Beste uitval basis Bromo

Hallo,
Ik wil samen met mijn vriend op Java naar de Bromo. Wij komen dan vanuit Sumatra en willen wel in een hotel overnachten met zwembad waar we lekker bij kunnen komen. Die nacht willen wij uitchecken om de bromo te bezoeken.
Maar hoe gaat dit in zijn werking en vanaf waar kun je dit het beste ondernemen?
Word je opgehaald door een gids en heb je die daar ook nodig? Of moet je een taxi regelen die je daar naar toe brengt. Na de bromo willen wij naar de ijen krater is dat mogelijk op 1 dag of teveel??

Veel mensen gebruiken Probolingo als uitvalsbasis voor een trip naar de Bromo, al zijn er dorpen die dichter bij liggen. Je moet zelf maar even op Tripadvisor of Booking.com kijken of er accommodatie met zwembad is. De ligging is wat hoger, dus het kan frisjes zijn.

Je kan bij je hotel/hostel een trip naar de Bromo regelen. Je wordt 's nachts opgehaald vanaf je accommodatie. Vanuit Probolinggo vertrek je rond een uur of 3. (Vliegveld Surabaya naar Probolinggo is officieel 2-2,5 uur, maar ik heb er 4 uur over gedaan. Houd daar rekening mee.) Aangezien je eind van de ochtend klaar bent met je bezoek aan de Bromo, kun je er ook voor kiezen om dan even naar je hotel terug te gaan voor een lekkere douche voordat je verder gaat naar Ijen Kawah.

Bromo en Ijen zijn niet op een dag te doen, aangezien de standaard tours beide vulkanen rond zonsopkomst bezoeken. Ijen later op de dag doen is niet aan te raden, omdat de wolken dan opkomen en de vulkaan dichttrekt. Ook mis je dan de zwaveldragers, ik vond de winning van zwavel interessant en leerzaam om te zien.

De tocht van Bromo naar Ijen heeft bij mij ongeveer 7-8 uur geduurd.

1 like

Bedankt voor de bruikbare info. Dan zal ik bromo en ijen niet op 1 dag bezoeken. Hoe heb jij vervoer geregeld vanaf de bromo naar bijvoobeeld Banjuwangi? En weet je of het vanaf banjuwangi te doen is nat de ijen? Hoelaat zal jij adviseren hierheen te zijn/ arriveren?

Vanaf Probolinggo (maar ook de andere dorpen rond de Bromo) kun je makkelijk vervoer/een tour boeken. Hoe meer mensen in een voertuig, hoe goedkoper per persoon. Ik was voor 2 dagen Bromo - Ijen - ferry Bali inclusief entree, gids, vervoer enz. 80.000 rp kwijt. Maar ik kan heel goed afdingen :wink:

Ik adviseer je om voor zonsopkomst aan de voet van de Ijen te staan. Je ziet de zon dan opkomen als je naar boven loopt.

Ik heb even via google maps gekeken. Maar qua Malang, Pasuruan of Probolinggo is allemaal rond dezelfde afstand naar Mount Bromo. Waar zit dan zo het verschil in reistijd?

Er lopen niet overal wegen de vulkaan op.

Wanneer ik door Indonesië reis, kijk ik nooit naar afstand maar naar reistijd. Soms ga je niet harder dan 25-30 km/h gemiddeld…

Is er iemand die weet of het vanuit Pasuruan te doen is? Of is dit veel verder dan Probolinggo?

Ik heb even voor je in de Lonely Planet gekeken. (Heb je die al? Zou ik beslist kopen daar staat heel veel over afstanden en reistijden.)

Qua afstand is het ongeveer net zo ver, maar de weg is slechter. Reis je met het OV dan moet je veel vaker overstappen. Bovendien is het op een deel van het traject lastig om vervoer (ojek, auto kan niet over de weg) te vinden. Reis je met eigen vervoer dan moet je een 4VWD regelen.

Waarom wil je naar Pasuruan? Het is beslist een langzamere en moeilijker te regelen route dan via Probolinggo!

Omdat ik op Probolinggo niet een goed hotel kan vinden. Vanaf malang waren de wegen wel toegankelijk erheen maar is het rond half 2 opstaan toch? Ik weet nog niet hoe ik de reis ga doen naar de bromo. De mogelijkheden moet ik nog bekijken. Maar ik wil het daar ter plekken boeken denk ik. Bedankt voor de tip van lonelyplanet!

Ik zou niet al te veel eisen stellen aan je hotel voor de Bromo. Je komt er waarschijnlijk in de loop van de middag aan, en je gaat midden in de nacht weer weg. Veel meer dan een bed en een badkamer heb je niet nodig (denk ik).

Heb je tips voor hotels in Probolinggo. Ik had zelf gekeken voor Lava Lava hotel, of moet je meer richting de Bromo een accomodatie zoeken? Lava Lava Hotel ligt echt in Probolinggo zelf, niet Sukapura.

Wij verbleven in de Lava View Lodge, op de rand van de grote krater. Geen zwembad.

Hotels rondom de Bromo vulkaan zijn meestal niet erg goed maar relatief wel duur. Er zijn nl. weinig alternatieven in de buurt (en daar maakt men misbruik van).
Ik vond de Bromo de moeite waard maar het is er wel toeristisch. En zoals Jenny al aangeeft: stel niet te veel eisen. De meeste toeristen komen 's middags / 's avonds aan en gaan vroeg weer weg om zonsopkomst mee te maken. Vervolgens gaan de meesten meteen door naar het oosten (richting Ijen of meteen door naar Bali). Vergeet niet een trui mee te nemen want het is op de Bromo koud (de plaatselijke bevolking loopt met ijsmutsen op maar dat is nou wel weer erg overdreven).

Ik heb de laatste keer ook een muts op gehad, het zijn echt niet alleen de locals :slight_smile:

Mutsen kun je ter plekke kopen.

Dus in het plaatsje zelf, Probolinggo is te ver van de mount Bromo?

Zie mijn eerdere post.

Ik ga er vanuit na het bekijken van vorige mails dat het uit Probolinggo een uurtje rijden is tot aan de krater wand??

Je rijdt niet naar de krater van de Bromo, maar naar een uitzichtpunt om de zon op te zien komen bij de Bromo. Dat zal ongeveer een uur rijden zijn, en dan een stukje lopen.

Probeer niet alles tot in detail te plannen, dan word je alleen maar teleurgesteld. Indonesiërs leven niet op de minuut…

Djam karet

Nou ik moet toch maar gaan geloven aan de slechte ho(s)tels rondom de Mount Bromo. Heeft iemand tips voor een ho(s)tel? Hoelaat zal je ongeveer je bed uit moeten als je in Cemoro Lawang overnacht?