Hoi,
Over een maandje vertrekken wij (vriend, ik en dochter van 3,5) naar Indonesie. We gaan 3 weken en willen zoveel mogelijk zien. In eerste instantie wilden we alleen naar Bali omdat we ons afvroegen of dat wel de moeite is, hebben we er een stukje Java bijgepland. We komen aan in Jakarta.
Na veel puzzelen, heb ik onderstaand reisschema opgesteld. Ik hoor heel graag van jullie of de route en planning een beetje reeel is. En ja, ik weet dat het qua tijd per locatie vrij ambitieus is. Wij hebben echter altijd in een soortgelijk tempo gereisd en dat bevalt goed 
Dagen;
1 Vliegen van Dusseldorf naar Dubai
2 Vliegen van Dubai naar Jakarta. Aankomst Jakarta ’s avonds, slapen in airporthotel
3 Vliegen naar Jogyakarta. Rest vd dag daar verblijven.
4 Bezoek Borobudur en Prambanan
5 Treinreis naar Surabaya (ongeveer 4 a 5 uur)
6 Rond 00.00 uur opgehaald in hotel Surabaya voor Bromo sunrise tour. Rond 15.00 uur terug in hotel. Om 19.00 uur vliegen naar Denpasar
7 Bali dagje relaxen. Waar?
8 Ulawatu
9 Sanur
10 Sanur/kuta?
11 Dagtrip Nusa Lembongan
12 Ubud, dagje relaxen
13 Ubud fietsen
14 Reizen van Ubud naar Lovina met stops bij oa Gitgit waterval, Tannah Lot, Luwak koffieplantage
15 Lovina; ’s morgens dolfijnentour, ’s middags strand
16 Amed
17 ’s morgens de boot naar Gili T
18 Gili T
19 Gili A of M
20 Gili M of M
21 Reserve om ergens tussen te plakken
22 Reizen van Gili naar (in de buurt van) Denpasar
23 Reis terug van Denpasar naar Jakarta
24 Vlucht naar huis
Dan nog even concreet; wat adviseren jullie voor dag 7? We arriveren dan rond 21 uur in Denpasar na een vermoeiende dag en willen dan niet aldaar nog lang reizen. Aan de andere kant willen we wel graag meteen ergens verblijven waar we de komende twee nachten leuk kunnen verblijven om vanuit daar bv Ulawatu te bezoeken. Dus geen airporthotel ofzo. Is het te doen om die avond nog naar bv Sanur of Kuta te gaan om daar te verblijven?
Super bedankt voor het meedenken alvast!
Hoi Suuslise,
Je kunt op dag 6 's avonds makkelijk meteen naar Kuta (2 km vanaf het vliegveld) of Sanur (10 km). Kuta is meer gericht op nachtleven, Sanur meer op gezinnen.
Ik zou persoonlijk kiezen voor één van de Gili-eilanden. Zoveel verschil zit er niet tussen (Trawangan is wat drukker dan de andere). Na Gili kun je in plaats van naar Denpasar ook naar Lombok gaan. De Gili-eilanden liggen voor de kust van Lombok, en vanaf Lombok kun je ook makkelijk terugvliegen naar Jakarta.
Als ik het goed zie heb je 22 nachten in Indonesië: 1 Jakarta, 2 Jogja, 1 Surabaya/Bromo, 6 Zuid-Bali, 2 Ubud, 2 Lovina, 1 Amed, 4 Gili, 1 reserve, 1 bij Denpasar, 1 weer Jakarta.
Als mijn ongevraagd advies zou ik een paar dingen veranderen: 1 Jakarta, 3 Jogja, 1 Surabaya/Bromo, 5 Zuid-Bali, 2 Lovina, 3 Ubud, 3 Gili, 3 Lombok, 1 weer Jakarta. Dus wat meer tijd in Jogja en Ubud, plus Lombok, en wat minder in Zuid-Bali en Gili, en Amed weglaten (voor 1 nachtje is wel wat kort). Als je Lovina en Ubud omdraait kun je vanaf Ubud naar Gili (bij de fastboat zit gewoonlijk transfer vanaf het hotel in bijvoorbeeld Ubud bij in). Als je niet geïnteresseerd bent in Lombok en liever teruggaat naar Bali voor 1 nacht heb je dan dus nog 2 nachten over (eventueel voor Amed, maar ik zou dan kiezen voor nog een extra Jogja en Ubud of eventueel wat rustiger aan bij Surabaya/Bromo).
Groeten,
Erwin
Hoi Erwin,
Super bedankt voor je tips. Hier ben ik zeker mee geholpen.
Terugvliegen vanaf Lombok had ik inderdaad nog niet aan gedacht. Terwijl het vrij logisch lijkt Is het sneller/makkelijker om vanaf de Gili’s naar het vliegveld op Lombok te komen dan naar Denpasar? Overigens heeft Lombok verder niet direct onze interesse dus is het puur een kwestie van vervoer van Gili naar Lombok vliegveld om vanuit daar terug naar Jakarta te vliegen.
Lovina en Ubud omdraaien klinkt ook als een goed idee. Ik hoef niet perse naar Amed maar had dat vooral gekozen om vanuit daar naar Gili T te reizen. Maar ik begrijp nu dat dat niet per definitie het meest logisch is. Dan denk ik dat ik er inderdaad voor kies om niet naar Amed te gaan. Dat scheelt ook weer een stuk reizen vanuit Lovina. Waarschijnlijk kiezen we er dan voor om vanuit Ubud naar Lovina te gaan, daar even te blijven, vervolgens terug te gaan naar Ubud en vanuit daar naar Gili. Weet jij hoelang de reis van Ubud naar Lovina ongeveer is met een privechauffeur en wat een inschatting qua kosten daarvoor zou zijn? Eventueel met wat stops onderweg? Ik lees dat veel mensen tijdens die route stops maken bij de Gitgit waterval, monkeyforest, luwak plantage, Tannah Lot.
Wederom bedankt weer!
Lombok Airport is dan niet per se veel makkelijker dan Bali Airport. De Gili-eilanden liggen direct voor de kust van Lombok, dus het eiland is wel makkelijker te bereiken dan Bali (een halfuurtje met een bootje in plaats van 2 uur met een fastboat). Vanaf het haventje op Lombok (Bangsal) is het dan per taxi nog zo’n 1,5 uur naar de luchthaven. Als je dezelfde dag zou willen vliegen is dit wel iets betrouwbaarder dan via Bali, omdat je bij de fastboats meer kans hebt op vertragingen en annuleringen.
Ubud naar Lovina is zo’n 75 km, en als je rechtstreeks rijdt is het zo’n 2,5 à 3 uur rijden. De Gitgit-waterval ben ik nooit geweest maar ligt zo te zien mooi op de route, en er zijn ook wel een paar koffieplantages min of meer op de route. Het Monkey Forest ligt echt in Ubud zelf, dus dat hoef je niet onderweg naar Lovina te doen. Tanah Lot ligt niet direct op de route, maar kun je met een omweg natuurlijk ook wel bezoeken. De beroemde tempel Pura Ulun Danu Bratan ligt wel op de route tussen Ubud en Lovina.
Een auto met chauffeur huren voor een hele dag (ochtend en middag) moet zeker kunnen voor max. 500.000 rupiah (€ 35) inclusief benzine. Misschien vragen ze iets meer als je begin- en eindpunt verschillend zijn, omdat de chauffeur dan ook nog weer terug moet, maar het zal in die orde zijn. Ook als je een chauffeur wilt die goed Engels spreekt en dus ook gids kan zijn ligt de prijs misschien iets hoger.
