Helemaal nieuw hier wil ik jullie vragen eens mee te kijken naar ons reisschema.
De afgelopen jaren zijn wij elke jaar naar de VS geweest en hebben daar prachtige vakanties gehad.
Het prachtige zuidwesten, een Fall Foliage in het noordoosten, de wandeling naar de bodem van de Grand Canyon en afgelopen jaar hebben we eindelijk Yellowstone bezocht.
Volgend jaar willen we iets anders doen, we hebben besloten om naar Bali en Lombok te gaan.
Voordat ik mij heb aangemeld had ik al een beetje rond gekeken en wat schema’s gezien.
Ik ben tot onderstaande schema gekomen en wil jullie vragen om eens mee te kijken.
We hebben ongeveer 3 weken.
Amsterdam - Bali
Bali - Ubud
Ubud
Ubud
Ubud
Ubud
Ubud - Lovina
Lovina
Lovina - Amed
10 Amed
Amed
Amed - Lombok
Lombok
Lombok
Lombok - Nusa Lembongan
Nusa Lembongan
Nusa Lembongan
Nusa Lembongan
Nusa Lembongan
Nusa Lembongan - Semiyak / Sanur
Semiyak / Sanur
Semiyak / Sanur Amsterdam
We hebben nog geen tickets. Ik wil meteen na landing nog naar Ubud. Ligt wel een beetje aan de aankomsttijden natuurlijk.
Gili slaan we over. Ik heb nu twee volle dag voor Lombok. Is dat te weinig en moet daar nog minimaal 1 dag bij?
We hebben nog wat speling denk ik, vooral de laatste dagen.
Wil ook niet alles hebben gepland, gaat mij er een beetje om of er geen gekke dingen inzitten. Te veel verplaatsingen bijvoorbeeld?
Voor deze Amerikareiziger is dit nog een beetje lastig in te schatten.
Hopelijk hebben jullie wat advies.
Qua aantal verplaatsingen lijkt het me wel te doen, omdat je overal in principe minimaal drie nachten hebt lijkt het me niet te gehaast. De afstanden tussen de verschillende plekken vallen ook mee (een paar uur reizen op de meeste reisdagen). Je zult voor de verplaatsingen op Bali waarschijnlijk het beste een auto met chauffeur kunnen huren. Dan kan je eventueel de reisdag ook gebruiken om nog iets onderweg te bekijken (bijvoorbeeld als je van Lovina naar Amed kan je naar het Batur-meer bij de vulkaan, o.i.d.).
Vijf nachten op Nusa Lembongan lijken mij wat aan de lange kant persoonlijk (tenzij je daar wilt gaan duiken ofzo). Op Lombok twee volle dagen is dan wel weer weinig, aangezien Lombok bijna net zo groot is als Bali. Maargoed, dat ligt er ook aan wat je op Lombok wilt doen natuurlijk. In die twee dagen zou je bijvoorbeeld in Senggigi kunnen blijven en uitstapjes maken naar de watervallen, en naar een paar tempels in de buurt. Het zuiden van Lombok is ook erg mooi (in de buurt van Kuta-Lombok), maar daar heb je dan geen tijd voor.
Voor Seminyak/Sanur aan het einde: Sanur is meer families en oudere stellen, Seminyak heeft meer mogelijkheden qua uitgaan (het ligt in het verlengde van Kuta, waarbij Kuta meer gericht is op jongeren/backpackers en Seminyak wat luxer is met veel beachclubs enzo).
Als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik Nusa Lembongan inkorten, misschien Lovina overslaan (met Amed heb je ook al strand, en het binnenland rond de vulkaan kun je zowel vanuit Ubud als vanuit Amed ook bereiken als dagtocht), en Lombok verlengen. Een extra dag in Sanur/Seminyak aan het einde geeft je misschien nog de kans om het schiereiland in het zuiden te ontdekken (Uluwatu e.d.).
