Weet iemand wat de beste manier is om naar Malang te komen vanaf Bali.Diverse malen wordt Enny’s guesthouse in Malang genoemd. Op internet is het e-mailadres niet te vinden. Heeft iemand dit toevallig?
De beste manier kan voor iedereen verschillend zijn, maar hier zijn er twee:
Met de bus vanaf Denpasar rechtstreeks naar Malang. Nooit gedaan want de reis duurt behoorlijk lang.
Vanaf Bali vliegen naar Surabaya en dan verder met een taxi (2 uur). Volgens mij de snelste optie.
dank voor uw informatie. De bedoeling is dat we via de noordkust van Bali trekken, dan overvaren, de zuidkust van Java en zo verder trekken via Sumatra naar Medan. Van hieruit vliegen we terug naar Surabaya, vanwaar we via de noordkust, overvaren en dan de zuidkust van Bali, na 7 weken zijn we dan weer in Denpasar . Mocht u nog tips hebben dan houd ik me aanbevolen. Tot nu toe is het enige wat vaststaat is dat we in Denpasar landen en in Ubud en Lowina heb ik hotelletjes / guesthouses gereserveerd.
Zojuist heb ik dit Forum ontdekt beste Meerval.
Ik snolde er even in rond, en mijn aandacht werd getrokken door «Naar Malang».
Ja, Malang ken ik als mijn broekzak, omdat er al één jaar woon. Niet in Malang zelf, maar op 20 km ervan in de bergen : in Kota Batu = de Stad op de Rots, waar de lente eeuwig is.
Vanuit Denpasar naar Malang ?
Ja, er zijn twee verschillende door de hand liggende mogelijkheden.
Van Denpasar vliegen naar Surabaya ( luchthaven Juanda ). Dan naar Malang, na een kort bezoek aan Surabaya, waar er niet zoveel te zien is. 90 km.
Van de vlieghaven loopt er een tolweg halverwege naar Malang. Daar waar tolweg ( voorlopig ) doodloopt op de gewone weg naar Malang, zijn er in het stadje Porong verschrikkelijke verkeersopstoppingen. - ik stond al er uren in stil.
De normale reistijd tot Malang is gewoonlijk-gewoonlijk drie uur.
Het traject is wel interessant : even vóór Porong, ziet u aan u rechterzijde de gevolgen van een mislukte boring naar petroleum : een ijselijk of liever hete moddervlakte. Huizen die ruïnes zijn geworden, hier en daar rookpluimen, wanhopige mensen die om geld vragen. Ja, even voor Porong is er een alternatieve weg die naar Malang voert en die ik dikwijls neem om de traffic jams te vermijden : macet-macet terus.
Eens voorbij Porong aan de splitsing naar Pasuruan ( richting Bali ), kan men weer opschieten.
Verder ziet rechts de vulkaan Arjuno met haar eeuwige rookpluim en links het massief waar de vulkaan Bromo inligt : nog steeds zijn er uitbarstingen die u van ver kan zien, aan een stoomwolk; en heel ver de berg Semeru haast zo hoog als de Mont Blanc - maar te warm om sneeuw erop.
Dan Malang…
Hoe van Surabaya naar Malang ?
De trein - ik heb hem zijn rijden - zou ik niet nemen.
Er zijn geklimatiseerde bussen ! : OK ! Taxi - niet zo duur, maar het kan goekoper. Een auto huren met chauffeur kost ongeveer IDR 200.000. Af te raden is zelf te sturen, want bij een accident is de vreemdeling altijd in fout : orang asing selalu salah !
Een hotel reserveren in Malang is absoluut niet nodig : er zijn er zo veel tegen alle mogelijke verschillende prijzen : vanaf ( een deftig hotel ) IDR 150.000 per nacht voor twee personen, ontbijt inbegrepen. Zie bijvoorbeeld Splendid Inn, juist naast het gemeentehuis van Malang.
De tweede mogelijkheid is over de weg van Denpasar naar Malang.
Weer is er een overvloed van bussen met air conditioning tegen democratische prijzen vanuit Denpasar. Doe het gedurende de dag, dan ziet u nog iets. Reistijd Denpasar - Malang ongeveer elf uur - maar het kan natuurlijk meer zijn, alhoewel er op de weg haast geen opstoppingen zijn; alleen soms een hogere wachttijd voor de ferry.
