Komende zomer gaan mijn vriendin en ik een rondreis maken door Sumatra, Java en Bali. We hebben de planning voor het grootste gedeelte al klaar maar we lopen een beetje vast op een stukje in Java. We reizen met de nachttrein vanuit Yogyakarta naar Malang. Vanuit Malang willen we graag 'sochtends vroeg naar de Bromo vulkaar voor de bekende excursie tijdens de zonsopkomst. Het liefst zouden we vanuit Bromo meteen doorrijden naar Kalibaru, eventueel met een bezoek aan de Madakaripura watervallen.
Is dit te doen? En hoe kan ik dit regelen? Ik zie geen touroperators o.i.d. die dit aanbieden, de meeste excursies naar Bromo keren gewoon weer terug naar Malang.
Vanuit Malang is het goed te doen naar de Bromo. Eventueel via Tumpang (jeep naar de Bromo).
Vanuit de Bromo met een minibus naar Probolingo en vandaar met de trein naar Kalibaru.
Let wel op met het regelen van trips naar de Bromo want bij de organisatoren zit er veel kap onder het koren.
Regel de trip eventueel via het hotel of via een betrouwbare agent
Wij weten niet wat jullie budget is maar ook prive vervoer is natuurlijk een optie.
Zelf wonen wij op Oost-Java en kunnen jullie eventueel aan een agent b.v. in Yogjakarta of in Malang helpen.
Geef dit eventueel door via een prive bericht
Naar de Bromo vulkaan met de bus of trein is inderdaad niet te doen en zoals je zelf ook aangeeft gaan veel tourtjes gewoon weer terug naar Malang.
Je kan met de trein naar Malang en vanaf daar met een auto met chauffeur naar de Bromo. Als je 's avonds rond 23.30 uit Malang vertrekt kan je zonsopkomst bij de Bromo meemaken en vervolgens doorrijden naar bijvoorbeeld Probolinggo of Kalibaru. Vervolgens kan je dan verder naar Banyuwangi/Ketapang om daar de veerboot naar Bali te nemen. Het laatste stukje naar de Bromo moet inderdaad per jeep. Rondom de Bromo zij niet veel accommodaties. De accommodaties die er wel zijn (in Cemoro Lawang) zijn behoorlijk duur (te duur) en snel volgeboekt. Een jeep met chauffeur kost ongeveer 50 euro. Dat kan ter plekke worden geregeld. Kaartjes voor de boot naar Bali hoeven ook niet van te voren worden geregeld; dit kan ook ter plekke gebeuren.
Bedankt voor jullie reacties! En sorry voor mijn late reactie!
Ik heb ondertussen contact gehad met Sunrise Holiday Tour & Travel gehad. Heb deze via Tripadvisor gevonden en komen er qua recensies goed uit. Ze deden me het volgende voorstel voor een 2 daagse trip, aangepast aan onze wensen (ook om door te reizen naar Kalibaru!!)
Day I MALANG - CEMARALAWANG:
Our guide and driver will pick you up at your hotel at 09.00 AM. After meeting service we will drive to Probolinggo. It takes around 3 hours drive. Arriving in Probolinggo we will visit Madakaripura Warterfall. It’s one of the most beautiful waterfall in East Java. You have to walk for 45 minutes to go to the waterfall. After we visit Madakaripura Waterfall, we will drive to Cemaralawang, the closest village to Mt. Bromo.
Day II BROMO SUNRISE TOUR - SEMPOL:
Early in the morning at 03.30 am, we will start our tour to Mt. Pananjakan (the highest viewpoint) to see the spectacular process of sunrise, also the beautiful sceney of Mt. Bromo, Mt. Batok and Mt. Semeru. After we see the process of sunrise, we continue our trip to the crater of Bromo via sea of sand. The distance from the parking area of the jeep and Bromo Crater is 800m. To reach the top of the mountain, you can walk for 30 minutes or ride the horse back. After we arrive on the slope of Bromo we should climb the stair and there are 249 steps to see the Bromo active crater. From Mt Bromo we will drive back to the hotel to have breakfast and drive to Kalibaru. It takes around 6 hours drive from Bromo.
Price:
2 Persons : IDR 2.250.000/ person
Included:
Private car with AC
English Speaking Guide
1 Night Accommodation & Breakfast
Entrance Fee
Jeep in Bromo
Refreshment
Parking Fee
Excluded;
Lunch
Dinner
Horse Riding in Bromo
Personal Expenses
Total price for 2 persons:
= IDR 2.250.000/ person x 2 persons
= IDR 4.500.000
Hij heeft me ook een voorstel gedaan om alles in 1 dag te proppen, maar dit zegt al dat dit me te krap lijkt.
Wat vinden jullie van het voorstel, van de prijs, maar ook van de hotels bij Bromo die aangedragen worden? Dit word onze eerste keer Indonesie dus heb nog niet écht een goed beeld van prijzen etc. Het lijkt me wel een vrij complete tour, aangepast aan onze wensen én prive.
Wat vinden jullie? Ben ook erg benieuwd of jullie ervaring hebben met een van de hotels!
Naar mijn idee behoorlijk veel, kan zijn dat het zoveel duurder is geworden, wij waren de helft kwijt voor Malang- Bromo-overnachting bij Ijen en rit naar Ijen Vulkaan en we werden naar Banyuwangi waar we met de boot naar Bali zijn gegaan. Wij hadden onze trip geboekt in Hotel Helios in Malang een echt simpel backpackershotel, Daar zou je kunnen informeren naar de prijs.
Vergeet vooral niet te gaan eten In het TUGU hotel heerlijk, ligt in de buurt van Helios.
Bedankt voor je reactie! Heb vanmorgen Helios Tours in Malang gemaild met het zelfde reisschema als die ik naar Sunrise gemail heb. Ze kwamen met het zelfde reis en tijden schema en kwamen uit op 2.150.000 IDR per persoon. Is dus 100.000 per persoon goedkoper dan Sunrise, scheelt weinig dus.
Zou deze trip ook ter plekke 1 of 2 dagen van te voren te boeken zijn? En zou dat veel schelen in de prijs?
Ja, moet lukken. Wij hebben op de dag zelf voor de nacht geboekt, wel met email contact van te voren, voor ik geloof 3,8 milj rph. We bespaarden 150000 tot 200.000 omdat er uiteindelijk nog 2 meer mee gingen. Probeer dus uit te vragen of er meer mee gaan, dat bespaard. Wij zijn van Malang > Bromo > > Ijen overnachting > krater en transfer naar ferry naar Bali (ketapang - gilimanuk).
Geregeld bij Huize Jon (Alif) in Malang (nederlands sprekende eigenaar)
Malang Tourist Information center, zoek maar eens op google!
Ik vond het een prettiger reiservaring. Goed geregeld.
Heb nog eens contact gehad met Helios Tours in Malang en die komen nu met die zelfde tour voor IDR 1.800.000, verder konden ze niet zakken. Heb ook Sunrise nog eens gemaild, ben benieuwd of die ook in de prijs omlaag kunnen.
voor IDR 1.800.000 per persoon alsnog? Vind ik nog behoorlijk aan de prijs, maar wel een stuk beter dan wat ze vroegen. Kan je misschien nog wel wat af krijgen, maar je gaat toch te veel betalen haha! Dus ik zou het andere bureau afwachten en dan de beste accepteren of proberen er nog een klein beetje af te krijgen.
Sunrise Holidays gaat écht niet lager dan IDR 2.000.000 per persoon en Helios gaat niet lager dan IDR 1.800.000 per persoon. Heb het echt nog geprobeerd. Iemand nog een tip voor een goede reisorganisatie voor deze trip vanuit Malang? Anders ga ik waarschijnlijk toch bij Helios boeken
Ik gaf hierboven ook de naam van Jon Alif door ( http://www.bromoholidaymalang.com) mail maar eens en zoek h’m op bij tripadvisor. Prima ervaring mee gehad.
Nu een aantal mails verder. Zowel Jon Alif als Java Travel Yogjakarta bieden deze trip aan en precies naar onze wensen. Bij beide ben ik nog aan het kijken wat er met de prijs kan want Jon Alif’s eerste prijsindicatie was IDR2.250.000 per persoon, wat echt heel erg veel is. Java Travel zat op ongeveer IDR1.900.000 per persoon. Even afwachten nog dus!
Zouden jullie iets meer kunnen over de service van Jon Alif of Java Travel? Ben benieuwd of zo’n prive-tour echt veel meer voordelen heeft dan in een groep.
Wij wonen zelf in Indonesie (hebben een Guesthouse) sedert 2007 en doen al vanaf 2007 zaken met Java Travel.
Een broer-zus combinatie die het zeer goed doen.
Veel van onze gasten hebben al een trip geboekt via Java Travel.
Succes
Nog een kleine aanvulling. Java Travel doet altijd nog iets extra’s zonder daar direkt geld voor te vragen.
Laat soms dingen zien die zeker de “normale” tourist niet te zien krijg.
Wij hadden niet de insteek voor een privé tour bij Jon Alif, kwam toevallig zo uit en uiteindelijk zijn we nog met ons vieren geweest wat de prijs heeft doen zakken naar de prijs die Java Travel ook aanbiedt (p.p.).
Bij Jon Alif was het voor wat betreft de Bromo vulkaan prima geregeld en wat bij ons echt tof was, was dat de chauffeur van de Jeep die ons vervoerde bij de voet van de Bromo naar een plek voor ons alleen bracht i.p.v. met de hele massa Jeeps bij elkaar. Daar hebben we relaxed kunnen ontbijten alvorens we ons weer in de “toeristenmassa” begaven. Het vervoer nachts naar de Bromo was prima, het "overnachten "bij Jon Alif ook (rusten tot vertrek om 0100u). Na de Bromo zijn we overgestapt op een busje die ons vervoerde naar Ijen en uiteindelijk naar Ketapang voor boot naar Bali.
Nogmaals; ik kan alleen beoordelen hoe ik 't ervaren heb en dat was prima voor een in mijn ogen prima prijs. Als je echter plat naar de centen kijkt en je wil nú boeken dan is Java Travel het goedkoopst.
Its up to you Ik wens je iig veel plezier op de Bromo want dat is simpelweg geweldig om mee te maken.
Thanx allemaal voor jullie input! Ben een heel eind met Java Travel. Alif reageert weinig…
Kom bij Java Travel uit op zo’n 130 euro per persoon all-in. Dus ophalen in Malang, prive chauffeur, entreegelden, locale gids bij Madakaripura en Bromo, overnachting bij Lava View of Cafe Lava, ontbijt, drop-off in Kalibaru, benzine en parkeergelden. Enige wat exclusief is zijn de maaltijden. Heel compleet pakket dus!
Lijkt jullie dit een goede prijs? Of gaan we dit ter plekke tegenkomen voor 50 euro p.p. minder? Ben er wel over uit dat Java Travel een goede reispartner voor ons is, komt er goed op me over. Echter ben ik niet goed bekend met de gangbare prijzen.
hi chelle91, tour agentschappen in het algemeen alleen dienen alleen het standaard pakket.
Aanbevelingen vriend uit Duitsland die is met behulp van een aangepaste reis, kunt u proberen om contact op te nemen bromoindonesia of [bromo adventureland](http://www.bromoadventureland.com). de prijs is zeer redelijk.
Vertel hen dat u de informatie van Fabian krijgen - Duitsland, misschien krijgt u een korting