Tips planning rondreis Bali/Gili/Lombok

Hallo,

Half mei willen mijn vriendin en ik voor de 1e keer naar Indonesie. Het lijkt ons een schitterend land, waar heel veel te beleven is. Aangezien wij maar 3 weken vrij hebben moeten er keuzes gemaakt worden waar naar toe te gaan.

Onze planning is vooralsnog als volgt:

  • Vliegen op Singapore waar we een stopover hebben van één hele dag.
  • 2 nachten Sanur
  • 3 nachten Ubud
  • 2 nachten Lovina
  • 2 nachten Candidasa (of is Amed leuker?)
  • 3 nachten Gili
  • 3 nachten Lombok
  • 1 nacht Bali (om van Lombok terug naar Bali te gaan, te overnachten en de volgende dag terug naar NL)

Wat vinden jullie van bovenstaande planning? Wij hebben zelf de volgende vragen:

  • Is één hele dag op Singapore de moeite waard? Qua vliegtickets scheelt het ieder geval behoorlijk qua kosten.
  • Is de volgorde van eerst Gili en dan Lombok handig of zouden jullie het andersom doen?
  • Wat is jullie advies voor het vervoer van de ene naar de andere bestemming? Kiezen jullie voor een busje, zoals bv Perama, of toch een auto met privé chauffeur? Op de “reisdagen” willen wij zo veel mogelijk van de omgeving zien zodat we de andere dag in het plaatsje zelf kunnen genieten (bv met eeen gehuurde fiets of scooter)

Wij hopen dat jullie ons advies kunnen geven mbt bovenstaand. Andere tips, bv goede accommodaties in bovenstaande plaatsen, zijn natuurlijk ook van harte welkom :-).

Groetjes,
Dennis

Hoi Dennis,

Ik heb niet op al je vragen een antwoord, maar ik kan wel over een paar dingen een advies geven.

Eerst Gili en dan Lombok is een goede keuze. Van Bali naar Gili kun je dan met de boot, van Gili naar Lombok gaat met een klein vissersbootje, en terug van Lombok naar Bali kan met het vliegtuig. Die volgorde is veiliger dan andersom, omdat de snelboot tussen Bali en Gili nog wel eens niet vaart. Als je daardoor problemen krijgt om je vlucht terug naar Nederland te halen is dat erg vervelend. Als je vliegt is de kans op problemen kleiner. Je kunt van Lombok naar Bali vliegen met Merpati Air of Wings Air. Dat kost 20 euro ofzo.

Het is een beetje moeilijk te oordelen over je planning zonder te weten wat je wilt gaan doen. Je zou bijvoorbeeld meer tijd op Lombok kunnen gaan doorbrengen om de vulkaan te beklimmen, of naar het mooie strand aan de zuidkust te gaan. Als je maar drie nachten op Lombok blijft kun je het beste in Senggigi verblijven en vanaf daar de omgeving verkennen. Drie nachten op Gili is prima als je gaat duiken of een snorkeltrip maakt, zo niet dan is het misschien wat te lang.

Ik weet niet of je eerder scooter gereden hebt of een rijbewijs hebt. Zo niet, dan zou ik daar niet mee beginnen in Zuid-Bali. Naast het wennen aan het scooterrijden krijg je dan te maken met het drukke verkeer. In Lovina of op Lombok is dat een wat minder groot probleem.

In Singapore is in principe genoeg te doen en te zien om er een of twee dagen te zijn. De belangrijkste bezienswaardigheden van Singapore zijn de wolkenkrabbers, winkelcentra en pretparken, dus het ligt er aan wat je daar van vindt. Het is misschien wel wat zonde van je tijd, omdat je dan dus twee keer extra door de douane moet, inchecken e.d., twee keer de trip vliegveld-stad.

Groeten, Erwin

Hallo Dennis,

alvast een tip ga je scooter rijden dan zijn het wel motors dus internationaal rijbewijs!!
Qat betreft de gilli eilanden wil je van het ene naar het andere gilli trawangan ,air en meno?
Zou van te voren alles boeken daar het zijn geliefde eilandjes.
Ook de vlucht terug is krap 1 dag van te voren uit ervaring wil bv merpati wel eens niet vliegen en dan heb je een probleem.
Maar met singapore airlines kun je waarschijnlijk ook vanaf lombok terug vliegen scheelt je een vlucht en tijd.
3 nachten ubud wat wil je daar gaan doen vind ik erg veel. Je kunt wel leuk raften daar, maar kan ook vanaf sanur.
Nou hoop dat je wat aan de tips hebt en wens je een geweldige tijd.
En voor vragen kun je me altijd mailen.
vr groeten Yolanda

Erwin en Yolanda bedankt voor jullie reactie, top!! Hopelijk komen er nog meer reacties zodat wij onze vakantieplanning verder kunnen uitwerken.

