14 dagen Java

Hallo,

Ik ga half oktober ,als ik voor een leuk prijsje een ticket kan vinden, voor 14 dagen naar Java .

Ik dacht zelf om 2 dagen Jakarta , trein reis Bandung-Yogyakarta ,Borobudur , Dieng Plateau , Bromo ,Surabaya via binnenlandse vlucht terug naar Jakarta.

Is dit te doen in 14 dagen , wil ook nog ergens mooie wandeling(en) bij rijstterassen/velden lopen , waar zijn die het mooist ?

Verder hoor ik nog graag wat ik ook nog zou kunnen gaan zien op Java als er
tijd

Graag nog een tip voor een leuk guesthouse/hotel voor Jakatra , hoeft niet luxe als het maar schoon en met douche is , ook tips om wat te zien in Jakarta zijn welkom .

Alvast bedankt , Willem

Hallo willem,

in 14 dagen kun je vrij veel zijn van Java, hoogtepunten als Borobudur, Prambanan, Dieng en Bromo

Je zou de reis als volgt kunnen maken om zodoende veel te zien van Java;

Dag 1 -2 Jakarta; Monas monument, Kota Tua (Batavia)
Dag 3: trein Jakarta – Bandung
Dag 4: Bandung: tour naar Tangkuban Perahu & Ciater Hotsprings
Dag 5: Bandung: tour naar Kawa Putih en Patenggang Lake
Dag 6: trein Bandung – Yogyakarta
Dag 7: Yogyakarta; Borobudur + Dieng Plateau
Dag 8: Yogyakarta:Tamansari + Prambanan tempel
Dag 9: trein naar Solo
Dag 10: tour naar Cetho tempel
Dag 11 - 13: Tour Bromo en Kawa Ijen (eindig in Surabaya, Malang, Bali of Yogyakarta)
Dag 14: vlucht naar Jakarta - ??

Take’s Mansion is een goed standaard hotel in het centrum van Jakarta op loopafstand van Monas monument…

Net buiten Solo heb je mooie rijstvelden die je tegenkomt als je naar de Cethu tempel gaat. Verder heb je natuurlijk in heel Java vele rijstvelden…

Groet
Ramon

Thx , ziet er mooi uit zo zeker met die treinreizen , zijn kaartjes (1e class) trouwens op de dag dat ik weer verder wil gewoon te koop voor de trein of moeten die worden gereserveerd ,zo ja hoe ?

Yogja zal ik wel het langst blijven om de regio daar te bekijken , nog een leuk guesthouse /hotelltje voor +/- €25 pn , ik reis alleen ,zou het prettig vinden om in de buurt van iets te zitten waar ik s’avonds de gezelligheid wat kan opzoeken

Wat is een leuk plaatsje om als uitvals basis voor de Bromo te gebruiken ,zou ook graag naar de bovenkant van 1 van de kraters gaan , hoe pak ik dit het beste aan , ik lees veel over de “Bromo Scams” wil dit graag vermijden , ook graag een leuk hotel/guesthouse om te verblijven .

Willem

Als je van wandelingen houd, wil ik bij deze een lans breken voor Baturaden. De hotels daar zijn heel eenvoudig, maar betaalbaar. Ik weet dat heel veel mensen klagen over de hotels in Baturaden, maar ik ben van mening dat je genoeg hebt aan een schone kamer en bed en een lekkere douche. Je bent toch de hele dag buiten en als je slaapt heb je je ogen dicht. Het uitzicht is grandioos vanaf je terrasje. Wel een kamer aan de bergkant vragen. Volgens mij betaalden wij voor hotel Rosenda iets van 225.000 Rp op een doordeweekse dag. Queengarden hotel heeft hele donkere en muffe kamers. We hebben daar wel een keer 's avonds gegeten omdat het restaurant echt binnen is en die dag stikte het in alle andere restaurantjes van de larongs, omdat die geen buitenmuren hebben en alleen een dak. Het eten was goed overigens in Queengarden.
's morgens vroeg kun je met een gids de berg op voor de mooiste wandeling die je maar kunt bedenken. Door het verschil in hoogte verandert de natuur voortdurend. Helemaal bovenaan heb je tropisch regenwoud, daaronder kom je heetwaterbronnen tegen waar je je helemaal in kunt laten smeren met zwavelhoudende modder. Ideaal voor je huid en helemaal voor mensen met huidproblemen. Het werkt echt! Ietsje naar beneden kun je onder een natuurlijke lauwwarme “douche” jezelf afspoelen. Daaronder passeer je een paar keer een heel klein riviertje te midden van prachtige natuur. Misschien kom je apen tegen. Dan loop je door een gebied met rijstvelden, dan is er nog een kleine waterval en dan ben je in de kampong. Afhangkelijk van hoe snel je doorloopt en hoe vaak je stopt om te genieten doe je er 3 tot 5 uur over. Van boven naar beneden. Jonge mensen of als je een hele goede conditie hebt kunnen van beneden naar boven lopen.

Wij waren om 11.30 weer in het hotel, zijn snel gaan douchen en zijn toen verder gereden naar Wonosobo om daar het Djieng Plateau te bekijken. Maar andere keren zijn we voor een 2e overnachting gebleven en dan kun je je heerlijk laten “pijieten” (= hele stevige massage). Je voelt je daarna als herboren. Kost maar 60.000 Rp.

Wij zijn er al 3 keer geweest en elke keer weer genieten we enorm van een stevige wandeling door een grandioos mooi gebied.

:zon02:

Dank , klinkt erg goed .

Hoe kom ik daar het beste , ik wil van Bandung naar Yogja per trein ,wat is de beste plek om uit te stappen , als dit tenminste kan .
Ik wil ook nog naar het Djieng Plateau ,wat is dan het beste qua reizen ?

Heb je misschien een mail adres van het hotel , ik kom hem op het www nergens tegen .

Dieng kun je het beste vanuit Yogyakarta doen met eigen vervoer (brommer) als je een avontuurlijke reiziger bent of een 2 of 3 daagse georganiseerde tour vanuit Yogyakarta.

Groet,
Ramon

Dieng gaat ook prima per bus vanuit Yogya (wel een paar keer overstappen). Het laatste stukje kan per brommer, je kan zelf rijden of achterop. Ik laat me altijd rondrijden door een ojek/motortaxi.

Baturaden

Ik weet niet wat je budget is, maar aangezien je alleen bent kun je het beste met de bus gaan. Purwokerto is de dichtsbijzijnde grote plaats, vanaf daar kun je met de bemo verder naar boven naar Baturaden of met een brommertje als je met een rugzak reist.

Hotel Rosenda heeft ook nog goedkopere kamers dan die ik noemde, maar dat is buiten het grote hotelgebouw in een dependance.

Vraag bij de receptie of ze Krekel (echte naam is Dirwan) voor je bellen om te komen, zodat je voor de volgende ochtend met hem kunt afspreken om de berg op te gaan wandelen. Hij spreekt uitermate goed Nederlands. Na de wandeling kun je met hem evt. de kampong in om het leven daar te zien. En ook letterlijk proeven.

Doordeweeks is het nooit een probleem om daar een kamer te krijgen. In het weekend zit het daar vol met Indonesiërs die de koelte opzoeken. Dan is het niet leuk om daar te zitten, want die maken een hoop kabaal en houden nergens rekening mee. Kom je daar toch in het weekend dan laat je vanuit je vorige hotel daar naartoe bellen om te informeren of ze een kamer voor je hebben. Denk er aan te vragen om een kamer aan de bergkant.

Het is heel goed te doen om vóór Baturaden naar Pangandaran te gaan. Dat is aan de zuidkust. Daar kun je in de kampongs allerlei ambachtelijk huisvlijt aanschouwen. Hoe ze kroepoek maken of Tempé, wat ze allemaal doen met kokosnoten, hoe ze palmsuiker verwerken. 's middags kun je naar de Green Canyon gaan. Dan ga je met een gemotoriseerde prauw over de rivier naar de Canyon die helemaal begroeid is met mossen en hangplanten. Het is net de Fata Morgana in de Efteling maar dan echt. Afhankelijk van de waterstand kun je daar heerlijk zwemmen. Maar je kunt ook vanaf de andere kant (het begin van de rivier/de bron) stroomafwaarts de canyon doorklauteren. Canyoning. Wij (“oudjes”) hebben dat zelf niet gedaan, maar kwamen een groep tegen en het zag er geweldig uit en zij waren heel enthousiast.

Op de terugweg hebben we nog een opvangcentrum van schildpadden gezien. De schildpadden daar worden pas als ze groot zijn teruggezet.

