Bali, Lombok, Gili > vragen

Hoi,

Wij gaan 6 augustus met Garuda richting Bali voor 10 dagen, daarna vliegen we met Garuda naar Lombok voor 5 dagen en daarvanuit gaan we met de boot naar Gili Trawagang voor 3 dagen. VAnaf Gili gaan we met de boot naar Bali om vervolgens weer terug te vliegen naar Nederland.

Voor onze ervaren reizigers heb ik een aantal vragen:
Bali:
We hebben via 333 travel een standaard 5 daagse excursie pakket geboekt maar ik wil graag iets meer zien van het eiland. We verblijven in Sanur (Puri Santrian), is het mogelijk om vanaf Sanur ook naar het National Park te gaan in 1 dag?
Wie weet een goed betrouwbare gids die ons het echte bali kan laten zien?
WAt mogen we echt niet missen op Bali?
Wat zijn in Sanur de goede restaurantjes (betaalbaar, bij voorkeur balinees?
Waar kun je in Sanur een heerlijk massage krijgen?
Wasserette, ik heb gelezen dat je voor een klein bedrag je kleding kan laten wassen. Wie heeft hier ervaring mee?

Lombok > Sengigi Holiday Resort:
Wij nog op zoek naar een betrouwbare gids die ons de mooiste plekjes van Lombok kan laten zien, wie weet iemand?
Wat mogen echt niet missen op lombok?
Wat zijn de goede restaurantjes in Sengigi?
We moeten het vervoer van Sengigi naar Gili Trawangang zelf regelen. Hebben jullie hier ervaring mee? We verblijven 3 dagen op Gili om daarvanuit weer naar Bali te vertrekken, wat betekent dat we al onze bagage mee moeten nemen ( 2 koffers en 2 trolley`s) Kan dit voor problemen zorgen?

Gili Villa Ombak:
Hier verblijven we 3 dagen om te snorkelen en te relaxen.
Zijn er mooie snorkeluitstapje te boeken of kun je gewoon de zee in lopen en daarvanuit snorkelen? Wie heeft hier ervaring mee.
Goede betaalbare restaurantjes?
Vanuit Gili gaan we met de Blue water express terug naar Bali. Ook dan moet al onze bagage mee, weet iemand of dit een probleem oplevert?

Het zijn heel veel vragen en waarschijnlijk komen er nog wel vragen bij:chin:

Niemand?
Groetjes Ursula

Ik heb vergelijkbare vragen al heel vaak beantwoord, maar vooruit, nog een keer dan maar…

Je kan vanuit Sanur naar het NP gaan, maar houd er rekening mee dat je dan vrij lang onderweg bent. Er zijn geen standaard excursies die kant op, maar als je een auto met chauffeur huurt kun je er zeker wel komen. Bedenk goed wat je wilt zien, en maak goede afspraken.

Betrouwbare gids: Made (+62-81-23 678670 of [EMAIL=“bali_happy2004@yahoo.com”]bali_happy2004@yahoo.com).

In Sanur zijn heel veel restaurantjes. Als je echt Balinees wilt eten, dan moet je echter je gids vragen om tijdens een excursie een keer te stoppen langs de kant van de weg, bv voor Babi Guling. Dat is het echte eten! Vis in Jimberang is trouwens ook een aanrader, ookal is het toeristisch.

Zie hier mijn reisverslag van Bali, met een hoop tips: IkReis - Reistips en bezienswaardigheden Bali. Ik vind Yeh Gangga altijd leuk, en dit is beslist niet toeristisch. Hier kun je o.a. paardrijden. Yeh Gangga ligt 8 km vanaf de beroemde Tanah Lot tempel.

Kleding wassen kan op iedere straathoek. Prijzen varieren, soms gaat het per kledingsstuk en soms per kilogram. In je hotel is het altijd duurder dan op straat. Neem niet je duurste kleren mee, aangezien dingen vaak heet gewassen worden en soms verbleken.

Op de Gili T kan je overal snorkelen, maar het mooiste stuk is de noordpunt. Maar een klein stukje lopen. Het is een aanrader om ook een dag met een boot mee te gaan, omdat je dan naar de andere eilanden vaart en meer kans hebt om schildpadden te zien. Een snorkeltrip kost minder dan 10 euro. Snorkelspullen kun je overal huren, of meenemen uit NL.

Op de boot naar Bali is bagage ook niet echt een probleem, al moet ik er ook hier niet aan denken zoveel mee te nemen. In de haven zijn altijd mannetjes die je tas willen dragen, en die er teveel voor vragen. Maarja, als je dan je tas al hebben? Als je licht reist, draag je alles zelf en word je niet afgezet.

Vervoer van Sengigi naar de Gili’s is geen probleem. Je kan je met een taxi bij de boot af laten zetten, of je neemt een bemo. De boot is een klein houtje bootje, en je moet een stukje door het water waden om er te komen. Ik zou zeker niet met twee koffers en twee trolly’s reizen. Zoveel spullen heb je echt niet nodig! Zelf heb ik altijd een rugzak met mijn kleren en mijn duikspullen, en een fototas met fototoestel en laptop. Meer dan genoeg :wink:

Inderdaad een hoop vragen tegelijkertijd en gelukkig heeft Jenny al een hoop vragen kunnen beantwoorden.
Wat ik er nog aan toe kan voegen is dat wij al heel veel jaren op Java - Bali - Lombok - Sulawesi komen en dat ons inziens de allerbeste gidsen voor Lombok en Bali zijn: (Nederlands en Engels sprekend en daarbij erg deskundig en totaal niet commercieel integendeel erg sociaal en vooral betrouwbaar) Sartika Meilani op Bali en Abdul Mihid op Lombok.
Heel veel informatie op de websites.http://www.gids-lombok.nlhttp://www.tika-excursie.com

Natuurlijk staan er op mijn eigen website ook erg veel foto’s en info
http://www.harry-janny.nl

Mocht je nog vragen hebben dan kun je ze natuurlijk altijd stellen en bekijk ook even deze belangrijke link BNNVARA - Wij zijn voor

Gr. Harry :dag: