel geluk hebt met verkeer en aan een stuk doorrijdt). Die dagen zit je dan dus echt enorm veel in de auto (als je een auto huurt, met het OV nog veel langer). Ik zou overwegen om na het bezoek aan Bromo naar Malang of Surabaya te gaan en vanaf daar naar Bali te vliegen (vanaf Malang kan dat een paar keer per week, vanaf Surabaya zeker 10 keer per dag).

En trouwens, als je dat stuk dan inderdaad gaat vliegen hou je misschien juist net die twee dagen weer over, en kan je die gebruiken om naar Gili te gaan.

Dag 21 is een beetje vreemd in je plan. Je reist van Kuta naar Denpasar. Ten eerste ligt dat heel dicht bij elkaar (8 km ofzo), en ten tweede ligt de luchthaven van Denpasar veel dichter bij Kuta dan bij Denpasar. Je kan dus gewoon in Kuta blijven.

Laat maar weten als je meer vragen hebt!

Groeten,

Erwin

Erwin, bedankt voor je duidelijk reactie.

**Heb je een specifiek plan wat je in Jakarta wilt doen, of is die ene nacht (dag 2 op 3) alleen bedoeld om even bij te komen van de vlucht? In dat laatste geval zou ik dat overslaan en meteen vanaf het vliegveld naar Bandung gaan (het ik net gisteren ook Rick1989 aangeraden in het topic ‘3 weken backpacken in Indonesië’). Jakarta kan heel interessant zijn, maar naar mijn mening niet voor een nachtje want daarvoor is het te druk, chaotisch en onoverzichtelijk (nog veel meer dan Bangkok). Van het vliegveld van Jakarta naar Bandung is gewoonlijk 2,5 à 4 uur reizen met de bus.
**
Goed idee, aangezien ik om 11.30 uur land in Jakarta moet dat lukken. Ik had inderdaad alleen geen plannen in Jakarta. De reden dat ik ook naar Bandung wil is vanwege de mooie treinreis naar Yogyakarta. Die rechtstreeks vanuit Jakarta minder schijnt te zijn.

** Ik zou het zelf wat te veel van het goede vinden om naar én Sanur én Kuta te gaan. Dat zijn allebei strandplaatsen in Zuid-Bali, met Sanur meer gericht op families en oudere stellen (en rustige zee), en Kuta meer op jongeren (en golfsurfen). Ik zou dan ook van Ubud rechtstreeks naar Nusa Lembongan gaan, en van de drie dagen Sanur wellicht 1 toevoegen aan Kuta en 2 aan Java.**
Ik had Sanur gekozen omdat ik had gelezen dat vanuit daar de boot naar Nusa Lemongan gaat. Kan je dat ook met een “tourtje” vanuit regelen met dropping bij de haven?

**Die twee extra dagen komen dan denk ik goed van pas voor het stuk tussen Jogja en Ubud, want dat gaat nu volgens mij wel heel snel. Het reizen van Jogjakarta naar Bromo duurt een uur of 10, en van Bromo naar Ubud zeker meer dan 10 uur (en dat is als je veel geluk hebt met verkeer en aan een stuk doorrijdt). Die dagen zit je dan dus echt enorm veel in de auto (als je een auto huurt, met het OV nog veel langer). Ik zou overwegen om na het bezoek aan Bromo naar Malang of Surabaya te gaan en vanaf daar naar Bali te vliegen (vanaf Malang kan dat een paar keer per week, vanaf Surabaya zeker 10 keer per dag).
**
Ik had de intentie om met zo’n 3 daagse georganiseerde trip naar de Bromo te gaan, omdat ik er totaal geen wijsheid uit kon maken hoe je daar gemakkelijk komt? Daarnaast werd ik op internet een beetje bang van de verhalen dat de Indonesiërs lastig kunnen zijn als je op eigen gelegenheid naar de Bromo wilt. Maar het had in eerste instantie wel mijn voorkeur…

**En trouwens, als je dat stuk dan inderdaad gaat vliegen hou je misschien juist net die twee dagen weer over, en kan je die gebruiken om naar Gili te gaan.

**
Hoe kom ik gemakkelijk qua verbinding op de Gili mijn voorkeur heeft Gili T. Maar als een andere gemakkelijker route is hoor ik het graag.

Goed idee, aangezien ik om 11.30 uur land in Jakarta moet dat lukken. Ik had inderdaad alleen geen plannen in Jakarta. De reden dat ik ook naar Bandung wil is vanwege de mooie treinreis naar Yogyakarta. Die rechtstreeks vanuit Jakarta minder schijnt te zijn.