Mocht je nog een dag blijven dan kun je de volgende ochtend heel vroeg met een gids het nationale park in. Dat is een schiereiland en daar zou nog veel verschillend wild zitten. Er is daar een giga groot strand, maar zwemmen is er levensgevaarlijk.

In Pangandaran zijn heel veel hotels en homestays en er is altijd plaats.

Van Pangandaran kun je met de boot langs de kust naar Cilacap. Is een leuke tocht van een paar uurtjes. Van Cilacap is er een gerichtere route naar Purwokerto (Baturaden). Wijzelf hebben dat helaas niet gedaan, want toen wij daar waren was er eerst een aardbeving en daarna stond er een olieraffinaderij in brand in Cilacap. Dat was vanaf een uitkijkpunt bij Pangandaran te zien en het leek ons niet slim om dat met mijn astma op te zoeken.

14 dagen is erg kort, dus bedenk goed wat je precies wilt gaan doen en zien op Java. Het is zonde als je te veel met jezelf verplaatsen bezig bent. Het kost je in ieder geval een halve dag en meestal een hele dag om van A naar B te komen.

Jakarta moet je natuurlijk gezien hebben en ik zou zeker naar Monas gaan en langs het presidentiële paleis rijden en de Iqlal Moskee en zo. Maar ga 'smorgensvroeg eerst naar de oude haven Sunda Kelapa om de oude houten schoeners te bekijken die met simpele mankracht bevracht en gelost worden en dan langs oude VOC gebouw en de rode brug (kopie van de magere brug in Amsterdam) en hotel Batavia naar Fatahilla Square dan zie je alle prachtige gebouwen van vroeger en kun je heerlijk koffie drinken of iets eten in de oude Societeit Café Batavia. Tegenover het plein staat het oude gerechtsgebouw nog en in de buurt heb je het oude station ook nog. Jakarta heeft veel fantastische Malls Op de bovenste verdiepingen zitten allerlei restaurants waar de Indonesiërs komen eten, voor als je zeker wilt zijn dat je veilig eet. Want je kunt ook in eenvoudigere eettentjes eten hoor.

MAAR… Jakarta is echt helemaal vol dus als je niet uitkijkt zit je continue in de file dus wees wijs en plan zorgvuldig.

Solo zou ik overslaan die Ceto tempel gaat je te veel tijd kosten en ik zou vanaf Yogya naar Malang gaan om vanaf daar een trip naar de Bromo te regelen.

Als je nog tijd hebt zou je met de trein naar Kalibaru kunnen gaan en daar een paar daagjes blijven om o.a. oude plantages te bekijken. (koffie, cacao, rubber) en de verwerking ervan in fabriekjes en dan een trip regelen naar Kawah Ijen. Die vulkaan is de grootste zwavelleverancier op Java. En die moet je gezien hebben. Fantisch mooie tocht. Maar lukt dat niet meer dan bewaar je dat voor de volgende keer en combineer je dat met Bali.

Nog één heel belangrijk iets: de prijzen van de bus en trein liggen vast, maar verder zul je overal moeten PINGELEN PINGELEN EN NOG EENS PINGELEN. Schroom niet en schaam je vooral niet daarvoor. Of het nu een hotel is of een gids of brommertaxi of wat dan ook.

Selamat Jalan!!! :zon02:

Ok bedankt weer ,

Tot nu toe heb ik het zo gepland ,

Aankomst Jakarta ,direct door naar Bogor GG guesthouse , na 2 dagen naar Bandung per auto na Bandung met de trein naar Yogja , 2 dagen in de stad daarna een dag of 3 naar een verblijf in de country side van Yogja .

Hierna wil ik verder naar Malang voor Bromo NP , is Malang de moeite waard, dan daar vandaan een tour naar Bromo maken of vanaf Malang naar een plaatsje …welke? om daar vanuit naar de Bromo te gaan en eventueel nog wat andere dingen te ondernemen .

Ik wil terug vliegen naar Jakarta kan dit vanuit Malang of is dan Surabaya de beste oplossing ?

Malang heeft ook een vliegveld

Ah dat is mooi dan hoef ik niet naar Surabaya en kan ik nog misschien naar een ander N.P in het oosten .

Je kunt met de trein naar Kalibaru voor evt bezoek aan Kawah Ijen en plantages.

