Het is bijna zover! We vertrekken half juni naar Java.
We vliegen van Jakarta door naar Yogyakarta en na hier een paar dagen doorgebracht te hebben, willen we graag naar de Bromo vulkaan en Ijen. Wat is de beste manier om hierheen te reizen? Ik ben verschillende opties aan het onderzoeken, maar kom er niet helemaal uit. Dus ik zou graag advies krijgen van mensen die deze route eerder gemaakt hebben.
Optie 1
Ik heb een offerte ontvangen voor een totaalpakket: treinreis naar Surabaya - vervoer van Surabaya naar Cemoro Lawang, een hotel terplekke, een tour naar Bromo, de reis naar Ijen met daar een hotel in de buurt, tour naar Ijen en vervolgens met de ferry naar Bali en vervoer naar Lovina. Hiervoor kreeg ik een bedrag van 3.700.000 Rp pp geoffreerd (we zijn met z’n 2en). Dit lijkt me erg veel.
Optie 2
We boeken zelf de trein naar Surabaya, gaan met de bus naar Probollingo, daar met de taxi naar Cemoro Lawang, regelen een hotel en een tour naar Bromo en Ijen (met hotel overnachting bij Ijen) en vervolgens vervoer naar de ferry. Dit zal het nodige geld schelen, maar ik weet niet of het vervoer en de tours makkelijk terplekke te regelen zijn?
Optie 3
We regelen een tour vanuit Yogyakarta. Ik zie alleen op tegen een busreis van 10 uur. Dan lijkt een treinreis me prettiger. En is zo’n tour makkelijk terplekke te regelen en heeft iemand enig idee van de kosten?
Ik hoor graag jullie ervaringen, gedachten en ideeen. Bedankt voor jullie hulp alvast!