Klopt, de treinreis Jakarta-Jogja gaat via de noordkant (via Cirebon), meer door laagland, terwijl de treinreis vanaf Bandung de zuidelijke route neemt door de bergen. Over het vervoer van Jakarta airport naar Bandung had ik in dat andere topic geschreven: “De bussen van Primajasa rijden elk half uur, de busjes van Cititrans en Xtrans minimaal 1x per uur. Primajasa komt in Bandung aan bij een busterminal in het zuiden van de stad, dus als je een hotel boekt in het centrum zijn die travel-busjes wellicht handiger.” De busterminal op de luchthaven is bij de internationale terminal (terminal 2) op de verdieping van de arrivals helemaal aan het einde voorbij terminal 2F. Omdat je pas in oktober gaat kan het zijn dat de uitgebreide terminal 3 dan al open is, en misschien dat je vlucht dan daar aankomt, maar daar zullen de bussen dan ook wel komen.

Ik had Sanur gekozen omdat ik had gelezen dat vanuit daar de boot naar Nusa Lemongan gaat. Kan je dat ook met een “tourtje” vanuit regelen met dropping bij de haven?

Hoe kom ik gemakkelijk qua verbinding op de Gili mijn voorkeur heeft Gili T. Maar als een andere gemakkelijker route is hoor ik het graag.

Er gaan ‘fast boats’ van verschillende bedrijven naar Gili, en een aantal daarvan gaan ook naar Nusa Lembongan. Die bedrijven hebben voor zover ik weet allemaal wel een pick-up service vanaf al de toeristische plaatsen in Zuid-Bali (waaronder Sanur maar ook Kuta en Ubud). Wellicht kan je een driehoeksticket boeken (Bali-Gili-Lembongan-Bali).

Daarnaast werd ik op internet een beetje bang van de verhalen dat de Indonesiërs lastig kunnen zijn als je op eigen gelegenheid naar de Bromo wilt. Maar het had in eerste instantie wel mijn voorkeur…

Vanaf Malang is dat volgens mij geen enkel probleem (dat je dan dus een georganiseerde trip voor één nacht/ochtend hebt). Bij elk hotel en reisbureautje kan je dat wel regelen. Je hoeft dan niet dat hele stuk van drie dagen als een georganiseerde tour te doen.

Hoe ziet zo’n driehoeksticket eruit, of wat bedoel je daarmee? Een ticket om te hoppen?

Dus dan zou ik alleen van Jogja naar Malang moeten met de trein? En daar dan slapen en in dezelde nacht naar de Bromo? En dan de Bromo weer af laten zetten @ hotel en dan gaan vliegen?

Ja, ik bedoel dat je niet een retourticket Bali-Gili koopt, en dan later een retourticket Bali-Lembongan, maar dat je in plaats daarvan Bali-Gili-Lembongan-Bali als route neemt. In bijvoorbeeld Ubud kan je wel zo’n ticket kopen (of misschien zijn dat dat gewoon drie losse enkeltjes).

Van Jogjakarta naar Malang kan inderdaad met de trein, of met de bus. Voor de vlucht van Java naar Bali is dat inderdaad wat ik bedoelde: om de lange auto-/busrit van Malang naar Ubud te voorkomen gaan vliegen (vanaf Malang of Surabaya).

Je zou zelfs nog vanaf Surabaya in plaats van naar Bali naar Lombok kunnen vliegen (dat is dichter bij de Gili-eilanden), maargoed nu maak ik het misschien wat te verwarrend.

Bedankt voor je hulp zover, ik ben al een stuk verder :slight_smile:

Waar ik nog een beetje mee aan het klooien ben is hoe ik Bali afsluit en terug ga naar Jakarta voor mijn terugvlucht naar Amsterdam?

Ik vlieg pas 's avonds, doe ik dan alles op de dag zelf terugvliegen naar Jakarta? (ben dan zo’n zenuwpees die denkt dat er dan iets misgaat en mn terugvlucht mis).

Ik ga in Bali naar Ubud, Sanur, Gili T en Nusa Trawangan.
Zijn er nog aanraders in de omgeving? Omdat de logistieke verbinding tussen deze plekken me vanaf internet niet 100% duidelijk wordt, zal het daar hopelijk duidelijk worden.
Wat is een beetje logische volgorde? En dan eindigen op Denpassar voor een binnenlandse vlucht naar Jakarta?

