Reisschema Bali, Lombok en JV

[HR][/HR]We hebben enorm zitten puzzelen en zijn toch op Bali, Java, Lombok uitgekomen (ik wilde eerst misschien een wat minder gebaande route maar het is onze eerste keer Indonesie en dan kom je toch sneller hierop uit)

Ik heb nu een route maar ik heb geen idee hoe haabaar het is. Heb uiteraard veel gegoogeled en het zou volgens mij moeten kunnen maar sommige stukken zijn nog wat onduidelijk.
We zouden vanuit Ubud de vroege boot naar de Gili’s nemen zodat we daar om 10 uur zijn.Dan hebben we dus 3 dagen Gili’s
De vierde dag dan vroeg naar Lombok en dus 3 dagen Lombok.

Dan met de snelle boot terug naar Bali en over land naar de haven en overvaren naar Ketapang (Java). Ik twijfel hier alleen nog of we niet 1 dag minder Lombok moeten doen en dan nog dag op Bali moeten doorbrengen, ergens tussen Ubud en Gilimanuk (haven) in. Wat zouden jullie aanraden? Ik vind het ergens zo zonde dat we anders alleen Ubud zien maar ik lees wel veel dat mensen Lombok mooier vinden dan Bali
En die dag op Bali zou wellicht ook wat meer rust brengen omdat we anders dus op 1 dag van Lombok naar Java reizen.

Op Java wil ik graag de Ijen vulkaan op (vlakij Ketapang toch?) Dat doe je half in de nacht en dan sta je dus om 9 uur alweer beneden. Daarna is het 2 uur rijden naar Kalibaru. We hebben daar dan dus in principe nog een groot deel van de dag. Ik twijfel of die hele dag Kalibaru die we daarop laten volgen dan niet too much is?

Voor Yogja hebben we denk ik wel echt twee dagen nodig?
Of zouden jullie die eerder bij Bandung stoppen?

Hier onder de route:

12 okt AMS – Denpasar
13 okt Aankomst Denpasar – Ubud
14 okt Ubud
15 okt Ubud
16 okt Ubud – Gili’s
17 okt Gili
18 okt Gili
19 okt Gili – Lombok
20 okt Lombok
21 okt Lombok
22 okt Lombok – Ketapang
23 okt Ijen Volcano – Kalibaru
24 okt Kalibaru
25 okt Kalibaru – Malang
26 okt Malang – Kediri
27 okt Kediri – Solo – Yogja
28 okt Yogjakarta
29 okt Yogjakarta
30 okt Yogja – Bandung
31 okt Bandung
1 nov Bandung – Singapore (aankomst om 10:00 's morgens)
2 nov Singapore – AMS (22:50 vertrek)
3 nov aankomst AMS

Ik weet vooral niet hoe haalbaar het stuk tussen Kalibaru en Yogja is, dat wordt wel stevig doorreizen maar dat vinden we op zich niet erg. Concessies moeten we sowieso doen natuurlijk…

Jullie zijn ongeveer 3 weken in Indonesië. In die tijd willen jullie Bali, de Gili’s, Lombok en Java zijn. Persoonlijk vind ik dat veel te veel in die korte tijd. Met name op Java kom je tijd te kort.

Ik zou gaan schrappen. Als je dat écht niet wilt, dan zou ik korter op de Gili’s en Lombok blijven. Je zou bv van de 3 dagen dat je op de Gili’s bent een dagtrip naar Lombok kunnen maken. Bootje heen 's ochtends, tour met de auto, laatste boot terug. Je ziet dan niet alles, maar je hebt een impressie.

In één dag van Lombok naar Java is gekkenwerk.

Twee dagen Yogya vind ik ook al te kort. In de stad kun je je al 2-3 dagen vermaken, en je kan mooie trips in de omgeving maken naar de Borodudur, Dieng en Prambanan.

Vergeet ook niet dat de trip van Kalibaru naar de Bromo best een stuk is, en van Bromo naad Yogya vaak meer dan 16 uur. Het tempo in Indonesie ligt niet zo hoog :wink:

Ik zou nog Sumatra toevoegen.

Jenny ik had al een vermoeden dat van lombok naar java wat ambitieus was, maar ik zag dat t van padang bai naar gilimanu volgens googlemaps 4,5 uur rijden is. Als je dan een vroege boot neemt, zou het in theorie moeten lukken als je een chauffeur huurt maar goed…ik weet niet hoe serieus je google maps in indonesie moet nemen.? Mij leek 4,5 uur over 165 km wel realistisch?

Voor Yogja en Ubud zou ik graag meer tijd uittrekken maar we hebben maar zoveel tijd.

De bromo vulkaan zouden we overigens willen overslaan. Ik denk dat we Ijen mooier vinden en iig minder druk

Overigens vinden wij een dag doorreizen niet heel erg. Zou het op java aan te raden zijn om een eigen chauffeur te huren om iig op je eigen tijden te kunnen reizen en niet afhankelijk te zijn van bustijden en treintijden?

Yogja - bandung doen we sowieso met de trein

Ik kan je geen advies geven. Jij zegt dat je doorrijden geen probleem vindt, dan is het goed.

Ik heb in ieder geval geleerd tijdens mijn reizen door Indonesië (inmiddels meer dan 10) dat je niet een dergelijk strak schema aan kan houden.

Dat je maar weinig dagen in Ubud en Yogya hebt is een keus. Je kán kiezen minder eilanden te doen. Zie m’n websites of de vele andere draadjes op dit forum voor verder advies.

En als je dan toch op Sumatra bent, kun je net zo goed even naar Maleisië! Is vlakbij.

Nou ik geef dat aan omdat ik vaak merk dat mensen een dag van 7 uur reizen “niet te doen” vinden. Wij vinden dat een of twee keer in de reis niet erg als dat betekent dat we meer kunnen zien.

Maar het moet wel háálbaar zijn. Daarom vraag ik het hier ook. Als iedereen hier zegt dat het niet te doen is om van Lombok naar Java te komen in 1 dag, dan neem ik dat aan. Maar als men zegt dat het wel kan maar dat je dan 8 uur aan het reizen bent, dan zeg ik: oke prima, vinden wij voor 1 dag niet erg. Het moet alleen wel kúnnen

@Cecilia: als al jouw 2515 bijdragen aan dit forum net zo nuttig waren als deze, chapeau.

Ik denk dat jullie ongeveer 2 dagen hebben **zonder **reistijd van 7 uren of meer. De rest van de dagen zit je urenlang in treinen, bussen of boten.
Ik denk dat jullie na je reis toe zijn aan vakantie.

Dank je!

Echt als je nou niks nuttigs te zeggen hebt hou dan gewoon je mond. Ik snap echt niet wat je hiermee wilt, maar blijkbaar heb je niks beters te doen.
Oke t is duidelijk dat je vind dat onze route te vol zit maar geef dan gewoon een nuttig advies (waar dit forum voor bedoelt is) of zeg niks. Maar 2 van die flauwe opmerkingen (van hetzelfde caliber dus hoe origineel) en nu weer de suggestie dat we maar 2 dagen zonder reistijd hebben is gewoon een beetje sneu. Volgens mij zitten we 3 dagen op de Gili’s , 3 dagen in Lombok, 2 dagen in Ubud en 2 dagen in Yogja. Geloof niet dat we daar 7 uur per dag aan het reizen zijn.

Het eerste deel van je reis (Bali, Gili, Lombok) is prima te doen.

De rest totaal niet.

Het stuk:

25 okt Kalibaru – Malang
26 okt Malang – Kediri
27 okt Kediri – Solo – Yogja
28 okt Yogjakarta
29 okt Yogjakarta

heb ik gebaseerd op een reisschema van een reisorganisatie. Zij hadden ook de Bromo vulkaan er nog in zitten, maar die laten wij er sowieso al uit. Ik dacht daarom dat het op zich wel te doen moest zijn.

Hallo !

Heb je de vluchten al vastgelegd ?
Jaren geleden deed ik ongeveer hetzelfde … maar waarom naar Denpasar vliegen ?
Ik ging via Singapore meteen door naar Lombok en dan gewoon langzaam terug van Lombok via Bali naar Java .
Scheelt aan transportkosten en reistijd .

Groeten !

Henk .

Hi Henk, ja de vluchten liggen al vast dus daar kunnen we niet meer onderuit.
Was een goede aanbieding, vandaar dat we dat al gedaan hebben :slight_smile: Van singapore naar Lombok was wellicht een beter idee geweest, maar helaas :slight_smile:

In ieder geval heb je wel begrepen wat ik bedoel! Naar Jenny lijk je niet te willen luisteren. Eigenlijk lijk je überhaupt geen advies te willen aannemen van ervaren reizigers.

Een reisorganisatie heeft alles al van tevoren geboekt, en werkt wellicht ook nog met eigen bus. Jij bent nog tijd kwijt met de juiste trein of bus zoeken, hopen dat die op een gunstige tijd gaat, kaartjes regelen, hotel zoeken.

Die dagen dat je ‘stil zit’ in Yogja en Ubud zul je ook veel uren in bussen e.d. doorbrengen want ik neem aan dat je wel Prambanan en Borubudur wilt zien.

Heel Oost-Java door reizen (over land) en Bromo overslaan zou ik nooit doen. Ik vond de Bromo althans erg indrukwekkend, ook de wandeling er naartoe door die buitenste krater heen, vóór zonsopgang.

3 weken Java en Bali is al belachelijk gehaast. Met ook nog Lombok en Gili’s erbij is het gewoon gekkenwerk. Je zult als een Japanner thuis op je foto’s kunnen kijken waar je geweest bent, want ter plaatse heb je amper tijd om dat te beleven. Ik was een paar dagen bij de Bromo, waarvan een paar uur erheen wandelen en meer dan een uur op die kratterrand van het actieve gedeelte; een helicopter kwam wat Japanners droppen die met paardjes het laatste stuk werden gebracht, een kwartiertje op die kraterrand mochten wandelen en toen hup weer door naar het volgende met de helicopter. Ja, dan kan je wel plekken afvinken op je ‘scorelijstje’, maar of ze het nou echt beleefd hebben?

Zoals iemand anders het een keer zei: “Je zult een expert worden op het gebied het interieur van bussen en treinen”.

Misschien toch het overnadenken waard … er zijn een tiental vluchten van Denpasar met Lion Air of Merpati naar Lombok en als je nu al boekt kosten ze maar rond de 20 Euro per persoon ( Promo Ticket - Internet ) en de vlucht duurt maar een ik half uurtje … piepkleine luchthaven en transfer wordt vaak als je op voorhand boekt door hotel of losman verzorgd .
Ik vond de Bromo eigenlijk niet de moiete en dee trip nogal een gedoe en vermoeiend maar ik had dus wel al andere vulkanen gezien .

Henk .

hoi Henk, ik heb inderdaad al gekeken naar de optie om meteen naar Lombok door te vliegen
Maar we komen pas om 11:50 op Denpasar aan en tegen 16:30 gaan pas de eerste vluchten weer naar Lombok.
Ik weet van eerdere reizen naar Azie nog hoe gaar we zijn op de dag van aankomst dus dat wordt dan wel een enorm lange reisdag met jetlag enzo omdat we dan uren op het vliegveld moeten rondhangen.

Jouw omschrijving van de Bromo-expeditie klinkt een beetje zoals ik het denk ik zou ervaren. Ik hou niet van enorme mensenmassa’s en aangezien ik deze trip echt in zo ongeveer elk reisverslag en schema tegenkom, is het er volgens mij altijd megadruk! Geld natuurlijk wel voor meer plekken, maar het is voor mij wel een reden om m over te slaan.

Als we 1 dag Lombok er af halen en die op de route van Lombok naar Java invoegen, is het dan wel haalbaar?

Hallo !

Zoveel ik weet is er b.v. dagelijks om 13.35 en 16.05 een Merpati vlucht . Wat je schrijft met Jet-Lag etc. klopt wel maar of dat niet positief opweegt tegen de gemakken die je daardoor tijdens je verdere reis ondervindt ??? Ik ken jullie prioriteiten niet maar ik zou in het geval je toch naar Bali vliegt en daar blijft , de Gili’s laten vallen . Ik vond de sfeer op Lombok eigenlijk het fijnst van heel Indonesie en ook in Yokja ben ik al enkele keren teruggekomen . Die twee horen voor mij persoonlijk tot de fijnste plekken in het land . Maar is altijd een kwestie van smaak natuurlijk :slight_smile: Haalbaar is je trip ook zo maar dat ligt er aan wat je wilt , enkel reizen … of ook nog een beetje relaxed vakantie vieren :slight_smile:
Het ergst voor mij is het ergens te zijn en te denken … " had ik nu maar … ".

Groeten !

Henk .

Mijn tip was om minder eilanden te doen, en evt Lombok te doen als dagtrip van de Gili’s en die dagen aan Java toe te voegen.

Cecilia’s tip was om Lombok over te slaan en meer tijd aan Java te besteden.

Je zoekt bevestiging van je route, en ik twijfel nog altijd of je wel advies wilt…

Overigens: ik was in augustus bij de Ijen. Het was toen ook ontzettend druk. Ik moest noodgedwongen een tour nemen, want er was in de wijde omgeving geen accommodatie meer te krijgen

Ik heb echter een zeer bijzondere trip gehad. Ik raakte aan de praat met een van de zwaveldragers, en jij vertelde me over zijn werk. Zo indrukwekkend!

@Cecilia en Jenny: ik ben hier juist wel om advies te vragen! Ik post die route tenslotte niet voor niets. Ik wil echt wel aannemen dat het wellicht “gekkenwerk” is maar ik kom hier juist om te peilen of iets echt onhaalbaar is of niet. (ik had Cecilia’s uitgebreide reactie overigens nog niet gezien toen ik op Henk reageerde).
Ik neem jullie adviezen en tips ook zeker wel ter hand. Maar ik baseer mijn schema ook een beetje op die van andere touroperators. Mijn redenering was: als ik een eigen chauffeur regel op Java, zou dat voor ons toch ook te doen moeten zijn (tenzij die organisaties in superbussen rijden maar ik neem aan dat dat niet het geval is).

Maar ik ben er nog nooit geweest en ik kán dus ook alleen maar afgaan op wat ik daar lees en wat er hier gezegd wordt.
Persoonlijk zou ik de Gili’s willen laten schieten, maar mijn vriend wil er heel graag heen. Dus dat is eigenlijk geen optie.
Lombok zou dan de volgende logische keuze zijn, maar ik lees daarover ook weer zoveel leuke dingen…

Maar stel dat we Lombok laten schieten: wat is dan volgens jullie de logische plek in de route om die dagen in te voegen?