@Jenny: die zwaveldragers zijn ook een van de redenen dat we graag naar Ijen willen. Lijkt me heel indrukwekkend! Wij zjin er in oktober dus ik hoop dat het dan iets rustiger is dan in augustus
Na al die adviezen en raad geef ik er ook nog 1 …waarom neem je Thailand er niet bij ?vuurwerk
Lees mijn eerdere bijdrage: ik schrijf dat je te lange reisdagen hebt op Java, weinig tijd hebt in Ubud en weinig tijd in Yogya. Wat zou dan logisch zijn denk je?
Nou … die 2 dagen in Ubud lijkt mij eigenlijk best in orde … ![]()
Thailand hebben we al gezien Paulana. Overigens wil mijn vriend ook graag naar China dus ik denk dat dat misschien leuk is om tussen Bandung en Singapore nog te doen.
@Jenny: ik snap dat ik die dagen dan op Java moet indelen, maar ik vroeg me af of jullie dan tips hebben op welk stuk dat het beste te doen. Tussen Kalibaru en Malang? Of een dag in Malang? Of een dag extra in Bandung?
Ubud twee dagen vinden we oke. Ja je kan er vast 4 dagen verblijven, maar dat zouden we op elke plek wel kunnen.
We hebben helaas geen 3 maanden de tijd.
![]()
Ik zou voor Yogya gaan.
Tja … Bandung … het was wel even een aangename onderbreking maar had ik na een namiddagje wel bekeken … ik vond Surabaya , alhoewel groot , wel een hele belevenis .
Denpasar is niks aan. Je zult waarschijnlijk naar het hypertoeristische Kuta worden gebracht. Of bedoel je echt dat je na een vlucht van meer dan 15 uren, meteen door reist naar Ubud?
Malang vond ik vreselijk, zou ik niet langer blijven dan nodig.
Over je opmerking over mensenmassa’s: Ubud en Yogya zijn ook toeristisch. Mensenmassa’s zul je af en toe niet aan ontkomen. Mooie dingen zijn niet voor niks populair.
Maar ik zou liever in mensenmassa’s iets heel moois zien, dan in 3 dagen achter elkaar 40 uur reizen… en dat het enige wat je ziet van een stad is het hotel en een restaurantje en dan hup de volgende ochtend weer door.
Juist omdat ik die fout wel gemaakt heb in het verleden, raad ik dat af.
Less is more. :cheer:
Nee klopt, ik weet ook wel dat je er niet aan ontkomt maar omdat we keuzes moeten maken trekt Bromo me om die reden minder, en die zwaveldragers bij Ijen juist meer. Ik hoop ook dat het in oktober iets rustiger is dan in juli/augustus.
We reizen trouwens idd vanaf de luchthaven Denpasar meteen door naar Ubud.
Ik heb er ook aan zitten denken om van Lombok naar Surabaya te vliegen, maar dan mis je dus ook half oost-java weer (terugreizen vanaf Surabaya naar Ijen was ook weer 7 uur dus dat schiet niet op)
Ja of we moeten gewoon het idee van die Ijen vulkaan en Kalibaru laten zitten. Dan zouden we wel op Surabaya kunnen vliegen en vanuit daar doorreizen naar Yogjakarta.
Less is zeker more! Helemaal eens, maar kiezen is lastig ![]()
Maar is er bij Bandung niet heel veel te doen? Ik las dingen over een vulkaan, warmwaterbronnen, aardbeienvelden en theeplantages…
Iets heel anders… een leestip.
http://www.hellahaassemuseum.nl/objects/399.html
Erg mooi boek om ook iets meer van het koloniale verleden van Java te begrijpen.
Kiezen is lastig, maar je kan altijd nog terugkomen voor de rest
Nadat ik stage gelopen had op Batam (2001) had ik 4 weken de tijd om te reizen. Ik heb over Java gereisd. Ijen ben ik toen niet geweest, dat kwam pas 10 jaar later…
Vliegen is geen slecht idee. Alleen zou ik niet van Lombok naar Surabaya vliegen, maar naar Yogya. Dat scheelt je écht een lange rit.
Als je dat doet, dan heb je voldoende tijd voor Yogya en omgeving en Bandung en omgeving.
Tuurlijk China is echt de moeite waard evenals Vietnam en Laos, neem een Sabbatical en het lukt allemaal wel
Geld moet rollen ook in Ubud of Yogja,…lol2
Wij waren in november op Java, Bali en Lombok.
Bij de Bromo zijn we geweest en tijdens de zonsopgang stonden we met nog 1 groepje toeristen (iets van 8 personen) en wat lokalen te kijken. Daarna zijn we ook de krater in geweest en in totaal zijn we denk ik geen 50 man tegengekomen. Rustig genoeg dus toen.
Naar welk Gili eiland wil je gaan en waarom? Wij waren in november 2012 op Gili Tr. en mij zie je er niet meer terug. Een beetje vervlogen hippie tijd stijl hangt er daar. En voor het snorkelen kun je ook beter ergens anders heen, is mijn ervaring.
Snorkelen kun je ook mooi doen bij Pemuteran. En dit kan dan eventueel een mooie tussenstop zijn voordat je met de boot oversteek naar Java.
Wij zaten meer aan Gili Air en/of Meno te denken. Over Trawangan hoor ik idd vooral verhalen over dronken Australiers en veel nachtleven. Daar komen we niet voor. Ik zou snorkelen bij Permuteran ook prima vinden, maar mijn vriend is helemaal enthousiast gemaakt door een collega voor de gili’s
En hij houdt heel erg van vissen…dus die Gili’s moeten en zullen er in! ![]()
Maar niet Trawangan inderdaad
Let op dat je telkens maar 1 notificatie van Wereldwijzer krijgt ook als er 5 dingen zijn gepost. Volgens mij heb je al een paar keer antwoorden overgeslagen…
Bij Pemuteran en Menjangan zit meer vis dan bij de Gili’s. Ook zijn daar mooiere en meer diverse koralen.