Hoi samsam,

Op dezelfde dag is, als je pas 's avonds naar Nederland vliegt, niet zo’n probleem. Er zijn tientallen vluchten per dag van Bali naar Jakarta. Op een gemiddelde ochtend zijn er ongeveer 5 vluchten van Lion Air, 5 van Batik Air, 3 van AirAsia en 3 van Garuda. Als je een vlucht in de ochtend hebt dan komt het waarschijnlijk wel goed, en als er toch iets misgaat dan zijn er nog genoeg vluchten waarop je kan overboeken. Garuda Indonesia is in principe het meest betrouwbaar.

Eindigen in Denpasar voor je vlucht terug is niet nodig. De toeristische plekken in Zuid-Bali (Kuta, Seminyak, Jimbaran, en ook Sanur) liggen allemaal dicht bij de luchthaven. Vanaf Sanur lukt het meestal wel binnen een half uur om de luchthaven te bereiken.

Een logische volgorde voor je bestemmingen lijkt me dan Ubud-Gili-Nusa Lembongan-Sanur. De boot naar Gili en Nusa Lembongan kan je in alle toeristische plaatsen wel regelen bij kleine reisbureaus (dus in bijv. Ubud of Sanur).

Groeten,

Erwin

Ah super bedankt voor de duidelijke reactie.

M.b.t. je laatste zin: Een logische volgorde voor je bestemmingen lijkt me dan Ubud-Gili-Nusa Lembongan-Sanur. De boot naar Gili en Nusa Lembongan kan je in alle toeristische plaatsen wel regelen bij kleine reisbureaus (dus in bijv. Ubud of Sanur).

Ik moet dan denk ik van Gili eerst weer naar Sanur en dan van Sanur de boot naar Nusa Lembongan?
Ik zat dan het volgende te denken:
4 dagen Ubud, met op de laatste dag in de avond naar Sanur te gaan en de ochtend dan de boot te nemen. Is dat logisch?
Dan ben ik een halve dag in Gili T en dan moet ik nog even kijken hoeveel “hele” dagen er te blijven.
Na X aantal dagen wil ik dan dus verder, is het dan verstandig om de ochtend naar Sanur te gaan en daar dan te blijven tot de volgende ochtend om dan de boot naar Gili T te nemen of kan dat dan nog op de dag zelf?

Het is niet nodig om eerst naar Sanur te gaan, en ook niet nodig om tussendoor naar Sanur te gaan.

Bijvoorbeeld: Scoot Cruise biedt aan om een retourticket Bali-Gili te kopen, en dan op de heen- of terugweg te stoppen op Nusa Lembongan (zie Fast boat Island hopping from Bali to Lembongan and the Gilis with Scoot Cruises - Gilibookings.com en ook onderstaand plaatje). Andere bootmaatschappijen hebben ook wel dat soort opties denk ik.

https://www.gilibookings.com/uploads/content/maps/xScoot,P20Cruises-medium.jpg.pagespeed.ic.19joSdT3Fd.jpg

Bij die Scoot staat ook: “All services depart from Sanur beach, and include free hotel transfers to and from most areas in South Bali, including Kuta, Seminyak, Sanur, Ubud Center, Legian, Nusa Dua, Tuban, Jimbaran, kerobokan, and Denpasar.” Je hoeft dus niet zelf al een dag van tevoren naar Sanur te gaan, maar je kan vanuit Ubud (of waar in Zuid-Bali je dan ook bent) gratis opgehaald worden met een busje door de bootmaatschappij.

1 like

Hoi Samsam,

Je kunt inderdaad een island hopping ticket kopen zoals in de archipel zegt. Je moet dan wel nog een apart mailtje sturen naar Scoot cruise dat je gebruikt maakt van hun island hopping service. Zij plannen je dan in bijv. dag 1 op gili, dag 4 drop bij nusa lembongan, dag 6 terug naar Sanur.

Qua route zou ik doen:

• Jakarta - Bandung (koop je treinticket via Tiket.com) - Yogyakarta - Bromo - Drop off bij Surabaya dan rond 18.00u vliegen naar Denpasar taxi naar Kuta - Kuta - Ubud - Gili - Nusa Lembongan - Sanur - Jakarta.

Sanur ligt op 30 min rijden van het vliegveld. Als je 's ochtends van Bali naar Jakarta vliegt zou je genoeg tijd moeten hebben om je vlucht terug naar huis te halen.

Groetjes,
Evy

1 like

Bedankt voor de verduidelijking In de Archipel & Reisjevrij