Het is idd misschien wel handig om kort te beschrijven hoe wij onze trip door Indonesie willen gaan invullen. Wij willen zeker gaan relaxen op de mooie stranden van Indonesie (ook zeker gaan snorkelen), maar er is uiteraard veel meer moois te zien en te doen. Wij willen in deze korte tijd zo veel mogelijk zien van Bali en Lombok, zonder daarbij te veel te moeten haasten. Afgelopen jaren hebben wij ervaring gedaan om op zo´n manier te reizen in Thailand en Maleisie.

Naast de eerdere vragen hebben wij na de reactie van Erwin en Yolanda de aanvullende vragen:

  • Hoe zijn de ervaringen met binnenlandse vluchten (bv Merpati/Wings/Lion Air)? Meeste maatschappijen staan toch op de zwarte lijst. Via welke site kun je het beste tickets boeken voor dergelijke maatschappijen?
  • Is het rijden op de scooter echt zo gevaarlijk? Wij zullen het in het Zuiden zeker laten, maar in Ubud en het Noorden is het toch wel goed te doen?

Groetjes,
Dennis

Hoi Dennis,

Veel maatschappijen staan inderdaad op de zwarte lijst. Op mijn weblog heb ik laatst een artikel daarover geschreven: “Overzicht: binnenlandse vluchten in Indonesië”. Maar ik zal niet zo lui zijn om m’n antwoord daar nu bij te houden ;). De zwarte lijst heeft vooral met de mate van controle te maken, en daarin vertrouwt de EU de Indonesische overheid niet zo.

Lion Air is inmiddels al de grootste maatschappij van het land, en omdat ze toch niet naar Europa vliegen zitten ze er niet mee dat ze op de zwarte lijst staan. In het verleden waren er wel eens veiligheidsproblemen, maar de laatste jaren nooit meer. Alle vliegtuigen zijn nieuwe Boeings. Wings Air is onderdeel van Lion Air en daarvoor geldt een beetje hetzelfde verhaal, behalve dan dat ze met vliegtuigen van ATR (uit Frankrijk) vliegen. Merpati heeft de laatste jaren wat meer problemen gehad; piloten die op verkeerde vliegvelden landden bijvoorbeeld, en ook een aantal ongelukken.

Mijn ervaring is dat je de tickets altijd prima op de website van de maatschappij zelf kunt boeken. Ik heb wel eens wat gehoord dat je niet met een Nederlandse creditcard zou kunnen boeken op websites van ‘zwartelijstmaatschappijen’, maar mij is dat zowel bij Lion Air als bij Merpati wel gewoon gelukt.

Over het scooterrijden: Ik vind het zelf ook best mee vallen qua gevaar, zolang je maar voorzichtig bent en weet wat je doet. Er zijn wel veel mensen die op Bali voor het eerst scooter rijden en niet goed overweg kunnen met een scooter van 113/125 cc. Je ziet ook veel mensen met de zogenaamde ‘bali kiss’: een brandwond op het kuitbeen door aanraking met de uitlaatpijp.

Daarnaast is scooterrijden natuurlijk officieel illegaal zonder rijbewijs. Als de politie je tegenhoudt moet je gewoonlijk 100.000 rupiah betalen. En bij een ongeluk ben je niet verzekerd.

Groeten, Erwin

Het reisschema is inmiddels wel duidelijk en de eerste accommodaties zijn geboekt, mag ook wel want over een maand is het al zo ver :-). We hebben nog wel een vraag over het vervoer/transfer.

Wij gaan van Ubud naar Lovina en van Lovina naar Candidasa of Amed (welke plaats is het leukst?). Wij willen graag met een chauffeur optimaal gebruik maken van deze reisdagen. Wat zijn de plekken die wij tijdens deze 2 dagen zeker moeten aandoen? Hebben jullie nog tips voor goede chauffeurs/gidsen voor deze 2 routes?

Alvast bedankt maar weer.

Gr. Dennis

Dennis Amed en candi dasa zijn allebei erg leuk echt rustig en authentiek. Chauffeurs te over hoor.
Ik heb altijd een chauffeur uit sanur hij is betrouwbaar en regelt ook als hij niet kan iemand anders.
Je kunt hem vinden onder Cahaya Terang sanur, of Bobby tours . Nou het is bijna zover heerlijk zeg.
En wat die vliegmaatschappijen betreft je ziet weer lionair van de landingsbaan geschoven blijf het ook altijd wel wat eng vinden.
Heb nu voor het eerst een vlucht met Merpati geboekt maar ben ook bang dat het niet slim is geweest ivm vertraging.
Nou hele fijne tijd in het prachtige bali en lombok. Gr Yolanda

Hoi Dennis,

Je schema ziet er prima uit.
Singapore is erg leuk om een dag te bezoeken! Zeker doen! Je kan met een hop on hop off bus een rondje doen. Dit wordt aangeboden door Singapore airlines en kostte iets van 5 euro.

