We hebben het idee om als volgt te reizen naar de Bromo, omdat we denken dat we zo tijd besparen.
Dag 1 Trein Yogjakarta - Jombang 07.15 - 11.00 uur aankomst Jombang
Dag 1 Van Jombang een taxi? Naar 1 van de cottages bij de Bromo, rest van de dag rusten en riekeksten.:hippie:
Dag 2 zonsopgang Bromo, door naar Surabaya om een vlucht naar Denpasar te pakken.
Wat zijn struikelblokken? Ik denk zelf aan:
Staat er- en is er vervoer van Jombang richting Bromo, wat zou ik kwijt zijn?
Kan ik op eigen houtje een cottage reserveren?
Kan ik Op eigen houtje vanuit een cottage richting Bromo met een gids? Kan ik aansluiten?
Hoop dat er iemand is die deze route heeft afgelegd of er knowhow van heeft.:wereld:
Www.bromotour.com geeft mij een offerte van 288 US dollar. Voor twee personen, Inc transfer Jombang-Bromo en Bromo-Surabaya en overnachting met ontbijt.
Hoi Jenny, gelukkig dan ligt het dus niet aan mij. Ik ben zelf ook voorstander van terplekke boeken. Lees wel her en der dat de hotels bij bromo vaak vol zitten…
Zelfs treinkaartjes van Jogjakarta richting Surabaya kunnen vaak al uitverkocht zijn. Al weet ik natuurlijk niet in hoeverre dit klopt…
Updated - - -
Heb je trouwens een idee wat de reistijd met taxi/busje van Jombang naar Bromo is en wat het kosten zal?
We gaan in het hoogseizoen. Rond 4 augustus verlaten we Jogjakarta. Maar we we willen juist niet via probollingo gaan maar via Jombang. Heb het idee dat de reistijd korter is. Eerst trein, dan taxi(bus) naar een Bromo hotel.
Je kan ook via Malang.
Mijn ervaring van afgelopen zomer is dat alle bekende hostels (nummers vindbaar op internet) al vol zitten. Wel kun je paar dagen van tevoren boeken. Even vooruit bellen.
Het feit over de treinkaartjes klopt zeker! Van de zomer van heeeeel veel reizigers gehoord. Surabaya - yogya is een populaire route.
Wij hebben zelf ijen - bromo - malang gedaan. Ik vond persoonlijk Bromo lang niet de moeite waard. De omgeving is mooi maar de ervaring vele vele malen minder dan die van de Ijen. De drommen toeristen, hoge prijzen en het vechten om een fotoplekje maakten het voor mij een stuk minder.
Vlakbij de Bromo zijn weinig accommodaties en je wordt verplicht om een (te dure) jeep te huren om zo het laatste stuk naar de Bromo te rijden (terwijl dit met een “gewone” auto ook mogelijk is). De accommodaties zijn te duur in vergelijking met wat je krijgt. Prijzen worden kunstmatig hoog gehouden en concurrentie wordt buiten de deur gehouden. Het is verstandig om vooruit te boeken.
Bromo is erg toeristisch maar ik vind het zeker de moeite waard. Als ik me niet vergis was er sprake van dat toeristen (extra) moeten betalen om het gebied rondom de Bromo in te mogen (er waren in ieder geval plannen om dit in te voeren).
Inderdaad zijn afgelopen jaar voor praktisch alle Nationaal Parken toegangsprijzen verhoogd.
Bromo (Java)
Rp. 217.000 pp per bezoek maandag-zaterdag
Rp. 317.000 pp per bezoek zondag en feestdagen
Camera fee is officieel niet inclusief (Rp. 50.000/150.000 voor foto/filmcamera), maar hier wordt meestal niet naar gevraagd bij de toegangspoort.
Heb onlangs een overzicht geplaatst van entrees en camera fees 2015 zoals op dit moment bekend:
En o ja, Bromo en Ijen zijn allebei zo anders om te zien!
Bromo als je het treft met een mooie sunrise dan is het echt zo mooi om neer te kijken op de vulkanen. Ook bijzonder vind ik het om door de zandzee te lopen. Het lijkt zo dichtbij, maar het houdt maar niet op! Maar stel je in op de vele toeristen. Naast het hoogseizoen juli-augustus, vooral in de ‘rode weekenden’, dan zijn er massas lokale toeristen.
Ijen vind ik dan weer bijzonder omdat er zo weinig toeristen zijn, authentieker. Daar loop je via een zandpad de berg op, toch zeker wel 1,5 uur best steil omhoog. Je hoeft niet te klimmen ofzo, je loopt over een pad. Het is goed te doen, maar je loopt wel even te hijgen (tenzij je topconditie hebt). Dan sta je aan de top in onwijs veel rook, echt een dichte mist, je kunt bijna niet zien waar je je voeten moet zetten (neem een gids mee of volg de zwaveldragers). Als de wind dan even de rook aan de kant waait, kijk je in een blauw zwavelmeer.
Bijzonder is de zwaveldragers die je tegenkomt. Die bietsen trouwens graag een sigaretje (koop een pakje Gudang Garam om uit te delen, of je zelf nou rookt of niet) of een koekje. Het is leuk om even een praatje te maken, sigaretje te geven en dan zijn ze een soort trots dat ze zo sterk zijn en willen ze graag op de foto.
De 2 vulkanen zijn echt niet met elkaar te vergelijken…
Aanvulling:
Als je een tour koopt (bijvoorbeeld vanuit Yogya) naar de Bromo en Ijen, vraag dan altijd na welke prijzen inclusief zijn. Probeer een voucher te regelen waar dit opstaat, omdat soms mensen van verschillende tours (en dus verschillende rechten) elkaar tegen komen/op een kort traject een jeep delen en het dan niet duidelijk is wat je krijgt.