invulling reisgedeelte Bali/ Lombok& gili' s

Wij hebben een ticket geboekt naar Sumatra en Bali.( augustus)
De invulling van het Sumatra gedeelte hebben wij al.

We hebben een aantal dagen over voor Bali/ Lombok. ( na ons Sumatra gedeelte)Liever hadden we wat meer dagen maar dat zit er helaas niet in.
Misschien hebben jullie nog tips of kan iemand op 1 of meer vragen antwoord geven?
Is b.v. Lombok ( naast bezoek Gili’’ s) de moeite waard om 1 dag een auto met prive chauffeur te huren?

Kunnen we Lombok voor 1 dag beter vanaf Gili Trawangan bezoeken of b.v. vlucht vanaf Bali naar Lombok en de volgende dag met de boot naar Gili Trawangan? ( hoe laat gaan de boten van het vasteland van Lombok nr. de Gili’ s)

We zaten zelf te denken aan het volgende:
dag 1: aankomst Denpasar rond de middag. Overnachting Seminyak
dag 2: Seminyak - Lovina
dag 3: ’ s ochtends Dolfijnentour, daarna naar Ubud, evt eerst nr de waterval ( overnachting Ubud) Over Ubud hoor en lees ik verschillende verhalen, pos. en minder pos. ofwel dat bep. andere plekken meer de moeite waard zijn, o.a. Lombok).
dag 4: Ubud - vliegtuig of boot naar Lombok of Gili’ s
dag 5: Lombok - Gili’ s ( dag 4 of 5 klein stukje Lombok zien)
dag 6: Gili’ s
dag 7:Gili’ s / fastboot nr Seminyak via Padangbay
dag 8: Seminyak ( van hieruit willen we missch. ook nog zwemmen met dolfijnen bij Sanur, paardrijden en ’ s avonds uitgaan).
dag 9: overnachting Seminyak
dag 10: rond de middag vlucht Denp. - KL

Maakt het uit of je wel of niet in het weekend in Seminyak bent qua stappen daar? Zijn er b.v. vaker dj’ s in bep. clubs in het weekend dan door de week of geen verschil? Ubud/ Lovina en Seminyak zouden we b.v. nog om kunnen draaien.

Zijn er nog andere plekken in Bali die we in de 2 a 3 dagen niet moeten missen?

Hierna vliegen we naar Kuala Lumpur waar we een stopover hebben van 2 nachten.

Ik zou helemaal niet naar Lombok gaan voor die korte tijd. Je schema op Bali is te krap, gezien de reistijden en de verkeersdrukte zie je echt niks.

Hallo, ik ben het met Jenny eens; gezien de korte tijd en de drukte op Bali zou ik ook kiezen voor alleen een verblijf op Bali (alhoewel Lombok wel prachtig is, ben gisteren teruggekomen). Misschien bewaren voor een volgende keer. :dag:

Bedankt voor de info.
Maar we hebben bij Sumatra het Tobameer eruit gelaten zodat we wel tijd hebben voor de gili’ s, dus dat is wel de bedoeling.

Als Lombok echt de moeite waard is kunnen we evt. de korte trip op Bali beperken.
Op welke plekken is het dan erg druk in Bali qua verkeer? Men zegt juist dat het b.v. rond Lovina erg rustig is…
Op zich hoeven we op Bali ook niet erg veel te zien, Ubud/ Lovina…
In Seminyak zitten we toch op 1 plek.
Maar we gaan het nog even bekijken allemaal… Misschien laten we Ubud en Lovina anders wel zitten en richten we ons op Lombok en Gili’ s en tenslotte Seminyak…

Misschien anderen nog tips hierover?
Ibunita, mochten we naar Lombok gaan, wat vond jij de hoogtepunten hier?
Waar het beste te overnachten ( Senggigi?)