5 nachten alleen op Lembongan is inderdaad wat lang, vlakbij dit eiland liggen nog twee andere eilanden Nusa Penida(de grootste van deze eilandengroep) en Ceningan. Ook deze eilanden zijn erg interessant om te bezoeken, vooral omdat zij nog niet zo toeristisch zijn, nog heel puur en je beleeft hier meer het dagelijkse leven van de Balinees. Ik overnacht meestal op Nusa Penida en bezoek van hieruit de andere twee: Lembongan en Ceningan. Het is een prachtig gebied om te duiken of te snorkelen. en op Nusa Penida kun je prachtige trackings maken en brommertochten. Het is er ook heel goedkoop, eten , drinken en overnachten. Ik logeer meestal in Kulkul Bungalow, gelegen midden tussen de lokale bevolking en vlakbij zee, kijk maar even: actiefindetropen.nl - This website is for sale! - actiefindetropen Resources and Information. Heel goedkoop en de eigenaar zal je overal bij betrekken als je dat zou willen, zoals bij rituelen en ceremonies, koken, bezoek van scholen en dokterspost, enz.
Hans
Mijn bedoeling was ook inderdaad om niet alleen op Lembongan te blijven maar ook om de andere eilanden te verkennen.
Het lijkt mij heerlijk om ook de minder toeristische plekken te zien.
Dus als ik die andere eilanden wil meepakken is 5 nachten nog steeds te lang?
Bedankt voor je tips mbt tot het einde, uitgaan staat niet hoog op ons lijstje dus wat betreft is dat echt een must.
Lekker rustig afsluiten in een mooi resort lijkt mij wel een goed idee.
Ik lees vaak, nou ja misschien af en toe, het advies om Lovina over te slaan? Waarom is dat?
Als je Amed bezoekt is een Lovina dan dubbel?
Ik lees gemengde verhalen over het spotten van dolfijnen daar. Een van de reden voor mij om dat te bezoeken als mede voor een bezoek aan Menjangan. (hopelijk zeg ik het goed)
Voor Lombok kan ik nog wel twee extra dagen gebruiken als ik zo inschat?
Niet per se dat Lovina en Amed dubbel is, maar het strand bij Amed is mooier en de bezienswaardigheden in het binnenland kun je vanaf allebei bezoeken (en vanuit Ubud). Menjangan is een ander verhaal, dat is wel erg ver weg vanaf die andere plaatsen. Mijn punt was meer dat ik Lovina zou weglaten om daarmee meer tijd op Lombok over te houden, zodat je misschien 3 nachten Senggigi en 3 nachten Kuta-Lombok kan doen.
Je hebt er trouwens niet bij gezegd wanneer je van plan bent te reizen. Als het in het regenseizoen is (ongeveer december-maart) dan is de zee vaak ruig en worden boottochten tussen Bali en Lombok (en dus ook Lembongan) vaak afgelast.
Oke prima. Duidelijk. Neem het mee ter overweging. Lombok verdient ook wel de tijd denk ik.
Wij gaan of in juni of september.
Een ruige zee, ben nu al misselijk. hahah
Tijdens een whale watch voor de Oregon coast ging het nog maar net goed. Twas een klein bootje maar toch, was blij dat ik weer op vaste land stond.
Heb nu vier nachten voor Nusa eo maar dit kan natuurlijk worden teruggebracht om een extra nacht te krijgen voor Semiyak / Sanur.
Ik heb nog niet zo goed in beeld of ik dingen mis in het westen van Bali? Kan dit ook vanaf Ubud? Of heb ik daar geen tijd voor en / of mis ik niet echt wat speciaal daar?
Als tip je wilt verschillende dingen zien zeg je . Je wilt naar menjangan dan kun je beter kiezen voor pemuteran minder toeristisch en vlak bij is menjangan .
Een mooie rit is dan via negara de bergen door richting amed werkelijk prachtig.
Ik zelf vind ubud echt over toeristisch geworden de laatste jaren . En je kunt er mooie wandelingen maken door de rijstvelden plaatsje zelf is enorm druk.
Maar wil niet zeggen wat wij vinden jullie ook vinden.
Ook zelf vind ik sanur leuker als seminyak omdat ik het een relaxte sfeer vind maar ook daar word het enorm druk.
De zee is normaal in september erg rustig maar zekerheid is er nooit. Wel is september het weer warmer maar in juni is alles mooier groen.
Lombok verdient inderdaad meer tijd is echt nog zo bijzonder mooi en nog steeds rustig.
Tetabatu zou ik zelf omruilen ipv 4 dagen ubud prachtig bij rinjani en de rijstvelden en de mooie watervallen.
Nusa lembongan is prachtig maar kijk eens naar kuta lombok weet niet waarom je lembongan overweegt voor snorkelen of duiken?
En kijk eens naar de ongerepte eilandjes gilli nangu Asahan gede ! Echt overwegen waard.
Lombok heeft prachtige hotelletjes maar Bali is ook zeker prachtig .
Hoop dat ik je wat heb geholpen .
Bedankt voor je reactie Y62.
Ik wilde naar Menjangan voor het mooie onderwater leven, maar dat heb je bijv ook in Amed en bij Nusa als ik het allemaal zo lees. En vast op meer plekken. Vandaar nu mijn twijfel om dat nu te bezoeken. In mijn tweede route heb ik die optie ook weggelaten.
Over de drukte in Ubed heb ik al gelezen inderdaad, ik vind wel dat ik het moet bezoeken, zeker een eerste keer.
Lombok inderdaad meer tijd, ik heb nu 6 nachten daarvoor gepland. Dat schiet al mooi op.
Waarom Nusa? Meer als alternatief voor de Gili eilanden maar ik vind je tip over bijv Gili Nangu erg mooi. Ik ga hem bewaren en er eens in verdiepen.
Kuta Lombok was ook bedoeling om daar een paar nachten door te brengen.
Net als Tetebatu die ik al had bewaard maar om daar te slapen was ik nog niet opgekomen. Goede tip.
Persoonlijk vond ik Nusa Lembongan veel mooier en leuker dan de Gili’s!
In Lombok is Tetebatu inderdaad erg mooi en leuk. Tetebatu is leuk voor 2 a 3 nachtjes. Bezoek ook zeker de Sendang Gile en Tiu Telep watervallen in de buurt van Senaru (op drie uur rijden van Senggigi). In het dorpje Senaru is verder niets te doen… Senggigi vond ik ook leuker dan verwacht! Hier zou je ook twee nachtjes kunnen blijven en vervolgens alle mooie baaitjes met een scooter verkennen! Heerlijk.
Qua route zou je het ook als volgt kunnen doen:
Amsterdam - Bali
Bali - Ubud
Ubud
Ubud
Ubud - Amed
Amed
Amed - Ubud
Ubud
Ubud
Ubud - Sanur
Sanur
Sanur - Nusa Lembongan
Nusa L
Nusa L
Nusa L
Nusa Lembongan - Lombok / Senggigi
Senggigi
Senggigi - Tetebatu via Senaru watervallen
Tetebatu
Tetebatu
Tetebatu
Terugvliegen met Lionair van Lombok naar Bali - Amsterdam
Je bent dan iets minder heen en weer aan het reizen (voornamelijk minder met de boot). Je bespaart je zo wat reistijd denk ik.
Dank je wel. Leuk alternatief. Had zelf ook al een zoiets gedacht, nou meer een gedachte en verder ook niet. In VS regelmatig reizen gemaakt met een one way dus waarom hier ook niet.
Heb het verder niet uitgewerkt maar ga er eens na kijken. Ben wel blij dat ik meer dagen voor Lombok heb ingepland.
Ja Nusa Lemongan lijkt ons ook leuker en spreekt ons meer aan.
Dank je wel voor je tips verder.
Hebben jullie nog tips over de vulkaan? Je kunt een lange hike maken (heb ik ergens gelezen hier) maar zijn er ook day hikes? (van een paar uur, ik noem maar wat)
Ja er zijn ook day-hikes, die zou je vanuit Tetebatu kunnen regelen. Je gaat dan niet Rinjani beklimmen, maar blijft er meer rondom. Schijnt ook mooi te zijn en niet zo zwaar. Zelf heb ik er geen ervaring mee helaas :(.
Vanuit Ubud kun je ook vulkanen bezoeken (bijvoorbeeld Batur, 's nachts en dan de zonsopgang kijken, magisch!). Dit soort tours kun je heel goed in Ubud zelf regelen.
aha, prima! Dank je wel.