Sitibondo - Probolingo - Pasuruan - Purwodadi - Singosari - Malang.
Maar-maar, als u toch in Oost-Jawa reist, maak van de gelegenheid gebruik om Situbondo af te slaan naar Bondowoso om de Ijen-krater te bezoeken : onvergetelijk !
En verder, de vulkaan Bromo aan te schouwen; ja, nog steeds brommelt Bromo : niet steeds is de krater te benaderen - licht u op tijd voor. Maar de machtige rookpluim uit de krater, en 's nachts de rode schichten zijn adembenemend. En, bij gevaar sluiten de officiëlen als af - op de heenweg - natuurlijk niet op de terugweg !
Het Ijen-bezoek kost één dag; Bromo neemt een halve dag voor zijn rekening.
Aangekomen na de vulkanentocht rijdt u langs Singosari waar u de Candi niet mag missen : een Hindu-tempel die er al meer dan duizend jaar staat.
Dan Malang : Toko Oen, nog steeds dezelfde als in 1930. Géén tourist uit Nederland vergeet er een pintje te pakken ( of een koffie ). De Nederlanders die rond Malang wonen zijn er dikwijls gast om dan lekker met elkaar te ruziën en achter elkaars Indonesische eega aan te zitten :cheer::cheer:. Nu hebben ze zich in twee groepen gesplitst : de andere zit nu diep in het glas te kijken in café Alfo : Jalan Dieng Raya.
En, tijdens uw bezoek aan Malang, vergeet niet om het 20 km hoog in de bergen Kota Batu te bezoen : Coban Rondo : de waterval, Paragliding ( Gunung Banyak ), Air Panas : baden in warm (heet ) water uit de vulkaan Arjuno, even verder kunt u afdalen in nog echt tropisch oerwoud, waar de aanwezige apen aan het lachen sloegen toen ik samen met mijn Indonesische echtgenote ( zonder veel erg ) met onze scooter vielen. lol2lol2
Ik stop nu maar hier : natuurlijk, kan ik u ook raad geven voor de tocht van Malang naar Yogyakarta en Borobudor, maar het is nu één uur in de morgen en Henny heeft het koud alleen, dus…:slapen:
Meer weten : walterpoupaert@gmail.com
Henny setianingtias en Walter Poupaer
Hoi,
Super al die informatie hier ! Ik ben het ook allemaal aan het uitzoeken nu, jammer genoeg hebben wij precies altijd de nood om tegen de stroom in te gaan. Wij vertrekken in Surabaya, blijven daar een nacht rusten en nemen de tweede nacht de nacht trein.
Dit heb ik gevonden op de volgende link:
Wij gaan van Surabaya naar Bali, het is een lange rit, zoals ik het heb gevonden zou het 22u15 vertrekken zijn,dan om 5 u 22 aankomen,dan rond 6u15 een bus nemen en aankomen uiteindelijk om 12u in Denpasar ?? En dan ben je er nog niet waarschijnlijk? We denken er aan om de naar Kuta te gaan in Bali, zijn niet zo op de hoogte van wat en hoe in Bali, we willen het toeristische vermijden,maar willen wel een goede aansluiting en toffe vakantie.
Na Bali komt het wazigere stuk van onze reis, we trekken van Bali naar de Bromo vulkaan, ik ben nu aan het uitzoeken hoe we dit het beste doen…
Ik las op een forum mensen die een boot hebben genomen van Malang naar Bali, lijkt me dan ook logisch dat dit ook omgekeerd kan?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een vlucht willen we vermijden, we nemen al 7 vluchten in onze 5 weken durende reis…
De trein vinden we geen probleem, maar dan krijg je inderdaad dat je weer tien uur op de trein zal zitten…
Graag tips en advies
groetjes
x
hallo,
de reisvolgorde is me niet helemaal duidelijk. als je met de bus vanuit Surabaja naar Bali gaar, kom je praktisch langs de Bromo. wij vonden Surabaja zeker een bezoek van een paar dagen waard. O.a. de sigarettenfabriek. op Bali zijn wel leukere plaatsen dan Kuta, tenzij je tussen de Nederlanders aan het strand wilt zitten. wij zijn met de bus van Malang naar Bali gegaan en hebben de overtocht per boot gedaan. wel oplette, want we zijn daar flink opgelicht. voor een Vip-bus betaald en na 2 km moesten we overstappen in een oude gammele bus, die ook nog vreselijk lekte toen het begon te regenen. malang en omgeving is meer dan de moeite waard , wij logeerden in het Splendid inn hotel, heerlijk koloniaals. in het prachtige hotel ernaast kan je internetten en het hele hotel bekijken. ik zou uren kunnen vertellen. als je nog vragen hebt laat het dan maar weten.
