Tips gevraagd voor Bali en Lombok

We zijn ons aan het oriënteren om met ons gezin in juli/augustus naar Bali en Lombok te gaan.
We willen in Bali 3 plekken aandoen en van daaruit dagtrips maken. We denken aan: Lovina, Ubud en Amed.

In Lombok willen we vanuit Senggigi tripjes maken. We denken aan één dag naar Gili Air, één dag naar de omgeving van Kuta om de surf stranden te ontdekken en één dag richting Tetebatu. Dan houden we nog één dag over. Heeft iemand nog tips hiervoor?
Kan je met de boot ook vanuit Senggigi naar Gili air of alleen vanuit Bangsai? Ik ga ervan uit dat je dit makkelijk ter plekke kan regelen? Ik las dat je ook op 1 dag naar alle 3 de eilanden kan varen, is dit leuker dan alleen naar Gili air?

Is het de moeite waard om vanuit Lovina een dag te gaan snorkelen bij Pulau Menjangan terwijl we ook gaan snorkelen bij de Gili eilanden?

Welke tempels zijn een “must”? Ik overweeg om naar Pura Lempuyang vanuit Amed te bezoeken. Iemand nog tips?

Hoe zijn de avonden in juli/augustus, koelt het af of zijn het zwoele avonden? In Thailand waren de avonden vrij warm.

Ik hoor graag tips en ervaringen!

Liza

Jullie plan ziet er mooi en gevarieerd uit!

Ik zou zeker ook gaan snorkelen bij Menjangan. Zoveel mooier koraal dan bij de Gili’s (ook ondiep).

Wat een trip naar de Gili’s betreft: de openbare boot vertrekt alleen vanuit Bangsai. Maar zover varen is het niet vanuit Sengigi, dus je kan overwegen een boot te charteren. Dat is uiteraard duurder dan een gedeelde boot.

Wellicht biedt je hotel ook een trip aan, dat merk je ter plekke vanzelf.

Je kan op Lombok ook sasak dorpen bezoeken, of wandelen aan de voet van de Rinjani.

In de avond is het gewoon warm, maar ik zou voor de zekerheid toch een dunne bloes of vestje meenemen. Ook handig voor in een tempel.

Op mijn site heb ik veel tempels beschreven, daar zit vast wat tussen :wink:

Bedankt Jenny voor de tips.

Op de site is een hoop informatie te lezen!

Liza

Ik ben het helemaal eens met Jenny. Om te snorkelen (of te duiken) is het Menjangan eiland duizend maal mooier, het is één prachtige zeeaquarium met de meest mooie en soorten vissen. Ook het koraal is hier veel en veel mooier. Het is een onwerkelijke wereld, waarin tientallen papegaaivissen, anemoonvissen en zeepaardjes enz. om je heen cirkelen. Vanuit Lovina of Pemuteran zijn er genoeg organisaties, die je daar naar toe willen brengen. Het eiland zelf biedt niets, het valt wel onder UNESCO werelderfgoedlijst, vanwege de omringende koraaltuinen, die rondom dit eiland liggen.
Voor mij zijn de Gili’s niet meer aantrekkelijk vanwege de commercie en toerismevermaak, het wordt gepromoot door reisorganisaties en opgefokt door de media
Je zou ook kunnen overwegen om naar het eilandje Nusa Penida te gaan in plaats van de Gili’s, dit ligt vlak onder Bali, je kunt hier ook mooi snorkelen of duiken en het eiland is gemakkelijk en snel te bereiken vanuit Sanur (Sanur is trouwens ook een mooie badplaats om je Bali vakantie mee te beginnen.) Voor de Gili’s ben je bijna een dag reizen kwijt.
Nusa Penida nog erg primitief, nog niet commercieel zoals Bali, het is nog puur met enkele bounty strandjes, het is nog niet ontwikkeld voor het toerisme, maar het eerste hotel staat er al (Ring Sameton Inn). Als je wat informatie wilt lezen, ga dan naar de site van Actief in de Tropen, hier vind je heel veel informatie en tips, ook over Bali. Vanuit Nusa Penida kun je dan ook nog een paar andere eilandjes bezoeken Lembongan en Ceningan, ook zeer de moeite waard. Succes met de voorbereiding.
Hans

Mooi om te lezen wat voor plannen jullie hebben om te gaan doen in indonesie. Wij zijn nog op het moment nog in indonesie dus heb een paar actuele tips voor je :wink:
Om te beginnen gaan er per dag meerdere boten (fastboot) vanuit senggigi naar gili air en gili T, deze zijn wel een stuk duurder als de locale boot vanuit bengsai (13000 rp). Om vanuit senggigi het zuiden van lombok (kuta) te bezoeken heb je of een auto nodig of een privé chauffeur (500000 tot 700000 rp). Zijn genoeg locale mensen om hierover te onderhandelen! Verder is het super om in de omgeving van amed een scooter te huren want de omgeving is echt prachtig! Let wel altijd op of je de scooter papieren erbij krijgt :wink: (2x aangehouden binnen het uur!). alles is trouwens overal te regelen, hier zeggen ze bijna geen NEE ergens op :slight_smile: