Eind augustus vertrek ik samen met m’n vriend voor de eerste keer naar Bali. We verblijven 14 dagen in Sanur en willen vanuit hier dagtrips maken (achteraf was het wellicht verstandiger geweest om diverse hotels te boeken, effin). De reis hebben we spontaan geboekt en we zijn ons nu aan het inlezen. Dit forum hebben we bijna helemaal doorgespit, toch hebben we nog een aantal vragen:
Is het mogelijk om vanuit Sanur een 1-daags bezoek te brengen aan 1 van de Gili eilanden? Welk Gili eiland bevelen jullie aan? En gaan er 's avonds boten terug? Of is het beter om ergens een nacht door te brengen?
Zijn er naast Made Catra nog bekende/goede/betrouwbare/betaalbare gidsen? We zouden graag vanuit Sanur diverse dagtrips maken.
Welke hotspots bevelen jullie aan (we hebben diverse topics gelezen), maar we zijn echt op zoek naar de mooiste plaatsjes om foto’s te maken (hoeft niet toeristisch te zijn)?
Is het echt al geboekt? Of anders zou ik ook nog naar andere plaatsen gaan want 2 weken Sanur vind ik persoonlijk te lang. Wat zijn je verwachtingen van Sanur? Ik had misschien te hoge verwachtingen maar wij vonden Sanur erg tegenvallen. Niet zo gezellig en knus, geen mooi strand, veel 50 plussers… Heel persoonlijk hoor er zijn ook zat mensen die het wel geweldig vinden.
Als je veel wilt zien is het juist ook handig om dat te doen vanuit andere plaatsen want vanuit Sanur even een dagtripje naar het noorden is wel heel ver. En in het midden/noord en oosten van Bali heb je veel mooie tempels/bezienswaardigheden. Ik zou als ik jullie was ook gewoon een paar nachten naar bijv. Ubud gaan en je er bij neerleggen dat je dan ‘dubbel’ betaald maar dan heb je wel een leuke ervaring erbij!
Naar de Gili’s vanuit Sanur is niet te doen voor 1 dag. Je bent zoveel tijd kwijt aan het reizen daar naartoe dat het echt niet de moeite is om er voor een paar uurtjes naar toe te gaan. Je kan beter 3 dagen gaan. Dan heb je 2 reisdagen en dus 1 dag voor het eiland. Welke dat maakt denk ik niet zoveel uit, dat is maar net wat je leuk vindt. Ik zou Gili Air doen, daar is het niet te rustig maar ook niet te druk.
Dagtripjes/gidsen en dergelijke kan je allemaal makkelijk ter plaatse regelen of ook vaak via je accommodatie. Wij deden dat op die manier en hadden ook altijd goed/betrouwbare en betaalbare gidsen.
2 weken Bali is niet zo veel , eerst aclimatiseren zo,n 1-2 dagen ligt er ook aan hoelang je over de reis gedaan hebt. Maar 2 weken Sanur… ik zou het niet kunnen. Daar heeft Woep volkomen gelijk , overweeg eens het nog authentieke Oosten van Bali -Sanur is vergeven van de Buitenlanders en het strand nou ja…als je daar even wilt wandelen moet je betalen !!!
Spreek je dat tegen volgen bedreigingen, het is dat de Consul van mijn echtgenoot daar zit en wij dat combineren met inkopen in Denpasar maar anders Sanur nee niet voor ons.
Bedankt voor jullie reactie. De reis is inderdaad al definitief geboekt. We overwegen inderdaad om eventueel een extra overnachting te boeken op een centraler punt @bali. Hebben jullie eventueel een leuk/goed adres wat centraler gelegen waar we een nacht bij kunnen boeken? Het gaat om een betaalbaar adres maximaal 50 euro (aangezien we al kosten maken voor het hotel in Sanur)?
Hebben jullie tevens een goed adres op Gili? Daar overwegen we ook te overnachten aangezien jullie aangeven dat het reizen op 1 dag niet is aan te bevelen :).
Is het verstandig om vooraf een hotel vast te leggen op beide plekken (Gili en centraal bali)? Of kun je dat prima ter plekke regelen net als de gids?
Ja dat zou ik ook gewoon doen. Ben je wel iets meer kwijt maar ik weet zeker dat het wat toevoegt aan je vakantie. Ik zou dan naar Ubud gaan, dat ligt op ongeveer 1 of 1.5 uur rijden van Sanur. Ik zou minimaal 2 nachten Ubud doen, dan heb je iets meer tijd maar 3 nachten is nog beter
Ubud vond ik een erg leuke plaats en van daaruit kan je heel veel zien en doen.
Ubudbungalow is erg leuk en betaalbaar én midden in het ‘centrum’. Ik zou dat van te voren reserveren, wij gingen ter plekke overnachtingen regelen daar en heel veel zat vol (ook ubudbungalow helaas) dus dat was wel lastig. Hoewel uiteindelijk gelukt hoor. Dus het kan wel maar als je persee ergens wil slapen dan zou ik reserveren.
Verder kan je in Ubud zelf ter plekke leuke dagtrips en activiteiten boeken. Loop door het centrum en je komt vanzelf reisbureautjes tegen die vanalles aanbieden. Hebben wij ook gedaan en ik ben er erg tevreden over.
Ik zou er idd 3 dagen Gili’s van maken. Dag 1 de reis, dag 2 lekker relaxed, dag 3 weer terug. Als je nog een dagje extra neemt kan je nog een dag gaan snorkelen met een boot die langs alle 3 de eilanden gaat, heeeel erg leuk! En dat koste maar iets van 10 euro pp, voor bijna de hele dag.
Gili Air zaten wij in Sunrise en een paar nachten in Coconut cottages. Allebei prima. Als het je niet uitmaakt waar je slaapt hoef je niet te reserveren, anders wel doen. Er is maar een klein weggetje en er zitten genoeg accommodaties langs dat weggetje. We betaalden ongeveer 40 euro per nacht. Ze hebben vaak wat simpelere bungalows, gemiddeld en luxe. Wij zaten altijd gemiddeld en dan betaal je ongeveer 40 euro per nacht.
Gili Air is erg knus en heeft veel gezellige restaurantjes en barretjes langs het strand. Het is er ‘gezellig’ druk zeg maar. Gili Trawangan vonden wij persoonlijk niet leuk, omdat we het veel te druk vonden, veel te veel toeristen, aussies enz. Gili Meno is juist weer heeeeeel erg rustig…
Overigens kost de overtocht vanaf Sanur naar de Gili’s ongeveer 50 euro geloof ik, je hebt ook nog verschil tussen de ‘langzame’ boot die langs meerdere plekken stopt en een snelle boot. Snelle boot is duurder maar ja kost ook minder tijd…
Wij hebben 2 weken in Sanur gezeten en vanuit daar de tripjes diverse kanten op gedaan. Wij vonden het heel goed te doen en waren blij dat we niet steeds in en uit hoefden te pakken. Dit is voor een ieder persoonlijk natuurlijk.
Iedere Balinees met een auto is bereid je wel rond te rijden geloof ik, wij hebben een taxi chauffeur van 1 van onze dagtrips gevraagd of hij ons niet rond wilde rijden een dagje voor een mooie prijs. Dat is ons heel goed bevallen.
Wij hebben toen ook 1 overnachting geboekt in Amed om aldaar te snorkelen, was erg leuk en een kamer daar was heel goedkoop dus een keer een dubbele boeking (Amed/Sanur) as voor ons geen probleem
Ja Ubud is ook wel druk en toeristisch maar ik vond het niet vervelend druk en ook niet té druk. Maarja dat is ook persoonlijk natuurlijk. Ik vond het vooral een gezellige plek met veel leuke dingen om te doen, winkeltjes, markt, restaurantjes en een goede plek om van daaruit dingen te bezichtigen.
In ieder geval had ik daar meer het ‘Indonesie-gevoel’ dan in Sanur…
Wat een ontzettend leuk idee om daar zo’n boottrip te doen langs de drie eilanden! Die noteer ik even. Die tip heb ik volgens mij nog niet eerder gelezen op het forum :-). Hoteltip op Gili gaan we ook even opzoeken. Als jullie nog meer tips hebben: ze zijn van harte welkom! Leuk om jullie reacties te lezen!
Hebben jullie verder nog “fotogenieke plaatsen” die we echt gezien moeten hebben? Denk aan natuur / cultuur / mooie uitzichten? Waar zijn de rijstvelden/sawah’s bijvoorbeeld het meest indrukwekkende op Bali?
Rijstvelden bij Bedugul ,maar eigenlijk overal ,ook in het Oosten ,en bij Ubud eo
Men zegt de dansvoorstellingen ,ik weet het niet die muziek hoor ik iedere dag, aan de overkant is een oefenlokaal en niet te vergeten die ceremonies die hier bijna iedere dag voorbijkomen in ons dorp. Gunung Batur is de moeite meer dan waard . Gunung Agung de hoogste vulkaan hier bijna 3300m,
Sukawati de pasar waar je vanalles en nog wat kan kopen -gunstig.
Eigenlijk zijn alle plekjes hier fotogeniek ,maar ga ajb niet fotograferen tijdens een ceremonie waar gebeden wordt, en je mag nooit boven de priester uitsteken dwz bukken en aan de kant zitten , met bedekte armen en benen.
Tegen ons zeiden ze dat Jatiluwih de mooiste rijstvelden waren, helaas niks van kunnen zien omdat het mistig was.
Tanah Lot vond ik niet zo bijzonder, wat ik wel mooi vond was de zonsondergang. Die kun je het mooist zien als je naar boven loopt richting de restaurantjes en dan helemaal aan het eind, dan heb je het mooiste plaatje!
Die snorkeltrip hebben we gewoon ter plaatse geregeld op Gili Air. Volgens mij wordt het wel overal aangeboden. Je kunt ook overal duiken en snorkels huren en zelf snorkelen. Maar het mooist heb ik gesnorkeld met die boottrip, echt supermooi koraal en alle vissen in alle kleuren, alsof ik midden in een film van national geographic was beland.
