17 dagen Indonesie, hulp nodig..

Hallo,

Wij gaan dit jaar in het hoogseizoen voor het eerst naar Indonesie (met een baby van dan bijna 2 jaar).

We hebben ervaring met backpacken en rondreizen en kiezen er daarom bewust voor om niet naar 1 plek te vliegen en daar de hele vakantie rond te brengen.

Zo ziet ons reisschema eruit:

Dag 1 vliegen vanuit NL naar Jakarta
Dag 2 Overnachting in Jakarta
Dag 3 in de ochtend uitchecken en vliegen naar Bali
Dag 3 t/m 9 Bali
Dag 10 t/m 15 Gili
Dag 16 en 17 Jakarta

We willen in Bali een aantal dagen aan het strand zitten, maar ook het binnenland zien. Zowel de cultuur als de natuur willen we graan zien. Zijn er rijstvelden op Bali die de moeite waard zijn om naar toe te gaan? Wat raden jullie nog meer aan om te doen op Bali (natuur en cultuur)?

Vanuit Bali naar de Gili eilanden nemen we een bootje. We willen 1 dag naar het vaste land van Lombok vanuit 1 van de Gili eilanden. Ik vraag me alleen af hoe lang deze boottocht duurt en of het de moeite waard is. We willen namelijk bij de kust van Lombok blijven, omdat we diezelfde dag weer terug naar de eilanden willen.

Heeft er iemand geduikt in zowel Bali als Gili? Waar is het mooier?

Welke Gili eiland raden jullie aan? We houden van een mooi bounty strand met zacht zand en helderblauw water.

Je kan op Bali makkelijk op meerdere plekken verblijven. In het binnenland is Ubud wel leuk. Daaromheen liggen verschillende tempels, vulkanen en rijstvelden.

Ik vind de rijstvelden van Bali erg mooi. De mooiste vind je naar mijn mening echter niet in de directe omgeving van Ubud, maar rondom Tabanan (bv Jatuluwi). Deze kun je makkelijk met een auto bezoeken vanaf Ubud, al dan niet gecombineerd met Sangeh Monkey Forest en Tanah Lot.

Bali heeft veel kust, maar niet alle stranden zijn witte bountry stranden. Bali is een vulkanisch eiland, dus veel zwart strand.

Qua duiken is de oostkust een aanrader. Je kan verblijven in Tulamben, Amed, Padangbai of Candidasa. Persoonlijk vind ik Amed het leukste van de deze, maar voor niet-duikers is er in Padangbai meer te beleven.

Duiken op de Gili’s vind ik minder mooi dan bij Bali. Enerzijds minder veelzijdigheid qua koraal, anderzijds minder diversiteit qua muck dives. Wel meer kans op haaien en schildpadden.

De boottrip van de Gili’s naar Lombok duurt maximaal 45 minuten (afhankelijk van op welk eiland je zit). Een dagtrip Lombok is leuk. De Gili eilanden zijn zo klein dat je daar snel uitgekeken bent. Al kun je er wel relaxen :slight_smile: Je hoeft uiteraard niet bij de kust van Lombok te blijven. Zo groot is het eiland niet, je kan het prima doorkruisen op een dag en 's middags de laatste boot terug naar de Gili’s nemen. (Als je die boot mist dan kun je er eentje charteren. Dat is duurder, maar thuis kom je dus altijd wel.)

Zie hier m’n reisverslagen van Indonesië: