Spanning stijgt - algemene reistips gezocht!

Dag allemaal, selamat malam!

Nou, na jaren aan wikken en wegen heb ik besloten over al mijn kleine angsten heen te stappen en in augustus in mijn eentje richting Bali te vertrekken. Niet voor een paar maanden - zoals ik in eerste instantie van plan was - maar eerst maar voor drie weken (omdat dat eigenlijk al spannend genoeg is). Nu duurde de langste vlucht die ik heb meegemaakt slechts 5 uur en is Bali toch echt een reis waarvoor ik 17 uur aan één stuk in dat vliegende bakje moet gaan zitten. Hoe kom ik die tijd door? Wat kan ik tegen een jetlag doen? Wat doen jullie tijdens zo’n lange vlucht?

Voor de eerste dag (of twee?) dacht ik er aan om een wat luxer onderkomen te boeken in Sanur; een privékamer met airco, bijvoorbeeld. Is dit iets wat jullie me ook aan zouden raden? De rest van mijn vakantie ben ik van plan in hostels te verblijven. Hebben jullie tips voor het hoe te bereiken van Sanur vanaf het vliegveld? Gewoon daar een taxi aanklampen of liever kijken of ik iets kan regelen met het hotel? (En als ik dat met het hotel wil regelen, hoe doen jullie dit vanuit Nederland?) Ik kom om 21u aan in Denpasar en gok dat ik dan zo snel mogelijk al mijn angstzweet van me af wil spoelen haha.

Zoals jullie lezen: een hoop vragen van een leek. :wub: De spanning stijgt nu al de pan uit, maar zin heb ik er zeker in!!
Mocht iemand zin hebben om mijn verhaaltje te lezen en te antwoorden, mijn dank is groot!

Liefs,
Wortelbrood

Wat leuk en knap van je :slight_smile: Ik hoop voor je dat het bevalt en meevalt allemaal en dat dit het begin is van heel veel mooie reizen :slight_smile:

Ik vermaak me altijd prima tijdens vluchten. Neem wat te lezen mee, eet wat. Filmpje kijken. Proberen te slapen. Rondlopen. Zoiets. De tijd ‘vliegt’ :wink:

Wat bij mij helpt tegen een jetlag: meteen bij aankomst aanpassen aan ritme. Dus voor jou: meteen douchen en naar bed. Wekker zetten volgende ochtend. Kiezen op elkaar en na misschien wat brakke eerste dagen is alles ok. Maar… dat werkt voor mij. Geen idee wat jij of anderen vinden. Als ik echt gebroken was ging ik weleens een middagdutje doen.

Geen idee hoe je van vliegveld makkelijk in sanur komt, ben er nog nooit geweest. Maar als ik je verhaal zo lees vind je het nogal spannend allemaal? Dan zou ik gewoon bij hotel kijken of ze pickup service hebben en dat regelen. Kan vaak gewoon via website van hotel.

Hoi Wortelbrood,

Wat betreft de vlucht: het is inderdaad lang, maar met het afwisselen van wat lezen, film kijken, slapen, eten, etc. zoals Ilse aangeeft gaat het inderdaad vaak wel vrij snel voorbij. Het scheelt wel als je goed kan slapen in het vliegtuig. Als je ineens 5 uur later wakker wordt dan is er natuurlijk alweer een groot deel van de vlucht voorbij! Dat je zegt 17 uur onderweg te zijn doet me vermoeden dat je met KLM vliegt. Die geven je volgens mij geen oordopjes en slaapmasker; dat zou je eventueel zelf mee kunnen nemen.

Van het vliegveld naar Sanur is niet zo ver, dus je kan best een taxi nemen. Gewoonlijk wordt aangeraden om gebruik te maken van de blauwe taxi’s van de Blue Bird Group (‘Bali Taxi’). Die rijden met de taximeter en dan hoef je dus niet te onderhandelen. Op het vliegveld hebben ze echter een contract met één taxibedrijf (Ngurah Rai Airport Taxi) en die rijden niet met meter. Er hangt daar bij de taxibalie een officiële prijslijst, en voor de ‘Sanur Area’ is de officiële prijs momenteel 150.000 rupiah (zo’n 10 euro).

Heb je verder al een plan voor de drie weken? In drie weken heb je wel tijd om meer dan alleen Bali te bezoeken (combineer het bijvoorbeeld met Lombok en de Gili-eilanden, of met een uitstapje naar Java).

Groeten,

Erwin

1 like

Dank voor jullie reacties Ilse en Erwin!

Dat de tijd zal ‘vliegen’ klinkt me als muziek in de oren! Gelukkig ben ik inderdaad een vrij makkelijke slaper. Aan een slaapmasker en oordopjes had ik zelf ook al gedacht. Ik vlieg inderdaad met KLM (het was de enige directe vlucht die ik kon vinden en dat stelde me toch wel enigszins gerust haha…). Ik ben nu bezig met het boeken van een hotelletje voor de eerste nacht, ik zal eens kijken of ik via daar ook contact op kan nemen met het hotel. Hoewel het - als ik het zo beluister - net zo makkelijk is om een taxi aan te klampen. Als ik maar snel in een bedje kan duiken! Denken jullie dat één dag een slaapplek vastleggen voldoende is of (gezien al mijn hoofdelijke hectiek) wellicht toch voor twee dagen wat boeken?

Mijn idee was om de eerste avond/twee dagen in Sanur te blijven, zodat ik bij kan komen van de vlucht met een strand in de buurt. Mijn ‘plan’ is om het lekker rustig aan te doen in die drie weken, mijn tijd te nemen om alles te zien wat ik wil zien en me juist niet te sterk vast te houden aan een plan. Natuurlijk ben ik wel research aan het doen naar plaatsen die aangeraden worden door medereizigers en kwam ik tot nu toe uit bij Sanur, Ubud, Padang Bai en/of Amed, om vanuit één van de laatste twee naar Gili Air te gaan. Het noorden zit ook nog ergens in het achterhoofd, maar daar weet ik op dit moment nog te weinig van. Canggu kreeg ik overigens ook getipt van een (Balinese) vriendin. Ik wil vooral ook in staat zijn om open te staan voor het ontmoeten van mensen en weet dat als ik in mijn hoofd een strak plan ga planten, ik er moeite mee ga krijgen om daar vanaf te wijken. Neemt natuurlijk niet weg dat als iemand nu denkt “Wortelbroodje, jij moet écht naar (…) want dat is dé place to be!” ik die tips met alle liefde in ontvangst wil nemen. :biggrin:

Lang verhaal kort: alle spanning over boort en gaan met die banaan!

Persoonlijk zou ik in elk geval voor twee nachten boeken. Dan heb je na de eerste nacht de hele dag om een beetje bij te komen en een plan te maken voor de volgende dag, in plaats van dat je meteen op zoek moet.

Ik zou als ik jou was toch Lombok toevoegen aan je plan (of in elk geval de mogelijkheid daartoe in je achterhoofd houden). Je zou bijvoorbeeld kunnen gaan voor een ruime week Bali (bijv. Sanur - Noord-Bali - Oost-Bali), en dan met de boot naar Gili. Als je daar een dag of drie blijft kun je vanaf daar verder naar Lombok (wellicht een dag of vijf), en daarna van Lombok terugvliegen* naar Bali, en dan de laatste paar dagen in Ubud verblijven en misschien nog iets in het zuiden niet te ver van het vliegveld (Sanur, Kuta, Jimbaran, of het zuidelijke schiereiland).

Je kan dan altijd nog vanaf Gili weer gewoon de boot terug nemen naar Bali als je toch niet verder wilt, maar je houdt dan in elk geval de mogelijkheid open voor Lombok. Lombok is (met uitzondering van het gebied bij Senggigi) minder toeristisch dan Bali dus je vindt iets meer het traditionele Indonesië. En het is islamitisch in tegenstelling tot het hindoeïstische Bali, dus ook wat dat betreft wat afwisseling en het zien van andere culturen.

• Dit is een half uurtje vliegen. Je kan makkelijk een paar dagen van tevoren hier nog een ticket voor boeken, voor 20 tot 30 euro ofzo. Een paar jaar geleden heb ik een artikel geschreven over de reismogelijkheden tussen Bali-Gili-Lombok, wellicht dat je daar ook iets aan hebt: Reizen naar de Gili-eilanden | In de Archipel

Ik ga je tip zeker weten in mijn achterhoofd houden Erwin! Zoals je het omschrijft klinkt het inderdaad do-able en helemaal niet duur (om te vliegen). Het hindoeïsme trekt me heel erg en het islamitische minder, vandaar dat mijn keuze op Bali viel, maar afwisseling en minder toerisme zijn inderdaad goede overwegingen om te maken. Pin me nergens op vast, maar wie weet! :wink:

Hai wortelbrood

Ik ga zelf ook voor het eerst alleen naar Bali 3 wkn maar pas in Sept.

Ik heb hotel paradise plaza in Sanur en kan je een nr geven van een chauffeur uit den passar. Als je met hem contact opneemt kun je voor een vaste prijs je rit vast leggen.

Ook heb ik zelf nog een persoon ontmoet via FB die een kleine reis organisatie heeft en je het eiland laat zien van s’ochtends vroeg tot s’ avonds laat voor 45,- hij laat de niet toeristische plekken zien.

Ik ga zelf eerst 5 dgn naar ubud en dan 12 nachten baar sanur. In die 12 nachten ga ik nog 3 dgn naar gili trawangan en ga 1 a 2 dgn naar singaraja naar een weeshuis en ga daar een uitje met de kinderen doen. Ook bezoek ik in ubud een weeshuis, mocht jij toevallig nog plek over hebben in je koffer en je wilt misschien ook naar het weeshuis in ubud hoor ik graag of je wat speelgoed voor ze mee wilt nemen, heb al 3 tassen vol en gedoe met qatar die het niet voor een gereduceerde prijs wilt meenemen :frowning:

Bericht me anders even via fb als je interesse hebt. Ben benieuwd wat jij allemaal gaat doen.

Fb is kimberley schut, hoofddorp

Groetjes kimberley

Hoi Kimberley,

wat een leuke plannen heb je! Toevallig ben ik er ook eind augustus/begin september, jij ook? Om meteen antwoord te geven op je vraag: omdat ik van plan ben dagelijks rond te reizen, ga ik met backpack (en zo lichtgewicht mogelijk) op reis. Als dat niet zo was geweest had ik graag wat meegenomen, klinkt hartstikke goed. Aan het hotel dat je geboekt hebt te zien, heb je een wat groter budget dan ik haha! In de trend van het zo goedkoop mogelijk reizen en de hostels, wil ik de eerste (twee) nacht(en) max 30 euro uitgeven aan een hotelkamer. Maaaar als ik booking zo bekijk moet dat prima lukken.

Mag ik vragen hoe jij bij jouw activiteiten bent gekomen?

Ja ik heb een combi reis geboekt via corendon 19dgn 1581,- ofzo en dat was alsnog goedkoper dan de vlucht en die hotels los. Betaal wel extra voor gili natuurlijk en evt voor singaraja tenzij ik in het weeshuis mag slapen maar in die details ben ik nog niet bezig. Dat kan ik altijd ter plaatse nog evt boeken.

Ik wilde ook graag even zen worden :wink: maar vond het ook wel wat spannend dus deels georganiseerd en deels niet.

Ik was toevallig getagd in een bericht 10 dingen die je op Bali moet doen en via daar reageerde weer iemand. Hebben elkaar nu op fb en zijn vriend heeft weer een van de weeshuizen waar ik heen ga. Met toeval zit die 400 meter bij mijn hotel in ubud vandaan. Daar zit ik in pertiwi. De app trip advisor is wel handig om te downloaden en op booking.com is idd genoeg te vinden. Vaak betaal je dan wel een toeslag dan dat je bij het hotel zelf boekt op de website.
Het nr van de chauffeur kreeg ik van iemand waar ik een muziek instrumentje mocht ophalen voor de weeskinderen die zat per toeval ook in pertiwi in ubud.
Helaas ga ik pas zelf 29 Sept dus dan ben jij alweer thuis anders had het zeker leuk geweest even te meeten.

Mocht je nog naar gili gaan ik ken dus iemand die tickets verkoopt voor 32,- voor de fastboat als je ze hier koopt zijn ze 50-100,- probeer daar zoveel mogelijk te regelen en goed onderhandelen. Ik kom er dan wel vandaan maar ben voor hun gewoon een belanda (hollander) die ook nog eens de taal niet spreekt hahah ben er ook nooit geweest dus die stijgende spanning krijg ik ook nog wel :slight_smile:

Als je budget kleiner is zou ik idd overwegen om misschien gili niet te doen, het schijnt daar wel wat duurder te zijn en of je er hostels hebt geen idee.

Groetjes Kimberley

Over hostels: hostels zoals in Europa - met slaapzalen en stapelbedden - heb je in Indonesië niet zo veel, voor zover ik weet. Wellicht zijn er een paar in Jakarta en de meest toeristische plaatsen op Bali. De goedkope onderkomens zijn meestal homestays. Dit varieert van heel simpel en precies zoals de naam suggereert ‘verblijven bij iemand thuis’ tot meer professioneel vergelijkbaar met bed & breakfasts zoals in Europa. Op de Gili-eilanden zijn ze meestal van dat tweede type, met privékamers of bungalows (soms gedeelde badkamer), voor 10 tot 25 euro per nacht.

Goed idee om in Sanur te beginnen, is een wat rustigere badplaats met veel romantische plekjes , het heeft nog echt een Balinese sfeer, vooral richting de haven (pantai Sanur).
Langs het gehele strand loopt een 5 km lang verhard wandelpad, met aan de ene zijde het mooie witte zand en aan de andere zijde van het pad de hotels die met hun achterzijde naar het strand gericht zijn. Hier kun je op het strand dineren of iets drinken, dit kan niet in Kuta. Leuk om hier een hotelletje te boeken. Zoek je een goed en comfortabel guesthouse, kijk dan eens bij Jambu Inn, ligt ongeveer 100 meter van het strand, ik heb er goede ervaringen mee.
Omdat je van backpacken houdt en low-budget, dan zou je ook kunnen overwegen om naar het eilandje Nusa Penida te gaan, is nog vrij primitief en nog niet commercieel, is gemakkelijk met een fast boat te bereiken vanuit Sanur. Op de site van “Actief in de Tropen” vind je heel veel informatie hierover. Vanuit hier zou je ook nog twee andere eilandjes kunnen bezoeken: Lembongan dan Ceningan. Vanuit Nusa Penida zou ik teruggaan naar Bali met de ferry. Deze komt aan in Padangbai, ook hier heb je vele guesthouses en de omgeving is ook echt Balinees. Ga vanuit Padangbai naar Ubud, dit stadje is een must. Ondanks dat het zeer toeristisch is en commercieel, is het toch een ideale verblijfplaats op Bali. Er is heel veel te doen en te beleven. En buiten Ubud vind je prachtige rijstvelden en hele mooie desa’s. Je kunt hier best lang verblijven zonder je te vervelen.
Op de site van “Actief in de Tropen” vind je ook veel fiets- en wandelroutes, die je vanuit Ubud kunt maken, ze zijn allemaal gratis te downloaden.
Houdt er wel rekening dat reizen op Bali heel veel tijd vraagt, zeker als je wilt backpacken. Ik zou het noorden van Bali laten schieten en ook Lombok en de Gili’s.
Wil je nog graag meer informatie, mail me maar. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn tips.
Succes met de voorbereiding,
Hans

Hè wortelbrood super je eerste reis naar Bali. Je schrijft rechtstreeks naar Bali te vliegen met KLM is niet helemaal juist .
KLM maakt tussenstop om te tanken in Singapore . Maar de reis geloof me valt echt mee nooit geen last nergens van. Advies aan jou is in elk geval 2 nachten sanur is echt beter even rust lekker goedkoop eten op de sindhu markt . Ik zelf ging lekker via candidasa naar amed dan door naar pemuteran .
Ook is het mooi nusa penida en nusa lembongan aan te gaan. Met fastboat vanaf sanur.
Leuk betaalbaar nieuw luxe hotel nesa sanur onder de 30 euro incl ontbijt.
Heb je niet heel veel te besteden is gilli trawangan vrij duur.
Hoop dat ik je wat heb geholpen.
De prijs die kimberlytatiana betaald voor 19 dagen is extreem hoog.

Y62 klm vliegt wel rechtstreeks want deze vlucht kon ik ook kiezen maar heb voor qatar gekozen. Het had vast goedkoper gekund maar als ik deze hotels en mijn vliegticket los zou boeken zou het nog 400 duurder zijn. Ik snap dat er hostels etc zijn maar ik hou gewoon van wat luxe :slight_smile:

Ga er geen welles nietusvan maken KLM heeft altijd tanktops vlieg al 20 jaar naar indonesie .en zal je vertellen ik vlieg nu in hoogseizoe1250 euro dus …l

Dan ben ik er 6 weken en redelijk luxe apartement ������

Bedankt voor de tips iedereen! Ik neem het allemaal mee in mijn hoofd!

Over de directe vlucht: daar zul je vast gelijk in hebben Y62. :slight_smile: Een kenner zal het wel weten. Echter, wat ik onder een directe vlucht versta is dat je met hetzelfde vliegtuig landt in Bali als waarmee je vertrokken bent uit Amsterdam. Daarnaast beslist iedereen natuurlijk zelf hoeveel geld hij/zij uit wil geven op een vakantie en dat Kimberley kiest voor wat meer luxe is helemaal aan haar! Ik heb overigens ook genoeg geld te besteden, maar vind het juist een uitdaging om zo goedkoop mogelijk te reizen. Dus hier en daar een financiële uitspatting (om iets te doen, ergens te slapen, wat dan ook) is ook ingecalculeerd. Ik heb overigens 730 euro voor mijn vliegreis met KLM betaald. Dat had veeeeel goedkoper gekund (lees: 400 euro) maar het was me veel waard om niet 40 uur onderweg te zijn!

Over hostels: ik heb er toevallig een aantal op Booking voorbij zien komen maar geloof je gelijk als je zegt dat het er niet veel zijn IdA. B&B’s en homestays zijn ook meer dan prima, het gaat mij er meer om dat ik op plekken kom waar ik gelijkgestemden kan ontmoeten. Ik hoef niet per se iedere avond luxe!