Wij hebben het geboekt bij een bureautje ter hoogte van Coconut cottages En kostte 80.000 rupiah pp. Van 9 uur 's ochtends tot 3 uur in de middag.
Maar Woep jij moet wel iets hebben of niet natuurlijk , waarom kan het bij jou zo gunstig en bij andere toeristen niet ? ( ikke woon hier ) kijk je zielig of juist niet , licht eens een tipje van de sluier…niet helemaal natuurlijk, voor andere toeristen.
Hoe bedoel je? Gunstige prijzen? Of wat anders?
Het was 80.000 per persoon, niet voor 2 personen?
Geen gekke dingen gedaan hoor? Voor een tripje langs een paar tempels, koffiebonenplantage enz. (vanuit Ubud) en dan waren we langer dan een middag onderweg betaalden we 300.000 rupiah voor 2 pers. Van die bureautjes hadden borden staan langs de weg in Ubud met verschillende (dag)trips waar je langs ongeveer 5/6 verschillende tempels/bezienswaardigheden ging met een chauffeur in een prima auto. Je kon dan gewoon aangeven welke je wilde doen en konden altijd gelijk vertrekken. Dat waren daar de prijzen die ze aan iedereen vroegen, heb ik niet op afgedingd eigenlijk. (vond ik dan weer dom van mezelf maarja). Voor die trip naar Jatiluwih vroegen ze 350.000 omdat dat verder rijden was, zonde van ons geld want we hadden 1.5 uur in de auto gezeten en niks gezien en de rijstvelden op Java waren ook supermooi.
Verder vanuit Ubud dus allerlei omliggende tempels gezien, ook de Besakih, Ulun Danu, KlungKung, Tirta Empul en nog wat waarvan ik de naam vergeten ben. Dat hebben we in 3 dagen allemaal gezien, beetje de vaart erin gehouden :biggrin: Dus voor mijn gevoel had ik in die 3 dagen half Bali al gezien haha.
Maar wat is er dan met die prijs? Heb ik iets gemist?
Oh nee dat hebben wij nooit betaald. Maar misschien zitten zijn dan nog langer in de auto echt van 's ochtends vroeg tot begin vd avond ofzo?
Of andere extra’s?
Ja vond het wel jammer van die rijstvelden, ook nog naar de Tegalallalang geweest maar toen regende het :retard: Het was niet echt een topdag.
Maar in Java moesten ze heel hard lachen toen ik dat vertelde wat zij vinden hun rijstvelden veel mooier :teeth:
En het was ook heel indrukwekkend moet ik zeggen.
Leuk vooruitzicht, wanneer gaan jullie? Wij zijn net terug van onze eerste reis naar Bali en hebben genoten. Ik zou zeggen ga lezen, lezen, lezen, verslagen op internet, foto’s kijken, zo krijg je een indruk van wat jou het mooiste lijkt. Zo hebben wij het ook gedaan, maak een lijstje en bespreek dit met je chauffeur, hij kan je meenemen naar nog meer mooiere plekjes waar weinig toeristen komen. Wij zijn 3 dagen met een chauffeur op stap geweest en zoveel gezien en op zoveel mooie fotogenieke plekjes geweest. Verder zitten jullie in Sanur begrijp ik, erg leuk is om dan naar Nusa Lembognan te gaan, huur een scooter en toer het eiland rond, je komt op prachtige verlaten strandjes, knalblauwe zee, goed snorkelen, kleine dorpjes, mangrove, mooie kustlijn, dreambeach, zeewierteelt met de brug naar Ceningan eiland, kortom enorm mooi eiland met zoveel te doen en zoveel te zien, maar ook goed te doen op 1 dagje met de scooter. Maar het leukste is natuurlijk om er te overnachten. Gili’s is ook prachtig maar daar zou ik inderdaad ook meerdere nachten blijven. De snorkeltoers worden je overal aangeboden op de gili’s, dus dat is geen probleem. De Legong dansvoorstelling vonden wij ook niet echt bijzonder, het is wel mooi om te zien, maar na een half uur heb je het wel gezien, maar dan moet je nog een uur zo zijn er nog veel meer tips, ik zeg, ga lekker dwalen over het internet, reisverslagen lezen, dan heb je zo heel wat A4-tjes vol met ideeen, en bedenk je je dat je nog 2 weken moet bij boeken, haha fijne reis!
Oja, er zijn veel gidsen op Bali, wij hadden een nederlandssprekende gids:
I ketut kumara giri
hand phone: 081 246 506 87 of email: [EMAIL=“giri_bali05@yahoo.com”]giri_bali05@yahoo.com
Als je hem mailt heb je de volgende dag antwoord!
Leg je wensen uit en hij maakt een mooie trip voor je, een hele dag in de auto 8-10 uur kost tussen de 350.000 - 450.000 RP - net aan welke route je gaat rijden
Fijne man, die keurig rijd, nederlands spreekt en je heel veel informatie geeft, wij waren erg tevreden!