Vliegen op Jakarta en willen dus eerst Java doen: Yogjakarta, borobudur, prambanan, bromo, Ijen en met de boot over naar Bali
Bali: Ubud, Mount batur, tempels en watervallen uiteraard.
Dit zijn de enige 2 zekerheden qua eilanden. Uiteraard hebben we verder wel wensen: we zouden graag een tour doen naar Rinca ivm met de komodovaranen en ook tussendoor willen chillen op Nusa en/of de Gili’s.
Het is voor mij dus ook erg moeilijk om te bepalen waar we Rinca inpassen en hoe we dat het beste kunnen doen: binnenlandse vlucht naar Labuan of met de boot naar Lombok en daar een tour boeken zodat we vanaf daar naar de Gili’s kunnen.
Iemand een idee of dit haalbaar is en hoe we het dan het beste in kunnen delen?
Je geeft aan dat je ±1 maand naar Indonesië gaat. Ga je een visum aanvragen? Zo niet, dan mag je visumvrij als toerist maximaal 30 dagen (29 nachten) in het land blijven, dus hou daar rekening mee.
Alle dingen die je wilt zijn op zich wel haalbaar, al ligt dat er ook een beetje aan wat voor budget je hebt. Je zegt dat je een tour naar Komodo overweegt, maar wil je voor andere dingen ook met een tour gaan? Het stuk over Java, tot aan de veerboot naar Bali kan op zich goed met het openbaar vervoer, maar dat kost natuurlijk wel tijd. Ik heb zelf geen ervaring met een tour naar Komodo. Een vlucht vanaf Bali naar Labuan Bajo is op zich eenvoudig, er gaan er meerdere per dag, en dan kan je ook in Labuan Bajo nog een bijvoorbeeld tweedaagse tour boeken.
De combinatie van een boot naar de Gili-eilanden of Nusa Lembongan en dan een vlucht vanaf Bali moet je een beetje mee uitkijken, want als de boot vertraagd of geannuleerd is mis je je vlucht, dus dan is het beter om er een of meerdere dagen tussen te plannen op Bali.
Qua indeling/schema hangt ook af van je vervoer (vlucht/openbaar vervoer/huurauto/tour), maar in principe zou ik zeggen ±8 dagen Java, ±10 dagen Bali, ±4 dagen Gili-eilanden of Nusa Lembongan, ±3 dagen Komodo (en dan zijn er dus nog een paar dagen over, misschien voor reizen of ergens nog langer blijven). Als je bij Koomdo bent kan je dat ook nog combineren met een deel van Flores. Maargoed, dat ligt weer aan je reisstijl (wil je bijvoorbeeld in 2 dagen Jogjakarta ‘doen’ of rustig de tijd nemen?). Wil je vanaf Jakarta meteen door naar Jogja, en zo ja ga je met de trein of het vliegtuig?
Sorry dat mijn antwoord misschien wat onsamenhangend is, hopelijk helpt het wel enigszins.
Uiteraard nog bedankt voor het eerste antwoord!
Van het visum waren wij op de hoogte, dus inderdaad 30 dagen (29 nachten)! Het gedeelte vanuit Yogjakarta langs de vulkanen inderdaad per tour, verder willen we zoveel mogelijk zelf doen uiteraard. Hier horen natuurlijk ook binnenlandse vluchten bij. De planning staat nu ongeveer zo, is dit realistisch?
Java
Dag 1. Vliegen op Jakarta!
Dag 2. Jakarta – Yogjakarta (1 uur vliegen)
Dag 3. Yogjakarta
Dag 4. Yogjakarta
Dag 5. Borobodur & Prambangang
Dag 6. Yogjakarta (Bromo tour)
Dag 7. Bromo
Dag 8. Ijen + overtocht naar Bali (Pemuteran)
Bali
Dag 9. Pemuteran
Dag 10. Pemuteran (Mejangan Island, snorkelen & Schildpadden)
Dag 11. Pemuteran – Seminyak
Dag 12. Seminyak
Dag 13. Seminyak (Uluwatu dagtrip)
Komodo
Dag 14. Seminyak - Denpasar – Labuan Bajo
Dag 15. Komodo tour
Dag 16. Komodo tour – overnachting Labuan Bajo
Bali
Dag 17. Labuan Bajo – Denpasar - Ubud
Dag 18. Ubud
Dag 19. Ubud (Tegenungang waterval + Raften)
Dag 20. Ubud (Monkey forrest + rice fields)
Dag 21. Ubud (Goa Gajah + Tanah Lot + Purah Taman Ayun)
Dag 22. Ubud (Kookcursus)
Nusa Lembongan (Mushroom & dream beach!)
Dag 23. Ubud - Jungutbatu
Dag 24. Jungutbatu (Kajak mangrove)
Dag 25. Jungutbatu (Snorkeltour)
Dag 26. Jungutbatu - Sanur
Bali
Dag 27. Sanur
Dag 28. Sanur
Dag 29. Sanur
Dag 30. Denpasar – Jakarta (voor 00.00) - Amsterdam
Het lijkt mij een realistisch schema. De Komodo-tour moet je denk ik wel vooraf boeken om niet te veel tijd te verliezen (dus bijvoorbeeld een tour waarbij ze je ophalen vanaf het vliegveld Labuan Bajo).
Heb je trouwens de vlucht al van/naar Jakarta? Zo niet kan je misschien nog kijken of je heen kan vliegen naar Jakarta en terug vanaf Denpasar. Als je de vlucht al wel hebt (ook terug vanaf Jakarta), zorg er dan voor dat je ruime overstaptijd hebt in Jakarta. Garuda Indonesia raadt aan (als je op twee verschillende tickets reist) minimaal 3 uur te nemen voor de overstap, maar ik zou persoonlijk nog meer tijd nemen, want er kan altijd vertraging zijn (en je moet naar een andere terminal, bagage opnieuw inchecken, langs immigratie, enzovoort). Op mijn website heb ik ook nog wat meer informatie over Jakarta Airport.