hulp gezocht verdere invulling verblijf Indonesië

Hallo beste reizigers,

Ik zit een beetje in de knoop en zou graag advies van jullie ontvangen.
Momenteel zit ik op Lombok om daar drie maanden stage te gaan lopen op een school, tot eind november. Daarna heb ik nog 3 weken vrij, om vervolgens op de 20e via Jakarta terug te vliegen naar Nederland. Ik ben op zoek naar de beste manier om die 3 weken in te vullen.

Java heb ik al een aantal dingen van gezien (Jakarta, Yogyakarta, Borobudur) maar een aantal punten heb ik door tijdsdruk niet kunnen zien (Bromo, kawah Ijen). Ook Bali ben ik nog niet geweest.

Mijn plan was om die drie weken te verdelen over Gili Trawanan (ongeveer 3 dagen), bali (ong anderhalve week) om vervolgens op Java Bromo en Kawah Ijen te bezoeken. 18 december wil ik terug zijn in Jakarta omdat ik reeds een hostel heb geboekt.

Van Lombok naar Gili en vervolgens Bali kan ik het best via boot doen, maar daarna?

Wie o wie kan mij van wat nuttige informatie voorzien?

Alvast ontzettend bedankt,

Mvg, Roberto

Je kan vanuit Bali per ferry naar oost Java om de Bromo en Kawah Ijen te zien. Daarna kun je per bus of trein naar Jakarta, of je neemt het vliegtuig vanuit bijvoorbeeld Surabaya.

1 like

Beste Roberto,

Waarom ga je niet eerst 2 a 3 dagen naar Komodo? je bent daar nu toch in de buurt en vanuit Lombok kun je verschillende tours maken naar Komodo /Flores voor weinig geld!

3 dagen Gili Trawangan en een a anderhalve week Bali zou ik zeker doen. In anderhalve week kun je best veel zien van Bali. Verder kan je vanuit Bali een complete tour maken naar Kawa Ijen - Bromo en door naar Surabaya of Yogyakarta om vanuit daar per trein, bus of vliegtuig naar Jakarta te reizen.

Groet
Ramon

Allereerst ontzettend bedankt voor de snelle reacties!

Goed idee om misschien toch eerst een Komodo tour te gaan doen, ik dacht zelf dat deze vrij prijzig waren, en aangezien ik hier meer dan 4 maand zit is het budget helaas toch enigszins beperkt. Maar ik ga daar hier lokaal naar informeren, want het lijkt me wel waanzinnig leuk.
Enig idee hoeveel zo’n trip van Bali naar Kawa Ijen ongeveer kost? Volgens google rond de 75.000 RP, kan dat kloppen?

Yogyakarta wil ik eigenlijk vermijden, omdat ik daar al ben geweest, dus dan prefereer ik Surabaya, om van daar uit naar Jakarta te gaan, waarschijnlijk per trein dan. Ik reis helaas behoorlijk zwaar, omdat ik hier ruim 4 maand ben en ook werk, heb ik meer bij me dan tijdens een gewone vakantie. Ook reis ik alleen (voor het eerst), wat ik stiekem nog wel een beetje spannend vind.

Hoeveel verschillende hostels zou ik ongeveer nodig hebben hiervoor?

Schema ongeveer:

  • mogelijk eerst komodo 2/3 dagen, 1 dec t/m 4 ruim aangehouden. Overnachting zal bij de trip inbegrepen zijn.

  • daarna een paar dagen Gili, 4 tot 7 dec.

  • 7 dec. van gili naar Bali.

  • dan perk ik mijn verblijf op Bali iets in, ik wil zeker de 13e weer op Java zijn, dus 6 dagen op Bali, de 13e per georganiseerde trip naar Bromo - Kawa Ijen (is dat de logische volgorde vanaf Bali richting Surabaya gezien?)

  • Ik neem aan dat ik voor beide minstens een dag een kwijt ben met een dag ertussen. Dus de 14e Bromo, 15e dag ertussen en 16e Kawa Ijen, met eventueel een dag uitloop.

  • Daarna moet ik in Surabaya zien te komen om vervolgens de 18 in Jakarta te komen.

Zoiets?

Sorry voor mijn lange post, ik weet dat sommige reizigers niet van plannen en voorbereiden houden, maar zoals ik al zei reis ik zwaar en alleen, en wil er in ieder geval zeker van zijn dat ik slaapplaats heb, hoewel ik voordat ik op Lombok aankwam al 2 weken door Java heb gereisd en het altijd wel goed is gekomen qua slaapplaats, maar toen was ik met een reispartner wat het reizen al iets vergemakkelijkte.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Mvg, Roberto

75000 IDR zal waarschijnlijk alleen voor een dagtrip of one-way trip gaan. Een package tour zal rond de 1200.000 IDR gaan kosten daar zit dan bij 1 nacht in Kawa Ijen, 1 nacht in Bromo, alle transfers, tours en trekkingen en drop off in Surabaya. Het nadeel als je alleen reist is dat er vaak een eenpersoonstoeslag bij komt dan zal het zo rond de 1.5 IDR gaan worden. Maar dan heb je wel het mooiste van Java gezien in 3 volle dagen!

Dag 1: Reis Bali - Kawa Ijen - Overnachting Kawa Ijen
Dag 2: Trekking Kawa Ijen - vervoer Bromo - overnachting Bromo
Dag 3: Tour Bromo - Vervoer naar Surabaya.

Ook voor de meerdaagse tours naar Komodo dragon zit vaak alles inbegrepen. prijs vanuit Lombok zal zo ongeveer 1.000.000 idr gaan kosten (denk ik). Als je vanuit Lombok een reis maakt naar Komodo zou ik proberen om vanuit Komodo op Bali te vliegen ipv weer terug te keren op Lombok. Er gaan dagelijkse vluchten tussen Komodo en Bali.

De route Lombok - Gili - Bali - Kawa Ijen - Bromo - Surabaya is heel goed te doen. Meeste doen deze reis omgekeerd maar jij zit natuurlijk al in Lombok.

Dat je met veel bagage reist kan inderdaad vervelend zijn en lastig worden tijdens het rondreizen.

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Groet
Ramon

1 like

Die prijzen gelden helaas al een paar jaar niet meer…

Op http://www.peramatour.com/ vind je de meest actuele prijzen en de dagen waarop de boot vaart. Afhankelijk van het seizoen is dat 1-2 keer per 6 dagen.

Als je terug wilt vliegen, ben je een kleine 100 euro kwijt voor de vlucht van Labuan Bajo naar Bali.

Om van Bali naar Kawah Ijen en de Bromo te komen (georganiseerd) kost ongeveer 700.000 rp. Prijs hangt af van het aantal deelnemers en wat er allemaal bij de tour inzit. (En van hoe goed je kan afdingen ;)) Je kan vragen om in Surabaya afgezet te worden.

Persoonlijk vind ik Surabaya niet geweldig. Je kan misschien beter een paar dagen naar Malang en omgeving gaan.

1 like

Hoi ,

Neem eens contact op met Gede Negara ( bligede@hotmail.com +628123803122) van Gita Bali Tours en Travel .
Zij geven mij altijd de beste prijzen voor vluchten enz. , goedkoper dan ik op internet kan vinden !
LBJ - DPS € 56 dit was in Maart 2012

Als je naar lubuan bajo gaat kun je eens contact opnemen met Golo Hilltop 2 Nederlandse zussen die een hotel uitbaten .

1 like

Iedereen ontzettend bedankt voor alle info, ik ben weer een stuk wijzer!