Ik kan even niet op de naam komen van dat plaatsje waar je kunt overnachten om van daaruit te vertrekken om zonsopgang bij de Bromo mee te maken, maar daar kom ik nog wel op.
Je kunt de zonsopgang zien op afstand, maar je kunt ook 's nachts de bromotrappen opklimmen zodat je boven op de rand van de vulkaan de zonsopgang kunt beleven. Persoonlijk vond ik dat het leukst.

Malang:

Malang is erg klein/knus in 2 uur heb je t wel gezien. Het verkeer is vele malen overzichtelijker. Maar in jouw geval zul je zeer waarschijnlijk de avond gebruiken om door Malang te struinen.

Buiten Malang heb je diverse dingen: Je kunt naar Batu dat is een plaatsje waar de indonesiërs in t weekend naar toe gaan om de koelte op te zoeken. Daar kun je naar een groot zwembad, maar er is ook een waterval in de buurt. Verder heb je buiten Malang ook nog een dierentuin/Safari. En als je in de Puncak nog niet naar de theeplantage/-fabriek bent geweest is er net buiten Malang ook een theeplantage in Lawang. Verder heb je in Trowulan een enorm eeuwenoud tempelcomplex uit het Majapahitrijk.

Surabaya is een behoorlijk eind rijden vanaf Malang. Voor mij is Surabaya leuk omdat ik daar een paar jaar gewoond heb. Je hebt daar echt wel interessante dingen te zien zoals koloniale gebouwen, de kretekfabriek Sampoerna en niet te vergeten nieuwe satalietwijken waar je achterovervalt bij het zien van kitsherige colloseum-, pantheon- en trevifonteinachtige bouwsels. Helaas vinden de meeste mensen Surabaya (een miljoenenstad met krottewijken) helemaal niks en vies en stinken en komen de cultuurshock niet te boven, maar die vergeten ook dat Indonesië nu eenmaal niet alleen bestaat uit palmboompjes, maar een land in ontwikkeling in de tropen.

Oja probeer te vermijden dat je in het weekend naar de Bromo gaat i.v.m. drukte. Vanaf Malang zijn wij volgens mij via Tosari naar de Bromo geweest. Je gaat dan op een andere plaats de zandzee in dan wanneer je vanaf Probolingo komt

Vliegen:

Vanaf Malang gaat er een rechtstreekse vlucht naar Jakarta, vanaf Surabaya is dat volgens mij niet het geval.

Vanuit Surabaya gaan er meerdere vluchten per dag naar Jakarta. Het is het tweede vliegveld van Java.

Ik ben twee keer naar de Bromo geweest, een keer vanuit Probolinggo en een keer vanuit Malang. Wanneer je in Probolinggo overnacht slaap je dichter bij de Bromo en hoef je minder vroeg op (maar nog altijd tussen 3 en 4).

14 dagen voor Java vind ik niet veel. Ik zou gewoon reizen en zien waar het schip strandt. Heb je weinig tijd over dan ga je van Malang naar de Bromo en vlieg je terug. Heb je veel tijd dan reis je door naar Kawah Ijen en de plantages en dan terug. Oost Java is prachtig, maar je kan niet alles zien in zo’n korte tijd.

Natuurlijk zijn er wel rechtstreekse vluchten vanaf Surabaya. Waar zat ik met mijn gedachten?

Dit is een interessante link voor jou:

https://ticketindonesia.info/nl/index.php

Er zijn ondertussen bij de prijsvechters diverse nwe lijnen bijgekomen er is nu bijv. zelfs een dagelijkse vlucht van Surabaya naar Banyuwangi voor zo’n 25 euro. Helaas nog niet vanaf Malang.

Vervoer over de weg gaat niet snel zul je gauw genoeg merken. Met de auto reken je gemiddels 30 tot 50 km in een uur. De grote bussen doen dat sneller want die rijden als gekken. Dat zul je gauw genoeg merken als je daar bent. Dat kan heel eng zijn als jezelf in een personenauto zit want ze komen aanrazen en toeteren als een bezetene dat ze erlangs willen. Zit je zelf in de bus dan ervaar je dat weer anders. Wonder boven wonder gebeuren er eigenlijk weinig tot geen ongelukken met de bus. De ongelukken die wij hebben gezien waren meestal met vrachtwagens omdat ze A) niet goed onderhouden worden en gewoon door hun as zakken of iets dergelijks en B) omdat ze te zwaar, te hoog en verkeerd beladen worden en vervolgens uit de bocht vliegen in de greppel of zoiets. Het busvervoer zal een van de cultuurshocks zijn waar je straks mee te maken krijgt. Er zijn verschillende busondernemingen. Je herkent ze straks snel, want de bussen van de ene maatschappij zien er aanmerkelijk beter uit dan van de andere. Verder is het zo dat de chauffeur in feite voor een bepaald bedrag een bus huurt bij de eigenaar en zij verdienen vervolgens geld door zo vaak mogelijk op een dag een bepaalde route te rijden. Daarom rijden ze dus als gekken.

