Bali - Lombok - Gili trawangan

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik willen 17 juni naar Bali vertrekken voor een vakantie van 3,5 week.
Wij willen onder andere 4 nachten naar Lombok en 4 nachten naar Gili trawangan, nu zoek ik informatie over hoe we daar komen… We kunnen vliegen of met de boot maar kan over de boot niet heel veel info vinden.
Vandaar mijn vraag, heeft iemand ervaring met de boot?
Ook wil ik denk ik weg gaan uit sanur beach en dan naar sengiggi met de boot, op internet staat dat dit 3 uur varen is, maar ik zie nergens of je bagage etc mee mag op de boot… Wij zitten wel met onze koffers.
We kunnen er ook voor kiezen om uit pedang bai weg te gaan met de boot richting sengiggi, dit is 1,5 uur. Maar natuurlijk ook weer langer naar de boot toe op bali.

En hetzelfde om van Lombok naar gili trawangan te gaan, dit zal wel een kleinere boot zijn, kan hier ook bagage mee?

Graag hoor ik tips :slight_smile: :).

Groetjes Ellen

Hoi Ellen,

Op mijn website staat een artikel over Reizen naar de Gili-eilanden met wat informatie over de boten, met het vliegtuig naar Lombok en de boot van Lombok naar Gili.

De snelle boten tussen Bali en de Gili-eilanden (of Lombok) hebben over het algemeen een bagagelimiet van 25 kilo per persoon.

Voor de bootjes vanaf Bangsal op Lombok naar de Gili-eilanden zijn er geen bagagelimieten.

Groeten,

Erwin

Hallo Ellen,

Ik ben benieuwd hoe jullie trip eruit ziet, toevallig vertrekken wij begin juni naar Bali voor 20 dagen.
Ook zou ik graag willen weten of iemand me tips kan geven over het boeken van verblijven, is het handig om alles tantevoren al te boeken of ter plaatse nog veel voordeel te halen is? We starten met sanur dan ubud, gili en lombok van daaruit retour binnenlandse vlucht naar Bali om dan vervolgens 2 dagen later de internationale vlucht naar Amsterdam te pakken.
Ook lees ik dat voor Lombok Malaria maatregelen gelden, Ellen wat hebben jullie hierover voor info?
Onze keuze is ook op senggigi gevallen.

Houd er rekening mee dat op vrijdag 15 juni het Suikerfeest is. Van woensdag 13 t/m dinsdag 19 juni is bijna iedereen in Indonesië vrij, dus er is wel een kans dat er hotels zijn volgeboekt. Ook is vervoer in die periode altijd wat lastiger, dus verstandig om boten en vliegtuigen vooraf te boeken.

Tot aan het Suikerfeest is de vastenmaand Ramadan. In islamitische gebieden zijn overdag dan gewoonlijk restaurants en eettentjes dicht. Dit geldt dus voor Lombok en de Gili-eilanden, maar omdat het daar (Senggigi en Gili) zo toeristisch is, is het meeste daar wel open.

Malaria komt in het westen van Lombok niet veel voor. Afgelopen jaar waren er wel enkele malariagevallen ten zuiden van Mataram, maar voor zover ik kan vinden is er in Senggigi al jaren geen malaria geweest. Huisartsen en de GGD raden wel altijd malariamedicatie aan voor zo ongeveer heel Indonesië behalve Bali (‘better safe than sorry’), maar persoonlijk neem ik dat voor Lombok nooit. Tenzij je bijvoorbeeld echt de jungle in gaat of naar het oosten van het eiland gaat. Maargoed, ik ben natuurlijk geen arts, en garanties zijn er nooit.

Hartelijk dank voor de info, dat wist ik in der daad nog niet van het suikerfeest!
Gr. Karin

Houd er rekening mee dat je op Bali heel veel reistijd kwijt bent. Hoewel je relatief korte afstanden hebt, doe je er heel lang over om van A naar B te komen, inclusief de wachttijden die je hebt.
Ik weet niet waarom je voor de Gili en Amed hebt gekozen. Mocht dat voor snorkelen of duiken zijn, dan kan ik wel andere eilandjes adviseren.
De Gili’s (Trawangan, Air en Meno) zijn erg toeristisch en commercieel, waarvan Trawangan het party eiland is en Meno (en Air ook) is ideaal voor relaxed genieten aan prachtige idyllische strandjes, maar hier is nauwelijks uitgaansleven.
Mijn voorstel zou zijn:
· begin in Sanur
· Nusa Penida, Lembongan, Ceningan,
· Via Padangbai naar Ubud
Sanur is een mooie badplaats om je Bali vakantie mee te beginnen, het ademt nog een Balinese sfeer. Van hieruit met de fastboat naar Nusa Penida, je bent dan nauwelijks reistijd kwijt want je hebt in totaal maar een kleine 3 weken. Verder is Nusa Penida nog erg primitief, nog niet zo commercieel zoals Bali en de Gili’s, het is nog puur met enkele idyllische strandjes, het is nog niet zo ontwikkeld voor het toerisme, maar het begint wel te komen. Je vindt hier ook de hindoe cultuur zoals op Bali. Wil je over dit eiland iets weten, ga dan naar de site van “Actief in de Tropen”, hier vind je heel veel informatie en tips. Vanuit Nusa Penida kun je dan ook nog een paar andere eilandjes bezoeken Lembongan en Ceningan, ook zeer de moeite waard.
Vanuit Nusa Penida ga je dan met de ferry terug naar Bali, je komt dan aan in Padangbai en van hieruit ga je naar Ubud (dit is echt een must om hier enkele dagen te verblijven).
Mocht je nog vragen hebben, laat maar een bericht achter.
Succes met de voorbereiding.
Hans

zo kun je zien hoe smaken verschillen ik vind Sanur helemaal niks, zo vreselijk overlopen door toeristen, voor mij nooit meer