3 weken Bali, Lombok en Gili eilanden, tips please!

Wij willen de eerste 3 weken van oktober Bali, Lombok en de Gili eilanden verkennen maar zouden graag wat tips krijgen over interessante luchtvaartmaatschappijen om mee te vliegen, must sees en niet te vergeten hoe en in welke richting alles het beste te bereizen is.

Wij dachten zelf aan de eerste 2 weken zo veel mogelijk te reizen en de laatste dagen te ontspannen in Kuta met zon, zee en strand.

Alle info is welkom!

Thanks!

Juist niet het geijkte doen (uitrusten op Kuta), Joost. Ga lekker naar Bali, overigens is Sanur leuker dan Kuta, Kuta is leuker om wat te shoppen maar veel te druk. Daarna met de Gilicat vanuit Padang Bai (Bali) naar Lombok en dan uitrusten op Gili Trawangan (ook met kleiner speedbootje vanaf Lombok); is helemaal top !!!

Wij hebben tussendoor gevlogen met Garuda Indonesia en met Transnusa; is goed te doen en het leuke is, je krijgt altijd eten aan boord, ook al ben je maar 20 minuten (Lombok naar Bali) onderweg.

Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik dat graag.

Indesco

:dope:, goede tip want wij willen juist niet dat geijkte, anders hadden we wel een standaard alles in 1 vakantie geboekt bij een reisbureau :wink:

Aangezien wij niet heel veel tijd hebben vroeg ik mij af of de enige manier om op Komodo te komen de boot is die er 3 dagen over doet of dat er andere manieren zijn…

Heb je ook nog een tip wat betreft een goede maatschappij die vliegt op Baili vanaf Nederland/Duitsland/Belgie en tegen een interessant tarief uiteraard?

Groet,
J.

Goed zo, Joost idd niet het geijkte, hebben wij ook niet gedaan, juist niet, iedereen doet altijd maar hetzelfde blrrrgghhh hahahaha.

Volgens mij is er net zoiets als Gilicat om ook naar Komodo te komen; een ferry schijnt niet zo lekker te zijn, lang onderweg, misselijk etc. Of misschine kun je wel vliegen naar Komodo, zou je ff na moeten gaan; is heel betaalbaar allemaal.

Wij hebben met Malaysia Airlines gevlogen; was heel errug betaalbaar en ze hebben goede service. Kijk eens op hun site.

Hoe lang gaan jullie overigens naar Indonesie ?

Succes, Indesco

Plan de campagne is 16-18 dagen, daarom niet teveel tijd aan reizen doorbrengen (onderweg zijn van A naar B) maar zoveel mogelijk zien en plannen dat het redelijk bij elkaar ligt.

Maar ik denk dat Bali, Lombok, Gili en evt. Komodo redelijk te doen is binnen die tijd…

Heb je nog tips wat betreft dingen die je echt gezien moet hebben?

Ik moet wel zeggen dat de vluchten die wij gemaakt hebben, allemaal redelijk op tijd gingen, waardoor je niet zoveel tijd mist van A naar B, dus dat is wel gunstig.

Bali; Mundukwaterval (noorden), tempels, Sanur (strand)
Lombok; stranden, Kuta-beach (leuker dan op Bali), Sasakdorpjes
Komodo; natuurlijk vanwege de Komodovaranen
als eindpunt: Gili Trawangan; is het grootste en leukste eiland om de laatste paar dagen te relaxen, lekker eten, stappen etc.

Wel jammer dat je maar 16-18 dagen gaat; is best wel kort voor Indonesie en dan zijn de tickets wel heel erg duur. Malaysia Airlines was wel 1 van de goedkoopste, goede service etc.

Succes maar mocht je nog meer vragen hebben … Indesco

Master, thanks!

Trouwens, is het verstandiger om hier al het een en ander te boeken qua acco etc. of gewoon daar aankomen en ter plaatse regelen?

Ik heb alleen voor de 1e nacht in Jakarta hier geboekt en de laatste 3 dagen op Bali, maar ja, dat was ook een verrassing voor mijn vriend om de reis mooi af te maken en dat moest ik wel vantevoren doen, anders had ik het niet geweten hoe dit te regelen, als je iedere dag bij elkaar bent hihihi.

Het voordeel van daar boeken is, is dat je nog af kunt dingen en dat kun je hier bij een reisbureau niet hahahaha. Succes :vak02:

Indesco

Tickets zijn geboek!!!

Nu nog even uitzoeken wat de meest logische route is…
Wij zaten zelf te denken aan Bali, Lombok Gilli’s of Lombok, Gilli’s en Bali als laatst… iemand ervaring?

Ik heb Bali, dan van Padang Bai met Gili-Cat via Lombok naar Gili Trawangan, toen met speedbootje naar Lombok (maar dit was ook i.v.m. een Dancechampionship 2009) en toen weer naar Bali. Maar als ik weer zou mogen kiezen zou ik Bali, Lombok en dan als laatste Gili Trawangan doen. Succes, Indesco (leuk dat de tickets nu geboekt zijn; viel het mee ?)

Ja was goed te doen, hebben via Aterminal geboekt, nooit van gehoord maar prima in orde. (€ 840.-)

Wij gaan voor de route Bali - Lombok - Gili, lijkt ook de meest logische route idd.

Thanks voor alle input!

Aterminal zegt mij ook niets; ik hoop dat het helemaal goed zit; is het wel een bureau aangesloten bij het SRG ? Hoewel dit tegenwoordig ook niets meer zegt.