Wij hebben op Lombok gelogeerd in Sengiggi en dat is goed bevallen. Omdat het weer nogal onstuimig was toen we er waren hebben we slechts een van de Gilli eilanden kunnen bezoeken namelijk Gilli Air. We hebben gewoon een boot gehuurd en ons erheen laten varen. Daar lekker gesnorkeld en heerlijk verse vis gegeten aan het strand.
Verder hebben we op Lombok Kuta Beach bezocht en wat rondgetoerd. Voor ons was de tijd daar ook veel te kort. Maar reden temeer om een keer terug te gaan :slight_smile:
Op Bali hebben we dit keer gelogeerd in Lovina en in Ubud. Het drukke zuiden hebben we helemaal links laten liggen.
Jammer dat je op Sumatra het tobameer hebt geschrapt, vond dit juist heel erg de moeite waard, maar ja je moet keuzes maken (ken het probleem!)

groetjes,
Anita

Hadden jullie een auto met prive chauffeur gehuurd ( evt. tips waar, website?)

We moesten i.d.d. keuzes maken… en ook vluchten gaan boeken, anders werden ze alleen maar duurder…
Als we het Tobameer zouden doen, kwamen we daarnaast ook waarschijnlijk in de drukte rond het eind van de ramadan terecht ( heb gelezen dat het op sommige plekken dan in Sumatra juist erg druk is qua vervoer, ook van en naar Samosir/ tobameer) Maar wie weet; ooit eens terug…

Tja, een weekje extra was makkelijker inplannen geweest, maar dat zit er helaas niet in.

Vluchten binnen Indonesië worden niet duurder. Ik boek ze altijd een paar dagen voor vertrek.

Je zegt dat je alleen Lovina en Ubud wilt zien, maar zoals je nu plant heb je minder dan een halve dag voor die steden. In zo’n korte tijd zul je alleen het apenbos in Ubud kunnen zien, en een halve dag strand in Lovina.

De Gili’s zijn leuk, maar ik heb het idee dat je die bestemming zwaar overschat. Mocht je perse naar de Gili’s willen, dan zou ik overwegen Lovina en Ubud over te slaan.

Bedankt voor de info…
We zullen er nog eens rustig naar kijken…
We verwachten bij de gili’ s mooie witte stranden en mooi te kunnen snorkelen ( mooie vissen/ schildpadden evt.) en het zou een gezellig eiland zijn…met wat barretjes met muziek.
Maar zou kunnen dat het toch tegenvalt…

Met de vlucht bedoelde ik de internationale… Van Amsterdam naar Denpasar met in Kuala Lumpur een stopover…
Bij boeking moet wel doorgegeven op welke datum je vanaf KL verder wilt vliegen naar Denpasar… vandaar dat we moesten weten wat onze invulling, dus aantal dagen in Sumatra werd…
En ook zitten wij vast aan de schoolvakantie, dus rond die tijd ook ramadan/ einde ramadan. Airasia is t.o.v. Mal. airl. alleen goedkoper als je op zeer ongunstige tijden vliegt ( en zelfs dan scheelt het bijna niet) En Mal. airlines heeft verschillende prijzen, goedkoopste het eerste vol.
Andere opties ( binnenlandse vlucht Medan - Jakarta - Denp.) en internationaal vliegen op medan, terug v.a. Denpasar overwogen maar dit werd duurder… en vlieg liever met Mal. airlines dan Garuda…

bij de Gili’s kan je zeker mooi snorkelen, maar dat kan ook bij Lovina, bij Menjangan (veel mooier dan de Gili’s!), bij Padangbai, en desnoods bij Sanur. Het koraal op Bali is een stuk kleurrijker dan op de Gili’s, zeker wanneer je bij Menjangan gaat snorkelen. Dat is niet voor niks een national park.

Toegegeven, schildpadden houden van dood koraal, dus voor schildpaddden kun je naar de Gili’s gaan. Maar ook op/bij Bali zijn schildpadden te vinden, o.a. bij het Turtle Conservation Project in Kuta.

Enneh, barretjes heb je overal.

Ook leuk in Lovina is het om dolfijnen te gaan spotten s morgens vroeg. Met een halve dag tijd om iets te gaan ondernemen/zien in Lovina & Ubud doe je ze echt tekort en zou ik zeker mijn reisprogramma nog eens goed onder de loep nemen en inventariseren wat je echt wel en niet wil in de tijd die je hebt. Zoals Jenny zegt de Gilli2 eilanden zijn leuk maar overschat, als je een van de drie bezoekt en er gaat snorkelen dan heb je een aardige indruk.

Groetjes,
Anita

Hierbij onze invulling in een reisverslag met fotos!

http://wahinesurfers.blogspot.com/p/reisverslag-indonesia.html

Hoi,
Leuk reisverslag… Deze had ik trouwens pas geleden ook al eens gelezen, kwam hier toevallig terecht bij het googelen.
Die blue star gaan we dus zeker niet heen… met die bedbugs…brr…
( Mochten we naar Gili Trawangan gaan… we zijn er nog niet helemaal uit…hebben gelukkig nog even de tijd)

Heb je volgens jou in het noorden van Gili Trawangan meer kans op schildpadden in de zee… Karma Kayak, iets meer naar het noordwesten bij shark point leek een hele mooie plek maar het is ver(der) van de drukte ’ s avonds. Op zich niet erg maar we willen ’ s avonds dan wel eens kijken in het uitgaansgedeelte…Hoewel ik het idee heb, wanneer ik op internet kijk, dat er alleen op bepaalde dagen bij bepaalde strandbars maar iets te doen is…
Villa ombak krijgt ook goede beoordelingen maar ook weer een stuk duurder…
Vervoer vanaf Karma Kayak een beetje lastig lijkt me, ’ s avonds aangezien het enige vervoer de fiets en paardenkar is… Of gaat die paardenkar ook ’ s avonds af en aan naar het drukke gedeelte…
Wanneer we toch naar de Gili’ s gaan wordt het ook 1 van de gilli eilanden, niet alle 3…

Jenny, Menjangan lijkt ons zeker erg mooi…2 nachten Pemuteran, van waaruit je trips kunt doen staat dan ook zeker op ons lijstje.
Naar Lovina gaan we eigenlijk puur voor de dolfijnentour… en we komen er ook " langs" als we naar Pemuteran gaan wanneer we bij Menjangan willen gaan snorkelen. Dus lijkt 1 nacht in Lovina (en 2 bij Menjangan) wel voldoende…En de dolfijnentour is van 6 tot 8 ’ s ochtends…Daarna ontbijten en dan verder…
In ubud kunnen we het apenbos al overslaan aangezien we al naar Bukit Lawang op Sumatra gaan. Lijkt me dat hier 1 nacht dan wel genoeg is toch? Een tussenstop op weg naar Lovina waarbij we het stadje Ubud kunnen bekijken…
Rijstterrassen overigens erg mooi… maar deze hebben we ook in Thailand gezien.
Een tussenstop op weg naar Lovina waarbij we het stadje Ubud kunnen bekijken… Waarschijnlijk ook nodig, deze stop omdat we rond 12.00 uur landen op Denpasar, lijkt het me niet haalbaar om dan dezelfde dag nog in Lovina te komen, toch…( weet niet hoe laat het donker wordt) Zou wel het handigst zijn, kunnen we ipv de heenweg op de terugweg, na Menjangan en Lovina overnachten in Ubud…

We hebben overigens al wel drukkere reisschema’ s gehad… ( Zuid Afrika, West - Amerika) wanneer we hier meerdere momenten 2 of zelfs 3 nachten ergens blijven is het voor ons al vrij rustig…

Een leuk strak schema, maar waarom perse Ubud ?
Ubud daar kan je over de hoofden lopen zo verschrikkelijk druk en dat overdag.
Het is een atelier naast atelier en straten vol met de kraampjes en winkeltjes.
Monkey Forest, nou ja heb ik hier ook om de hoek in het wild (geen entree).
Buiten Ubud is het veel mooier en gunstiger. In Ubud betaal je echt de hoofdprijs voor alles als buitenlander. De markt van Sukawati is de moeite van een bezoek meer dan waard.

ik vind dat je een paar rare vergelijkingen/aannames maakt in de schema. Bukit Lawang is niet te vergelijken met het apenbos in Ubud, en je kan rijstvelden in Thailand niet vergelijken met rijstvelden in Indonesie.