My 5 cents: Kuta is heel druk, duur en kwam op ons nogal commercieel en agresief over. Niet een plek waar we langer dan een dagje wilden zijn. Sanur is niet rustig maar veel meer relaxed qua mensen en goedkoper qua eten en inkopen.
Weet je zeker dat je maar een “dagje” naar lembongan wil? Eigenlijk zonde want het is er leuk en mooi genoeg voor een relaxte paar dagen. (combineer met Ceningan op een scootertochtje)
Enne, weet je zeker dat je wilt zwemmen met dolfijnen? Dat is namelijk niet onomstreden. (net als olifantenrijden en met aapjes op de foto)
“eventjes” naar Tanah Lot? Wil je daar de zonsondergang zien? Lees even op tripadvosor wat erover wordt gezegd. (lees niet alleen de NL talige reviews maar gewoon de recente)
Het monkey forrest is echt een aanrader en is idd midden in Ubud. Reken op ruim 2 uur voor een bezoek want hoewel je er in een half uur doorheen kunt stappen is het te leuk om kort te doen.
Gili? Hou rekening met het weer. Je gaat echt over open zee en als de golven te hoog zijn vaart er geen boot en zit je vast. Neem dus die marge.
Oh en over een chauffeur heb ik hier net een post gemaakt.
@Erwinn
Hmm, ik twijfel toch over het vliegveld voor de terugvlucht. We vliegen op dag 24 namelijk al om 00.40 terug naar huis. Ik durf het daarom niet helemaal aan om dag 23 pas naar en vliegveld te reizen om vervolgens nog naar Jakarta te vliegen. Stel de boot gaat niet of de vlucht wordt geannuleerd, dan missen we onze vlucht naar huis. Vandaar de keuze om dag 22 al naar een vliegveld te reizen. Bij voorkeur bv al in de ochtend zodat we de middag/avond nog ergens wat leuke uurtjes kunnen doorbrengen in een dorpje in de buurt van een vliegveld. Zou je in dat geval het vliegveld op Lombok of Denpasar adviseren? Want ik begrijp wat je zegt over het annuleren van de boot van Gili naar Bali, dat vind ik wel een risico. Maar is er in de buurt van het vliegveld van Lombok voldoende te doen om daar nog een leuke middag/avond door te brengen?
Dank voor je tips over de route en chauffeur. €35 of iets meer vind ik geen probleem dus dat gaat wel goedkomen Ik lees overal dat prive chauffeurs ter plaatse makkelijk te regelen zijn dus hopelijk komt dat ook wel goed.
@Summersun
Uiteraard ook ontzettend bedankt voor je tips!
Ik denk dat we Kuta maar gaan overslaan
Het idee is nu inderdaad om een eendaagse snorkeltour te doen. Het gaat ons daarbij vooral om het zwemmen met manta’s. En een scootertochtje zouden we voorheen zeker gedaan hebben maar vind ik met een klein meisje van 3 toch iets te gevaarlijk…
Overigens willen we niet gaan zwemmen met dolfijnen maar de dolfijnen bekijken vanuit een bootje. Al lees ik ook dat het hier erg druk en hectisch kan zijn (ook voor de dolfijnen) dus daar ga ik me nog wat meer in verdiepen. Rijden op olifanten en op de foto met aapjes doen we sowieso niet. Ik zag ook een olifantenpark in de buurt van Ubud die claimt diervriendelijk te zijn maar waar de olifanten wel kunstjes moeten doen. Dan haak ik af
Van Tanah Lot begrijp ik dat het erg druk is. Ik hoef er niet perse de zonderondergang te zien maar wilde wel ‘even kijken’. Maar wellicht dat we die, ook gezien de reviews, beter kunnen skippen.
Goede tip voor de marge mbt de boot. Als je kijkt naar wat ik hierboven ook richting Erwinn geschreven heb, verwacht je dat dat voldoende marge is?
Dank voor het meedenken allen!