Your wellcome; je zal er geen spijt van krijgen. Laat mij weten hoe het geweest is. Have fun. Indesco

hoi
ik weet niet of de tip al is gegeven maar ik heb de boot tocht van lombok naar flores gemaakt. dan kom je langs komodo en rinca en heb je verschrikkelijk mooie snorkel spots. het is een beetje primitief maar een geweldige ervaring voor 4 dagen. Vooral de komodo veranen zien was voor mij alles meer dan waard!!!
op lombok kan je bij verschillende bureautjes de tour boeken.
verder is gili trawangan vond ik veel leuker dan kuta/semniyak. genoeg leuke touristen dingetjes maar 10000 keer mooiere stranden en zee (bali is de zee veelste ruig om fatsoenlijk in te zwemmen en het strand is donker, gili heeft een rustige blauwe zee en erg mooie witte stranden).
heel veel plezier!
groetjes lotte

1 like

Totaal aangeslagen door het feit dat ik beschuldigd werd van het pesten van Indesco maar vooral dat ik weinig te vertellen had over Indonesië ben ik met hernieuwde belangstelling de reacties van Indesco gaan lezen. Wat mij vooral opvalt is dat zij zelf ook weinig te vertellen heeft over Indonesië vaak voegt ze niets toe, verteld tig maal hetzelfde en kraakt ze mensen af die wel degelijk iets over Indonesië hebben te vertellen, bovendien worden deze reacties dan vaak afgedaan met hysterisch hahahahahahaha. Ze heeft veel dingen vooral van horen zeggen wat haar geloofwaardigheid natuurlijk ook niet ten goede komt omdat de toekomstige Indonesië reizigers nu eenmaal iets willen weten uit ervaring van andere reizigers.

Vandaag kwam ik dit tegen:

Er zijn veel manieren om op Flores te komen en dan naar Komodo te gaan, maar een Gilicat die dan waarschijnlijk de naam Komodocat zou krijgen is er niet. Er zijn wel diverse tours op Lombok die een soortgelijke tour aanbieden deze vertrekken vaak vanuit uit Labuahan Lombok. Die doen er een dag of 4 over en deze stoppen op diverse plekken langs Sumbawa en de verschillende eilanden tussen Sumbawa en Flores, de bekendste hiervan is wel Perama tours. Zou ik dit aanraden, welja waarom niet, ik vind varen een relaxte manier om te reizen, het is allemaal niet zo luxe en veel privacy heb je niet maar heb je een leuk clubje bij elkaar dan kan je de tijd van je leven hebben. Alleen 4 dagen op een boot, dat wordt dan weer niet aangeraden door het Orakel Indesco.

Een andere manier om er te komen is per bus het voordeel is dat je onderweg ook nog eens kan uitstappen en op je gemakje naar Sape de ferry haven van Sumbawa richting Flores kunt reizen, ik zou dan een dagje of 2 verblijven in Sumbawa Besar dan doorreizen naar Bima, hier een nachtje logeren, de volgende dag pak je dan de bus naar Sape om de ferry te pakken naar Labuan Bajo. Deze overtocht duurt ongeveer 8 uur, je hebt wel mooie uitzichten op de eilanden.

Wat je ook zou kunnen doen is in Bima een tour boeken, die je dan via Sape in 2 dagen naar Labuan Bajo op Flores brengt, je doet onderweg de eilanden Komodo en Rinca aan.
Ik weet het, ik weet het deze manieren zijn niet goedgekeurd door het Orakel Indesco omdat je nog steeds voor langere tijd op een boot zit.

Het vliegtuig dan, dat volgens Indesco maar een paar centen kost, het probleem is alleen dat de verbinding Den Pasar naar Labuan Bajo de laatste tijd niet erg betrouwbaar is, je vliegt trouwens niet rechtstreeks naar Flores maar maakt een tussenstop in Bima, waar wij onlangs een nacht moesten doorbrengen omdat de vlucht niet rechtstreeks ging, je moet dan wel rekenen op meer dan 1 juta IDR/per persoon enkele reis en dat is veel meer dan waar Indesco het met haar 10 tot 30 Euro over heeft. Nogmaals als je niet weet waarover je praat, kun je beter je mond houden toch? Goed, je bent dan toch op de een of andere manier met het vliegtuig in Labuan Bajo aangekomen en dan moet je nog met de boot naar Komodo, maar ook hier geen luxe KomodoCat te vinden, je zal gewoon met een of andere gehuurde kotter naar Komodo gebracht worden, een hele dag op de boot al ga je onderweg nog wel een keer snorkelen.

Zo zie je maar Indesco, om sommige eilanden te bereiken ontkom je er niet aan, niet overal heb je de luxe van een Gilicat, je zult moeten varen op wat er toevallige aan vervoer voorhanden is en hoe verder je van het uitgesleten karrenspoor gaat, hoe avontuurlijker en oncomfortabeler het vervoer. Indonesië bestaat tenslotte uit meer dan 13000 eilanden en niet ieder eilandje heeft de beschikking over een landingsstrip of jachthaven om de luxe paardjes onder ons het naar de zin te maken.

En alweer met de vriendelijke groet van Butoijo,

Wellicht ten overvloede: alles wat Butoijo hierboven schrijft heb ik ook zo ervaren, op een kleine uitzondering na. De boottrip met een Perama boot duurt 3 dgn/2 nachten.

Hopelijk Butuijo heb je geen trauma opgelopen van die indoosco. Zij weet niet beter en zwijg haar maar gewoon dood. Jouw verhalen zijn belangrijker. Heb je ook foto’s? Groet, Sumbar.