Oost-Java vraagjes

Hallo, in juli gaan wij een maandje op huwelijksreis naar Java, Bali & Lombok.

We vliegen ineens op Yogyakarta en willen daar de klassieke rondreis doen: Yogyakarta - Borobudur - Prambanan - Bromo - Ijen en dan de oversteek naar Bali.
En net over dat laatste deel heb ik een aantal vragen… En ja, ik weet dat er hier al heel wat rond gevraagd & geschreven is, maar toch…
Het is onze huwelijksreis en hoewel we backpacken wil ik graag vermijden dat we superlang in een busje moeten zitten en in een of ander minder aangenaam en niet zo hygiënisch hostel belanden als we ergens een tour boeken die de combinatie Bomo & Ijen aanbiedt.
We willen graag een stuk met de trein reizen dus dacht ik aan volgende opties:

• Met de trein naar Malang (maar er is alleen een nachttrein vanuit Yogyakarta zag ik, jammer wel ) en van daaruit iets boeken voor Bromo & aansluitend Ijen (maar hier zit ik weer met dat gegeven van dat hostel) en ik weet niet goed hoe ver het reizen is van Bromo nr Ijen?
  • Met de trein naar Surabaya ( kan dan wel overdag) en van daaruit naar Bromo? (kan dat?)
    En dan vervolgens
  • Met de trein naar Kalibaru en van daaruit Ijen? (of vanuit ergens anders?)
    En dan oversteken naar Bali…

Of hoe zouden jullie het doen?

Of toch maar gewoon een georganiseerde tour boeken voor het hele traject en er het beste van maken of met een chauffeur werken (is dat te doen)? En zo ja, wie kan mij een goeie reisorganisatie vanuit Yogyakarta, Surabaya of Malang (of ergens anders) tippen?

Hartelijk dank voor jullie respons!

De hostels rondom de Bromo zijn eenvoudig (niet altijd AC en warm water), maar beslist niet altijd onhygeinisch. Ondanks dat je niet altijd westerse standaard krijgt (dan kun je beter naar Duitsland gaan) kun je prima overnachten in de omgeving van de Bromo.

Ik heb ruim 6 uur over de rit van de Bromo naar Ijen gedaan. Dat was met een privéauto. Deze had ik geregeld in Probolinggo, maar dat kun je doen vanuit elke Javaanse stad. Je kan dan stoppen waar je wilt, en hoe lang je wilt.

Ik zou niet vanuit Surabaya naar de Bromo gaan. Het kan wel, maar het is een behoorlijk lange rit midden in de nacht.

1 like

Bedankt voor je snelle reactie! Haha, ja ik verwacht geen luxe, maar heb hier en daar online al wat verhalen gelezen van mensen die echt in heel slechte hostels zijn beland en dat wil ik gewoon proberen vermijden, een proper bed is al wat we nodig hebben :slight_smile:
Zou je dan aanraden om Bromo vanuit Yogyakarta te doen of vanuit Malang?
6 uur met een privéauto klinkt ok :slight_smile: En waar overnacht je dan bij Ijen?
Ik zal ook eens naar je website kijken :wink:
thx!

Regelen bij stichting Bersama in Nederland?

1 like

Ik zou de Bromo nooit vanuit Yogya bezoeken. Dat is eerder 16 dan 6 uur rijden…

Veel mensen doen dit echter. Ik denk echter dat het fijner is meer tijd uit te trekken voor de trip en een extra nacht in bv Malang te verblijven. Daar is een ruim aanbod aan hotels en voldoende te doen en te zien.

1 like

Dankjewel! Dan gaan we eerst nog even naar Malang en zullen ter plaatse verder boeken :slight_smile:

Via Wereldwijzer app

Ik zou de reis per auto met chauffeur maken. Auto met chauffeur kost je nog geen 40 euro per dag (inclusief chauffeur en benzine). Heb je een relaxte reis en kan je staan en gaan waar je wilt. Auto met chauffeur zijn o.a. via Biancatours (zie website biancatours.com) in Yogyakarta te regelen. Wij kennen de eigenaar zeer goed en hij spreekt Nederlands dus dat is makkelijk. Meer tips en ideeen voor Yogyakarta en omgeving vind je op onze website.
De tocht naar de Bromo kan je prima vanuit Malang doen. In Malang kan je een leuk hotel boeken tegen een redelijke prijs. Als je iets zoekt dichter bij de Bromo beland je gauw in accommodaties met een ongunstige prijs/kwaliteit verhouding. Er zijn weinig accommodaties in de directe omgeving van de Bromo dus daar maakt men handig misbruik van. Vanuit Malang is het iets langer rijden naar de Bromo (een uur ofzo) maar geeft je meer mogelijkheden.

1 like