Wij zijn een koppel (25 en 26 jaar oud) en we zijn er helemaal klaar voor om een stukje van Indonesië te ontdekken! We hebben nog enkele vraagjes en zouden graag wat feedback en suggesties krijgen.
Een beetje achtergrondinformatie:
We kunnen sowieso 25 dagen gaan (30 dagen is ook zeker mogelijk) en we zouden graag vertrekken rond 16 juni. We willen voornamelijk een -ik wil niet aan het werk denken!- vakantie waarbij we kunnen genieten van de typische Bounty stranden haha Lekker veel strandwandelingen en snorkelen dus! Maar we willen ook veel van de cultuur meepikken (tempels, markten, musea,…) en we willen heel graag naar de Komodo eilanden.
Voorlopig ziet onze route er zo uit:
Aankomen in Denpasar en onmiddellijk doorrijden naar Ubud, in Ubud blijven (4N) - naar Amed, Jemeluk beach rijden (3N) - Terug naar Denpasar en vliegen naar Labuan Bajo, boottrip naar Komodo (3N) - Via Denpasar vliegen tot Lombok, verblijven in Senggigi (of Kuta?) (2N) - Speedboat naar Gili Air (4N) - Vlucht naar Denpasar en met de boot naar Nusa Lembongan (4N) - Terug naar Denpasar voor de terugvlucht
Is dit een logische en doenbare route? We hebben hem op deze manier opgesteld zodat we even kunnen bekomen van de jetlag in Ubud en al meteen kunnen kennismaken met de Balinese cultuur alvorens de trip naar Komodo te maken. Ubud lijkt ons een goede basis om ook wat centralere dagtrips te doen, terwijl Amed meer voor de Noordkant is ingepland. Graag zouden we eindigen met een paar daagjes strand.
Nog een paar vraagjes en onzekerheden:
We dachten dat het een goed idee was om in Amed te verblijven zodat dagtrips naar het Noorden van Bali vlotter zouden verlopen dan vanuit Ubud. Is dit een goed idee? Kan je makkelijk dagtrips met privéchauffeur boeken vanuit Amed?
We zijn nog steeds een beetje in de war over de Gili eilanden aangezien je zoveel gemixte reacties leest… We vinden het wel tof om eens in een lounge bar aan het strand te chillen met een cocktailtje, maar we zijn absoluut geen party animals. We zouden het ook heel jammer vinden als onze nachtrust zou verstoord worden door te luide muziek…
Ik lees overal dat je de boottrip naar Komodo absoluut niet op voorhand mag boeken. Maar dit gaat een beetje tegen mijn ‘planner natuur’ in… Is het echt mogelijk om een goede trip te vinden on the spot in deze periode?
Je route is op zich haalbaar denk ik. Alleen rond Gili/Nusa Lembongan klopt er iets niet. Vanaf Lombok is het onlogisch om met de speedboot naar de Gili-eilanden te gaan; vanaf het haventje Bangsal kun je met een gewone openbare boot, die doet er een halfuur over en kost minder dan een euro. Je kunt niet vliegen van Gili Air naar Bali (er is geen vliegveld op de Gili-eilanden). Er gaan wel rechtstreekse boten tussen de Gili-eilanden en Nusa Lembongan, dus dat is een stuk handiger. Je kunt alleen vliegen tussen Bali en Lombok, maar de eilandjes daar tussenin kun je alleen met de boot bereiken. Zie mijn artikel over Reizen naar de Gili-eilanden voor wat meer info en een kaartje.
16 juni is de dag na het Suikerfeest, en tot en met 19 juni zijn alle Indonesiërs vrij (ook de Balinezen, die hindoeïstisch zijn). Het verkeer (wegverkeer, treinen, scheepvaart, vluchten) in Indonesië is superdruk in deze periode. Op Bali zelf zal het op zich nog wel te doen zijn, maar ik zou zeker je onderkomen voor die eerste paar dagen reserveren. Ook de vluchten kunnen gauw volgeboekt zijn, dus boek het op tijd (zeker als je naar Bali plant te vliegen met overstap in Jakarta, Singapore of Kuala Lumpur).
Dagtrips boeken met chauffeur is op Bali gewoonlijk geen probleem. Je accommodatie kan daar altijd wel mee helpen, en anders zijn er altijd wel reisbureautjes.
Klopt! Ik heb dit in mijn post inderdaad niet zo duidelijk opgeschreven, maar dit is wat ik bedoelde qua route
Er gaan wel rechtstreekse boten tussen de Gili-eilanden en Nusa Lembongan, dus dat is een stuk handiger.
Ik heb mijn route ondertussen nog wat hierzien en ik besef nu ook wel dat er veel te veel vluchten in mijn oorspronkelijk plan zaten. De boot is toch iets handiger en ook een beetje deel van de ervaring
16 juni is de dag na het Suikerfeest, en tot en met 19 juni zijn alle Indonesiërs vrij (ook de Balinezen, die hindoeïstisch zijn).
Het is door de ramadan dat we beslist hebben om pas na het Suikerfeest te vertrekken. Maar ik wist niet dat ze tot de 19de vakantie hadden. Bedankt voor de tip! Als we de 16de vertrekken zouden we pas tegen de avond aankomen op de 17de, en de 2 dagen daarna wilden we toch een beetje houden als relaxdagen aan het zwembad aangezien ik echt slecht tegen jetlags kan… :hihi: Is het wel mogelijk om enkele dingen te bezoeken, zoals bv Monkey forest op de 19de? Dat is iets wat ik nu nog wel in de voormiddag op één van de eerste dagen zelf zou willen bezoeken zonder tour guide.
Alles op tijd reserveren is sowieso aan de orde aangezien ik op dat vlak echt een OCD planner ben!
Ik heb ergens anders ook nog advies gevraagd over Amed, maar er zijn ook veel dagtrips naar het noorden vanuit Ubud. Dus door die extra verplaatsing te schrappen hebben we meer dagen voor de rest
Mijn route 2.0 ziet er nu zo uit:
16/6 Vertrek
17/6 Aankomst Denpasar rond 19u30 - Doorrijden naar Ubud
18/6 - 22/6 Ubud
23/6 - 26/6 vlucht naar LBJ en boottocht Komodo eilanden (2D1N)
27/6 Vlucht van LBJ naar Denpasar - Speedboat van Serangan of Padang Bai naar Gili Air
28/6-2/7 Gili Air
3/7 - 5/7 Van Gili naar Bangsal - Lombok (nog niet 100% zeker of we Lombok overslaan en meer tijd in NL zouden spenderen)
6/7 - 9/7 Van Teluk Kode Lombok naar NL via speedboot (of van Gili Air naar NL indien we Lombok zouden overslaan) - Op 9/7 al terug richting Sanur, en ofwel hier ofwel in Seminyak nog 1 nacht verblijven (dit omdat ik denk dat het misschien wat riskant is om pas de 10de de boot te nemen, ook al is onze vlucht pas 's avonds)
10/7 In de avond terugvlucht naar huis
Over de Gili’s, Nemo en air zijn relaxed en ontspannen, Trawangan is een ‘party eiland’.
Als je zou willen snorkelen zou ik niet te veel van de gili’s verwachten (veel dood koraal), alhoewel ik er nog wel veel haaien gezien heb. Het noorden van Bali is veel mooier, met name het park in het noord-westen.
Ik weet niet hoe het met de vulkaan af zal gaan lopen, maar Amed ligt aan de voet van deze vulkaan…