Hoi allen,
In oktober zijn wij (mijn vriend ik en ik) twee weken op Java en
Bali, ik weet het: veel te kort maar beter 2 weken dan niet gaan. Langer is
helaas geen optie.
We hebben volgend reisschema in gedachten:
za 19 okt: vlucht naar Singapore (geboekt)
zo 20 okt: 's ochtends aankomst in Singapore (hotel al geboekt)
ma 21 okt: Singapore
di 22 okt: 11.15 vlucht naar Yogyakarta (geboekt), transfer naar Borobudur (transfer en accomodatie al geboekt).
wo 23 okt: Borobudur en omgeving
do 24 okt: Borobudur en omgeving
vr 25 okt: dagtrip Yogyakarta
za 26 okt: 's ochtends trein naar Surabaya, middag Surabaya verkennen
zo 27 okt: Surabaya -> 's middags vertrek tour naar Cemoro Lawang (Bromo)
ma 28 okt: Bromo vulkaan -> transfer naar Bali, Ubud (accomodatie al geboekt)
di 29 okt : Ubud
wo 30 okt: Ubud
do 31 okt: Ubud -> Seminyak of andere badplaats
vr 1 nov: Seminyak of andere badplaats
za 2 nov: Seminyak, avondvlucht naar Singapore, 's nachts vervolgvlucht Amsterdam
zo 3 nov: 's ochtends aankomst in Amsterdam
Ik zit nog te twijfelen om vanuit Yogyakarta de trein naar Surabaya te nemen, of de nachttrein
naar Malang. Heeft iemand ervaring met deze nachttrein? Zijn er sleepers of
alleen stoelen? Is Malang leuker/interessanter dan Surabaya?
Gezien onze beperkte tijd wil ik treinreis en de Bromo tour (Surabaya/Malang - Bromo - Bali, 2 dagen) van te voren al regelen. Hebben jullie tips voor bureau’s waar ik dit online kan regelen?
Ik zou de Bromo tour niet vanuit Nederland regelen. Ten eerste omdat het makkelijk een paar uur voor vertrek kan, ten tweede omdat het veel duurder is.
Gezien de zeer beperkte tijd die jullie hebben zou ik de tour niet vanuit Malang of Surabaya doen (Malang is leuker) maar vanuit Yogya.
Een tweedaagse tour van Yogya naar Bali betekent weliswaar hele lange reisdagen, maar je hebt dan wel extra tijd in Yogya of Ubud (één dag Yogya vind ik persoonlijk veel te kort). Je bent niet steeds onderweg, niet steeds in- en uitpakken dus je bouwt meer rust in.
Zoals Jenny al terecht opmerkt is het schema erg compact. Ik zou persoonlijk ook Surabaya en Malang overslaan. Bovendien vraag ik me af of het haalbaar is om 's morgens de Bromo te bezoeken en dezelfde dag in Ubud te arriveren. Ik kan me herinneren dat de reis van Bromo naar Bali een slopend traject was (we deden dit per minibus) en zijn niet verder gekomen dan Kuta (waar we 's avonds laat aankwamen). Dan nog naar Ubud betekent nog zo’n 1,5 uur extra reistijd dus (en hopelijk hoef je in Kuta niet nog de reis naar Ubud te boeken maar kan je iets regelen om rechtstreeks naar Ubud door te gaan).
Hou er verder ook rekening mee dat in Seminyak veel dure hotels en villa’s staan dus dat het misschien niet zo gemakkelijk zal zijn om iets betaalbaars te vinden. Ook de boetiekjes in Seminyak zijn erg duur (komt door de hoge grondprijs).
Je kan in Gilimanuk vervoer naar Ubud regelen. Je betaalt dan wel de hoofdprijs, zeker wanneer je pas laat in de middag aankomt (en die kans is zeer groot wanneer je net vanaf de Bromo komt).
Eventueel kun je een nacht doorbrengen in Pemuteran (kosten ongeveer 250.000 rp als je goed kan afdingen) en dan kan je de dag erna naar Ubud.