Slechts 18 dagen Indonesië : waar heen ?

Hello,

in mei trek ik met een vriendin ( slechts :frowning: ) 18 dagen naar Indonesië.
Het is ons eerste bezoek en we kijken er enorm naar uit.

Maar er is zoveel te zien en ik denk dat onze plannen wat te ambitieus zijn. We willen namelijk Java ( Yogja, Bromovulkaan ), Bali, Sulawesi en Borneo doen.

Dus alle tips zijn welkom !!!

1 like

nou kom op-je hoeft toch maar een ietsiepietsie te kunnen nadenken om te beseffen dat dat wel heel erg ambitieus is.
de tiepiese 1e keer komer doet de route overland van Jakarta-doorheen Java=-en dan (mits tijd voorhanden) trein/bus of (met geldzat en weinig tijd) plane ergens vanaf Java naar Bali/Denpasar-voor de verplichte week strand (low budget-Kuta-high budget-Sanur).
dit type vragen is hier nu echt al 100en keren gesteld-dus alle info is al uitgekauwd en met wat scrollen+lezen te vinden. en staat in elke reisgids.
nog more easy is het om in NL/BE een reisburo eens binnen te lopen en naar programma’s voor geleide reizen te vragen-die hebben slim uitgedachte routes langs alles wat tukan turis juist leuk vindt en mooie hotels met niet te veel kakarlak. Ben je het wat bangelijke type-dan huur je auto met sjofeur-kost niet echt duur. Dat kan je net zo goed en tegen minder rupiah ook zelf doen en hoef je ook niet meer na te denken (dit is nl. in Indo nou niet zo’n begeerd ding om te doen-dat levert maar stres op).
selamat jalan yah!

1 like

Goh, dank u … dit helpt ons vooruit !!!

Tuurlijk beseffen wij dat dit ondoenbaar is. Vandaar dan ook graag reactie van mensen die er al geweest. Wat vonden ze van Borneo ? Of kiezen we mss toch beter voor Sulawesi ?
Wat zijn echte aanraders op Bali ?

Want ook al lees je nog zoveel in een gids, ik vind informatie van reizigers die er al geweest zijn nog altijd beter !

Oh ja, eveneens bedankt om ons meteen in het hokje van de “easy en typische toerist” te duwen. Fijn dat je dit zo weet na één post van mij gelezen te hebben !!!

1 like

Jullie plannen zijn zeer zeker heel ambitieus te noemen. Om dit alles te zien zul je een race tegen de tijd moeten gaan houden. Als ik jullie was zou ik de bezienswaardigheden op Java bezoeken (Bogor, Pangandarang, Dieng, Yogjakarta, Bromo) en daarna lekker de laatste week op Bali doorbrengen.:zon02:

2 likes

Yogyakarta en Bromo zullen we zeker doen.
Een weekje Bali vinden we niet iets te lang, we dachten eerder aan twee ( mss drie ) dagen. Vandaar dat er nog wat tijd overblijft ( hopen we ) om iets anders te doen.

Ik hoor ook veel positieve dingen over de Gili Eilanden. Iemand daar ervaring mee ?

1 like

Hoi Atreyung,

Er zijn hier gelukkig genoeg lezers die wel gewoon normale antwoorden geven en niet gelijk een oordeel over iemand hebben.

Wij zijn zelf 3 weken in indonesie geweest en hebben toen java, bali en lombok bezocht. Java en Bali kun je wel in 18 dagen doen. Yoga, is een hele leuke plaats en de borobudur indrukwekkend. Beklimming Bromo super en Bali ook. Over de andere eilanden kan ik je niets vertellen.

Succes met jullie voorbereidingen en een hele goede en mooie reis, wat je ook gaat kiezen.

2 likes

Dan kun je Bali beter overslaan… :slapen: Hebben jullie wel een notie van hoe groot Indonesië is? :vak01:

1 like

:):):):slight_smile:

We zijn ons er heel goed van bewust dat deze reis een eerste kennismaking zal worden met een ( hopelijk ) fantastisch land en dat het uitnodigt tot terugkeren

Voor de mensen die de Bromo hebben gedaan : zijn jullie zelf tot daar geweest ? En zo ja, met welk transport ? Of hebben jullie een georganiseerde uitstap gedaan ?

In veel gidsen raad men aan om er voor te zorgen dat je tegen zonsopgang op de berg Penanjakan bent. Naar het schijnt heel spectaculair. Mensen die dit hebben gedaan ?

1 like

Ik hoor ook veel positieve dingen over de Gili Eilanden. Iemand daar ervaring mee ?
[/quote]

Ja, afgelopen september ben ik 3 weken in indonesie geweest. Waarvan ook 10 dagen op de gili eilanden. Als ik iets kan aanraden dan zijn het die eilanden! Vooral trawangan en meno. Ze zijn erg paradijselijk en je kan er prachtig snorkelen. In 1 a 1,5 uur loop je de eilandjes rond. Gili air vonden wij niet zo geweldig. Veel kinderen en bejaarden naar onze mening. Maar zoals ik al zei Gili meno en trawangan zijn zeker aan te raden! Veel plezier!