veel plezier bij de voorbereidingen.
Hoi,
Wij hebben inderdaad een minder voor de hand liggende route gekozen… We hebben zitten kijken naar de goedkoopste verbindingen…
Dit is onze route…( met het oog steeds op goedkoopste verbindingen…)
27/06/2012 Vertrek Zaventem–> Singapore –> KL
28/06/2012 Kuala Lumpur, Airport
29/06/2012 Medan, Indonesië from KL
30/06/2012 Bukit Lawang
01/07/2012 Bukit Lawang
02/07/2012 Langkawa
03/07/2012 Langkawa
04/07/2012 Medan
05/07/2012 Surabaya
06/07/2012 Surabaya( met bus of trein naar Bali)
07/07/2012 Bali
08/07/2012 Bali
09/07/2012 Bali
10/07/2012 Bali–> met vliegtuig terug naar Surabaya en ineens doorrijden naar Malang met de bus van Surabaya. Dan één nacht blijven in Malang dachten we en dan doorijden
11/07/2012 Malang,Bromo vulkaan
12/07/2012 Suku
13/07/2012 Yogyakarta
14/07/2012 Yogyakarta
15/07/2012 Yogyakarta
16/07/2012 Bandung
17/07/2012 Bandung
18/07/2012 Jakarta of Bogor
19/07/2012 Jakarta –> naar Kota Kinabalu
20/07/2012–>25/07/2012 Kota Kinabalu ( Borneo ?)
25/07/2012 Johor Bharu
26/07/2012 Johor Bharu –> Tioman
27/07/2012 Tioman
28/07/2012 Tioman
29/07/2012 Tioman –> Johor Bharu
30/07/2012 Johor Bharu
31/07/2012 Singapore
1/07/2012 Singapore
2/07/2012 Vetrek Singapore
3/07/2012 Aankomst Brussel
>>>
Alles vluchten zijn al geboekt, en deel hotels. Welk deel zou jij aanraden op BAli, heb inderdaad totaal geen zin in een groep BENELUX toeristen,daar reis je geen duizenden km’s voor natuurlijk… Hoe zit het met de bereikbaarheid tussen het vaste land en Bali, je neemt de ferry en nadien ga je verder met een bus naar het gekozen deel van het eiland??
We zoeken een mooi/ goedkoop resort… We willen ook wel wat actiefs doen op Bali, snorkelen, dolfijnen spotten, lekker eten, wandelen,… TIPS?
Alvast super bedankt !
X
Heb je ervaring trouwens met Loviana in Bali ?
mvg
Hoi,
Weet je iets over het duiken in Bali en omgeving? Kostprijs?
mvg
Dit schema is gekkenwerk. Hebben jullie je verdiept in de reistijden? Je zit meer in de bus dan wat anders… Daarbij komt dat half augustus de Ramadan eindigt, wat leidt tot een ware volksverhuizing op Java en overvolle bussen.
Ik zou echt een aantal plaatsen schrappen.
Hangt af waar je wilt duiken en vanuit welke plaats. Prijzen starten bij 50 euro voor 2 duiken inclusief uitrusting. Het gemiddelde zal ongeveer op 70-80 euro liggen.
Hoi,
Het eerste deel om Sumatra hebben wel alles al vast gezet, daar hebben inderdaad gekeken naar reistijden enzo. Als we keken voor Java dan was het allemaal beetje wazig… De reistijden tussen stukken vonden we niet direct terug. Dus wel hebben ons gebasseerd op groepsreizen van djoser en joker en andere organisaties. Zij doen de zelfde trip vaak op de zelfde manier.
Er is ondertussen wel een kleine aanpassing gebeurt aan het schema.
Van Bali naar Malang, daar een dag blijven,
Van Malang naar Solo, daar een dag blijven,
Van Solo naar Yogyakarta. Solo is meer een rustpunt voor de busrit tussen Malang en Yogyakarta.
Drie dagen op Yoyakarta en dan naar Pangandaran, daar twee dagen blijven…
Van Pangandaran naar Bandung, daar twee dagen blijven.
Dan van Bandung via Bogor naar Jakarta. Jakarta spreekt ons niet echt aan.
Het laatste stuk lijkt met in orde vanaf Kota Kinabalu. Het is dus vooral het deel tussen Surabaya en Jakarta… We komen aan zoiezo met Air Asia in Surabaya en vertrekken zoiezo in Jakarta. We hebben dus 14 dagen om een rondreis te maken op Java ( + Bali…) Om tijd te winnen hebben we alvast gekozen om een vliegtuig te nemen van Bali naar Surabaya terug en niet te kiezen voor tien uur op de bus tussen Bali en Malang…
Ik weet dat je natuurlijk meer moet genieten en alles rustig aan moet doen,maar we willen een aantal( typische) zaken zien en hebben een deel van onze reis samen met vrienden,daarom zijn bepaalde punten al vast gezet.
Bedankt alvast,
Dit is trouwens het schema van Djoser:
Amsterdam - Jakarta
aankomst Jakarta
Jakarta - Bogor - Bandung
Bandung - Kampung Naga - Pangandaran
Pangandaran
Pangandaran - boottocht Kali Peucang naar Cilacap - Yogyakarta
Yogyakarta, excursie Borobudur and Prambanan
Yogyakarta
Yogyakarta - Solo - Malang
Malang - Bromovulkaan
Bromovulkaan, jeepexcursie - Lovina Beach
Lovina Beach
Lovina Beach - Gitgit Watervallen – Ulun Danu Bratan - Ubud
Ubud
Ubud
Ubud - Denpasar - Amsterdam
Aankomst Amsterdam
http://www.djoser.be/rondreis_indonesie/17_dagen_java_bali/
zij doen dit op 17 dagen
x
We zitten trouwens van 5 juli tot 19juli op Java, dus ik denk dat we dan nog geen last zullen hebben van Ramadan, als deze midden augustus gedaan is ?
Hoi,
Net even met de vriendin besproken…de kogel is door de kerk, we laten Bali voor wat het is en gaan voor 14 dagen Java, van Surabaya naar Jakarta.
Als je hier voor tips hebt eventueel, altijd welkom.
Bedankt voor je melding, heeft ons even wakker geschud qua afstanden.
mvg
Het schema van Djoser zou voor mij ook te snel zijn…
Maar met een groepsreis kun je ‘snel’ naar de Borodudur terwijl je op doorreis bent, terwijl je als individu op dag 1 de reisdag hebt, dan een hotel zoekt, en dan de volgende dag pas naar de Borobudur gaat. Enzovoorts.
Hier wat tips van mij voor Java:
En voor Sumatra:
En tot slot voor Singapore
Bedankt Jenny !
Kijk er al naar uit om alles eens te bekijken. Welke camera gebruik jij op je reis ?
mvg
Sinds vorig jaar heb ik een canon 60D. Daarvoor andere DSLRs gehad, maar die zijn inmiddels verkocht De foto’s van Java uit 2001 dateren uit het analoge tijdperk.
Ik fotografeer veel, met name op reis…
Hoi,
Ja wij hebben een canon d90, maar nemen altijd een canon G10 mee. Ik ben aan het twijfelen om mss een onderwater camera te kopen…
groetjes
x
De onderwaterfoto’s op www.fotoof.nl zijn allemaal gemaakt met een G10. Het canon onderwaterhuis is nieuw niet meer te krijgen, maar soms wel via markplaats. Er is ook een huis van Iklite voor de G10, misschien is dat nog te koop bij www.onderwaterhuis.nl of www.scubacam.nl. (Sorry, ik zit in de trein en kan even niet zoeken.) Uiteraard is de G12 ook voor onderwater een waardige opvolger.