Meteen even opgezocht. Lees er net iets over op het internet.
"Om 01:30 uur trommelden onze wekker ons "
Gelukkig heb ik nog een aantal maanden om het rustig mijn vriendin te vertellen. Ze is niet zo’n ochtendmens. haha.
Maar lijkt mij inderdaad erg prachtig.
Ik ben afgelopen zomer naar Bali en Lombok geweest. Ik vond zelf Nusa Lembongan en het zuiden van Lombok veel mooier dan de gili eilanden. Ik vond het jammer dat we daar niet langer zijn verbleven.
Lovina is een rustig plaatsje. Vanuit daar hebben we de Sambangan waterfall trekking gedaan. Hele gave toch als je van een beetje avontuur houdt en helemaal niet toeristisch. We zijn ongeveer 10 andere mensen tegen gekomen. Ook vanuit Lovina de Sekumpul waterval bezocht. Erg mooi en het was ook niet druk toen wij er waren. Ik zou Lovina zeker niet overslaan. Maar ik ben dan weer niet in Amed geweest.
Vanuit Ubud hebben wij o.a. de Mount batur sunrise hike gedaan. Erg leuke en mooie hike! Verder is Ubud een erg leuk plaatsje. Vanaf daar zijn er genoeg activiteiten om te doen.
Smeer wel goed met deet! Ik kwam helaas terug uit Bali met dengue!
Hoi Marsha. Leuke tips allemaal en prachtige watervallen! Jullie maken mij het allemaal wel moeilijker.
4 weken ipv 3 dan maar. Of een keer weer terug komen dat kan natuurlijk ook.
Kun je die watervallen ook vanaf Ubud doen als dagtrip?
Weet iemand dat of is de afstand en / of reistijd niet te doen?
Verder lees ik meer slechte reviews dan goede over Scoot Cruise. Iemand daar ook een goede ervaring mee?
Of zijn er dan nog andere aanbieders van Lombok naar Nusa Lembongan (even er vanuit gaan dat we dit willen doen, wellicht dat het nog veranderd hoor maar goed)
Ik zie wel Gili Sea Express die vanaf Lombok nog naar Nusa Lembongan gaat? Of vertrekt deze alleen vanaf Gili’s?
Snap ut nog niet helemaal goed.
Of die waterval excursie mogelijk is vanuit ubud weet ik niet. Zou je even op internet moeten kijken.
Ik ben met scootcruise naar lembongan, lombok en de gili’s gegaan. Opzich was de boottocht prima, maar het gedoe ervoor en erna was niet echt goed. Heel lang wachten, slechte communicatie, onduidelijkheden over pick up en drop off etc. Vanaf de gili’s met blue water express terug gegaan naar Bali. Dit was echt een stuk beter qua communicatie. Erg duidelijk, prima boot en goede drop off mogelijkheden.
Even terugkomend op menjangan wij zijn overal geweest de gillis , lombok lembongan amed maar het mooiste snorkelen was echt menjangan .
De watervallen kun je vanaf ubud doen geen probleem ook kun je naar munduk en vandaar een moie wandeltocht maken met een gids naar lake batur. @nicole izzy de zee kan inderdaad spoken in januari maar wij zijn ooit met de bootin september geweest en was werkelijk heftig nooit meer.
Kun je ter plekke bekijken wanneer hetwel rustig is is dat de zee. Ook.
En natuurlijk moet je ubud niet overslaan maar je kunt er vanuit sanur in half uur naar toe op de scooter dat was mijn keuze meer.
Ik ben afgelopen zomer ook met Scootcruise gegaan. Probleem met hun is dat de super veel vertraging hadden… soms twee uur wachten op een boot. Mijn tip is echt om in Sanur een ticket te boeken naar Nusa Lembongan. Er zijn genoeg aanbieders en je bent dan veel goedkoper uit dan dat je het via het internet boekt (gilibookings.com). Ook als je van Lombok (senggigi) naar Bali gaat of naar Nusa Lembongan, dan kun je dat beter daar terplaatse doen (minimaal 1 dag voor de boottocht een plekje reserveren). Je zou **Ekajaya fast boat **nog eens kunnen Googlen, die zag ik ook op Nusa Lembongan.