Jij zult straks heel veel backpackers tegenkomen die jou informatie zullen kunnen geven over dit soort dingen en hoe de prijzen liggen. In Indonesië zijn bijv. ook in korte tijd de prijzen van benzine/diesel een paar keer aanmerkelijk verhoogd.

Je zult straks hoe dan ook een of meerdere keren de bus moeten nemen, maar als je kunt kiezen tussen trein of bus is trein relaxter. Je hebt een goeie zitplaats ziet veel van de omgeving en er wordt eten geserveerd. De bussen zitten over het algemeen tjokvol. Oja het is wel heel koud in de trein dus een warme fleecetrui is geen overbodige luxe.

Tip:
Lees de komende dagen zo veel mogelijk reisverslagen van reizigers, bijv. die van Jenny

Dank weer ,
Surabaya laat ik vallen na Bogor, Bandung , Yogja en wellicht Malang genoeg plaatsen gezien ,zeker nu je van Malang (Batavia air €35) ook naar Jakarta kan vliegen .

Iemand nog een tip voor overnachting in Probolinggo , wat ik tot nu toe zie zijn de prijzen erg hoog , of is er nog een alternatief voor Probolinggo, maar wel in de buurt van Bromo .

Kan je Bromo niet vanaf Malang via Blimbing en Tumpang bereiken , ik zie na Tumpang de weg doorlopen naar Bromo …?

Willem

Via Probolinggo gaat sneller. Die weg is in betere staat.

Helaas ben ik vergeten in welk hotel ik vorig jaar zat :frowning: Volgens mij was het Paramita, wat minder dan 20 euro per nacht kost.

Hallo,Nog een paar vragen …:wub:

Na een dag of 2 in de stad Yogya , wil ik vlakbij de Borobudur een paar dagen verblijven om daar de omgeving te voet/fiets.brommer te verkennen , heeft iemand nog een leuke tip tav overnachtingen ? Ook tav Yogyakarta zijn overnachting tips welkom , liefst kleinschalig en rond de €25 p.n .

Is de omgeving van de Borobudur de moeite waard om daar een dag of 3 a 4 te verblijven , wil daar vanuit ook het Dieng Plateau gaan bezoeken , kan dit op 1 dag of is de moeite waard om er ook een overnachting te doen ,wat ziijn de kosten om daar te komen , met taxi of tour ?

Na het Dieng Plataue wil ik richting Malang , liefst met de trein , wat is dan handig , terug naar Yogya of anders …?

Willem

De bus(sen) naar Dieng gaat via Magalang bij de Borobudur. Van de Borobudur naar Dieng is geen probleem.

Als je met het openbaar vervoer reist wordt het krap om dezelfde dag terug te gaan. In de vroege middag nemen de busfrequenties reeds af. Je moet overstappen, dus het kan zomaar dat je ergens strandt (al is er altijd wel een losmen voor 50.000-70.000 rp, verwacht voor die prijs geen westerse standaards ;))

Met een taxi kan je wel op en neer.

3-4 dagen omgeving Borobudur is vrij lang (of telt Dieng bij jou ook als ‘omgeving van’?). Er zijn echter rondom de Borobudur vele kleinere onbekendere tempels. Is alweer een tijdje geleden dat ik de omgeving van de Borobudur bezocht: IkReis - Achter de schermen #18.
Je kan van Dieng naar Semarang om daar een trein te nemen, of je kan naar Yogya.

Zo dat is snel … thx

Enig idee wat het met een taxi zou kosten ?

Als ik het rond om de Borobudur naar mn zin heb (wil er in lle rust foto,s maken )dan ga ik daarna door naar het DPlateau , anders ga ik met taxi in 1 dag op en neer .