Een scooter huren hebben wij niet aangedurfd, ze rijden als gekken door elkaar (zeker Zuid Bali) en ik vraag me af of er wel regels zijn. Zelfs mijn vriend die altijd scooter rijdt vond het niks. Maar dat is persoonlijk natuurlijk. Kijk gewoon daar wat je er van vindt.

Je kan ook vliegen vanaf Lombok naar Bali, dat hebben wij gedaan en scheelt heel veel tijd en kost ongeveer 30 euro voor een enkeltje. Wij hebben gevlogen met Lion Air en Wings Air (ook naar Java heen en weer) en dat was allemaal prima geregeld en zag er goed uit. Ik was blij dat ik die lange stukken heb gevlogen ipv alles met de bus en boot. En op de weg heb je meer kans op een ongeluk dan in de lucht denk ik altijd maar. Wij hadden dat geboekt op een nederlandse website, weet ik even niet meer uit mijn hoofd maar dat vond ik op dit forum.

Verder kan je ter plaatse kijken hoe je overal komt. Wij hadden niks geregeld vooraf en zijn overal gekomen omdat overal vanalles wordt aangeboden qua vervoer. Busjes, privé chauffeurs, bootreizen…
We boekten in Ubud bijvoorbeeld bij zo’n reisbureautje aan de straat een dagtour met een privéchauffeur die je langs 4-5 tempels bracht en dat kostte ons ongeveer 40 euro. En zo hadden wij vanuit Ubud in 3 dagen alle mooie bezienswaardigheden in Bali gezien. Wel veel in de auto gezeten maar dat hadden we er voor over. Je kan dit soort tourtjes ook boeken met een busje met meerder mensen, dan is het goedkoper maar daar hadden wij geen zin in.

Vanaf Bali naar de Gili’s en Lombok is een prima volgorde. Sla in Lombok Kuta niet over, helemaal in het zuiden. Zo mooi!
Wij zijn op alle 3 de Gili eiland geweest en vonden Gili Air het leukst. Een middenweg tussen druk en rustig.

Heel veel plezier!

De website om tickets te boeken wat jij bedoeld woepie is TICKETINDONESIE.nl.
Kun je elke maatschappij en ticket boeken.
Hotel in sengigi lombok is echt het mooie Puri mas geweldig tipje.
gr Yolanda

hej Dennis!

Klinkt super!
Is het je al gelukt een chauffeur te vinden voor Ubud-Lovina en Lovina-Amed?
Ik zelf ben een klein reisbureautje gestart en heb een heel leuk aanbod aan hotels in Ubud, Lovina en Amed.
Daarnaast werk ik samen met een chauffeur die van deze route super leuke dag trips kan maken waarbij je echt alles ziet en zo vaak kan stoppen als je wilt.
Om je een idee te geven van mijn reizen kan je kijken op: www.reisnaarbali.com
Mocht je interesse hebben of nog meer vragen, neem dan gerust contact met mij op :slight_smile:

Bloemm, waarom zet je jouw reisbureau niet als signature , bv zoals Jenny dat doet, lezen wij niet steeds hetzelfde snap je?

Daarbij wil ik even benadrukken dat ik géén reisbureau heb, maar een aantal websites met foto’s en informatieve reisverhalen. Ik geef (gratis) advies op dit forum en maak geen reclame voor mijn eigen toko.

Bedankt voor de tip, ik had dit nog niet ontdekt, sorry!
Ik zal het aanpassen :slight_smile: En tips zijn bij mij ook gratis natuurlijk :slight_smile:

Als je meldt dat je een reisbureau hebt met een database van hostels, dan komt dat niet over als een gratis tip. Een gratis tip betekent dat je namen van hostels noemt, ookal krijg je dan geen commissie.

Wij plannen in het najaar naar Bali te gaan. We willen vertrekken vanuit Brussel of Amsterdam. We vinden Indonesië een prachtig land, maar mijn echtgenoot (70+) en ook ik, zien erg op tegen de lange, vermoeiende vlucht. Vooral als je in een rij van 3 personen in het midden zit, ben je de pineut. Daarom mijn vraagje, welke maatschappij (type vliegtuig) dat naar Bali vliegt, heeft rijen van 2 personen? Voorkeur voor een vliegmaatschappij? Indien iemand tips heeft om de reis comfortabeler te maken: graag! Hartelijk dank.

Beste Vivd,

Wij vliegen met Emirates en maken bewust een tussenstop op Dubai, hier blijven we twee nachten. Leuk om een dag Dubai te zien en je deelt je vlucht op in twee ongeveer gelijke delen. Terug ook een tussenstop maar dan maar twee uur

Wellicht een idee!

Stoelen reserveren is wellicht een tip

Ik denk dat ze al terug zijn… :wink:

Nee hoor, ze gaan najaar 2014.

Business class vliegen zou ook een optie kunnen zijn, maar dat is duurder.