1 like

Hallo Atreyung, al van de schrik bekomen, jammer dat je, niets vermoedend en mogelijk dolblij met zo’n mooi vooruitzicht, een vraag stelt en zo’n botte opmerking ontvangt. Maar ze kunnen je gelukkig ook, naast dat gemor, ook van waardevolle info voorzien.
Vorig jaar in Indonesie geweest, Java Bali en Gili Air ( ja ik ben inderdaad al wat ouder) op Gili trawangan komt inderdaad het jonge swingende volk op zoek naar fun dans etc. Maar het is er op elk eiland paradijselijk overal kun je duiken/snorkelen of lekker luieren op het strand.
Op Java inderdaad de Bromo maar ook de IJen vulkaan vonden wij erg indrukwekkend en Yogjakarta een boeiende stad. Borobudur erg indrukwekkend, Prambanan en Dieng plateau persoonlijk wat minder.
Een groot voordeel van een gedeelte bekijken is dat je altijd een goed excuus hebt om terug te komen. Zo ben ik me al aan het verheerlijken op een reis naar de Molukken in de toekomst.
Veel planplezier en kijk bij reisverhalen van anderen je krijgt dan een beetje een indruk van wat ze zoal gezien hebben en in welk tijdsbestek.
groet Graatje

Hoi,
Ik ben ook naar de gili’s geweest. Wij verbleven op air. Met mijn 29 jaar vond het er heerlijk en mooi! Ook nog een dag naar Meno geweest. Ook erg leuk. Daar zou ik de volgende keer verblijven. Er zijn zoveel mooie eilanden in Indonesie, je moet ergens beginnen en java en bali zijn erg mooi. Ik vond jakarta heel gaaf. Grote stad 1 een al drukte. Ik ben naar heel veel bekende bezienswaardigheden geweest maar de Borobodur vond ik ontzettend indrukwekkend. Bromo, yogya, pangandaran. In Bali met een scooter op weg… echt super. De binnenlanden in, rijden tussen de prachtige sawa’s, natuur. Ik krijg alweer de kriebels als ik er aan denk! Veel succes met het plannen van je reis. Je volgende keer zal beslist langen zijn dan 18 dagen!

Hoi,
Indien je niet zoveel tijd hebt is het handig om vanuit yogja een tour via bromo naar bali te boeken. Dan heb je nl vervoer en overnachting en de bromo bijelkaar ipv naar de bromo zelf te regelen kost nl veel tijd. Wat ik erg mooi vond was de ijen krater ook in de richting van bali.
Bali tip: downhill fietstour in ubud
Veel plezier

:vak02:
18 dagen is erg kort. Indonesië is erg groot en bestaat uit duizenden prachtige eilanden. Hebben diverse eilanden bezocht zoals Sumatra,Java,Bali, Molukken, Bangka.
Qua natuur is Sumatra het mooist, veel groen ongerept natuur.
De toeristische bezienswaardigheden die de moeite waard zijn Bromo, Borobudur en Bali ( een eiland om bij te komen).
Reizen per vliegtuig en vaartuig kosten veel tijd en kunnen veel energie kosten. Stippel je route duidlijk uit en besef dat je onderweg prachtige dingen meemaakt en beleeft. Geniet ook van de mensen en het ritme van het leven daar.
Veel plezier.

Als je je niet ergert aan al die dronken Russen en Aussies…:slapen:

Wist je niet sumbar dat Bali bij Australie hoort :slight_smile: Dat is wat de ozzie allemaal tegen je zeggen en ze zijn totaal verliefd op Bali.
Maar goed ik ben ook weer even gedoemd om er een paar dagen te verblijven maar goed snel weer weg. Ik ga daarna ook naar de Gili of misschien toch maar eerst vanaf Bali heen en weer naar Solo voor de Komodovaren.
Je kunt trouwens vanaf Yogyakarta prima doorvliegen naar Bali mocht je wat willen.
Je kunt vanaf Bali de boot nemen naar Gili is goed te doen het is wel vrij prijzig zover ik het heb uitgezocht.

Komodo veranen in Solo??? Is dat een of andere dierentuin?

Als je veranen wilt zien, dan zou ik je toch aan willen raden om naar Komodo of Rinca te gaan, en niet naar midden Java.

Als je met Perama vaart, kost het nog geen 15 euro. Ga je met de ferry, dan ben je nog veel minder kwijt, ik schat dat je voor minder dan 5 euro wel aan de overkant komt.

oh sorry ik heb van vrienden die een wereldreis hebben gemaakt gehoord dat je naar Solo kunt vliegen en vanaf daar naar Komodo kunt. Zei hebben dit met een retour gedaan vanaf Bali. Ze zijn dus ook daadwerklijk naar de komodo varanen geweest alleen naar een ander eiland waar ze ook zitten.

Ik wil met de snelle boot dus dan heb ik prijzen gevonden van rond de 600.000 Rupiah.

Waarschijnlijk bedoelen ze Labuan Bajo (ligt op Flores) en niet Solo (ligt op Java).