Beste uitval basis Bromo

Niks moet. Als de hotels je echt niet bevallen kun je ook overdag met een auto met chauffeur naar de Bromo. Het is echt niet zo dat die berg er alleen met zonsopkomst staat :wink:

Nee. Hihi dat zou heel raar zijn. Maar het lijkt me juist mooi om de zonsopgang te bekijken… Dus nu opzoek naar een goedkoop hotel in de buurt van de bromo

Ik logeer in Bali, ze hebben mij gezegd dat ik vandaaruit naar Ijen kan gaan (mits een nachtje niet slapen).
Nu vraag ik mij af of dat ook kan naar Bromo ?
En kan iemand me vertellen wat het grote verschil is tussen beide ?
Alvast dank !

Als je een auto met chauffeur huurt kun je in één dag van Bali naar de Bromo rijden, de vulkaan beklimmen en dan weer terug. Ik vraag me echter af of je bij iemand in de auto wilt zitten die twee zulke lange dagen maakt, met nauwelijks slaap tussendoor?

Voor verschillen tussen de Bromo en Ijen raad ik je aan wat foto’s te googlen. Je kan ook mijn reisverslagen over de twee vulkanen lezen, zie de linkjes op IkReis - Waar vind je de mooiste plekken om in Nederland dieren te fotograferen?.

Bij Ijen denk ik aan zwaveldragers, rook, mysterieus landschap, mooie kleuren. Bij Bromo denk ik aan konische berg, veel mensen, stof, maanlandschap. Ik vind Ijen mooier.

In Indonesie kan alles (zeker als er geld te verdienen is) en men zal niet snel ergens “nee” op zeggen. Op het gebied van veiligheid neemt men het niet zo nauw. Denk dus goed na of je twee dagen (en nachten) met een chauffeur door heuvel/bergachtig gebied wilt rijden.
Zo te lezen zal Jenny dat niet zo snel doen en ikzelf zou dat ook niet zo snel doen (zeker niet op vakantie). Plan dus een dagje (of misschien wel twee) extra; kan je er ook meer van genieten.
Misschien kan je, als alternatief, van Denpasar naar Malang vliegen? Zo te zien gaat er een rechtstreekse vlucht met Wings Air en duurt de vlucht effectief slechts 10 minuten (Java en Bali hebben 1 uur tijdsverschil)! Kan je daarna met een auto met chauffeur van Malang naar de Bromo en Ijen terugrijden naar Bali.

Dag Jenny , 't is de Ijen geworden ( vertrek 23u en terug volgende middag)…wat een zware beklimming 's nachts met een klein lampje, maat 't was de moeite waard !!!
Thanks voor je mening !