Oke, dat kan…
Maar ik neem aan, als ik Oerang Oetangs heb gezien in Sumatra, ik niet heel veel mis als we geen tijd hebben voor het apenbos in Ubud…

Wat betreft de rijstvelden; ik merkte dit op aangezien een kennis b.v. in Thailand en ook in Maleisie is geweest en zei dat als je Thailand had gezien, b.v. de rijstvelden, het in Maleisie niet meer zo speciaal was…
Maar misschien is het idd in Bali allemaal heel anders, daar kan ik ( nog) niet over oordelen…

Waarom Ubud? Mag ook vlakbij Ubud zijn hoor…Leek me wel leuk om door het dorpje te lopen, winkeltjes met houtsnijwerken e.d.( ik vind winkeltjes juist leuk), evt ’ s avonds een dans bij te wonen e.d., maar daarnaast ook praktische overweging omdat we rond 12.00 u aankomen op de luchthaven en ik denk dat het dan niet haalbaar is om in 1 keer door te rijden naar Lovina, of heb ik het mis? ( mag dan wel zonder stops zijn omdat we dan de terugweg wel kunnen gebruiken om onderweg nog wat dingen te bekijken)

In Seminyak, waar we toch 2 nachten willen blijven, vind ik de accomodaties veel duurder dan in Ubud, Ubudbungalows b.v. maar nog vele anderen
( hoewel we ook daar, in Seminyak vast wel iets voor een redelijke prijs vinden… de grotere hotels met grote zwembaden e.d. zijn in Seminyak
( bijna) allemaal belachelijk duur, vaak boven de 100 euro maar vaak zelfs boven de 200 euro…Weet wel dat Seminyak duurder is dan Kuta, maar Kuta willen we niet zitten ( een vriendin is er ook geweest, kies zelf liever voor wat noordelijker, Seminyak, evt. Legian) evenals Sanur ( te rustig, we willen die 3 dagen graag nog even stappen bij b.v. Ku de Ta of een van de bekendere clubs.) Via Agoda.com zie ik wel een aantal wat kleinere hotels die ook goede beoordelingen krijgen of gloednieuwe hotels die er mooi uitzien maar nog geen beoordelingen hebben.

Ik zag dat de fastboat naar de Gili’ s ( die er 1,5 uur over doet) al om 8.00 uur vertrekt. Het is dus handig om dan de nacht ervoor in de buurt van Padang Bay te zijn… Zag hier een paar hotels/ guesthouses. Erg handig, ben je meteen bij de haven, maar Ubud/ omg. Ubud is ook niet zo ver, dus dat zou waarschijnlijk ook kunnen. Volgens mij is er zelfs nog een pick up service wanneer je een kaartje koopt voor de fastboat. Heb het ergens gelezen maar weet niet meer waar…Hoe doen anderen dit?

Er gaat meer dan een boot per dag naar de Gili’s. De boot van Serangan gaat om 8 uur, de boot vanaf Padangbai gaat om 9.30. Zie ook http://www.giliboat.com/boat-schedule/.

Je kan vanaf elke plaats in Bali een bootticket inclusief transfer boeken.

's Avonds, 's nachts en in de hele vroege ochtend kun je in ongeveer 2 uur vanaf het vliegveld in Lovina komen. Overdag zou ik rekenen op zeker 3 uur. Je kan een taxicoupon kopen op het vliegveld. Hotels bieden vaak ook transfers aan, maar die zijn vaak duurder.

Ook in Legian en Seminyak zijn kamers te vinden vanaf 10 euro. Alleen staat de goedkope accommodatie niet op internet.

Bedankt voor de snelle reactie…

Aha, dan lijkt het me wel mogelijk om vanaf de luchthaven direct naar Lovina te gaan…

Wbtr. Seminyak, wij boeken i.i.g. liever van tevoren, vind het leuk om uit te zoeken en zijn voor die paar nachten ook niet op zoek naar iets ( heel erg) budget, maar ook niet honderden euro’ s ( hoewel veel van die hotels er wel super uitzien…maar er is een grens…) Iets Luxer met mooi zwembad vinden wij ook wel lekker, dan zorgen we dat de andere accomodaties het wel meer compenseert qua prijs b.v. in Lovina… hier b.v. ietsje goedkoper…
Omdat wij niet zo heel veel dagen hebben vinden we het niks om ter plekke nog iets uit te moeten zoeken… 1 keer gedaan in Koh Phangan, Thailand… en geen succes…
Maar toch bedankt voor de tip.