Ik zou graag jullie hulp willen inroepen, wij zijn namelijk een beetje de weg kwijt in onze Bali planning.
Vanaf 14 - 27 Juni gaan wij voor de eerste keer naar Bali. Super zin in natuurlijk! De afgelopen weken ben ik dan ook al flink aan de slag geweest met het uitstippelen van onze route.
Op het internet kom ik 101 mooie plekken tegen op Bali, helaas zijn we er maar 12 dagen…dus onmogelijk om alles te zien.
Daarom zou ik heel graag van jullie advies ontvangen.
Wij zijn een stelletje van begin 30, allebei een mega drukke baan (dus deze vakantie is ook bedoeld om even bij te komen…strand is dus een musthave!)
Daarnaast willen we ook de aller mooiste plekken van Bali zien. S’avonds de gezelligheid kunnen opzoeken; ergens hapje eten, drankje etc. (geen Kuta!)
Ik had het volgende schema een beetje uitgedacht:
eerste paar dagen in Sanur (scootertje huren en vanuit hier een paar uitstapjes maken, mooie stranden opzoeken)
vanuit Sanur willen we 2 nachten naar Gili. Welk Gili eiland raden jullie aan?
weer terug naar Bali en dan paar dagen verblijven in Ubud.
en dan nog 1 plek waar we de laatste paar dagen willen verblijven ik zat te denken aan: Lovina, Amed of Padang Bai. Welke plek raden jullie aan voor een paar dagen? Waar is het meeste te doen?
Ik ben erg benieuwd of jullie misschien nog tips, suggesties hebben op mijn bovenstaande planning. Is bovenstaande te doen in 12 dagen? Of zijn we dan alleen maar aan het reizen?
Raden jullie aan om alle overnachtingen voorafgaand te boeken? Het is natuurlijk Ramadan, ik begreep dat het dan erg druk is.
Je hebt maar 12 dagen, in die 12 dagen zou ik geen gilis proppen. De boot doet er maar een paar uurtjes over, maar je hebt ook de transfer naar de haven en de wachttijd. Als je om 7 uur vertrekt in het zuiden van Bali kom je vaak pas begin van de middag in je hotel aan.
Padangbai is de plek waar de meeste boten naar de Gilis vertrekken. Je kan ook kiezen voor Amed of Benoa/Sanur.
Als je naar de Gilis wilt gaan zou Sanur - Gili - Pandangbai - Ubud een optie zijn. Dit is tevens de optie met de minste reistijd voor deze route.
Zou je echter de vraag stellen wat je in 12 dagen Bali moet doen, dan zou ik kiezen voor Sanur, Ubud, Lovina en als je tijd over hebt Munduk.
P.S. Voor een scooter heb je officieel een motorrijbewijs nodig.
Klinkt goed. Ik ben zelf in Ubud, Gili Trawagan en Lovina geweest.
Allemaal leuk. Ubud, leuk dorpje vlakbij rijstvelden. Gili Trawagan; snorkelen/duiken tussen schildpadden. Geen verkeer en politie. Mushroomshakes. Is het grootste eiland van de 3 maar je loopt in een paar uur het eiland rond…
Lovina; dolfijnentocht. Duiktocht naar Menjagan. Mooiste koraal wat ik ooit gezien heb.
Veel plezier.
Ik ben drie weken naar Bali geweest afgelopen jaar. Ik verbleef zelf in Sanur, na een aantal uitstapjes zou ik Kuta ook zeker niet aanbevelen, zo toeristisch! Als je toch naar een ander eiland gaat en vanwege de “korte periode” die je daar verblijft, zou misschien Nusa Lembognan of Nusa Dua een mogelijkheid zijn? Dat zijn ook prachtige eilanden, ook om te duiken/snorkelen! Veel plezier!!
ik ga voor het derde jaar heen het is er super.
neem even contact op met ketut 0062812465068
hij is een zeer betrouwbare gids en spreekt nederlands hij kan je zo rondleiden.
gr zwolly
Updated - - -
vanaf amed is de korste route met de boot naar gilli het zijn super snelle boten en ik ben er vreselijk misselijk op geworden
Super bedankt voor jullie reacties! Fijn.
@ Jenny: we gaan je advies opvolgen en voor: Sanur - Gili - Pandangbai - Ubud. Ik twijfel alleen nog over Padangbai. Is hier genoeg te doen? Of is Amed leuker?
Wat vinden jullie van Sanur? Ik las vandaag ergens op het internet dat er niet zo veel te beleven is. Erg rustig?
Raden jullie aan om alle accommodaties voorafgaand te boeken? (ivm hoogseizoen en Ramadan)
Vanuit Padangbai kan je meer doen dan vanuit de Gili’s. Ik snap denk ik je vraag niet helemaal?
Persoonlijk vind ik Amed leuker. Maar nadeel van Amed is dat je langer onderweg bent naar Ubud en jullie reizen al vrij veel in een korte tijd. Ik zou eerder een plek schrappen dan naar Amed gaan, zeker omdat het een eerste trip is, je moet acclimatiseren en een jetlag hebt.
Laat de Gili’s lekker links liggen. Wij komen net van Trawangan af: wat een arremoede. Koraal is dood, strand goor, straat en ‘boulevard’ nog smeriger. En verder een grote bouwput in het noord/westen vh eiland. En veel jong huppelmeisjespubliek. Niks Bounty eiland dus…
Wat mij betreft zijn de Gili’s ten onder aan het gaan aan eigen ‘succes’.
Mocht je toch willen gaan wees zo slim om tickets voor de overtocht lokaal te regelen. Ik had een retourtje incl ophalen (Candidasa) en wegbrengen (Sanur) vanuit Padang Bai 700k
Hoi Jenny, Sanur is relatief rustig, overnachten bij Gardenia Guesthouse. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Heerlijk ontbijt! Mocht je willen kitesurfen, dit is de plek. Strand is niet heel geweldig, op zich niks mis mee maar we hebben mooiere gezien op Bali. Je ziet altijd wel mensen vliegeren op het strand, en die vliegers zijn gróót, ze moeten ze meestal wel met een hele groep vasthouden.
Ubud, altijd leuk. Overnachten bij Nick’s Pension, superlokatie. Vraag om een huisje bij de rivier. Vanaf de receptie loop je langs een rijstveld en is het ineens net of je in de jungle zit. Heel stil, maar als je via het bruggetje over de rivier gaat, paadje door en je staat op de drukke Monkey Forest Road waar je heel veel winkeltjes en eetgelegenheden vindt.
Zelf vind ik Lovina niet veel aan, maar voor een dolfijnentocht wel leuk. Voor het strand hoef je er niet naartoe te gaan, smal, zwart zand, troep…
Munduk zoals hier al eerder werd gezegd is ook leuk, weer een heel ander beeld van Bali. En mocht je vanuit Ubud naar Lovina gaan is dat nog wel een leuke tussenstop. De hotsprings zijn daar heerlijk om te badderen. Is niet zover van Munduk. Mocht je in Munduk naar de waterval willen gaan doe het dan via een gids, die brengt je naar een andere waterval als de route die je zelf kan doen via de bordjes volgen. Die via de gids is een mooie en die andere is niet zo heel bijzonder. Gili Trawangan als je wilt partyen (je wilt niet weten hoeveel kratten bier er daar worden uitgeladen uit de boot…) Meno is de rustigste en Air zit er een beetje tussenin. Super om te snorkelen of evt. duiken. Geen verkeer, alleen paardenwagen en fiets. Het is idd. minder rustig als een paar jaar geleden maar als je daar geen referentie aan hebt en er voor het eerst komt is het supermooi. Maar heb je dat er voor over want je bent al met al toch wel een dag kwijt met reizen. Je wordt opgehaald bij je hotel, zit bij de bootreis in. Overnachten in Padangbai zou ik je niet aanraden… Druk, vies, echt een havenstad/dorp, je wilt er zo snel mogelijk weer weg.
Zelf vond ik Canggu erg leuk. Motortje huren zou ik niet meteen de eerste dag doen hoor, ze rijden echt als een malle. Eerst even wennen…[emoji6]
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Succes met jullie keuzes!
Groet, Karin
Ik heb de admins gevraagd je bericht te verplaatsen. Volgende keer gewoon even kopiëren en geen linkje plaatsen, dat houdt het forum wat overzichtelijker.
Zo Karin ,je onderwerp is verplaatst naar het juiste landen forum,heb ook even je titel veranderd!(anders schept dat toch maar verwarring)
Met vriendelijke reisgroet,
georgessiam Forum Admin.
Als je nog meer tips wilt weten over accommodaties en wat erg leuk is om te zien en doen, is dit een aanrader om naar te kijken: Baliplus Magazine!
Je kan hier info vinden over outdoor activities, waar je kan verblijven, goede eettentjes en tips and tricks!
Groeten,
Susanne
Updated - - -
Hoi Klaartje!
Als toevoeging op de tips van Jenny:
Als je nog meer tips wilt weten over accommodaties en wat erg leuk is om te zien en doen, is dit een aanrader om naar te kijken: Baliplus Magazine!
Je kan hier info vinden over outdoor activities, waar je kan verblijven, goede eettentjes en tips and tricks!
Ik ben zelf net 2 weken met mijn 3 jarige dochtertje naar Bali geweest. Wij zijn een paar dagen naar Sanur geweest, Putri’s Homestay, leuke en goede accomodatie en 5 min lopen van het strand. Ik vond Sanur wel een leuk plaatsje, toeristisch maar net goed. Het strand was goed maar water dreef idd nogal wat in. Wat ik wel heel leuk vond is dat er langs het hele strand een pad loopt, je loopt dan langs alle dure resorts en ook leuke strandtentjes, eethuisjes etc. Een superleuke wandeling en dan over de gewone weg met alle winkeltjes weer terug. 's Avonds is het rustig maar je hebt er zeker wel wat te beleven.
Daarna zijn we een paar dagen naar Ubud geweest, supertoeristisch maar heel leuk plaatsje.
Verder hebben we 3 dagen een taxichauffeur gehuurd die ons overal naar toe bracht waar we naar toe wilden om te zien en binnendoorweggetjes etc.
Zo heb ik heel veel van Bali gezien en dat is prachtig.
Daarna een paar dagen naar Kuta…sja…wat moet ik van Kuta, Legian, Seminyak zeggen…leuk om gezien te hebben maar als je naar Bali gaat om alleen naar Kuta te gaan dan kan je beter een strandvakantie naar Turkije of Spanje boeken, veel dichterbij. Maar vond het wel leuk om even gezien te hebben.
Misschien heb je hier nog iets aan . Ik zelf vind sanur super rustig zeker niet maar ben er altijd in augustus september.
Mei/juni is rustiger wat betreft hotels zijn er voldoende.
Ik zelf vind lovina super leuk als je op de goede plaats zit dicht bij monument van de dolfijn.
Vandaar uit kun je heel leuk met scooter naar munduk en naar het bratan meer vis eten heerlijk.
Zuiden is erg hectisch met de scooter kunt ook de locale bus pakken naar kuta 20 cent pp.
Gillis’ zijn inderdaad overspoeld maar nog wel een prachtige zee met betoverende stranden gaan er ieder jaar wel even naar toe.
Vanuit lombok met de boot .
Veel plezier in het prachtige Bali .